AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Vi skal arrangere dåp, og blir nødt til å ha en form for middag. Problemet er at det blant gjestene er flere personer med begrensninger i kostholdet, noe som gjør det vanskelig å finne en meny som passer alle. Vi vil helst unngå alt for mange ulike retter, siden kjøkkenet er lite. Blant gjestene har vi: Veganer Tåler ikke sopp, bønner og/eller nøtter Mild lavkarbo, altså spiser lite ris/brød/potet Spiser ikke fisk Veldig skeptisk til ukjente ting, og tåler lite krydder Maten må være mulig å lage mest mulig på forhånd, slik at det ikke er så mye å gjøre når vi kommer tilbake fra kirka. Koldtbord er selvfølgelig en mulighet, men det er litt upraktisk siden det er trangt rundt bordet. Vi har egentlig ikke plass til så mange gjester. Anonymkode: a65af...80f
Highhopes Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 Med alle disse hensynene å ta hadde jeg sett på koldtbord som det beste (og eneste?) alternativet, uavhengig av hvor upraktisk det i utgangspunktet er. 21 3
Gjest Kerrs Pink Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Koldtbord ja. Da kan alle finne noe. Med mindre alt kan inneholde spor av nøtter, da kan ikke allergikeren ha noe av det. (Alt ettersom hvor allergisk h*n er) Det er vel det eneste hensynet du MÅ ta når du inviterer til mat, alt annet er frivillige valg. Hilsen ekstrem lavkarbo-spiser som gjør det beste ut av en koldtbord-situasjon.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 Hva med rundstykker med pålegg. Til veganeren kan du ha vegan burger og vegansk skinke som pålegg, med litt grønt. Og ha variert med pålegg til de andre, og den som ikke vil spise brød, kan jo bare spise pålegg. Spesielt hvis dere har karbonader, egg med røkt laks osv. Anonymkode: 5ad4d...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 Blomkålsuppe på soyamelk el likn, med ristene krutonger og et blad basilikum til pynt Masse kaker inkl veganske gulrotmuffins for å unngå noe med nøtter. Lavkarbofolka eter ikke kake uansett Anonymkode: 0c6ac...641 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #6 Skrevet 2. mai 2022 Støtter forslaget om suppe. Når en av gjestene er veganer og dere ikke vil lage mye forskjellig må suppen være vegansk, og den må ikke inneholde sopp, bønner eller sterke krydder. Så er det bare velge i vei ut fra det. Hvis dåpen er nå snart ville jeg gått for noe som ser grønt og litt vårlig ut, som feks denne: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/leek-pea-watercress-soup Det som er fint med en purésuppe er at man kan servere skåler med valgfrie toppinger til. Til en suppe som denne kan man feks ha en skål med sprø baconterninger, en skål ferske (rensede) reker, hardkokte halve egg, oppsmuldret feta, crème fraiche, god olivenolje, ristede pinjekjerner eller andre nøtter... I tillegg kan dere servere nybakt focaccia eller annet godt brød til (lavkarbo-personen får pøse på med valgfri proteinrik topping i stedet). Anonymkode: d1896...313 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #7 Skrevet 2. mai 2022 Jeg ville gått for lammestek/annen form for rent lammekjøtt eller en skinke uten ben. Og hatt en vegansk rett i tillegg, som passer sammen med kjøttet. Eventuelt en form med ovnsbakte poteter og grønnsaker til. Hvis du skal fylle bordet helt opp, kan du ha saus også. Til kakebordet ville jeg valgt frisk frukt og sorbet (som i praksis er iskald frukt og bær). Anonymkode: b5911...901 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #8 Skrevet 2. mai 2022 Dere har nok rett i at koldtbord er det enkleste. Men da må vi finne på noe for veganerene, siden jeg ikke finner catering med veganske alternativer. Noen ideer? Suppe med ulik topping synes jeg er en god idé. Desverre mener min kresne halvdel at purésuppe ikke er middag, og at man ikke kan servere bare forrett og dessert i fint selskap. Kakebordet er heldigvis uproblematisk, for med så mange gjester må vi uansett ha mange kaker. Alle skal kunne spise minst en kake de liker godt, om de så må ta den med selv. Anonymkode: a65af...80f
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #9 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere har nok rett i at koldtbord er det enkleste. Men da må vi finne på noe for veganerene, siden jeg ikke finner catering med veganske alternativer. Noen ideer? Suppe med ulik topping synes jeg er en god idé. Desverre mener min kresne halvdel at purésuppe ikke er middag, og at man ikke kan servere bare forrett og dessert i fint selskap. Kakebordet er heldigvis uproblematisk, for med så mange gjester må vi uansett ha mange kaker. Alle skal kunne spise minst en kake de liker godt, om de så må ta den med selv. Anonymkode: a65af...80f Flere gode alternativ her https://www.etkjokken.com/category/oppskrifter/vegansk/ og her https://www.vegetarbloggen.no/category/tapas/ Lurt å velge noe som ikke bryter totalt med det du serverer ellers på koldtbordet da. Anonymkode: ba63b...f33
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #10 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dere har nok rett i at koldtbord er det enkleste. Men da må vi finne på noe for veganerene, siden jeg ikke finner catering med veganske alternativer. Noen ideer? Suppe med ulik topping synes jeg er en god idé. Desverre mener min kresne halvdel at purésuppe ikke er middag, og at man ikke kan servere bare forrett og dessert i fint selskap. Kakebordet er heldigvis uproblematisk, for med så mange gjester må vi uansett ha mange kaker. Alle skal kunne spise minst en kake de liker godt, om de så må ta den med selv. Anonymkode: a65af...80f AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dere har nok rett i at koldtbord er det enkleste. Men da må vi finne på noe for veganerene, siden jeg ikke finner catering med veganske alternativer. Noen ideer? Suppe med ulik topping synes jeg er en god idé. Desverre mener min kresne halvdel at purésuppe ikke er middag, og at man ikke kan servere bare forrett og dessert i fint selskap. Kakebordet er heldigvis uproblematisk, for med så mange gjester må vi uansett ha mange kaker. Alle skal kunne spise minst en kake de liker godt, om de så må ta den med selv. Anonymkode: a65af...80f Hvor i landet? Finnes mange catering som tilbyr vegansk Anonymkode: afc5c...e74 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #11 Skrevet 2. mai 2022 Jeg tror det var i "Hellstrøm rydder opp hjemme" at det var en episode med en familie med mange picky eaters og en frustrert mor som prøvde å lage mat. Hellstrøm skrev opp en rekke ingredienser på en tavle, og krysset ut en og en ingrediens som minst 1 familiemedlem ikke spiste. Tilslutt var absolutt alle ingrediensene på tavlen, krysset bort. Moralen er at man kan ikke alltid gjøre alle happy. Min bror har en ganske stor familie med både egne og samboers barn, og ungdommer som av og til har kjærestene sine på besøk, samt foreldre og svigerforeldre som ofte er på besøk. Han sier at når han lager mat, så lager han det han vil, og så er det opp til de andre om de velger å spise det eller ikke. Selvfølgelig tar han litt hensyn og lager for eksempel ikke veldig sterk mat, eller mat med veldig eksotiske smaker. Men at noen ikke spiser fisk, ikke spiser sopp, ikke spiser visse grønnsaker osv, tar han ikke så mye hensyn til. Han lager ikke flere måltider, eller ekskluderer "normale" ingredienser. Da får heller andre lage sin egen mat, eller ta med. At noen er på en diett eller har et visst kosthold de følger, så kan man i de fleste tilfeller spise noe som avviker fra kostholdet den ene og andre gangen man er på et besøk. Kosthold dreier seg om hva man spiser til vanlig i hverdagen, ikke hva man spiser den ene gangen i besøk, eller på julaften. Selvfølgelig med mindre det ligger sykdom som diabetes eller allergi der. Anonymkode: cd27b...75f 9 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #12 Skrevet 3. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvor i landet? Finnes mange catering som tilbyr vegansk Anonymkode: afc5c...e74 Desverre er det ingen catering her som har både gode veganske alternativer og tradisjonelt koldtbord. Tapas er ikke et alternativ, siden min kresne halvdel ikke egentlig liker tapas. Anonymkode: a65af...80f Endret 3. mai 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #13 Skrevet 3. mai 2022 Jeg ville laget en egen rett til veganeren og skinkestek med masse godt tilbehør til de andre. Anonymkode: a9681...6de
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #14 Skrevet 3. mai 2022 Lavkarbo og kresne mennesker hadde jeg ikke giddet å ta hensyn til. Er man allergisk, er det noe helt annet. Veganeren kan kanskje ta med en egen rett eller foreslå noe enkelt som hen kan spise? Ville aldri servert fist til hovedrett i et selskap uansett pga at fisk ikke er for alle og er vanskelig å tilberede riktig når man har dårlig plass og skal tilberede mest mulig på forhånd. Anonymkode: 3d237...9ca 6 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #15 Skrevet 3. mai 2022 Har vært på slike steder der det var en del picky eaters. Det er alltid veganerene som er de værste. Mange kan ikke en gang spise brød om det er et snev av honning i det. De unngår ting som man ikke skulle trodd var et problem en gang. (Jeg respekterer veganere enormt altså, det er ikke det). De fleste selskaper lager en egen rett til de kresne. Men andre ganger har de løst problemet med å lage supper. Eller så har det blitt servert gryteretter. En vanlig og en vegansk. Og masse godt brød av type foccacia og smør ved siden av. En gang ba de veganeren om å komme med en oppskrift. Mye enklere enn å begynne å google seg fram i en verden man ikke forstår seg på. Hun ble forøvrig veldig glad for å bli spurt og laget t.o.m retten selv. Den ene suppen jeg ble servert var forøvrig en chorizo-suppe. Muligens den beste suppa jeg noen gang har spist. Kjempelett å lage to versjoner av dersom du bruker grønnsakskraft. Da er det kun chorizoen som avgjør om den blir veganervennlig eller ikke. Jeg har pleid å lage en variant av denne: https://gladkokken.no/oppskrifter/paprika-og-chorizosuppe men med grønnsakskraft, rikelig med fargerik paprika, purre og masse kikerter. Nam! Det burde være innafor i en lavkarbo-diett så lenge de unngår brødet, eller hva? Den sistnevnte skeptikeren tror jeg ikke at jeg ville tatt så mye hensyn til. Det finnes ikke noe værre en kjip og smakløs mat. Så tar man hensyn til denne personen ødelegger man maten for alle andre. Da får han eller hun enten prøve seg på noe nytt eller forsyne seg av det deilige foccacia brødet. En spicy suppe kan alltids tynnes ut med fløte om så. Anonymkode: 23b75...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #16 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Blant gjestene har vi: Veganer Tåler ikke sopp, bønner og/eller nøtter Mild lavkarbo, altså spiser lite ris/brød/potet Spiser ikke fisk Veldig skeptisk til ukjente ting, og tåler lite krydder Anonymkode: a65af...80f Jeg syns egentlig ikke det skal være nødvendig å ta hensyn til alle, bortsett fra den jeg har uthevet. Dette er snakk om en person som faktisk ikke tåler noe. Det er noe helt annet å velge å være veganer, "liker ikke" og på slanking. "Vanskelige gjester" (ja, jeg mener det) burde ha vett nok til å tilby å lage med noe. Er det mulig å foreslå kurvfest? Hva med karbonadesmørbrød? Hjemmelagde karbonader (uten fancy krydder). Godt brød (som lavkarbo kan droppe), karamellisert løk, potetsalat, brokkolisalat (til lavkarbo) og en salat til. Salat kan du lage i en stor skål. Brød i brødkurv. En skål med potetsalat og en med brokkolisalat. Karbonadene kan serveres fra en ildfast form og settes i ovnen igjen på lav temperatur for å holde varmen mellom servering. Til veganeren kan du kjøpe veggisburger. Ellers vil jeg foreslå søtpotetsuppe, blomkålsuppe, tomatsuppe, gulrotsuppe eller jordskokksuppe. Det er mulig å lage samme base, også tilsettes fløte/rømme/melk i en gryte og kokosmelk/vegansk melk i den andre (jeg syns selv fløtebaserte supper er best). Godt brød til for de som spiser det. Det er mulig å servere ulik topping til som egg, bacon, sprøstekte kikerter, koriander/andre urter, chilli osv. Den som spiser lavkarbo klarer alltids å spise en porsjon suppe. Anonymkode: c9d12...6b1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #17 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg syns egentlig ikke det skal være nødvendig å ta hensyn til alle, bortsett fra den jeg har uthevet. Dette er snakk om en person som faktisk ikke tåler noe. Det er noe helt annet å velge å være veganer, "liker ikke" og på slanking. "Vanskelige gjester" (ja, jeg mener det) burde ha vett nok til å tilby å lage med noe. Er det mulig å foreslå kurvfest? Hva med karbonadesmørbrød? Hjemmelagde karbonader (uten fancy krydder). Godt brød (som lavkarbo kan droppe), karamellisert løk, potetsalat, brokkolisalat (til lavkarbo) og en salat til. Salat kan du lage i en stor skål. Brød i brødkurv. En skål med potetsalat og en med brokkolisalat. Karbonadene kan serveres fra en ildfast form og settes i ovnen igjen på lav temperatur for å holde varmen mellom servering. Til veganeren kan du kjøpe veggisburger. Ellers vil jeg foreslå søtpotetsuppe, blomkålsuppe, tomatsuppe, gulrotsuppe eller jordskokksuppe. Det er mulig å lage samme base, også tilsettes fløte/rømme/melk i en gryte og kokosmelk/vegansk melk i den andre (jeg syns selv fløtebaserte supper er best). Godt brød til for de som spiser det. Det er mulig å servere ulik topping til som egg, bacon, sprøstekte kikerter, koriander/andre urter, chilli osv. Den som spiser lavkarbo klarer alltids å spise en porsjon suppe. Anonymkode: c9d12...6b1 Ja hvorfor være en vert som respekterer en annet menneske sitt livssyn? Anonymkode: afc5c...e74 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #18 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har vært på slike steder der det var en del picky eaters. Det er alltid veganerene som er de værste. Mange kan ikke en gang spise brød om det er et snev av honning i det. De unngår ting som man ikke skulle trodd var et problem en gang. (Jeg respekterer veganere enormt altså, det er ikke det). De fleste selskaper lager en egen rett til de kresne. Men andre ganger har de løst problemet med å lage supper. Eller så har det blitt servert gryteretter. En vanlig og en vegansk. Og masse godt brød av type foccacia og smør ved siden av. En gang ba de veganeren om å komme med en oppskrift. Mye enklere enn å begynne å google seg fram i en verden man ikke forstår seg på. Hun ble forøvrig veldig glad for å bli spurt og laget t.o.m retten selv. Den ene suppen jeg ble servert var forøvrig en chorizo-suppe. Muligens den beste suppa jeg noen gang har spist. Kjempelett å lage to versjoner av dersom du bruker grønnsakskraft. Da er det kun chorizoen som avgjør om den blir veganervennlig eller ikke. Jeg har pleid å lage en variant av denne: https://gladkokken.no/oppskrifter/paprika-og-chorizosuppe men med grønnsakskraft, rikelig med fargerik paprika, purre og masse kikerter. Nam! Det burde være innafor i en lavkarbo-diett så lenge de unngår brødet, eller hva? Den sistnevnte skeptikeren tror jeg ikke at jeg ville tatt så mye hensyn til. Det finnes ikke noe værre en kjip og smakløs mat. Så tar man hensyn til denne personen ødelegger man maten for alle andre. Da får han eller hun enten prøve seg på noe nytt eller forsyne seg av det deilige foccacia brødet. En spicy suppe kan alltids tynnes ut med fløte om så. Anonymkode: 23b75...1fc Det er ikke mye dette innlegget her som lyser respekt. Og jo vi kan spise brødet med honning, men vi velger å ikke gjøre det grunnet våres livssyn Anonymkode: afc5c...e74 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #19 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Desverre er det ingen catering her som har både gode veganske alternativer og tradisjonelt koldtbord. Tapas er ikke et alternativ, siden min kresne halvdel ikke egentlig liker tapas. Dette er faktisk min nærmeste familie og svigerfamilie, jeg er glad i dem og ønsker å respektere deres livsstilsvalg. Uavhengig av om det er medisinsk begrunnet eller ikke. Dessuten liker jeg ikke takeaway-pizza, man vokser ikke opp i min familie uten å bli litt kresen selv😋. Å lage pizza til alle sammen er uaktuelt. Anonymkode: a65af...80f Har du spurt catering byrå om de kan lage noe vegansk ? Vi lever tross alt i 2022 Anonymkode: afc5c...e74 1
Summeer Skrevet 3. mai 2022 #20 Skrevet 3. mai 2022 (endret) Jeg hadde laget to lasagner. En vegansk med aubergine istedetfor pastaplater så du dekker veganer og lavkarbo der, og en vanlig til allergiker og skeptiker. Lasagne er safe, alle vet hva det er, og med en vegan variant kan du lage den varianten spicy og spennende, så kan folk velge. Endret 3. mai 2022 av Summeer 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå