Gå til innhold

Hvordan løse dette best for alle sammen ? far er ikke akkurat samarbeidsvilje og tenåring slår seg helt vrang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 4 barn på 5,9,13 og 17, jeg skilte meg fra faren i fjor sommer da han fikk barn med en annen med en annen og vert utro i 2 år ,dette holdt han skjult,men kom for en dag når han fikk barnebidrag i posten,men til problemet.

I år skal han ta med dem til sitt hjemland, men største gutten vil ikke være med dit i 4 uker da han heller vil henge med dama og kjæresten, han har også sommerjobb, jeg har sagt at han kan være med i 2 uker og så dra hjem, men far jatter bare med, så er jeg som må avgjøre hele tiden.

de brødrene hans gleder seg veldig og se besteforeldre og tanter , onkler og søskenbarn igjen, den nye barnet og samboeren skal ikke være med da hun ikke ville fly med hun lille som akkurat har blitt 10mnd, noe jeg forstår.

Hvordan oppfordre/motivere størstemann? han har fri 2 uker fra sommerjobben,men jobber ellers, så han trenger ikke være 4 uker

Anonymkode: b699d...da1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du oppfordre/motivere den eldste? Er han stor nok til kjæreste og jobb så burde han få bestemme helt selv. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Med fare for å høres kjip ut overfor far, så skjønner jeg faktisk at en 17-åring ikke vil bruke de to ukene han har fri i sommer på å besøke familie.... 

Er det en mulighet at han er der én uke, så kan det hende han ville synes det var ok, men jeg ville ikke overtalt en 17-åring og fått ham avgårde når han egentlig ikke vil.... Ihvertfall ikke så lenge.... Venner og kjæreste er faktisk viktigere i den alderen, om vi liker det eller ei. Familie blir viktigere igjen når de blir eldre. Sånn er det bare.

Hadde ikke tvunget min 16-åring i tilsvarende situasjon, men kunne spurt hva hun hadde syntes var en ok løsning.

• Liker 4
Skrevet

Han på 17 får bestemme selv, og si fra til far selv. 

Fra barna var 16 år har jeg ansett det som en glede om de vil være med på ferie, men de har fått velge selv. Jeg var ikke med mine foreldre på ferie etter at jeg ble 16 år. Da ble jobb og venner prioritert. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

La 17-åringen få velge selv.

Anonymkode: c1365...a4e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

La han få være hjemme! Da risikerer du ikke at alle barna dine blir værende i farens hjemland.

Anonymkode: 5a856...3ad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det ditt behov for tomt hus i ukesvis som er grunnen for at du vil tvinge han avgårde? Hva med å respektere sønnen din sine ønsker? 

Anonymkode: 4bee9...fe2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar

Ja for meg så bestemmer han selv,men faren synes det er respektløst overfor familien hans, men hvis han ikke ønsker skal jeg ikke tvinge han.

Når man er alene omtrent hele året med barn så er det faktisk godt med fri

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

La han få være hjemme! Da risikerer du ikke at alle barna dine blir værende i farens hjemland.

Anonymkode: 5a856...3ad

Han er fra Sveits, så tror ikke han tenker i de banene i hele tatt, og han har jo den lille datteren sin her også

• Liker 1
Skrevet

Hva hvis 17-åringen får ta med seg kjæresten på ferien? Da kan det være at det blir mere attraktivt for 17-åringen å være borte i 2 uker. 

Regner med at de bor hos familie, og flybilletter behøver ikke være så dyrt hvis man er ute i god tid med å bestille 

Alternativt at 17-åringen drar hjem etter ei uke. Da har han 1 uke med far og fars familie og 1 uke ferie med kjæresten før han må jobbe. 

Forstår godt at det blir godt med noen uker fri og tomt hus hvis du har alle barna alene for det meste, men du kommer nok ikke til å merke så mye til 17-åringen hvis han blir hjemme. Det er sommer, ferie, kjæreste…..en 17-åring har mye kjekkere ting å finne på enn å dilte etter moren sin :) ift mat og sånt så bare si i fra at disse ukene i sommer så blir lista lagt lavt fra din sin side. 17-åringen er gammel nok til å ordne seg mat selv også, likedan rydde og vaske egne klær. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo en sak mellom far og sønn. Overlat det til dem. Skal sønnen tvinges, så er det far som må tvinge, ikke du.

Anonymkode: 70a11...0a7

AnonymBruker
Skrevet
skruf skrev (4 minutter siden):

Hva hvis 17-åringen får ta med seg kjæresten på ferien? Da kan det være at det blir mere attraktivt for 17-åringen å være borte i 2 uker. 

Regner med at de bor hos familie, og flybilletter behøver ikke være så dyrt hvis man er ute i god tid med å bestille 

Alternativt at 17-åringen drar hjem etter ei uke. Da har han 1 uke med far og fars familie og 1 uke ferie med kjæresten før han må jobbe. 

Forstår godt at det blir godt med noen uker fri og tomt hus hvis du har alle barna alene for det meste, men du kommer nok ikke til å merke så mye til 17-åringen hvis han blir hjemme. Det er sommer, ferie, kjæreste…..en 17-åring har mye kjekkere ting å finne på enn å dilte etter moren sin :) ift mat og sånt så bare si i fra at disse ukene i sommer så blir lista lagt lavt fra din sin side. 17-åringen er gammel nok til å ordne seg mat selv også, likedan rydde og vaske egne klær. 

Kjæresten skal til Paris ,de ukene han er i sveits, så hun er ikke hjemme uansett. Men ønsker han en uke er det helt greit.

ja jeg trenger litt ferie, far,nye dama og babyen bor et stykke unna så de kan bare dra dit i ferier, de var der i vinterferien og noen dager i påsken også ( vil si det 3 minste, største var der en helg )

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er jo en sak mellom far og sønn. Overlat det til dem. Skal sønnen tvinges, så er det far som må tvinge, ikke du.

Anonymkode: 70a11...0a7

Ja det er sant,men far er så tafatt at jeg får angst av han

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har 4 barn på 5,9,13 og 17, jeg skilte meg fra faren i fjor sommer da han fikk barn med en annen med en annen og vert utro i 2 år ,dette holdt han skjult,men kom for en dag når han fikk barnebidrag i posten,men til problemet.

I år skal han ta med dem til sitt hjemland, men største gutten vil ikke være med dit i 4 uker da han heller vil henge med dama og kjæresten, han har også sommerjobb, jeg har sagt at han kan være med i 2 uker og så dra hjem, men far jatter bare med, så er jeg som må avgjøre hele tiden.

de brødrene hans gleder seg veldig og se besteforeldre og tanter , onkler og søskenbarn igjen, den nye barnet og samboeren skal ikke være med da hun ikke ville fly med hun lille som akkurat har blitt 10mnd, noe jeg forstår.

Hvordan oppfordre/motivere størstemann? han har fri 2 uker fra sommerjobben,men jobber ellers, så han trenger ikke være 4 uker

En 17 åring skal ikke tvinges til å bli med på noe sånt? Han er stor nok til å bestemme selv, han er tross alt straks myndig. Hvis han ikke vil bli med til hjemlandet til faren, da skal han ikke behøve å reise til hjemøandet til faren. 

Kjempe positivt at han har sommerjobb, stå på. Han er flink! 

AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (Akkurat nå):

En 17 åring skal ikke tvinges til å bli med på noe sånt? Han er stor nok til å bestemme selv, han er tross alt straks myndig. Hvis han ikke vil bli med til hjemlandet til faren, da skal han ikke behøve å reise til hjemøandet til faren. 

Kjempe positivt at han har sommerjobb, stå på. Han er flink! 

Han har akkurat fylt 17. Nei men er er fint for besteforeldrene og se han igjen, vet jo aldri hvor lenge de lever.

ja han er en flink gutt :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for alle svar

Ja for meg så bestemmer han selv,men faren synes det er respektløst overfor familien hans, men hvis han ikke ønsker skal jeg ikke tvinge han.

Når man er alene omtrent hele året med barn så er det faktisk godt med fri

Du får fortelle til hans far, at sønnen hans har ingen relasjon til Sveits og slik jeg forstår det så har han vel egentlig ingen relasjon til slekta som bor der heller? Så nei, det er ikke respektløst. Hadde far og sønn hatt tettere kontakt, samt med slekta så hadde det jo vært dårlig gjort, men her må du stå opp for sønnen din og forklare til far hvordan ting egentlig ser ut - virker ikke som at han skjønner det selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er sant,men far er så tafatt at jeg får angst av han

Jeg er skilt og alene med tre ungdommer, så på en måte skjønner jeg deg. Jeg hadde likevel ikke blandet meg opp i dette, men latt far og sønn snakke om det. Mannen kan vel ikke være så veldig tafatt, han som både har vært utro i 2 år, og har ny familie? Mistenker at det går mer på viljen, og at det er behagelig å la deg ta støyten. Å komme til enighet med en 17-åring er ikke alltid så lett, men la han ta den jobben.

Anonymkode: c8174...0bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har akkurat fylt 17. Nei men er er fint for besteforeldrene og se han igjen, vet jo aldri hvor lenge de lever.

ja han er en flink gutt :)

Er nok ikke så interessant når dette er en slekt man aldri snakker med eller ser? Og det kan jeg forstå. De har ingen relasjon og da er det vanskelig å sette pris på, man kan ikke være glad i noen man ikke vet hvem er nesten. 

Jeg har slekt i London, men de har aldri tatt kontakt og jeg har aldri vært der. 

AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (1 minutt siden):

Du får fortelle til hans far, at sønnen hans har ingen relasjon til Sveits og slik jeg forstår det så har han vel egentlig ingen relasjon til slekta som bor der heller? Så nei, det er ikke respektløst. Hadde far og sønn hatt tettere kontakt, samt med slekta så hadde det jo vært dårlig gjort, men her må du stå opp for sønnen din og forklare til far hvordan ting egentlig ser ut - virker ikke som at han skjønner det selv. 

Jo det kjenner de godt, har vert der hver sommer, mens vi var gift og også noen juleaften, så han kjenner de veldig godt , alle guttene har vert der siden de var baby, og besteforeldrene er i norge 3-4 ganger i året

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er skilt og alene med tre ungdommer, så på en måte skjønner jeg deg. Jeg hadde likevel ikke blandet meg opp i dette, men latt far og sønn snakke om det. Mannen kan vel ikke være så veldig tafatt, han som både har vært utro i 2 år, og har ny familie? Mistenker at det går mer på viljen, og at det er behagelig å la deg ta støyten. Å komme til enighet med en 17-åring er ikke alltid så lett, men la han ta den jobben.

Anonymkode: c8174...0bd

Ja kanskje jeg skal la faren ta det,men problemet er at det slår veldig ofte tilbake på meg selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...