AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Jeg jobber ut mai måned hos nåværende arbeidsgiver og har opptjent feriepenger fra hele 2021 og må derfor egentlig ta ut full ferie i 2022, men skal begynne hos ny arbeidsgiver fra og med 1. juni, og hos den nye arbeidsgiver har jeg ikke tjent opp noen feriemidler. Da kan den nye arbeidsgiveren vel heller ikke trekke meg i lønn i sommerferien? Altså så lenge jeg ikke tar ferie altså. Jeg har dårlig økonomi og mange utgifter, så trenger virkelig alle de pengene jeg kan få. Noen som vet noe om dette? Mitt spørsmål er: Er jeg forpliktet til å ta ut ferie selvom jeg ikke har tjent opp feriepenger hos min nye arbeidsgiver? Enslig mor til 2 små. Anonymkode: 9fef0...505
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 Ja. Så lenge du har tjent opp feriepenger må du ta ferie, og arbeidsgiver er forpliktet til å sørge for at det skjer. Du blir trukket i lønn hos ny arbeidsgiver og feriepengene fra den gamle skal dekke det. Du får vel også feriepengene du har tjent opp i år, husk at det blir et tilsvarende trekk hos ny arbeidsgiver neste sommer, så du bør spare dem. Anonymkode: 318ff...0af 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Feriepengene du får i år er jo basert på fjoråret, så de må du bruke for å dekke ferien du tar hos ny arbeidsgiver i sommer. Du skal vel også få utbetalt feriepengene opptjent så langt i år fra gammel arbeidsgiver når du slutter, så du bør spare noe av feriepengene du får utbetalt i år slik at du kan spe på neste år når du da kun vil få feriepenger regnet fra juni og ut. Anonymkode: 7ab9c...ec9 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 Du skal ikke trekkes for uttak av ferier fra den gamle arbeidsgiver. Husk at du også skal ha feriepengene du har opptjent i år fra din gamle arbeidsgiver sammen med utbetalingen av siste lønn. Om du tar ut ferie hos din nye arbeidsgiver, blir det fri uten lønn. Også blir det da viktig å huske at feriepengene dine neste år, blir opptjent hos din nye arbeidsgiver. Ang uttak av ferie hos ny arbeidsgiver: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/ Der er som du ser flere variabler. Se hva som gjelder deg. Anonymkode: 9a136...bff
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 Du får jo fulle feriepenger for fjoråret pluss feriepenger som som du skal skatte av frem til slutten av mai fra den gamle arbeidsgiver. La oss si at du hadde en års lønn på 500 000 kr og 5 ukers ferie, da får du 60 000 kr pluss ca 25 000kr som du må skatte av. Når du da tar ferie hos nye arbeidsgiver, så skal du naturlig nok leve av disse pengene. Dvs, hvis du tar en mnd ferie så får du ikke lønn derfra men må bruke av disse. Om du må ta ut ferie er avhengig av arbeidsgiver. Noen kan pålegge ansatte å ta ut ferie selv om de nettopp har startet, mens andre ikke har samme pålegg. Økonomisk sett så hadde det blitt akkurat det samme for deg selv om du hadde forblitt i gamle jobben, da arbeidsgiver hadde trukket deg i lønn den mnd du får feriepenger. Anonymkode: a1323...990
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #6 Skrevet 2. mai 2022 Lurt å sjekke om du må ta tvungen fri i jula. Lurt å sette av litt penger til det evt. Anonymkode: 70821...da6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #7 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du får jo fulle feriepenger for fjoråret pluss feriepenger som som du skal skatte av frem til slutten av mai fra den gamle arbeidsgiver. La oss si at du hadde en års lønn på 500 000 kr og 5 ukers ferie, da får du 60 000 kr pluss ca 25 000kr som du må skatte av. Når du da tar ferie hos nye arbeidsgiver, så skal du naturlig nok leve av disse pengene. Dvs, hvis du tar en mnd ferie så får du ikke lønn derfra men må bruke av disse. Om du må ta ut ferie er avhengig av arbeidsgiver. Noen kan pålegge ansatte å ta ut ferie selv om de nettopp har startet, mens andre ikke har samme pålegg. Økonomisk sett så hadde det blitt akkurat det samme for deg selv om du hadde forblitt i gamle jobben, da arbeidsgiver hadde trukket deg i lønn den mnd du får feriepenger. Anonymkode: a1323...990 Nei. Arbeidsgiver kan ikke velge dette. Har man opptjent feriepenger må man ta ferie. Det er lovbestemt. Anonymkode: 318ff...0af 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #8 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Arbeidsgiver kan ikke velge dette. Har man opptjent feriepenger må man ta ferie. Det er lovbestemt. Anonymkode: 318ff...0af Men nå er det også mulig for arbeidsgivere å omgå den loven, og det er det noen som dessverre gjør også. Ved å si at en allerede har tatt ut ferie kan ikke arbeidsgiver pålegge ny runde med ferie. Anonymkode: a1323...990
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #9 Skrevet 2. mai 2022 Ja, ferie er en plikt. Men det gjelder bare den lovbestemte ferien (fire uker og en dag), så de siste fire avtalefestede dagene kan du be om fritak for. Anonymkode: ae624...5ed
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #10 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men nå er det også mulig for arbeidsgivere å omgå den loven, og det er det noen som dessverre gjør også. Ved å si at en allerede har tatt ut ferie kan ikke arbeidsgiver pålegge ny runde med ferie. Anonymkode: a1323...990 Men ny arbeidsgiver kan kontakte gammel arbeidsgiver og få det bekreftet, hvis de skulle være i det lunet. Anonymkode: ae624...5ed
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #11 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men nå er det også mulig for arbeidsgivere å omgå den loven, og det er det noen som dessverre gjør også. Ved å si at en allerede har tatt ut ferie kan ikke arbeidsgiver pålegge ny runde med ferie. Anonymkode: a1323...990 Jada, lover brytes hele tiden, men det er jo ikke noe man skal oppmuntre til. Anonymkode: 318ff...0af 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #12 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg jobber ut mai måned hos nåværende arbeidsgiver og har opptjent feriepenger fra hele 2021 og må derfor egentlig ta ut full ferie i 2022, men skal begynne hos ny arbeidsgiver fra og med 1. juni, og hos den nye arbeidsgiver har jeg ikke tjent opp noen feriemidler. Da kan den nye arbeidsgiveren vel heller ikke trekke meg i lønn i sommerferien? Altså så lenge jeg ikke tar ferie altså. Jeg har dårlig økonomi og mange utgifter, så trenger virkelig alle de pengene jeg kan få. Noen som vet noe om dette? Mitt spørsmål er: Er jeg forpliktet til å ta ut ferie selvom jeg ikke har tjent opp feriepenger hos min nye arbeidsgiver? Enslig mor til 2 små. Anonymkode: 9fef0...505 Du har plikt til å ta ferie, men hør med arbeidsgiver. Eller du kan finne en annen jobb i ferien. Anonymkode: ef69e...03d
Mopsi Skrevet 2. mai 2022 #13 Skrevet 2. mai 2022 Man kan søke om redusert ferie om man ikke har noe feriepengegrunnlag på den nye jobben.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #14 Skrevet 2. mai 2022 Mopsi skrev (5 minutter siden): Man kan søke om redusert ferie om man ikke har noe feriepengegrunnlag på den nye jobben. Hun har fullt opptjente feriepenger fra den gamle jobben. Anonymkode: 3b608...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #15 Skrevet 2. mai 2022 Du har opptjent feriepenger, og dermed er du forpliktet til å ta ut lovfestet ferie, ja. Det er ditt ansvar, like mye som arbeidsgiver sitt. Anonymkode: b7650...2c1 1
Hollie Skrevet 2. mai 2022 #16 Skrevet 2. mai 2022 Ikke for å kuppe tråden her, men får man feriepenger OG lønn samtidig? Jeg har 60.000 i feriepenger til gode, får jeg de i tillegg til vanlig månedslønn?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #17 Skrevet 2. mai 2022 Hollie skrev (Akkurat nå): Ikke for å kuppe tråden her, men får man feriepenger OG lønn samtidig? Jeg har 60.000 i feriepenger til gode, får jeg de i tillegg til vanlig månedslønn? Det kommer helt an på hvilke rutiner din arbeidsgiver har. Har du fastlønn praktiserer de fleste at alle feriedagene trekkes på feriepengeutbetalingen. Men noen trekker også ferien når den tas, slik at du får lønn og feriepenger på samme utbetaling. Har man timelønn får man lønn og feriepenger på samme, da får man jo uansett ikke timer under ferien. Anonymkode: ae624...5ed
Mopsi Skrevet 3. mai 2022 #18 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hun har fullt opptjente feriepenger fra den gamle jobben. Anonymkode: 3b608...8d4 Ja, det fikk jeg med meg. På min arbeidsplass så kan man søke om redusert ferie om man ikke har noe feriepengegrunnlag fra den nye jobben uavhengig om man får feriepenger fra den gamle jobben. Så jeg lurer på om jeg faktisk må ta en runde med ledelsen om dette for stusser litt på det punktet at man skal ta ferie uansett om man har full opptjente feriepenger fra den forrige jobben.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #19 Skrevet 3. mai 2022 Mopsi skrev (4 timer siden): Ja, det fikk jeg med meg. På min arbeidsplass så kan man søke om redusert ferie om man ikke har noe feriepengegrunnlag fra den nye jobben uavhengig om man får feriepenger fra den gamle jobben. Så jeg lurer på om jeg faktisk må ta en runde med ledelsen om dette for stusser litt på det punktet at man skal ta ferie uansett om man har full opptjente feriepenger fra den forrige jobben. Så lenge du har feriepenger som dekker lønnstapet for ferie plikter arbeidstaker å ta ferie og arbeidsgiver plikter å påse at arbeidstaker tar ferie. Finnes selvfølgelig bedrifter som omgår lover og regler og finnes tariffavtaler som åpner for andre muligheter men i utgangspunkt, enligt ferieloven skal man benytte seg av ferien når man har feriepenger tilgode. Anonymkode: 3b608...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #20 Skrevet 3. mai 2022 Mopsi skrev (5 timer siden): Ja, det fikk jeg med meg. På min arbeidsplass så kan man søke om redusert ferie om man ikke har noe feriepengegrunnlag fra den nye jobben uavhengig om man får feriepenger fra den gamle jobben. Så jeg lurer på om jeg faktisk må ta en runde med ledelsen om dette for stusser litt på det punktet at man skal ta ferie uansett om man har full opptjente feriepenger fra den forrige jobben. Du må det, ikke noe å stusse på. Men det gjelder som sagt bare lovbestemt ferie (fire uker og en dag, er det vel). Du har ikke lov til å velge bort ferie, så lenge du har opptjent feriepenger. Anonymkode: b7650...2c1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå