AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Jeg har søkt en del stillinger i det siste, blant annet flere via et rekrutteringsbyrå som ansetter på vegne av større firma. Jeg ble oppringt av en rekrutterer, som hadde sett cven min i forbindelse med en tidligere søknad og rekruttereren ønsket at jeg skulle søke en gitt stilling de hadde ute. Hun var veldig på dette med at de så etter erfaringen og kompetansen jeg sitter på. Jeg fikk så en mail med link til utlysningen og informasjon om når de skal kalle inn til intervju osv. Nå er det 2 dager til det første intervjuet er planlagt og jeg har ikke hørt noe som helst fra dem. Jeg søkte samme kveld som jeg ble oppringt. Sitter nå med følelsen av at rekrutteringsbyrå blir målt på antall søkere og kun brukte søknaden som listefyll. Noen som har en forklaring på hvordan det evt fungerer? Det kan naturligvis hende at oppdragsgiver ikke er enig i at jeg er en god kandidat til tross for at rekruttereren mener det, men det første intervjuet er kun med rekrutteringsbyrået og det er jo rart å bli "headhuntet" for så å ikke engang få komme på intervju? Anonymkode: 5a10a...864
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 Nei, rekrutteringsbyrå får ikke provisjon på antall søkere. De får kun en viss andel av betalingen ved ulike steg i rekrutteringsprosessen. Jeg vil tippe de har oppfordret mange til å søke, og at de dermed har hatt mange å velge mellom og at du derfor kanskje har blitt vurdert opp mot noen andre og kommet til kort . Selv om man blir oppfordret til å søke er det ingen garanti for intervju. Men du burde selvsagt fått en tilbakemelding. Anonymkode: 5ef23...4a5 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Rekruttereren vil be enhver med kompetanse som passer om å søke. Av og til vil de til og med be kandidater med ganske dårlig match om å søke - fordi de tror stillingen vil få få og dårlige søkere. Desto dårligere marked man tror man har, desto flere vil man kontakte og be søke. Så i prosessen kan du helt oppriktig se ut som den trolige match. Og så kommer en eller flere ukjente og veldig gode søkere inn fra sidelinjen og spiller deg langt ut på åkeren. Du bør ikke gå rundt og tro at det at du blir oppringt betyr at du vil bli intervjuet og at det er noe «muffens» om du ikke blir med videre. Og om du likevel velger å gå rundt og tro det bør du aldri avsløre det. Om det kommer frem i prosessen at du velger å skape dramatikk rundt tilsetningen vil du bli strøket på grunn av (berettiget) frykt om at du vil velge å skape dramatikk også i ditt arbeide og rundt dine kollegaer og dermed ødelegge arbeidsmiljøet. Anonymkode: 1cadd...bf6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Rekruttereren vil be enhver med kompetanse som passer om å søke. Av og til vil de til og med be kandidater med ganske dårlig match om å søke - fordi de tror stillingen vil få få og dårlige søkere. Desto dårligere marked man tror man har, desto flere vil man kontakte og be søke. Så i prosessen kan du helt oppriktig se ut som den trolige match. Og så kommer en eller flere ukjente og veldig gode søkere inn fra sidelinjen og spiller deg langt ut på åkeren. Du bør ikke gå rundt og tro at det at du blir oppringt betyr at du vil bli intervjuet og at det er noe «muffens» om du ikke blir med videre. Og om du likevel velger å gå rundt og tro det bør du aldri avsløre det. Om det kommer frem i prosessen at du velger å skape dramatikk rundt tilsetningen vil du bli strøket på grunn av (berettiget) frykt om at du vil velge å skape dramatikk også i ditt arbeide og rundt dine kollegaer og dermed ødelegge arbeidsmiljøet. Anonymkode: 1cadd...bf6 Oi, her ble det dratt mange konklusjoner ut av et nysgjerrig spørsmål 😬 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei, rekrutteringsbyrå får ikke provisjon på antall søkere. De får kun en viss andel av betalingen ved ulike steg i rekrutteringsprosessen. Jeg vil tippe de har oppfordret mange til å søke, og at de dermed har hatt mange å velge mellom og at du derfor kanskje har blitt vurdert opp mot noen andre og kommet til kort . Selv om man blir oppfordret til å søke er det ingen garanti for intervju. Men du burde selvsagt fått en tilbakemelding. Anonymkode: 5ef23...4a5 Tusen takk for svar, det gir mening! Anonymkode: 5a10a...864
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå