Gå til innhold

Når gjøres ditt barn lekser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har en 4.klassing som fortsatt er på sfo for å få dagene til å gå opp. I praksis betyr det at hun slippes av pp busshentestedet litt før kl 0800 og hentes på Sfo ca kl 1615. Hjem å lage middag, bør gå fort.  Etter middag er det rett på lekser,  og det er her ettermiddags stresset popper opp.

Det er mye lekser,  fordelt på uka,  f.eks skrive 10 fakta setningerpp norsk fra en tekst, eller svare på 10 spm (uten å skive rett av). Det er 2 sider matte, gjerne engelske og norske diktatord (med test på fredager), ofte en engelsk leselekse på 4-5 sider .

Dette skal fordeles over 4 dager, men det blir mye masing og går tregt når vi starter etter middag. 

Vi har 7 km til skolen,  ingen barn i nærheten, et husredd som fortsatt øver på å være hjemme alene i timesvis, lekser må gjøres uansett. 

Når gjør din 4.klassing lekser? Vi har foreløpig ikke startet med fritidsaktiviteter,  da vi ikke ork, tid eller overskudd til det.  Barnet stuper i seng rundtc2015 og våkner av seg selv ca 0630

Anonymkode: d8291...faa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virker som barnet har ok tid om morgenen kanskje? Kan noe gjøres da? Mens hun spiser frokost, eventuelt? For å slippe å bruke ettermiddag og kveld, tenkte jeg da....

Anonymkode: cb461...fc4

AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ikke gjøre noen av leksene på sfo?

Anonymkode: df97f...6f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan hun ikke gjøre noen av leksene på sfo?

Anonymkode: df97f...6f2

De har ikke leksehjelp.  Kan få sitte ved et bord i hjørnet og gjøre lekser, men når vennene leker så ser jeg den blir lei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lekser. Går ikke på SFO. 

Har masse tid på ettermiddagen til å gjøre det vi vil. Har også aktiviteter de kan gå på hvis de vil. 

Anonymkode: 89b1e...41c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Virker som barnet har ok tid om morgenen kanskje? Kan noe gjøres da? Mens hun spiser frokost, eventuelt? For å slippe å bruke ettermiddag og kveld, tenkte jeg da....

Anonymkode: cb461...fc4

Vi gjør så mye vi kan på morgenene,  men hun er ikke veldig keen på å starte dagen med lekser,så det begrenser seg litt.....blir en del masing...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke lekser. Går ikke på SFO. 

Har masse tid på ettermiddagen til å gjøre det vi vil. Har også aktiviteter de kan gå på hvis de vil. 

Lekser skole? Så bra dere klarer dere uten sfo.....eller har dere barn i barnehagen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Lekser skole? Så bra dere klarer dere uten sfo.....eller har dere barn i barnehagen?

Har skolebarn. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det når hun kommer hjem fra skolen. Men her er det lite lekser. 

Om dere er slitne når dere kommer hjem fra sfo/jobb, ville jeg tatt ett lett måltid også gjort leker etterpå. Også legge middagen til senere på ettermiddag. Da slipper det å bli stress med middagslagingen med en gang dere kommer hjem. 

Anonymkode: 69b60...d21

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, ville sett an leksene litt. Er leksene hensiktsmessige? Har hun f.eks lesevansker er lesing viktig, men det kan like så godt være selvvalgte bøker. Engelsk kan gjøres muntlig. Matten er det viktigste, der er det lett å falle bak. Man blir ikke smartere og flinkere av å tvinges til å gjøre lekser uten noe motivasjon. Da gir det bare dårlig stemning hjemme. Man kan også sette av tid i helgene til å fokusere på de temaene skolen jobber med for tiden, så går en i alle fall ikke glipp av læring.

Her serveres gjerne litt sunn snacks mens middagen lages, for å døyve den verste sulten, og så prøver vi å få gjort litt lekser da, mens vi likevel er samlet på kjøkkenet. Jeg har lesesterke barn, så vi bruker lite tid på leselekser, sammenlignet med f.eks matte.

Anonymkode: 70eb1...de0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt på SFO var det som gjorde at alt ble lekser ble en god vane rett etter skolen for yngste som sluttet på SFO etter 1. klasse. Eldstemann var på SFO ut 3. klasse og klarte ikke å få noen gode rutiner for lekser etter skolen og da måtte leksene alltid vente til etter middag. Var alltid for grinete til å gjøre lekser før middag, selv om jeg ev ga noe snacks. I de årene var trening også gjerne tidlig - kl 17, så da måtte det blir lekser fra rundt 19.  Så anbefaler minst mulig SFO for å ha energi til lekser/trening/aktiviteter med venner.     Nå har vi fordelen av vi bor i gangavstand fra skolen og venner. 

Anonymkode: 4f670...17c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Helt ærlig, ville sett an leksene litt. Er leksene hensiktsmessige? Har hun f.eks lesevansker er lesing viktig, men det kan like så godt være selvvalgte bøker. Engelsk kan gjøres muntlig. Matten er det viktigste, der er det lett å falle bak. Man blir ikke smartere og flinkere av å tvinges til å gjøre lekser uten noe motivasjon. Da gir det bare dårlig stemning hjemme. Man kan også sette av tid i helgene til å fokusere på de temaene skolen jobber med for tiden, så går en i alle fall ikke glipp av læring.

Her serveres gjerne litt sunn snacks mens middagen lages, for å døyve den verste sulten, og så prøver vi å få gjort litt lekser da, mens vi likevel er samlet på kjøkkenet. Jeg har lesesterke barn, så vi bruker lite tid på leselekser, sammenlignet med f.eks matte.

Alt er vel hensiktsmessig? Får ikke lekser for å la være å gjøre dem? Hun er en habil leser, men bruker mye lengre tid når det er spm som skal besvares fra teksten,  eller det skal skrives fakta setninger.  Matte er det hun gjør fortest faktisk.  Engelsk er stort sett gloser, men kan også være flere sider lesing. Gloser læres best om de innlært skriftlig,  så da jobber vi på ulike måter og med ulike innfallsvinkler, ca 10 min hver dag.   Hun har siden 2 kl hatt lesing minst 15 min hver dag i selvvalgt bok, den leses stort sett på senga, eller 1 times tid før. Det skal dokumenteres med signatur av oss. Det siste året har de 4 ganger hatt i lekse å lage fortellinger med illustrasjoner også-sånt tar tid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt på SFO var det som gjorde at alt ble lekser ble en god vane rett etter skolen for yngste som sluttet på SFO etter 1. klasse. Eldstemann var på SFO ut 3. klasse og klarte ikke å få noen gode rutiner for lekser etter skolen og da måtte leksene alltid vente til etter middag. Var alltid for grinete til å gjøre lekser før middag, selv om jeg ev ga noe snacks. I de årene var trening også gjerne tidlig - kl 17, så da måtte det blir lekser fra rundt 19.  Så anbefaler minst mulig SFO for å ha energi til lekser/trening/aktiviteter med venner.     Nå har vi fordelen av vi bor i gangavstand fra skolen og venner. 

Anonymkode: 4f670...17c

Vel, hun må slutte i 5.klasse, så krysser fingrene om at hun setter seg ned med lekser når hun kommer hjem , selv om skoledagen blir lengre og sikkert større lekser mengde også. 

Hun har mast om fritidsaktiviteter siden 2.klasse,  skal vurdere det når vi ser hvor mye det å gjøre i 5.kl og hvor sliten hun er etter skolen. Bor 7 km unna,  så bruker litt energi på å sykle også.  

Skrevet

Synes det høres ut som at det er mye lekser! Går det an at hun gjør norskleksen en dag, matte en annen dag osv? 

Du kan også ta opp med lærer at du synes det er mye lekser.  

• Liker 1
Skrevet

Vi har tatt det litt etter når det passer, når min gikk på SFO så hadde han ikke så lange dager, så vi var som regel hjemme til 1530 så vi hadde god tid til lekser, så det tok vi mens jeg lagde middag eller etterpå. Har hatt lite lekser opp gjennom årene, de fokuserer på at man skal lese hver dag ellers så blir de andre leksene gjort på en halvtime. Han har alltid vært effektiv med leksene for å bli ferdig. 😄 

Vår skole vil ha det så "leksefritt" som mulig så vi har aldri brukt mye ting på lekser. Hadde myyye mer når jeg var liten... 😮 

AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (Akkurat nå):

Synes det høres ut som at det er mye lekser! Går det an at hun gjør norskleksen en dag, matte en annen dag osv? 

Du kan også ta opp med lærer at du synes det er mye lekser.  

Hun gjør lekser hver dag man-tors får å bli ferdig til levering på fredager. Sitter mellom 30-60 min hver ettermiddag. Ikke ukjent for foreldre på andre skoler rundt her ....har tatt det opp flere ganger,  og fått beskjed om at 4 kl har stort pensum å komme igjennom, derav leksemengden. Ser den...få mnd igjen til sommerferien nå😉

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden):

Vi har tatt det litt etter når det passer, når min gikk på SFO så hadde han ikke så lange dager, så vi var som regel hjemme til 1530 så vi hadde god tid til lekser, så det tok vi mens jeg lagde middag eller etterpå. Har hatt lite lekser opp gjennom årene, de fokuserer på at man skal lese hver dag ellers så blir de andre leksene gjort på en halvtime. Han har alltid vært effektiv med leksene for å bli ferdig. 😄 

Vår skole vil ha det så "leksefritt" som mulig så vi har aldri brukt mye ting på lekser. Hadde myyye mer når jeg var liten... 😮 

Jeg og mannen jobber 0745-1545 hver dag. 30 min kjøring.  Vanskelig å hente tidligere da gitt.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alt er vel hensiktsmessig? Får ikke lekser for å la være å gjøre dem? Hun er en habil leser, men bruker mye lengre tid når det er spm som skal besvares fra teksten,  eller det skal skrives fakta setninger.  Matte er det hun gjør fortest faktisk.  Engelsk er stort sett gloser, men kan også være flere sider lesing. Gloser læres best om de innlært skriftlig,  så da jobber vi på ulike måter og med ulike innfallsvinkler, ca 10 min hver dag.   Hun har siden 2 kl hatt lesing minst 15 min hver dag i selvvalgt bok, den leses stort sett på senga, eller 1 times tid før. Det skal dokumenteres med signatur av oss. Det siste året har de 4 ganger hatt i lekse å lage fortellinger med illustrasjoner også-sånt tar tid. 

Tja, forskning støtter vel ikke helt at lekser i seg selv er hensiktsmessige. Her jeg bor har enkelte skoler kuttet lekser, uten at det har påvirket resultatene til elevene. Lekser skal være repetisjon, så i matte er det fornuftig, så sant barnet har forstått hva det skal gjøre på skolen. Lesetrening er viktig. Det er ikke viktig med pugging på 4.trinn. Hva forventer læreren at barna skal lære av å skrive ti setninger om ting? Og illustrasjon - hvorfor i all verden skal barn tvinges til å tegne i lekse? Du kjenner ditt barns læringsmønster best, men mine lærer gloser helt fint muntlig. 
Om du virkelig ønsker å innføre gode lekserutiner, må du sette av et visst tidspunkt til leksene, f.eks rett etter middag, og så er det lekser før noe annet gøyere skjer. Sett av en viss tid, og om en ikke blir ferdig, ikke press. Kanskje det fubker bedre for dere enn for oss, liten bunke leksenektere her i huset😝 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ei i 5.trinn, men lekser gjøres etter skoletid. Hun spiser er måltid da hun kommer hjem så er det lekser. Vi har 3 barn og stort sett aktiviteter hver ettermiddag.

Anonymkode: e2810...fca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, forskning støtter vel ikke helt at lekser i seg selv er hensiktsmessige. Her jeg bor har enkelte skoler kuttet lekser, uten at det har påvirket resultatene til elevene. Lekser skal være repetisjon, så i matte er det fornuftig, så sant barnet har forstått hva det skal gjøre på skolen. Lesetrening er viktig. Det er ikke viktig med pugging på 4.trinn. Hva forventer læreren at barna skal lære av å skrive ti setninger om ting? Og illustrasjon - hvorfor i all verden skal barn tvinges til å tegne i lekse? Du kjenner ditt barns læringsmønster best, men mine lærer gloser helt fint muntlig. 
Om du virkelig ønsker å innføre gode lekserutiner, må du sette av et visst tidspunkt til leksene, f.eks rett etter middag, og så er det lekser før noe annet gøyere skjer. Sett av en viss tid, og om en ikke blir ferdig, ikke press. Kanskje det fubker bedre for dere enn for oss, liten bunke leksenektere her i huset😝 

Vi begynner lekser med en gang vi kommer hjem,ca 1630. Gjøres mens vi lager middag  . Spiser sammen, går direkte å fortsetter med leksene. Totaltid med lekser hver dag er ca 1 time  

De 10 setningene er repetisjon av teKten de har lest , og en måte for lærer å sjekke at elevene forstår det de leser  .

Vi har ingen ipad eller tv annet i helger,  så etter lekser spiller vi brettspill , kort, snakker om dagen etc. 

Har et barn som gjerne vil lære , så den motivasjonen bruker vi til lekse jobbing.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...