Gå til innhold

Flytur med hund - best i kabin eller i last?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Til høsten skal vi reise til utlandet noen uker og skal ha med en liten toypuddel . Er det best å ha den i kabinen eller i lasterom/cargo eller hva det heter. Hun er småredd i nye situasjoner, så tenkte å ha henne med i kabinen, men det kanskje for mye lyder? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ABSOLUTT best i kabinen, på alle måter. Det er en del lyd der, men det er mye mer lyd i lasterommet. I lasten er det i tillegg mørkt, hunden er alene, og buret håndteres og flyttes rundt av fremmede. Om hunden er litt nervøs fra før kan den bli helt ødelagt av å sendes som last... da må det i så fall trenes masse på først!

Men sjekk reglene hos flyselskapet, det er ikke alle som tillater hund i kabin, særlig på utenlandsflygninger. 

Anonymkode: cfd81...e56

• Liker 6
Skrevet

Takk, har bestilt i kabin hos Norwegian, men ble plutselig usikker om det var feil

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt kabinen 🙂

Om hunden ikke får lov å være i fanget ditt under flyturen (litt forskjellige regler på dette), så kan du ta av deg skoen og sette en fot ned i reiseburet, så hunden kan krølle seg opp inntil den trygge lukten av deg

Anonymkode: da817...857

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Absolutt kabinen 🙂

Om hunden ikke får lov å være i fanget ditt under flyturen (litt forskjellige regler på dette), så kan du ta av deg skoen og sette en fot ned i reiseburet, så hunden kan krølle seg opp inntil den trygge lukten av deg

Å det var en god ide 🤗 

AnonymBruker
Skrevet
Moonlight40 skrev (26 minutter siden):

Takk, har bestilt i kabin hos Norwegian, men ble plutselig usikker om det var feil

Nei du gjorde 1000000% helt rett 😊

Anonymkode: 9dc1a...136

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kanskje ha vurdert om det er verdt det for hunden å delta på denne reisen. Sjekka ut om noen kunne ha passa den hjemme i stedet. Men om du nå tenker at hunden må være med, er kabinen det beste alternativet

Anonymkode: 073d5...92e

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville kanskje ha vurdert om det er verdt det for hunden å delta på denne reisen. Sjekka ut om noen kunne ha passa den hjemme i stedet. Men om du nå tenker at hunden må være med, er kabinen det beste alternativet

Anonymkode: 073d5...92e

Enig.

Helt ærlig syns jeg det er utrolig merkelig å sende kjæledyrene sine til lasterommet. Det kunne jeg ikke vurdert i halvsvime engang. Bare tanken på hunden min i en sånn situasjon gjør meg skikkelig nervøs.

• Liker 3
Skrevet
17.11 skrev (35 minutter siden):

Enig.

Helt ærlig syns jeg det er utrolig merkelig å sende kjæledyrene sine til lasterommet. Det kunne jeg ikke vurdert i halvsvime engang. Bare tanken på hunden min i en sånn situasjon gjør meg skikkelig nervøs.

De siste årene har jeg reist til andre siden av landet og oppholdt meg der i flere uker eller måneder i strekk. Har ikke bil, så fly er egentlig eneste alternativ. Skal jeg velge mellom lasterom eller omplassering blir det lasterom. Nå er hunden trygg og viser lite tegn til stress, men gøy å sende den er det jo ikke akkurat. 

AnonymBruker
Skrevet

Reiser kun med hund i kabin. Dersom lasterom er eneste alternativ dropper jeg hele turen.

Anonymkode: ec2b2...651

AnonymBruker
Skrevet

Får man virkelig ha med hunder inn i kabinen? Hva med oss som er allergisk? ☹️

For ikke å snakke om hvor plagsomt det er for de som skal sitte i nærheten av den hunden. 

Anonymkode: 05c29...7f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For ikke å snakke om hvor plagsomt det er for de som skal sitte i nærheten av den hunden. 

Man må bestille billett til hunden, og hvis det er registrert allergikere på flygningen får man ikke ta med. Skjønner heller ikke hvorfor det skulle være plagsomt for andre, hunden ligger jo i reisebaggen under setet akkurat som en hvilken som helst annen håndbagasje.

Anonymkode: ec2b2...651

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er selvfølgelig lov å ha med hund i kabinen. Katt også. Er du allergisk gir du alltid beskjed til flyselskapet. Det er førstemann til mølla når det kommer til allergikere/dyr i kabinen. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er heldigvis tillatt å ta med hund i kabinen. Hvorfor vil det være plagsomt å sitte ved siden av en person som har en hund under setet foran? Når en reiser med fly er det flere ting som kan være plagsomme, og som en ikke kan gjøre noe med. 

• Liker 5
Skrevet

Kabin. Forestill deg hvor høy lyd det er inne i kabinen for deg. Så øker du volumet mange ganger for å indikere hvor høyt det oppleves for en hund.
I lasterommet er det ti ganger høyere lyd, det er mørkt, mye kaldere, reisekassene de må sitte i er ikke særlig behagelige og mange dyr som har reist i lasterommet blir fryktelig engstelige etterpå.

Skrevet
Minya skrev (På 4.5.2022 den 5.30):

Kabin. Forestill deg hvor høy lyd det er inne i kabinen for deg. Så øker du volumet mange ganger for å indikere hvor høyt det oppleves for en hund.
I lasterommet er det ti ganger høyere lyd, det er mørkt, mye kaldere, reisekassene de må sitte i er ikke særlig behagelige og mange dyr som har reist i lasterommet blir fryktelig engstelige etterpå.

Ja jeg mente også det var bedre i kabin, men noen sa at det var mye bedre i lasterommet pga lite lyd og at det var lys på. Nå fikk jeg bekreftet at hunden har det best i kabin. Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at hund og bag/bur ikke kan veie mer enn 8 kg til sammen. Over 8 kg må i lasterom. Lasterommet er isolert på samme måte som kanbinen, samme temperatur og de har lys på:) vår er over 8 kg så har alltid vært i lasterommet. Han blir heeeelt vill og over seg av lykke hver gang vi kommer til gardermoen for da vet han hvor han skal - da skal han besøke bestemor og bestefar 😂

Anonymkode: ab353...26c

AnonymBruker
Skrevet
Minya skrev (På 4.5.2022 den 5.30):

Lasterommet har samme temperatur som resten av flyet. Det er lys på, og lyden er ikke verre enn i resten av flyet. 

Når det er sagt, det er for de fleste hunder langt skumlere å skulle sitte alene i lasterommet enn med eier i kabinen. Jeg ville aldri sendt hundene mine i lasterommet på et fly med mindre det var helt nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er for mange historier om hunder som har blitt skadet og dødd i lasterommet at det gjør jeg ikke. 

Anonymkode: 6148a...86d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 11.15):

Jada sikkert kjempe plagsomt.   kan tenke meg mye verre å sitte vedsiden av. Småbarn, fulle folk, en som stinker svette, en som lukter sterk parfyme,  en som sovner og snorker, en som tar mye plass. Alt dette er vanlig å møte på på fly. Hadde villet sitte ved en hund fremfor alt det 😅

Men ja du har gjort rett. Kun reist en gang med hund på fly, og det var i kabin. Det gikk veldig fint. Fikk ha bagen på fanget (uten om letting og landing).  Hunden sov stortsett  :)

Anonymkode: 3fb22...6d1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...