AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Hvorfor er det slik at folk er så syke og skal søke ufør.. de er så innmari syke. Når ufør er innvilget blir de plutselig frisk nok til å jobbe litt deltid og vikarvakter, da de kan tjene opp til en viss sum i året. Anonymkode: 2e432...f7e
Sofakona Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det slik at folk er så syke og skal søke ufør.. de er så innmari syke. Når ufør er innvilget blir de plutselig frisk nok til å jobbe litt deltid og vikarvakter, da de kan tjene opp til en viss sum i året. Anonymkode: 2e432...f7e For det er forskjell på det å være ufør...noe er sengeliggende mens andre kan faktisk jobbe litt.. Ufør er en sikkerhet at du får penger for at du er syk .men du kan forsatt prøve å jobbe. Mange som er uføre er dette i kansje 1-5 år for så begynne å jobbe igjen. Man blir ikke frisk når man får uføre...du vet ikke så mye om uføre og sykdommer 11 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Sofakona skrev (2 minutter siden): For det er forskjell på det å være ufør...noe er sengeliggende mens andre kan faktisk jobbe litt.. Ufør er en sikkerhet at du får penger for at du er syk .men du kan forsatt prøve å jobbe. Mange som er uføre er dette i kansje 1-5 år for så begynne å jobbe igjen. Man blir ikke frisk når man får uføre...du vet ikke så mye om uføre og sykdommer Men da skal de bli gradert ufør. Ikke 100% ufør. Anonymkode: ab4ad...686 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 Denne tillits baserte strikken strekkes stadig lengre og lengre. Hvis maksbeløpet før trygden blir nedjustert hadde økt, hadde mange på mystisk vis kunne jobbet enda litt til. Anonymkode: 678b5...09c 3
Mezzosoprena Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor er det slik at folk er så syke og skal søke ufør.. de er så innmari syke. Når ufør er innvilget blir de plutselig frisk nok til å jobbe litt deltid og vikarvakter, da de kan tjene opp til en viss sum i året. Anonymkode: 2e432...f7e Men, kan det tenkes at det er like lurt at det er legen, pasienten og NAV som vurderer dette - og ikke enhver forståsegpåer? Du skjønner vel det at det er forskjell på hvor syke folk er, og at man har ordninger som skal forsøke å passe alle disse... Tenker at du ikke har noe særlig med det å gjøre jeg, så lenge den enkelte holder seg innenfor lovverket. 12 4
Sofakona Skrevet 2. mai 2022 #6 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da skal de bli gradert ufør. Ikke 100% ufør. Anonymkode: ab4ad...686 Ja...men det er som sykemelding...ofte får du 100% og så kan du se an om du kanskje kan gå tilbake til jobb 50% eller 80% og ja du kan nedjustert uføre å... Men lagde du denne posten for tråkke på uføre... eller bare lurer du... 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #7 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor er det slik at folk er så syke og skal søke ufør.. de er så innmari syke. Når ufør er innvilget blir de plutselig frisk nok til å jobbe litt deltid og vikarvakter, da de kan tjene opp til en viss sum i året. Anonymkode: 2e432...f7e Fordi de ikke er 100% uføre, og sannsynligvis heller ikke får fullt utbetalt. Endel taper faktisk økonomisk på å stå i noe jobb. Anonymkode: bb45e...f96 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #8 Skrevet 2. mai 2022 Fordi da slipper man bruke krefter på å være i nav-systemet, være med på tiltak, bekymre seg, levere meldekort…. Anonymkode: 868ee...37f 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #9 Skrevet 2. mai 2022 Jeg er ufør som jobber litt i ny og ne. Da alt etter når jeg er i form til det. Det er faktisk ikke ukentlig engang. Og i løpet av året havner jeg ikke i nærheten av de 40k jeg kan tjene uten en forkortning i uføretrygden min. Når man er på aap, så blir man trukket for alle timer man jobber, det være seg lønnet eller frivillig, uavhengig av den faktiske inntekten. Så da jobbet jeg ikke noe, fordi jeg da rett og slett ville tapt penger på det. Tiden på aap er fæl! Det er oppfølging og evaluering i hue og ræva, og man må hele tiden mase på alle instanser man er i fordi ting tar så utrolig lang tid. Det være seg nav-ansatte, fastlege, spesialister og sykehus. Det er papirer som skal hit og dit, men ingen gjør noe uten at man har mast på de ørten ganger. Det er utmattende prosess, og sannelig ikke bra for en helse som allerede skranter. Dette må man gjøre, hvis ikke så risikerer man å stå uten inntekt på dagen. For med nav så vet man aldri hva de plutselig kan finne ut å gjøre. Det er en lettelse, men også en sorg, å være ufør. Man er borte fra arbeidslivet, det som for mange er den sosiale biten av livet. Man oppfattest som ubrukelig og sytete, og uansett hva man gjør så er det feil (ts er et praktieksempel på det). Damned if you, damned if you dont. Anonymkode: 0c9bb...7f1 2 3 2
Purple_Pixiedust Skrevet 2. mai 2022 #10 Skrevet 2. mai 2022 Fordi noen er feks ikke like syke hele året. Kanskje får de to måneder hvor de fungerer bedre, og da klarer å jobbe litt. Så blir de dårligere igjen og klarer ikke jobbe noe på flere måneder. 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #11 Skrevet 2. mai 2022 Det handler om inntektsevne. Hvis den er ustabil får man ikke fast jobb så da kan man ikke redusere uføregraden. Ustabil inntektsevne kan tilsi at man klarer å jobbe 3 dager i uka i to uker og så ingenting på 2 måneder for eksempel. Er man 100% ufør har man 0% stabil inntektsevne. Ustabil restarbeidsevne kan brukes opp til et fribeløp eller man trekkes i trygd. Jo mer den uføre kan jobbe jo bedre for både den uføre og samfunnet. Anonymkode: 1b062...6b3 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #12 Skrevet 2. mai 2022 Gjør det noe da? Alle har jo godt av å jobbe litt, mye bedre for både psyke og kropp. Også hender det jo at noen blir så friske at de kan begynne å jobbe igjen. Anonymkode: eaf41...8f0 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #13 Skrevet 2. mai 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Men da skal de bli gradert ufør. Ikke 100% ufør. Anonymkode: ab4ad...686 Her viser du med svaret ditt at du ikke kjenner til reglene veldig godt. Ikke at det var noe nytt. Reglene er slik og regjeringen (ny og gamle) har hele tiden et ønske om at mange kan prøve seg i arbeidslivet. Det å være uføretrygdet betyr ikke at en må legge seg ned for å dø, det finnes mange sykdommer der ute som er fæle i perioder men muliggjør at en kan arbeide litt i ny og ne. Kom tilbake den dagen du blir uføretrygdet og la oss se om du er like blokket for medmenneskelighet. Anonymkode: a989d...935 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #14 Skrevet 2. mai 2022 Jeg er ufør, og jobber litt som frivillig på sommerhalvåret. Jeg vil tape økonomisk på å jobbe. Og nå er jeg veldig syk på vinterhalvåret, så er jo uansett ikke mange som ville ansatt meg, kan jobbe 20% på sommeren, og ingenting på vinteren. Jeg jobbet i 27 år, før jeg ble ufør, og savner veldig å jobbe. Er derfor jeg da jobber frivillig i de periodene jeg kan. Anonymkode: bfc8b...0bb 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #15 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor er det slik at folk er så syke og skal søke ufør.. de er så innmari syke. Når ufør er innvilget blir de plutselig frisk nok til å jobbe litt deltid og vikarvakter, da de kan tjene opp til en viss sum i året. Anonymkode: 2e432...f7e På AAP er folk utrygge. På uføretrygd er folk trygge. Det gjør noe med deg. På uføretrygd tør man å risikere mer, fordi man er sikret. Man kan prøve mer, man kan kjøre mer sitt eget løp, man leter etter muligheter selv foran at systemet skal gjøre det. For hvem ønsker i en utrygg økonomisk situasjon at der er et snev av restarbeidsevne når man ikke egentlig har noe fast å gå til? Det er ikke trygdede det er noe galt med. Det er systemet. Systemet er så rigid og så på jakt etter deg, at det å avvente til systemet har gitt deg trygghet er det smareste du kan gjøre. Særlig hvis du har en svingende sykdom med ukjent sykdomsforløp. Det er lettere å ta "sjanser" på uføretrygd. Men fakta er at dette inntrykket ditt er feil. Det er svært få som klarer å få seg deltidsjobber og vikarjobber. Du leser ofte på KG at de ØNSKER det, men ønsketenkningene er ofte bunnet i nettopp ønsketenkninger. Det holder ikke at hodet vil finne noe å gjøre, samt tjene penger, du må både ha kroppen og arbeidslivet med deg. Det ekstreme fåtallet av uføretrygdede klarer faktisk å finne seg en deltidsjobb i det trygge systemet, mens resten tyr til ønsketenkninger. Ikke la deg blende og skape fordommer av sistnevnte. Å drømme er lov. Anonymkode: 4c2dc...bee 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #16 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På AAP er folk utrygge. På uføretrygd er folk trygge. Det gjør noe med deg. På uføretrygd tør man å risikere mer, fordi man er sikret. Man kan prøve mer, man kan kjøre mer sitt eget løp, man leter etter muligheter selv foran at systemet skal gjøre det. For hvem ønsker i en utrygg økonomisk situasjon at der er et snev av restarbeidsevne når man ikke egentlig har noe fast å gå til? Det er ikke trygdede det er noe galt med. Det er systemet. Systemet er så rigid og så på jakt etter deg, at det å avvente til systemet har gitt deg trygghet er det smareste du kan gjøre. Særlig hvis du har en svingende sykdom med ukjent sykdomsforløp. Det er lettere å ta "sjanser" på uføretrygd. Men fakta er at dette inntrykket ditt er feil. Det er svært få som klarer å få seg deltidsjobber og vikarjobber. Du leser ofte på KG at de ØNSKER det, men ønsketenkningene er ofte bunnet i nettopp ønsketenkninger. Det holder ikke at hodet vil finne noe å gjøre, samt tjene penger, du må både ha kroppen og arbeidslivet med deg. Det ekstreme fåtallet av uføretrygdede klarer faktisk å finne seg en deltidsjobb i det trygge systemet, mens resten tyr til ønsketenkninger. Ikke la deg blende og skape fordommer av sistnevnte. Å drømme er lov. Anonymkode: 4c2dc...bee Angående det utrygge og rigide systemet AAP er. Det er faktisk ikke uvanlig at folk får en liiiten bedring etter å havnet på uføretrygd. Er dere klar over hvor sykt stressende og pressende en utrygg AAP-tiltaksperiode med målinger, bedømminger, justeringer og krav er? Det sliter folk ut. Det stresser folk opp. Det er ikke uvanlig at man føler seg verre i denne periode, og særlig i sluttfasen inn mot uføretrygd. Når da uføretrygden er godkjent, senker man skuldrene, distanserer seg fra stress og press, og starter med å puste, finne mening med livet og alternative levemetoder for å skape den permanente tryggheten best mulig. Igjen, det er systemet det er noe galt med. AAP er en eviglang jakt etter troverdighet og trygghet. Uføretrygd er frihet. Anonymkode: 4c2dc...bee 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #17 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor er det slik at folk er så syke og skal søke ufør.. de er så innmari syke. Når ufør er innvilget blir de plutselig frisk nok til å jobbe litt deltid og vikarvakter, da de kan tjene opp til en viss sum i året. Anonymkode: 2e432...f7e Som uføretrygdet selv har jeg gremmet meg over dette. Om folk etter 5 år har en bedre periode eller har blitt friskere, så er det jo greit at det er en mulighet for å teste ut kapasiteten - men jeg stusser og på at folk som er i prosessen med å bli avklart for uføretrygd spør på ulike forum hvor mye de kan jobbe etter at de er erklært 100% ufør. Anonymkode: decc3...419 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #18 Skrevet 3. mai 2022 Vis meg en arbeidsgiver som ansetter meg i en 20% stilling, med fleksible arbeidsdager og tider, så tar jeg den med en gang. Dere som hater oss uføre og delvis uføre så inderlig, hvem tror dere vil ansette oss? Anonymkode: 0f581...810 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #19 Skrevet 7. mai 2022 Det er alltid en grunn til at man blir ufør. Noen ganger finner man en vei tilbake til bedre helse. Ikke tro at du vet bedre enn leger, psykologer og saksbehandlere. Det gjør du ikke. Det siste året, har jeg blitt friskere av at en manipulerende partner har bodd langt borte, og han gradvis har mistet mer og mer av jerngrepet. Det har tatt meg alt for lang tid å se hvor dårlig og usikker han gjorde meg. I dag er jeg fri. Han vil finne seg ei ny ei, og jeg er ikke lei meg for det engang. Nå skal jeg begynne å leve på nytt igjen. Gjennoppta kontakt med de relasjonene det går an å reparere, og gjøre det godt igjen der jeg kan. Skal ta bedre vare på min egen helse, og se om jeg klarer mer etter hvert. 10 år med manipulasjon, i tillegg til årsakene som gjorde en ufør i første omgang, hjelper ikke akkurat for å bli frisk. Jeg har vært så langt nede, og vært så ødelagt, at det tok alt for lang tid å se det. Det skjedde så gradvis, at jeg ikke merket det. Ikke før jeg så hvor snever hverdagen min ble, at han la seg opp i alt, og til enhver tid ville vite hva jeg gjorde, og hvor jeg var. Ble så sliten av dette, at jeg sluttet å gjøre noe som helst. Lenge bestod hverdagen av en liten tur ut hver dag, ukeshandel, og resten hjemme. Orket ikke å redegjøre for alt, så jeg orket ikke gjøre noe lenger. Da var det bedre å si at jeg ikke gjorde noenting. Merket det særlig de gangene han ringte før jeg hadde stått opp. Da fikk jeg ofte vondt i magen av at han ringte. Jeg hadde ikke fått sjans til å bestemme hva jeg ville gjøre. Mange dager ble ødelagt sånn. Sånn skal jeg aldri ha det mer. Nå skal jeg fokusere på å bli friskere. Jeg vet ikke om jeg vil fungere i arbeid igjen. Men jeg vil ikke gi meg uten å prøve en gang til. Syns hverken du eller andre, har rett til å frata meg det håpet om en ny start. Anonymkode: e70bb...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #20 Skrevet 7. mai 2022 Det kan hende det dukker opp en jobb som man kan mestre. Jeg er 100% uføretrygdet. Tror jeg kunne jobbet 20% hvis jeg hadde funnet en jobb hvor jeg selv kan styre arbeidstid og mengde. Noen dager klarer jeg kanskje en full arbeidsdag, noen dager klarer jeg kanskje en time, men de fleste dager er jeg i så dårlig form at det ikke går i det hele tatt. Har enda til gode å finne en arbeidsplass som vil ansette meg når jeg har så ustabil helse. Anonymkode: 929cc...95d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå