Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Chicchi
Skrevet

Baby er snart 7 måneder og er veldig interessert i mat, men bare hvis hun får spise selv. Så jeg leser om BLW (baby led weaning) eller babystyrt mattilvenning. Og overalt står det sånn: "Kok en eplebåt eller potetbåt og legg foran babyen, så kan den spise selv"

Høres fantastisk ut, men hallo, setter den ikke ting i halsen?

For øyeblikket holder hun på å få tenner, så jeg gav henne en agurk-pinne (uten skall) som jeg tenkte kunne lindre kløinga. Men plutselig bet hun av en bit og jeg måtte skynde meg å ta den fra henne.

Er livredd for at hun skal sette ting i halsen, og ikke kan jeg førstehjelp heller :(

Noen som kan opplyse meg om dette? Hvordan kan jeg servere henne mat som ikke er mos på en sikker måte?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Chicchi skrev (1 minutt siden):

Baby er snart 7 måneder og er veldig interessert i mat, men bare hvis hun får spise selv. Så jeg leser om BLW (baby led weaning) eller babystyrt mattilvenning. Og overalt står det sånn: "Kok en eplebåt eller potetbåt og legg foran babyen, så kan den spise selv"

For øyeblikket holder hun på å få tenner, så jeg gav henne en agurk-pinne (uten skall) som jeg tenkte kunne lindre kløinga. Men plutselig bet hun av en bit og jeg måtte skynde meg å ta den fra henne.

Er livredd for at hun skal sette ting i halsen, og ikke kan jeg førstehjelp heller :(

Noen som kan opplyse meg om dette? Hvordan kan jeg servere henne mat som ikke er mos på en sikker måte?

Nei, hallo, den setter ingenting i halsen. Brekningsrefleksen ligger langt fremme, så barnet kan brekke seg - som en opptreningsfase. Men det er langt ifra å sette i halsen. 

Til det spørsmålet nederst: du koker det til du lett kan mose det med fingeren. Og du lar være å få panikk når barnet brekker seg, det kommer som oftest opp med mindre du har gitt barnet en drue osv.

Anonymkode: d1d32...c94

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi så små biter at de ikke kan sette seg fast i halsen i starten, evt mos det lett. Jeg var også nærmest hysterisk livredd for at barnet mitt skulle sette noe i halsen da han begynte å spise, men det gikk helt fint! De brekker seg lett da, så ikke få panikk om babyen brekker seg litt noen få ganger. Brekningsrefleksen flytter seg gradvis lenger bak i munnen med alderen. På de minste er den ganske langt framme.

Anonymkode: fb685...a78

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er veldig redd for harde biter kan du gi brødskive, avocado, mango, banan, grøtlapper, potet, søtpotet osv. Masse som er mykt og lett å spise selv.

Anonymkode: d8d06...6f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også raspe eple og andre harde ting. Husk også på at når de hoster og harker, blir røde i ansiktet og blanke i øynene så er det ikke farlig, hosting er et tegn på at det er frie luftveier. Blir barnet stivt i blikket, blekt eller får blå lepper må du få snudd ungen oppned og banke det hardt i ryggen. Ikke bank lett først, da risikerer du å kun banke ut luften som egentlig skal brukes til å få opp biten. Se på videoer på YouTube eller noe, viktig å kunne det grunnleggende. 

Anonymkode: 1599a...fee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mente forresten ikke at du skal snu ungen helt opp ned, men hodet skal være laveste punktet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan også raspe eple og andre harde ting. Husk også på at når de hoster og harker, blir røde i ansiktet og blanke i øynene så er det ikke farlig, hosting er et tegn på at det er frie luftveier. Blir barnet stivt i blikket, blekt eller får blå lepper må du få snudd ungen oppned og banke det hardt i ryggen. Ikke bank lett først, da risikerer du å kun banke ut luften som egentlig skal brukes til å få opp biten. Se på videoer på YouTube eller noe, viktig å kunne det grunnleggende. 

Nei, man skal ikke snu ungen opp ned. Les deg opp på førstehjelp

Anonymkode: 7aed5...435

AnonymBruker
Skrevet

Du bør lese deg mer opp på blw før du praktiserer det. Hvis du blir redd og stresser bare ungen brekker seg litt kan du skape negative opplevelser for barnet. Lære først, gjennomføre etterpå. 

Anonymkode: e417d...319

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Gi så små biter at de ikke kan sette seg fast i halsen i starten, 

Anonymkode: fb685...a78

Det er ikke anbefalt, små biter er mye vanskeligere for munnen å koordinere, og baby får mindre kontroll. Store biter som baby kan holde skikkelig i hånda, der den kan kontrollere selv med munn og tunge, er bedre. Små biter er for viderekomne. 

Anonymkode: e417d...319

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Chicchi said:

Ikke om du kutter de som lange tynne biter som de kan holde i og tygge på.

Anonymkode: 1d734...05f

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfornsnakkes det om små biter osv? TS spør jo om BLW, det skal vel ikke serveres i små biter? 

Anonymkode: 8b9ed...834

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om BLW før nå, men det minner litt om hva vi gjorde da barna skulle venne seg til å spise selv.

Vi laget til maten, aller helst myk men fast mat, og satte den foran barnet i måltidssituasjon.
Da kunne barnet selv utforske, putte i munnen, og smake på.
To kvarte brødskiver uten skorpe (de likte å ha en i hver hånd :ler:  ), med litt leverpostei på, var favoritten til barna våre i begynnelsen, men de likte også kokte potetbåter, kokte grønnsaker, banan, og egentlig alt de kunne holde selv.
Enkelt å spise, og det hadde en del smak, men uten å være for kraftig.

Jeg vet ikke om dette hjalp deg, men slik gjorde i alle fall vi det.

Anonymkode: f1e8f...507

• Liker 1
Gjest Chicchi
Skrevet

Så interessant å høre om deres erfaringer! Jeg har gledet meg til å gi henne brød med leverpostei i hvert fall, sikker på at syv måneder ikke er for tidlig?

Jeg får se på filmer på youtube. Og prøve å finne et førstehjelpskurs for babyer i nærheten.

Takk alle :)

AnonymBruker
Skrevet

Min fikk skive med leverpostei rundt 5-6 mnd ;)

Gi store nok biter til at baby enkelt kan håndtere dem selv. Mat med variabel konsistens, slik som mos med biter som de får på skje, er faktisk mye vanskeligere enn større biter de kan håndtere selv, siden de ikke kan utforske maten først.

Anonymkode: b7145...319

AnonymBruker
Skrevet
Chicchi skrev (17 minutter siden):

Så interessant å høre om deres erfaringer! Jeg har gledet meg til å gi henne brød med leverpostei i hvert fall, sikker på at syv måneder ikke er for tidlig?

Jeg får se på filmer på youtube. Og prøve å finne et førstehjelpskurs for babyer i nærheten.

Takk alle :)

Jeg husker ikke hvor gamle barna mine var da vi begynte med dette, men de var ikke eldre enn 7 mnd i alle fall.
Det er uansett ikke store mengdene de får i seg i begynnelsen, det handler bare om at de får smaken i munnen, og får følt på konsistensen.  :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg husker ikke hvor gamle barna mine var da vi begynte med dette, men de var ikke eldre enn 7 mnd i alle fall.
Det er uansett ikke store mengdene de får i seg i begynnelsen, det handler bare om at de får smaken i munnen, og får følt på konsistensen.  :)

Men jeg må legge til at vi passet på at brødet ikke inneholdt hele korn og frø, eller noe annet de kunne sette i halsen.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg må legge til at vi passet på at brødet ikke inneholdt hele korn og frø, eller noe annet de kunne sette i halsen.

Ingen grunn til å droppe hele korn og frø i brød til baby, det kan de spise fra de starter med fast føde. 

Anonymkode: 08ba9...a4d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut solidstarts.con og deres instagram. Om eple og potet er godt kokt vil bitene moses i munn til babyen og de vil ikke sette i halsen. Vær forberedt på brekningerog hoste, det er helt naturlig. Å gi babyen små biter sv mat er ofte vanskeligere å håndtere for babyen så gir kun falsk trygghet. Les deg opp litt så føler du deg tryggere☺️

Anonymkode: 1817e...cd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, man skal ikke snu ungen opp ned. Les deg opp på førstehjelp

Anonymkode: 7aed5...435

Hvis du gidder å lese innlegget under så presiserer jeg hva jeg mener: 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mente forresten ikke at du skal snu ungen helt opp ned, men hodet skal være laveste punktet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...