Gå til innhold

Bake poteter for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk bare så lyst til å prøve dette for første gang, så da gikk jeg igang.

Jeg har lest at å dekke dem med havsalt skal være en bedre måte å bake enn å pakke i folie, og de er grei, jeg hr dekket dem i havsalt i en ildfasts skål og putta dem inn i ovnen, der koser de seg nok.

Men, dette krysset som er i toppen, skulle jeg lage det nå mens de er kalde og harde, eller lager jeg det etterpå?

Jeg kan jo plukke dem ut og lage det nå om det skulle vært laget først, de har bare vært der i 5 minutter, ovnener ikke varm enda...

Til dette ska vi ha kylling og en frisk salat, og jeg gleder meg allerede. Oppi poteta putter vi vel smør og kryder, det gjorde jeg sist jeg spiste bakt potet i alle fall. Men, da laga jeg den ikke selv, hvilket jeg altså gjør nå, og derfor er jeg litt usikker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krysset lager jeg alltid før jeg legger de i ovnen

Skrevet

Om du baker dem i salt, i folie eller uten folie er en smakssak. Skallet blir sprøere uten folie, men jeg liker skallet mykt og baker dem derfor ofte pakket i folie. Det varierer etter hva jeg har lyst på. Om jeg baker dem uten folie prikker jeg poteten med en gaffel for å unngå at skallet blåser seg opp. Det har ingenting å si når du lager krysset, jeg gjør det som oftest før, men det er mest gammel vane.

Skrevet

Hmm... ta dem ut og prikke dem da? eller lage kryss... Ikke noe rpoblem det altså.

Jeg har vitterlig ikke tenkt å spise skallet uansett (selv om det er nypoteter) så det har egntlig ikke noe å si hvordan det er... vel?

Skrevet

Du trenger ikke ta dem ut og prikke dem, og om de er dekket av salt vil ikke skallet blåse seg opp uansett. Det er bare når du baker dem som de er. Og om du ikke har skåret kryss før etter at de er bakt gjør ingenting, poteten smaker akkurat like godt uansett. :)

Skrevet

Ok, da lar jeg dem bare ligge inni der da. De er dekket av salt ja.

Det er jo spennende, dersom dette blir godt kaskje jeg gjør det igjen. Egentlig skulle vi ha råstekte poteter, som er den beste måten jeg kan få servert poteter (med mindre de kommer som potetgull...) men jeg tenkte å prøve... mest for sambo sin del, han er glad i poteter. JEg liker egntlgi ikke poteer jeg, særlig ikke kokte poteter, men altså råstekt synes jeg er godt, med masse krydder. En del krydder oppi dette goså, så blir det nok bra :)

Tusen takk for hjelpen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...