AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Bruker du sparepenger? Holder det kanskje med feriepengene fra jobben? (Forbruks)lån? Reiser du «uansett»? Eller holder du deg hjemme? Jeg har i alle år spart, og hatt en velbeholden konto å betale ferie med. I år er det mer slunkent, da mye har gått til boligformål. Jeg har imidlertid fremdeles råd til familieferie, mener jeg, mens mannen mener det er unødvendig luksus i år. Vi har ikke reist siden 2019! Føler meg ganske desperat etter utenlandsferie🤪 Anonymkode: f24e8...001 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 Jeg bruker feriepengene i tillegg til at jeg betaler for fly og hotell når jeg bestiller på våren. Anonymkode: b71db...915
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Bruker kredittkort og betaler på forfall. Må sjelden dykke ned i sparekontoen, selv om jeg ikke har den høyeste lønna. Men er måteholde på de fleste andre områder bortsett fra reise. Anonymkode: 94849...bca 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 Vi sparer fast hver måned til ferie. Pleier også å bruke opptjent Trumf-bonus og litt av feriepengene. Anonymkode: 301ab...d2d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 Jeg er fullstendig reisegal og reiser så fort jeg har tid, anledning og råd. Blir lett rastløs dersom livet har for mange grå hverdager og bruker derfor mye penger på reise hvert år. Sparer hver måned og bruker i tillegg mesteparten av feriepengene på reise. Det er verdt hver eneste krone. Anonymkode: 42aa1...faa 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #6 Skrevet 3. mai 2022 Jeg er også reisegal, som AB over Drømmer om å reise bort, når jeg har en pause fra jobben, ser jeg ofte på google maps for å se etter spennende steder å oppdage. Jeg trekker 1000 kr hver mnd av lønna og setter inn på jentetur-konto, for å lettere kunne dra på tur med venninner. Reiser to ganger i året på storbyhelg med venninnene mine. Familieferie: Når vi får julelønna har vi ofte kjøpt de fleste julegavene fra før, så en god del av de pengene blir brukt på å betale familiens sommerferie (vi bestiller fly veldig tidlig, ofte i romjula). Så bruker vi feriepengene vi får om sommeren til å dekke resten av utgiftene. Er det noe igjen, bruker vi det på en høstferie-tur. Prioriterer reise fremfor stort og fancy hus, og dyre klær. Anonymkode: 3409b...e3a 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #7 Skrevet 3. mai 2022 Blir vel en tur til torget for å sette ut en kopp og synge på diverse spanske viser. Kanskje noen italienske også. Anonymkode: 4a0ce...20b
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #8 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er fullstendig reisegal og reiser så fort jeg har tid, anledning og råd. Blir lett rastløs dersom livet har for mange grå hverdager og bruker derfor mye penger på reise hvert år. Sparer hver måned og bruker i tillegg mesteparten av feriepengene på reise. Det er verdt hver eneste krone. Anonymkode: 42aa1...faa Gode penger i å synge og danse på gata med kopp tilgjengelig. Da får jeg reist på tur innen få dager. Anonymkode: 4a0ce...20b
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #9 Skrevet 3. mai 2022 Ferien ble betalt ved bestilling. Lommepenger og forbruk går fra vanlig konto + har satt av litt ekstra penger til bruk i ferien på egen sparekonto. Anonymkode: 0033d...68f 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #10 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Bruker du sparepenger? Holder det kanskje med feriepengene fra jobben? (Forbruks)lån? Reiser du «uansett»? Eller holder du deg hjemme? Jeg har i alle år spart, og hatt en velbeholden konto å betale ferie med. I år er det mer slunkent, da mye har gått til boligformål. Jeg har imidlertid fremdeles råd til familieferie, mener jeg, mens mannen mener det er unødvendig luksus i år. Vi har ikke reist siden 2019! Føler meg ganske desperat etter utenlandsferie🤪 Anonymkode: f24e8...001 Vi er ca i samme situasjon med utgifter til boligformål. Å ta opp (mer) lån for å komme seg en uke eller to til "syden" er ikke er verdt det for oss. Vi er ikke av typen som "lever lenge på minnene" av sol og strand. Det er selvfølgelig veldig fint å kunne dra, men det er enda bedre å ha en rolig høst uten ekstra stress rundt forbrukslån. Mest sannsynlig blir det høye strømpriser, renta går opp, matvareprisene går opp, drivstoff er allerede høyt. Vi er svært spente på økonomien til høsten for å si det sånn. Dermed blir det maks en liten tur over grensa, besøke familie og bade i nærområdet på fine dager. Tenker det blir fint😊 Anonymkode: 3e25b...35f
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #11 Skrevet 3. mai 2022 Jeg jobber, pengene tikker inn på konto, bruker ikke mer enn det vi trenger. Så når ferien nærmer seg klikker jeg meg litt rundt på nett, booker fly, booker hotell, med kredittkort, som betales fra lønnskonto påfølgende måned. Og trekk til pensjon og fond reduseres mulig noe den måneden om ferien er ekstra dyr. Nå er vi ganske etablerte, så kan booke det vi ønsker. Da vi var nyetablerte booket vi selvfølgelig deretter, ofte biltur i nordeuropa, eller familie/venner i Norge. Anonymkode: 2cac3...cc5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #12 Skrevet 3. mai 2022 Om vi skal på en dyr ferie sparer vi litt ekstra over noen måneder. Men ellers bare betaler vi den måneden vi bestiller og sparer ikke noe den måneden. Vanligvis sparer vi litt til ferier, buffer, bilutgifter som servicer og til barne og utgifter til dem. Og vi betaler alltid med kriditkort, da får vi reiseforsikring inkludert og rabatt gjennom kredittkortet. Anonymkode: bbef5...ee1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #13 Skrevet 3. mai 2022 Holder med feriepengene her, siden ferien er en uke på min svigerinnes hytte på sørlandet. Skulle jeg og mannen dratt utenlands så hadde vi spart en god del en god stund i forveien. Siden vi er utenlands kanskje hvert femte år, eller sjeldnere, så foretrekker vi å gjøre det med litt ekstra luksus. Anonymkode: f9739...7ed
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #14 Skrevet 3. mai 2022 Tar fra sparekonto når jeg bestiller, men det dekkes inn av feriepengene. Kan ikke si jeg tenker så mye over hvordan jeg finansierer ferien siden jeg ikke sparer til ferie. Jeg bruker bare av de pengene som spares i løpet av året Anonymkode: 3d7b0...641
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #15 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 22.16): Jeg bruker feriepengene i tillegg til at jeg betaler for fly og hotell når jeg bestiller på våren. Anonymkode: b71db...915 Samme her. Anonymkode: 0683f...118 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #16 Skrevet 5. mai 2022 Klarer ikke på noen måte å svi av alle feriepengene på ferie, så når alt er betalt har jeg gått med "overskudd". Anonymkode: c6e6b...f66
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #17 Skrevet 5. mai 2022 Sparer hver måned, noe i fond og noe på «kose-konto». Og etter 2 år med pandemi og lite kos har jeg en grei sum til kos nå Anonymkode: 58d9a...1a5
reiseglad Skrevet 5. mai 2022 #18 Skrevet 5. mai 2022 Jeg betaler med kredittkort for å få brukt reiseforsikringen i kortet, og så betaler jeg regningen neste måned med penger fra en "feriekonto" som bare har blitt fylt og fylt opp siste to årene.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #19 Skrevet 5. mai 2022 I år blir det med feriepenger da vi enda ikke har bestilt noe. Pleier vanligvis å bestille rett etter nyttår og da fordeler utgifter seg litt mer. Nå kunne vi ikke planlegge pga sykdom i familie. Men synes det er ganske dyrt i år. Vi er vant til å reise mye og har reist de siste 2 årene også men årets prisnivå er mye høyere. Nesten så jeg planlegger å droppe det, men tror egentlig ikke vi gjør det. Vi pleier å bruke mye på ferie da vi er 5 stk og liker å bo bra. Anonymkode: 2b512...d52
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #20 Skrevet 7. mai 2022 I år brukte jeg bufferkontoen for har så lyst på ferie i utlandet etter to år med korona. Fyller nok litt på når feriepengene kommer, men mye går sikkert med i løpet av sommeren også. Men føler ferie og reiser er viktig for livskvaliteten Anonymkode: 2c421...e54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå