AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Leste om ei som hadde reborndukker fordi hun ikke kan få barn. Jeg syns det er flott at hun kan ha sånne dukker og føle at det er barna hennes. Men hun fikk mye hets i kommentarfeltet. Folk mente at hun var syk, og at det var feil og skadelig å behandle dukkene som barna sine, man måtte tenke det var dukke og ikke barn, for ellers var det feil, og noen mente hun trengte psykologhjelp, selv om Peder kjøs hadde skrevet en artikkel om at man var ikke syk fordi om man hadde sånne dukker. Mulig jeg er ute å kjøre, men jeg kan ikke forstå hvordan det skal være skadelig. Om man ser på dukkene som barna sine, så hva så? Det skader jo ikke en selv når man finner glede i det, og det skader da hvertfall ikke dukkene. Hvorfor mener mange at det er så feil og skadelig? Og i tillegg mente en at man var syk om man var interessert i retro barnevogner. Hva er andres synspunkt på dette med reborn? Anonymkode: f1c6a...11a 2 2
Avstand Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 Synes de er ekle! Nesten som et utstoppet menneske! Og hun vet vel at denne babyen aldri kommer til å vokse... greit nok at man kan ha det som trøst... men det blir kanskje litt psykotisk til slutt om du skjønner. Du sitter der og har følelser for noe som ikke er levende. 42 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Det er aldri normalt med menneskelignende ting som faktisk ikke er mennesker, på samme vis som de usynlige vennene et barn kan ha, kan være akseptable når man er 4, men ikke når man er 30. Reborn-dukker får meg til å tenke på folk som har hjemmet fullt av utstoppede dyr; de ser kanskje levende ut, men er ikke det. Anonymkode: fc196...5db 24
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 Jeg synes det er noe veldig stusselig med det. Tenker at personer med slike dukker ikke klarer å godta og leve godt med at de ikke kan få barn. De fleste som er ufrivillig barnløse kommer seg videre i livet på et tidspunkt uten slike dukker. Anonymkode: d895e...715 32
Silva Pluvialis Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 Kan ikke slike dukker også gjøre at de blir sittende fast i sorgen over å ikke kunne få eller ta vare på et barn? Er det konstruktivt med slike dukker? Eller bidrar det til å "dyrke" sorgen? Jeg har ingen svar, altså, men jeg er usikker på hvor hensiktsmessig og terapeutisk det er med slike dukker. Hvorfor ikke få hjelp til å bearbeide sorgen og så få fokuset over på noe annet, det man kan gjøre noe med og få til? Er ikke det bedre enn å lulle seg inn i en fantasiverden hvor man behandler en dukke som et levende menneske? Kommer de ut av sorgen da? 36 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #6 Skrevet 3. mai 2022 Jeg er ufrivillig barnløs, og å ha ei sånn dukke ville vært et mareritt. Sitte å gnage på følelsen og lengselen og bli minnet på det hver dag.. Folk får gjøre som de vil, men det blir nei takk fra meg. Anonymkode: 23487...0bb 18 6 3
MyMichelle Skrevet 3. mai 2022 #7 Skrevet 3. mai 2022 Jeg har ikke sett slike dukker i virkeligheten, men syntes ikke det er noe galt å ha slike. Det gjør eieren glad, og det er det viktigste synes jeg. Mange har følelsesmessige forhold til ting, som gjør at de samler eller ikke vil kaste noe de ikke bruker. Jeg tror noen har problemer ved å akseptere reborndukker, fordi de synes slike dukker er for virkelighetstro. Og fordi de mener voksne ikke skal leke med dukker. Men dem om det. Hvis jeg møtte en som ville ha slik dukke, men var redd for hva andre ville syntes, ville jeg sagt «Drit i hva andre mener, kjøp den!». 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #8 Skrevet 3. mai 2022 Det er helt greit å ha slike dukker som hobby. Dog kan man ikke komme fra at man ER syk dersom man later som at de er barna sine. Man lever i en forvrengt virkelighet dersom man oppriktig behandler dukker som levende babyer. Hvis noen bruker mat/godis som trøst så vil man argumentere for at det ikke er sunt. Det samme mener jeg dersom man bruker disse dukkene som trøst fordi man ikke har levende barn. Det er en episode av insider fem som handler om nettopp dette, hvor de fikk bli med på innsiden av livene til folk som holdt på med dette. Helt ærlig så virket samtlige av disse folkene mildt sagt smårare. Og hele det "dukkemiljøet" oser av vrangforestillinger er min mening. Anonymkode: 5f720...16e 14
Hannah80 Skrevet 3. mai 2022 #9 Skrevet 3. mai 2022 Å samle på disse dukkene, ser jeg 0 problemer med. Er jo en hobby på linje med masse annet. Men som @Tvillingsjel skriver, så er det noe helt annet når man luller seg inn i en fantasiverden hvor dukkene blir behandlet som ekte barn. 14
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #10 Skrevet 3. mai 2022 Jeg synes det er litt snålt, i samme gate som menn som behandler sexdukkene sine som en ekte kjæreste. Men jeg dømmer ikke (så veldig...). Jeg er ei voksen dame på snart 45 som spiller Sims4 og Pokemon Go, så jeg har vel i grunnen ingen rett til å dømme andre for rare hobbyer/besettelser. Så lenge de ikke skader noen, ser jeg ikke helt problemet. Anonymkode: 32f4f...fc4 11 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #11 Skrevet 3. mai 2022 Men psykologen sa at det var ikke sykelig eller unormalt… Anonymkode: f1c6a...11a 1 1
Hannah80 Skrevet 3. mai 2022 #12 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er helt greit å ha slike dukker som hobby. Dog kan man ikke komme fra at man ER syk dersom man later som at de er barna sine. Man lever i en forvrengt virkelighet dersom man oppriktig behandler dukker som levende babyer. Hvis noen bruker mat/godis som trøst så vil man argumentere for at det ikke er sunt. Det samme mener jeg dersom man bruker disse dukkene som trøst fordi man ikke har levende barn. Det er en episode av insider fem som handler om nettopp dette, hvor de fikk bli med på innsiden av livene til folk som holdt på med dette. Helt ærlig så virket samtlige av disse folkene mildt sagt smårare. Og hele det "dukkemiljøet" oser av vrangforestillinger er min mening. Anonymkode: 5f720...16e "Dukkemiljø", faktisk🤭 Har sett flere amerikanske dokumentarer som omhandler dette temaet. I mine øyne så har det jo tippet over for flere av disse kvinnene for lenge siden. De feirer dukkens bursdag. De kjøper inn alt "nødvendig" utstyr, som om det skulle ha vært en ekte baby. De tar med dukken på restaurant, og andre aktiviteter. Dytter dukken mens den sitter i huskestativet. Og livet med dukken blir daglig dokumentert på sosiale medier. Snålt ja;) 17
MyMichelle Skrevet 3. mai 2022 #13 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men psykologen sa at det var ikke sykelig eller unormalt… Anonymkode: f1c6a...11a Nei, men dette er KG. Her er det mange som misliker det som de selv mener er unormalt. Hva fagpersoner mener er ikke nødvendigvis så relevant på KG. Slike dukker blir brukt av flere årsaker, her er en artikkel: https://www.kk.no/mamma/lager-kopier-av-nyfodte-babyer/68592057 1 1
Hannah80 Skrevet 3. mai 2022 #14 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg synes det er litt snålt, i samme gate som menn som behandler sexdukkene sine som en ekte kjæreste. Men jeg dømmer ikke (så veldig...). Jeg er ei voksen dame på snart 45 som spiller Sims4 og Pokemon Go, så jeg har vel i grunnen ingen rett til å dømme andre for rare hobbyer/besettelser. Så lenge de ikke skader noen, ser jeg ikke helt problemet. Anonymkode: 32f4f...fc4 Sims og Pokemon Go er jo ikke særlig spesielt da, i forhold til disse dukkene:) Pokemon Go er det jo flest voksne som spiller til og med. Niantic håver inn milliardbeløp hvert år på oss gæmliser som spiller😎😁 10 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #15 Skrevet 3. mai 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er litt snålt, i samme gate som menn som behandler sexdukkene sine som en ekte kjæreste. Men jeg dømmer ikke (så veldig...). Jeg er ei voksen dame på snart 45 som spiller Sims4 og Pokemon Go, så jeg har vel i grunnen ingen rett til å dømme andre for rare hobbyer/besettelser. Så lenge de ikke skader noen, ser jeg ikke helt problemet. Anonymkode: 32f4f...fc4 Det er forskjell på å spille dataspill som voksen, noe mange gjør, og å lage frokost til en imaginær figur fra et dataspill, og spørre hva vedkommende drømte om i natt. 9 minutter siden, AnonymBruker said: Men psykologen sa at det var ikke sykelig eller unormalt… Anonymkode: f1c6a...11a Enkelte psykologer mener også at det er helt i orden å ha et utall kjønn som man kan definere seg med, så det kommer mye rart fra den kanten. Anonymkode: fc196...5db 16 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #16 Skrevet 3. mai 2022 MyMichelle skrev (1 minutt siden): Nei, men dette er KG. Her er det mange som misliker det som de selv mener er unormalt. Hva fagpersoner mener er ikke nødvendigvis så relevant på KG. Slike dukker blir brukt av flere årsaker, her er en artikkel: https://www.kk.no/mamma/lager-kopier-av-nyfodte-babyer/68592057 Misliker det man selv syntes er unormalt? Det ER unormalt. Enkelte ting kan man liksom ikke diskutere. Når man setter en DUKKE på et akebrett å dytter den nedover bakken og etterpå spør dukka si på babyspråk om det var gøy, så er man ikke riktig skrudd sammen. Jeg er enig i at det fint går ann å ha slike dukker uten å være syk men, når man behandler de som barn så stiller det seg annerledes. Peder kjøøs har dessuten ikke monopol på psykiatrien så bare fordi at han har uttalt seg om noe, så betyr ikke det at det ikke finnes andre psykologer med helt motsatt mening. Anonymkode: 5f720...16e 22
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #17 Skrevet 3. mai 2022 La oss snu litt på situasjonen: om en som sliter med og få seg kjæreste (incel) kjøper en realistisk sex dukke og oppretter et forhold med den dukken, er den personen syk i hodet?. Anonymkode: 589ef...962 3
MyMichelle Skrevet 3. mai 2022 #18 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Misliker det man selv syntes er unormalt? Det ER unormalt. Enkelte ting kan man liksom ikke diskutere. Når man setter en DUKKE på et akebrett å dytter den nedover bakken og etterpå spør dukka si på babyspråk om det var gøy, så er man ikke riktig skrudd sammen. Jeg er enig i at det fint går ann å ha slike dukker uten å være syk men, når man behandler de som barn så stiller det seg annerledes. Peder kjøøs har dessuten ikke monopol på psykiatrien så bare fordi at han har uttalt seg om noe, så betyr ikke det at det ikke finnes andre psykologer med helt motsatt mening. Anonymkode: 5f720...16e Hvorfor blir du så provosert av det? Var akebakkeeksemplet en reell situasjon du har vært vitne til? Jeg ville ikke brydd meg overhodet om jeg var vitne til slikt.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #19 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): La oss snu litt på situasjonen: om en som sliter med og få seg kjæreste (incel) kjøper en realistisk sex dukke og oppretter et forhold med den dukken, er den personen syk i hodet?. Anonymkode: 589ef...962 "Syk o hodet" var en litt frekk måte å si det på, men det er temmelig snålt ja. MyMichelle skrev (2 minutter siden): Hvorfor blir du så provosert av det? Var akebakkeeksemplet en reell situasjon du har vært vitne til? Jeg ville ikke brydd meg overhodet om jeg var vitne til slikt. Brukern virker ikke provosert, bare veldig uenig med deg? Så har hun jo rett, det er ekstremt uvanlig å ha ei dukke man behandler som et barn. Anonymkode: 23487...0bb 8
MyMichelle Skrevet 3. mai 2022 #20 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Syk o hodet" var en litt frekk måte å si det på, men det er temmelig snålt ja. Brukern virker ikke provosert, bare veldig uenig med deg? Så har hun jo rett, det er ekstremt uvanlig å ha ei dukke man behandler som et barn. Anonymkode: 23487...0bb Når en framhever ord ved å bruke store bokstaver, så tyder det på at det er følelser inne i bildet. Det er også forskjell på «uvanlig» og «unormalt». Uvanlig er det motsatte av vanlig. Mens unormalt kan brukes både slik, og som sykelig. I innlegget ble det også vist til at den psykologen som Ts nevnte, ikke var den eneste. Noe som tydet på at AB søkte bekreftelse for egen mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå