Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg er redd jeg må ha keisersnitt grunnet stor baby i seteleie og har noen spm jeg ikke klarer Google meg til. Får sikkert vite mer om dette av legen etterhvert, men er redd og bekymret nå og vil ikke være i limboland over lang tid 😩.

1. jeg har lest meg til at morkaken også tas ut gjennom snittet i magen. Men ved planlagt keisersnitt har man jo ikke vaginal åpning slik som ved fødsel. Hvordan kommer renselsen i gang? Fjerner de slimpropp/ åpner de i kjeden, eller ordner kroppen dette selv? 

2. hvis man får epidural og er våken- er det vondt eller bare ubehagelig når de skjærer og romsterer rundt for å få ut baby? 

3. hva har man på seg under keisersnitt? Får man ha truse på? Hvordan er man tildekket nedentil? 

takk så mye for svar og hjelp! 

Anonymkode: e693b...6d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at de dytter et instrument gjennom livmorhalsen, altså fra livmoren, når de opererer. På den måten så har de "åpnet" livmorhalsen bittelitt. 

De fjerner morkaken og skraper ut av livmoren, men man blør en god stund for det. Jeg blødde i åtte uker etter KS.

Det var ikke vondt, men jeg kjente bevegelser i magen. Det var veldig rart. 

Kan ikke ha på truse, kun sykehusskjorte. 

Anonymkode: f1444...7f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare egentlig svare på 2, siden jeg hadde hastekeisersnitt. Jeg syns hverken det var vondt eller ubehagelig, jeg tror ikke jeg kjente noen verdens ting. I verste fall er det litt ubehagelig, men egentlig er du jo midlertidig lam, så jeg tror ikke du skal kjenne noe. 

Angående renselsen, vet jeg bare at du blør totalt mindre ut av skjeden etter keisersnitt, fordi de fjerner en del av blodet under operasjonen. Perioden du blør blir ikke nødvendigvis kortere av den grunn. 

Anonymkode: bc170...af9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to keisersnitt. På det første kjente jeg litt «romstering» og press, på det andre kjente jeg ingenting. Tror nesten at jeg foretrakk det første av de to, men ingen av dem føltes direkte ubehagelig. Har tolket den store forskjellen som at de hadde større dose bedøvelse gang nr 2,

.Under snittet har man ikke på seg noe nedentil.

Anonymkode: 90b02...386

Skrevet

Jeg kjente det skjedde noe, veldig merkelig følelse. 

Jeg har ikke hørt at man blør mindre etter keisersnitt, jeg blødde såpass mye under renselsen at jeg fikk jerntabletter. Renselse går vertfall som normalt

AnonymBruker
Skrevet

Ts her ✋🏼
Tusen takk for alle svar så langt.

Vet dere hvorfor man ikke kan ha på truse? Hvordan er man tildekket nedentil evt? Vet at man må ha kateter, men det kunne vel bare hengt ut av trusa evt 😬
jeg har enorm personlig sfære og synes det er ubehagelig å være naken nedentil uten kontroll. (Fødsel er jo selvsagt like ille, men da har man hvertfall «noe»kontroll) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente ingenting, ikke noe dytting eller noe som helst. Blødde i ca 6 uker, kraftig mens. Hadde på sykehusskjorte, og de tok på en sånn stor nettingtruse med bind stort som et badehåndkle (ikke helt da) til etter operasjonen. Brukte store i bind i 2 døgn, så nattbind.

KS var en veldig fin opplevelse, rolig og kontrollert :)

Anonymkode: b89dd...dbc

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her ✋🏼

Vet dere hvorfor man ikke kan ha på truse? Hvordan er man tildekket nedentil evt? Vet at man må ha kateter, men det kunne vel bare hengt ut av trusa evt 😬
jeg har enorm personlig sfære og synes det er ubehagelig å være naken nedentil uten kontroll. (Fødsel er jo selvsagt like ille, men da har man hvertfall «noe»kontroll) 

Jeg er litt på samme måte. Snakk med de om dette, hos meg satte de kateter etter bedøvelsen slik at jeg ikke visste om det :) Var null problem. Jeg spurte ikke om truse da jeg var jo tildekt hele veien frem til de satt kateter, den skjorta er mer som en badekåpe så det tenkte jeg ikke over.

Anonymkode: b89dd...dbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her ✋🏼

Jeg vil tro at det er av hygieniske årsaker. I tillegg ville trusa være veldig i veien for kirurgen. Snittet kommer akkurat i trusekanten gjerne. 

Spørsmålene dine

1. Ble satt i gang og lå ann til vaginal fødsel. Full åpning osv så der vet jeg ikke.

2. Jeg fikk spinalbedøvelse (i tillegg til epidural som jeg hadde fra tidligere), og var lam fra livet og ned. Regner med at det er det som er vanlig. Kjente ingen smerter men litt ekkel følelse av et press opp mot brystet. Deretter et slags vakuum når de tok ut ungen. Hun lå feilrotert i bekkenet så tipper de måtte dytte og dra litt ekstra pga det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei,

jeg er redd jeg må ha keisersnitt grunnet stor baby i seteleie og har noen spm jeg ikke klarer Google meg til. Får sikkert vite mer om dette av legen etterhvert, men er redd og bekymret nå og vil ikke være i limboland over lang tid 😩.

1. jeg har lest meg til at morkaken også tas ut gjennom snittet i magen. Men ved planlagt keisersnitt har man jo ikke vaginal åpning slik som ved fødsel. Hvordan kommer renselsen i gang? Fjerner de slimpropp/ åpner de i kjeden, eller ordner kroppen dette selv? 

2. hvis man får epidural og er våken- er det vondt eller bare ubehagelig når de skjærer og romsterer rundt for å få ut baby? 

3. hva har man på seg under keisersnitt? Får man ha truse på? Hvordan er man tildekket nedentil? 

1Når morkaka forsvinner forsvinner hormonene som opprettholder graviditeten.

2: jeg hadde spinalbedøvelse. Kjente trykk men ingen smerte. Var lam i beina og hadde ikke følelse fra brystet og ned. 
Jeg opplevde ikke keisersnitt som vondt - hverken under eller etter, var på beina samme dag.

3. jeg var helt naken 

Anonymkode: bb6ff...a2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts her ✋🏼

Svarer ut herfra jeg. Har hatt 3 KS. De legger snittet helt nede ved trusekanten / bikinilinjen og derfor ikke særlig praktisk med truse samt hygenisk. De dekker deg til med laken/ teppe og samt at dette blå oprasjonstrekket dekket også godt nedover. Husker godt følelsen fordi jeg har en overgrepsbakgrunn og derfor grudde jeg meg veldig men det var null problem.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt keisersnitt var akutt, så min opplevelse er ikke helt som din vil bli. Men selv gjennomførelsen var ganske standard.

1. Morkaken ble også tatt ut gjennom snittet i magen. Vistnok tok de også ut hele livmoren for å sy den sammen, det gjør det enklere å få et fint resultat. Dette er helt uproblematisk, og jeg merket ingenting til det.

Renselsen startet plutselig med masse blod i senga noen dager senere. Jeg lå på en intensivavdeling med kateter, så ingen hadde tenkt over at jeg kanskje trengte bleiebind. Med planlagt keisersnitt skal du sikkert på barsel, hvor de har mer erfaring med slikt. Du kommer nok heller ikke til å være sengeliggende i flere dager etterpå, siden du i utgangspunktet vil være frisk.

2. Jeg fikk spinalbedøvelse, og kjente ingen smerter, men jeg kjente mye romstering. For meg var det ganske skremmende, for jeg var ikke klar over det på forhånd. Hadde jeg visst det på forhånd, hadde hele greia vært planlagt, og hadde jeg vært i fin form, så tror jeg at jeg hadde taklet det mye bedre. 

3. Jeg hadde på meg bare nattkjole, ingenting annet. Normalen er sykehusskjorte, men jeg var koblet til masse ledninger og slanger, og det var akutt.

Det ble lagt et slikt operasjonsstoff over beina mine under keisersnittet. Jeg vet ikke hvor langt opp det gikk, siden jeg mistet følelsen i beina. Frem til etter at jeg ble bedøvd hadde jeg på et teppe.

Truse er vanskelig, siden snittet er i trusekanten. Man må dessuten ha kateter (Jeg tror det er vanlig også ved planlagt keisersnitt), og det er mer komfortabelt uten truse.

Pass på at du har noen truser som ikke gnisser på trusekanten, slik at du har noe til tiden etterpå. Sykehusets nettingtruser er komfortable, men du vil ikke bruke dem i flere uker. Min favoritt var noen utvaskede, slappe truser med lav kant, siden magen var veldig sensitiv. Jeg vet også at mange sverger til truser med høyt liv.

Du bør også være forberedt på at du kommer til å bli barbert foran. Delvis av hygieniske årsaker, og delvis for at bandasjen skal få bedre feste, uten å gi deg en ufrivillig voksing når den skiftes.

Dette kommer nok til å gå helt bra. Keisersnitt er en veldig vanlig operasjon som de har god rutine på. Selv om mitt keisersnitt var akutt opplevde jeg teamet som rolig og rutinert, og eneste usikkerhet var hvorvidt jeg ville tåle bedøvelsen eller måtte i narkose.

Bruk tiden godt til å forberede deg, og ikke vær redd for å stille spørsmål til lege og andre.

Anonymkode: 61ef7...c91

AnonymBruker
Skrevet

Renselse skjedde av seg selv.

Det var litt rart skjønte jo de romsterte men ikke vondt.

Hadde muligens på meg en sykehusskjorte oppe ingenting nede. Brydde meg ikke var også utmattet og helt borte etter lang fødeprosess. 

Anonymkode: c0922...c35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 21.24):

Ts her ✋🏼

Har hatt to ks. Snittet er såpass langt ned at det er i kjønnshårene, altså nedenfor mine truser i allefall. Så ikke mulig å ha truse på. Så skal de jo ha god arbeidsplass her til å få ut babyen og til å sy igjen osv. Men det er jo ikke noe fokus på underlivet ditt under operasjonen, kontra hva det ville vært ved en vaginal fødsel. 

Ellers svar på spørsmålene i HI:

1. Aner ikke om de gjør noe spesielt, de har aldri sagt noe om dette til meg i allefall. Men renselsen er i gang med en gang, man får på bleie eller bind og de sjekket blødning allerede på post-operativ på meg :) 

2. Det er ikke vondt! Kjenner ingenting av skjæring i det hele tatt!! Man kan kanskje kjenne at de beveger kroppen din litt eller trykker øverst på magen når baby skal ut, men ikke noe mer, ikke noe smerte i det hele tatt. 

3. Man har lang sykehusskjorte, den fjernes ikke fra magen før rett før operasjonen når man uansett ikke ser det selv. Brystene er dekket. Når operasjonen er over er man dekket til igjen før man får se sin egen kropp 😅 

Mine Ks har vært planlagte og veldig fine og rolige opplevelser. Kjempeflinke, varme og profesjonelle folk på fødestua. 

Anonymkode: f7702...ba1

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
jeg har hatt to keisersnitt (Bærum sykehus) og har hatt på meg en papirtruse ved begge anledninger. Vil tro du kan spørre om dette hvis du synes det er ubehagelig uten 🙂 

har ellers ikke kjent noe under snittene, utover at jeg har merket at de har holdt på med noe. Med første trodde jeg ikke de hadde begynt før han var ute! 

Anonymkode: 6a192...a96

Skrevet

Nå ble jeg veldig usikker. Har jo fått på en sånn bleietruse på et tidspunkt, men husker ikke når dette skjedde? Blødningene starter vel umiddelbart? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 21.24):

Ts her ✋🏼

Du får kateter ja. Vil anta du har nettingtruse med bind/bleie etter keisersnittet grunnet at det vil jo kunne blø fra livmoren og ut skjeden direkte etter keisersnittet. Mulig kun bind som dekker nedentil så lenge du er sengeliggende pga operasjonssåret og truse ikke vil være behagelig/gunstig. 
Utenom det så vil jeg tro en dekkes til med sterile duker. Det skal jo være sterilt i områdene rundt snittet. Hvis du har sett slike blå operasjonsduker.

Endret av Luckiness
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 20.13):

Hei,

1) Det er åpning, blodet kommer ut som ved en vanlig renselse.

2) Man får vanligvis spinalbedøvelse. Det var ikke vondt, jeg kjente så godt som ingen ting. Kjente litt bevegelse innimellom, særlig da de tok ut barnet. Helt problemfritt. (Har tatt tre keisersnitt)

3) Du er naken nedentil. Etter keisersnittet (på op-bordet, går jeg ut fra) kler de på deg nettingtruse og bleie. 

Anonymkode: 23c76...edf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1) Det er åpning, blodet kommer ut som ved en vanlig renselse.

2) Man får vanligvis spinalbedøvelse. Det var ikke vondt, jeg kjente så godt som ingen ting. Kjente litt bevegelse innimellom, særlig da de tok ut barnet. Helt problemfritt. (Har tatt tre keisersnitt)

3) Du er naken nedentil. Etter keisersnittet (på op-bordet, går jeg ut fra) kler de på deg nettingtruse og bleie. 

Men mtp 3): Kroppen din er helt dekket av diverse operasjonsduker, så du føler deg ikke naken på op-bordet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde planlagt keisersnitt pga placenta previa. Jeg ble innlagt dagen før det skulle skje. På morgenen ble jeg vekket tidlig. Jeg skulle få klyster, ta en dusj, bli barbert og få kateter. (Jeg ordnet selv med barberingen før jeg dro til sykehuset) Hadde på meg en sykehusskjorte når jeg ble kjørt til operasjonssalen. Ble koblet på masse apparater for overvåkning. Fikk epidural, slik at kroppen var lam fra livet og ned. Hadde absolutt ingen smerter, men kjente at de jobbet godt, for kroppen beveget seg ganske bra på operasjonsbordet. Barnet var ute raskt. De sydde meg sammen, og jeg ble kjørt til oppvåkningen. Far og barn var på barsel den tiden. Bedøvelsen gikk ut av den ene foten først, før den gikk ut av den andre foten. Det var virkelig rart å kjenne på å være "lam" i halve kroppen... Jeg følte meg aldri "naken" gjennom prosessen, selv om jeg bare hadde skjorte på. Det var ingen GU på operasjonsbordet. Jeg fikk truse på etter operasjonen, og ble pakket inn i dyne slik at jeg ikke frøs. Renselsen kom i gang etter et par dager, men det var ikke så mye som  ved vaginal fødsel. Jeg fikk effektiv  smertelindring i et par dager, men så var det over på vanlig Paracet på dag tre. 

Alt i alt en grei opplevelse, men hadde jeg kunne velge hadde jeg født vaginalt. 

Anonymkode: c174a...214

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...