Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, eg er ein jente på 16 år som går første året på vgs. Eg begynner å lure på om læreren hater meg. Det er siste termin, og eg har jobbet skikkelig hardt for å få 6 er. Dessverre får eg det aldri, og begynner å tenkje på om eg gjer noko feil. På den første prøve i 2 termin fekk eg 47 av 50 poeng. Karakteren eg fekk var 5+. På den andre prøva fekk eg 46 av 49 poeng. Karakteren var 5+. Eg reflekterer svært godt og drøfter ulike sider av saka, men grunnen for at eg fekk desse karakterane er fordi eg måtte skrive litt meir på nokre begrep. Dette skal egentleg ikkje vær så viktig angåande kompetanse i faget syns eg. Personleg så syns eg at eg fortjene å få 6-. Eg lurer på kva dokke andre syns. Korleis blir karakteren rekna ut? Har hørt at du må ha over 90 % rett for å få 6 mens andre sei 95 % rett. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er i utgangspunktet læreren som bestemmer hvor mange poeng man må ha for å få hvilken karakter. Det er ikke så uvanlig at man maks kan være to poeng under for å få 6. Jeg synes 5+ høres ut som en riktig karakter mtp poengsummene dine. Hvis det derimot er slik at andre med samme poengsum har fått 6, ville jeg ha reagert. 

Det er viktig å reflektere, slik som du skriver at du gjør. Men begrepene (teorien) er også en veldig viktig del av faget. Du kan ikke få 6er uten å ha kontroll på både teori og drøftelse.

Nå kjenner jeg verken deg eller læreren din, men jeg tviler på at noen lærer hater en elev som jobber godt og ønsker  å gjøre det godt i faget. Det er det alle lærere ønsker seg av elevene sine. (Og bare slik det er sagt: Ytterst få lærere hater noen av elevene sine. Ja, det er ikke alle de har sansen for like mye, men å hate er et sterkt ord. Og de fleste har en yrkesprofesjonalitet).

Du kan kanskje prøve å høre med læreren din om du kan få en vippeprøve for å se om du kan få en 6er i faget? Men du kan ikke forvente at han/hun sier ja til det. Uansett kan du alltids prøve. 

I tillegg så teller muntlig aktivitet i timen med i standpunktskarakteren.

Anonymkode: ecc2b...630

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er i utgangspunktet læreren som bestemmer hvor mange poeng man må ha for å få hvilken karakter. Det er ikke så uvanlig at man maks kan være to poeng under for å få 6. Jeg synes 5+ høres ut som en riktig karakter mtp poengsummene dine. Hvis det derimot er slik at andre med samme poengsum har fått 6, ville jeg ha reagert. 

Det er viktig å reflektere, slik som du skriver at du gjør. Men begrepene (teorien) er også en veldig viktig del av faget. Du kan ikke få 6er uten å ha kontroll på både teori og drøftelse.

Nå kjenner jeg verken deg eller læreren din, men jeg tviler på at noen lærer hater en elev som jobber godt og ønsker  å gjøre det godt i faget. Det er det alle lærere ønsker seg av elevene sine. (Og bare slik det er sagt: Ytterst få lærere hater noen av elevene sine. Ja, det er ikke alle de har sansen for like mye, men å hate er et sterkt ord. Og de fleste har en yrkesprofesjonalitet).

Du kan kanskje prøve å høre med læreren din om du kan få en vippeprøve for å se om du kan få en 6er i faget? Men du kan ikke forvente at han/hun sier ja til det. Uansett kan du alltids prøve. 

I tillegg så teller muntlig aktivitet i timen med i standpunktskarakteren.

Nei, det gjør det ikke. Det er elevens kompetanse som er grunnlag for standpunktkarakteren. En elev kan gå gjennom et helt skoleår uten å rekke opp hånda i timer og være muntlig aktiv, og fortsatt få karakteren 6. 

Anonymkode: 20926...341

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det gjør det ikke. Det er elevens kompetanse som er grunnlag for standpunktkarakteren. En elev kan gå gjennom et helt skoleår uten å rekke opp hånda i timer og være muntlig aktiv, og fortsatt få karakteren 6. 

Stemmer nok det, men de aller fleste som gjør det godt i fag på vgs rekker da opp hånda og deltar. Det er i hvert fall pluss å vise kompetanse i timene.

Ts: Jeg hadde samme problem i historie. Læreren satt også poeng slik, og da er det jo ikke så rart at man får 5+ når man bommer på noen begreper man kanskje ikke fikk med seg, selv om man drøftet veldig utfyllende. Er enig i at det er kjipt. Andre lærere ser bare helheten, og vektlegger drøftingen og slikt aller mest, slik at det er ganske enkel sekser i forhold til hva man må jobbe for med de som setter poeng.

Så det kommer an på lærer... Så det er bare å gjøre som de vil om du vil ha toppkarakter.

Anonymkode: b8e37...7fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trekker aldri ned elever som ikke er muntlige i timen. (Det har jeg heller ikke lov til). 

Men dersom en elev, gjennom aktivitet i timene, viser at vedkommende kan noe som den senere ikke får vist på prøven, så vil jo dette kunne telle positivt for eleven. 

Så sånn sett vil jo aktivitet i timen kunne telle med på vurderingsgrunnlaget. 

Jeg anbefaler ts å snakke med læreren sin. Det er 99.99% garantert at læreren ikke har noe i mot eleven. Selvfølgelig kan dere ha dårlig kjemi (som man jo har med enkelte mennesker), men det betyr ikke at dette kommer i veien for vurderingsgrunnlaget. 

Det er en vesensforskjell på 5 og 6. Spesielt i drøftefag. Så smakk med læreren, og spør om tips. 

Anonymkode: 76297...f78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trekker aldri ned elever som ikke er muntlige i timen. (Det har jeg heller ikke lov til). 

Men dersom en elev, gjennom aktivitet i timene, viser at vedkommende kan noe som den senere ikke får vist på prøven, så vil jo dette kunne telle positivt for eleven. 

Aktivitet trenger ikke være muntlig fremfor alle forresten (slik som ved å rekke opp hånda). Men kan være gjennom samtale med meg når jeg går rundt og hjelper når elevene jobber. 

Ofte har jeg enkeltelever som viser svært stor forståelse i en uformell samtale, som ikke får det like godt til på prøven. Men da har jo eleven vist kunnskap og anvendelse av kunnskapen tidligere. Og dermed kan det telle med i vurderingen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg anbefaler ts å snakke med læreren sin. Det er 99.99% garantert at læreren ikke har noe i mot eleven. Selvfølgelig kan dere ha dårlig kjemi (som man jo har med enkelte mennesker), men det betyr ikke at dette kommer i veien for vurderingsgrunnlaget. 

Det er en vesensforskjell på 5 og 6. Spesielt i drøftefag. Så smakk med læreren, og spør om tips. 

Jeg ble akkurat trukket opp i et fag pga gode diskusjoner i timen gjennom hele skoleåret. Jeg bommet grovt på det ene spørsmålet på siste prøve, men sammenlagt så får jeg likevel en god karakter grunnet ellers gode resultater og muntlig aktivitet. Men som du sier, jeg har aldri hørt noen bli trukket ned pga lav aktivitet i timen. 

Ts, vet du om de andre blir bedømt på samme skala, da? Forskjellsbehandling foregår det, glemmer aldri lærerens yndling som fikk 5 i standpunkt i matematikk selv om han manglet en hel temaprøve, og min venninne ble trukket ned til 4 på samme grunnlag. Ellers lå de helt likt på poeng, og hadde samme antall prøver, men hun ble da trukket ned en karakter pga fravær fra en prøve. 

Anonymkode: c8be7...2d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 21.43):

Absolutt ikke sånn det virker. Lærer sa med egne ord at deltakelse gjelder like mye som kompetanse da jeg gikk på vgs.

Anonymkode: 53b26...d33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 21.43):

Ja, det kan eleven. Det jeg mente med det jeg skrev var at den muntlig aktiviteten kan ha betydning i positiv retning. Jeg glemte å legge til det med at det teller positivt. Poenget mitt var uansett at dersom TS har vært aktiv i timen, kan h*n fortsatt få karakteren 6 til tross for prøver med 5+

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...