Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre her ? Bedt i både dåp og Konfirmasjon samme dag, er familie begge 2. Men vi bør kanskje gå hver for oss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bedt i min Nevø sin dåp ,han er min søsters baby, mens Niesen min på den andre siden, der min mann er broren til søsteren der skal konfirmeres og samme dag selvfølgelig.

Bør vi dele oss? Jeg tar med meg babyen på 3mnd i dåp, så får de på 7,13 og 17 velge selv hvor de vil være med på. Eller skal vi takke Nei til et av de? Jeg vet at begge dagene er viktige for begge søsterene våre, så føler det er vanskelig, Jeg har et like godt forhold til min svigerfamilie som min egen.

Vi må svare innen 9 mai, så har ikke så veldig god tid heller.

Anonymkode: e0f6c...da6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått på dåp med babyen, og sendt resten til konfirmasjon. Dåpsbarnet har ikke noe glede av gjestene 

Anonymkode: cf288...ba6

• Liker 39
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått i dåp med babyen, og sendt resten i konfirmasjon. Eventuelt tatt med et barn til. Synes det eneste riktige er å dele seg her.

Anonymkode: 2fcc7...02c

• Liker 14
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er bedt i min Nevø sin dåp ,han er min søsters baby, mens Niesen min på den andre siden, der min mann er broren til søsteren der skal konfirmeres og samme dag selvfølgelig.

Forsto ikke helt dette med din niese der din mann er broren til søsteren, men hvis jeg forstår det riktig at dåpsbarnet er din familie og konfirmanten mannens (evt begges), så ville jeg gått for splitting tror jeg. Evt splitte dere i hver deres kirke og så prioritere konfirmantens selskap, hvis det lar seg gjøre logistisk sett. For som en sier husker ikke dåpsbarnet noe etterpå. Selv om din søster sikkert gjerne vil ha deg der.

Anonymkode: b393d...b5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dåp pleier jo å være ganske tidlig. Dere rekker ikke begge da? Spis i dåpen og kom til kaffe og kaker i konfirmasjonen? Da må dere selvsagt høre når det passer at dere kommer, så dere ikke kommer mitt i taler osv. Eller om dåpen er veldig tidlig, så kan dere gå i kirken og være så lenge dere kan, også dra i konfirmasjonen (rett i besøket)?

Anonymkode: 03dda...163

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forsto ikke helt dette med din niese der din mann er broren til søsteren, men hvis jeg forstår det riktig at dåpsbarnet er din familie og konfirmanten mannens (evt begges), så ville jeg gått for splitting tror jeg. Evt splitte dere i hver deres kirke og så prioritere konfirmantens selskap, hvis det lar seg gjøre logistisk sett. For som en sier husker ikke dåpsbarnet noe etterpå. Selv om din søster sikkert gjerne vil ha deg der.

Anonymkode: b393d...b5b

Ja var litt klønete skrevet ser jeg,men du oppfattet riktig. Ja jeg synes det er helt greit og gå i dåp kun med babyen,men skal høre litt med søsteren mi hva hun tenkte ang dette, da jeg egentlig føler at konfirmasjon er viktigere enn dåpen

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dåp pleier jo å være ganske tidlig. Dere rekker ikke begge da? Spis i dåpen og kom til kaffe og kaker i konfirmasjonen? Da må dere selvsagt høre når det passer at dere kommer, så dere ikke kommer mitt i taler osv. Eller om dåpen er veldig tidlig, så kan dere gå i kirken og være så lenge dere kan, også dra i konfirmasjonen (rett i besøket)?

Anonymkode: 03dda...163

begge begynner kl 1330 dessverre, begge skal i kirken kl 11

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også at dere splitter dere og du tar med babyen i dåpen høres logisk ut. En dåp er sikkert ferdig tidligere enn konfirmasjonen, så da kan du kanskje dra dit etterpå hvis det ikke er så langt unna. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde splittet og forklart hvorfor i svaret.

Konfirmasjonen er viktigst, men babyen er neppe interessant som de andre for konfirmanten som gjest :) 

Anonymkode: fa88b...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dåp og konfirmasjon stiller nokså likt angående hva som er viktigst, så det er helt innafor å dele seg.  (Kanskje spesielt 13- og 17-åringen vil synes det er mer stas å gå i en konfirmasjon til et noenlunde jevnaldrende søskenbarn).

Har dere fått den ene innbydelsen klart i forkant av den andre?  Første innbydelse trumfer kanskje, spesielt hvis dere har takket ja til den ene før dere fikk den andre.

Anonymkode: 63bd8...df0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja var litt klønete skrevet ser jeg,men du oppfattet riktig. Ja jeg synes det er helt greit og gå i dåp kun med babyen,men skal høre litt med søsteren mi hva hun tenkte ang dette, da jeg egentlig føler at konfirmasjon er viktigere enn dåpen

begge begynner kl 1330 dessverre, begge skal i kirken kl 11

Tenker du da at dere alle evt drar i konfirmasjonen? Det ville ikke jeg gjort. Det kan godt hende hun sier det er helt greit, men blir skuffet likevel. Dåpen er jo sikkert viktig for henne, og hun er søsteren din.

Jeg synes det eneste riktige her er å dele seg. Det gjorde vi da søsteren min og mannens niese ble konfirmert samtidig. Og dåp er like viktig synes jeg, kanskje ikke for hovedpersonen, men for foreldrene.

Anonymkode: 6bdec...dd2

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet

Dele seg var lurt. Hvis ikke så hadde jeg valgt konfirmasjon. Dåpsbarnet har ingen glede av gjestene. Utrolig stusselig for en konfirmant å ikke få gjester på konfirmasjonen sin. 

AnonymBruker
Skrevet

Som tante hadde jeg helt klart valgt konfirmasjon, setter den mye høyere enn dåp.
I tillegg kanskje letter å få forståelse fra sin søster enn svigersøster? 

Anonymkode: f085b...8ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som tante hadde jeg helt klart valgt konfirmasjon, setter den mye høyere enn dåp.
I tillegg kanskje letter å få forståelse fra sin søster enn svigersøster? 

Anonymkode: f085b...8ce

De er 6 personer. Dersom du, som en person, hadde valgt bort den ene så er det ok. Men ts, babyen, mannen og de tre eldre ungene er altså 6 personer. Det er ikke naturlig at de velger å droppe den ene eller andre for å troppe opp mannsterke i en av to. Det ville ikke engang vært naturlig at de droppet den tredje, om tre ting hadde kollidert. Da sender man de eldste ungene alene i en av tre. Til og med om det var 4 ulike feiringer ville jeg forventet at en så stor flokk deler seg.

Et par er ikke en enhet. Og en forelder med barn over ti år er heller ikke en enhet - barnet kan fint sendes med besteforeldre eller tante eller noe. Her er altså ts, mannen og ungene 4 ulike enheter som klarer og forventes sjonglere en mengde ulike arrangementer.

Anonymkode: 93686...93a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Denne synes jeg er enkel - du og minste drar i dåp, mannen og og de andre drar i konfirmasjon. Begge eventene er viktige livshendelser, synes ikke den ene trumfer den andre

Anonymkode: e5658...f75

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alt etter klokkeslett, kan det være mulig å få med seg litt av alt.

Men ellers kan man dele seg ja.

Anonymkode: 4ac63...a61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bør vi dele oss? Jeg tar med meg babyen på 3mnd i dåp, så får de på 7,13 og 17 velge selv hvor de vil være med på. Eller skal vi takke Nei til et av de? Jeg vet at begge dagene er viktige for begge søsterene våre, så føler det er vanskelig, Jeg har et like godt forhold til min svigerfamilie som min egen.

Vi må svare innen 9 mai, så har ikke så veldig god tid heller.

Del dere.

Anonymkode: a575a...1ca

AnonymBruker
Skrevet

Dele seg opp. 

Jeg ble bedt i 2 konfirmasjon på en dag. 30min reisevei i mellom. Så da ble det middag på den ene og kaffe og kaker på den andre konfirmanten. Den ene var jeg fadder til den andre et tantebarn, så kunne ikke skuffe noen av de

Anonymkode: 76aef...134

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den beste løsningen er at dere deler dere slik du har tenkt, og lar de eldre barna velge selv. Hvis søsteren din har eldre barn kan du ta med det barnet som er nærmest hennes i alder, og mannen tar med de andre i konfirmasjon.

Anonymkode: 6679a...adc

Skrevet

Synes dere skal dele dere. Synes det blir feil å skulle diskutere hva som er viktigst av dåp og konfirmasjon. Utenom dette så er det vel forsåvidt normalt å takke ja til den man ble invitert først til. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere kan dele dere så ville jeg tatt med baby og gått i dåp, mens resten av familien går i konfirmasjon. Jeg synes det er viktigere at de større barna møter i konfirmasjonen enn i dåpen, fordi konfirmanten får med seg hvem som kommer, mens dåpsbarnet gjør det ikke. 

Dersom dere ikke hadde hatt mulighet til å dele dere hadde jeg valgt konfirmasjon på alle.

Anonymkode: 0b845...333

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...