Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten har nettopp kjøpt leilighet sammen, og blitt samboere. Vi eier leiligheten 50/50, men jeg hadde mer egenkapital, så vi skal betale ulikt beløp ned på lånet hver måned. Men - hvordan gjør dere samboere det med innkjøp av mat og andre ting? Har dere helt felles økonomi? Deler dere på et kredittkort f.eks (evt tvillingkort), og betaler ned halvparten av regningen på dette hver måned? Hva er lurt å gjøre? Jeg tror jeg er flinkere med økonomi enn han…

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi setter en viss sum inn på en felles konto som skal dekke felles regninger og husholdning. Kontoen har vi hver vårt kort til. Resten av lønne kan vi bruke som vi vil😊

Endret av Nidoran
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi setter inn hver vår andel på matkonto hver måned. Denne har vi begge kort til. Han spiser vesentlig mer enn meg og betaler derfor noe mer.
Vi har også en felles regningskonto hvor vi begge setter inn samme beløp som går til betjening av lån, felleskostnader, strøm og andre faste utgifter.
Deretter har vi en felles sparekonto som gjelder for større boligprosjekter og ferie. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere burde heller hatt ulik eierbrøk, da slipper dere flisespikking i hverdagen.

Anonymkode: 549b9...4ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En felles regnings- og matkonto, og en felles bufferkonto. Jeg ville si samme beløp til begge, rett og slett fordi beløpene som går til f eks mat, strøm osv mest sannsynlig utligner hverandre. Kanskje han spiser mer, men du står lengre i dusjen.

Ha klare, skriftlige avtaler på hva kontoene skal brukes til og hvor mye som skal overføres. Siden du mener å ha bedre økonomisk forståelse enn han, følg med på at avtalen holdes.

Utover det er det viktig å ha et avklart forhold til resterende beløp. Hvis dere får barn, er det en dårlig ide å bli vant til stort forbruk. Så det å ha egne sparekontoer, og bli vant til å sette penger til side, er lurt.

Anonymkode: 8c4e6...deb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alt helt felles. Kun felles kontoer, selv om vi har en brukskonto i hvert navn - det som står på begge er felles penger.

Men ingen av oss hadde noenting da vi ble sammen. Er nok lettere å dele alt da. 😛

Anonymkode: 3aaae...f38

AnonymBruker
Skrevet

Har du sikret deg, så du får ut hele egenandelen du har bidratt med ved et evt brudd? Eier dere 50-50 har en vel i utgangspunktet bare krav på halvparten av salgsverdien, så du risikerer å gi bort deler av egenkapitalen din til ham i verste fall.

Anonymkode: 2e9c2...105

AnonymBruker
Skrevet

Det dummeste du kan gjøre er å begynne og "dele på et kredittkort". Det er noe dere om nødvendig får ta opp i hvert deres navn og stå for betaling og bruk personlig, hver for dere. Hadde aldri gått med på å betale kredittkortregninger for en partner, kanskje med renter og det hele, og ev sløsing på dyrt tull.

Man er sjeldent helt identiske når det kommer til syn på økonomi, forbruk og penger, så det kan være greit å ha hver sin konto som før der ens egen lønning kommer inn, og så heller opprette en felles matkonto med to bankkort til, som brukes til matinnkjøp. På matkontoen fører dere over et fast beløp hver måned. Den som spiser mest, ofte en mann, kan gjerne betale inn en noe høyere fastsum pr mnd.

Da jeg var gift, spiste mannen store mengder mat i forhold til meg som er kvinne. For eksempel om vi hadde svinekoteletter til middag, så spiste han to, mens jeg spiste én. Han spiste dobbelt så mye som meg når det gjaldt alt, i praksis. 

Anonymkode: a437a...2cc

• Liker 3
Skrevet

Første gang vi kjøpte bolig sammen hadde vi to felles kontoer. En regningskonto, som da skulle dekke alt av lån, faste utgifter, strøm, tv etc, pluss litt ekstra for «uforutsett», samt en matkonto, som vi begge hadde kort til.

Vi regnet oss i fellesskap frem til hvor mye vi skulle overføre til de 2 kontoene, og la inn fast overføring dagen etter lønning. Resten beholdt vi hver for oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har begynt å snakke om hvordan vi skal ordne økonomien når vi flytter sammen, og har valgt å ha helt felles økonomi.

Vi bytter bank uansett pga lån, så det nye kontonr. til arbeidsgiver (lønn/bonus), nav (barnetrygd) og eks (barnebidrag) skal være vår felles «inn-konto». Der vil all vår samlede inntekt komme, og fra den vil vi ha faste trekk til kontoer som bolig, fellesutgifter, mat, sparing/fond, barnesparing osv.

Vi skal begge bruke kredittkort i utgangspunktet til mat og alle fellesutgifter, men egentlig i hovedsak alt annet også. Hver mnd skal kredittkortene betales fra felleskontoene.

Nå har vi en ganske lik tanke om forbruk, og begge skal ha tilgang til alle kontoene. 
Gifter oss også.

Kommer til å ha forskjellig eierbrøk på bolig.

Anonymkode: 18941...ef0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere burde heller hatt ulik eierbrøk, da slipper dere flisespikking i hverdagen.

Anonymkode: 549b9...4ef

Dette. Vi løste det slik når vi nå kjøpte bolig for første gang. Samboer har litt mer egenkapital enn meg, men vi har tilnærmet lik lønn. Da fordelte vi eierbrøken basert på innskutt egenkapital og lånet 50/50. Vi fulgte dette eksemplet:

973421446_Skjermbilde2022-05-03kl_10_14_26.png.9240ffc0dc34b13b1f42e6f09f0d6ac0.png

Vi hadde ikke riktig så stor forskjell i egenkapitalen som i eksemplet over, men uavhengig av egenkapitalen er det ikke mange prosentene som skal til for å eie likt i fremtiden. Å gjøre det på denne måten gjør at vi begge får samme mulighet til å spare hver måned og kan bidra likt på andre utgifter. 

Ettersom dere skal betale ulikt på lånet ville jeg anbefalt å ha en felles konto til alle andre felles utgifter (regninger, mat også videre) hvor dere setter inn en fast prosentandel av gjenværende sum. Din samboer, som da betaler mer på lånet, vil i kroner og øre bidra litt mindre på denne om han sitter igjen med mindre enn deg etter boliglånet er betalt. Det som gjenstår etter dette bør dere bruke fritt slik som dere vil. Vi kommer til å gjøre det på denne måten til tross for at vi har tilnærmet lik månedslønn, for i fremtiden er det nesten garantert at lønna vil være mer forskjellig. 

Vi har ikke barn, og er ikke gift. Hadde det vært tilfellet hadde vi nok hatt total fellesøkonomi. Det gir best forutsigbarhet. 

Anbefaler for øvrig å skrive samboerkontrakt. Da er det svart på hvitt hvordan fordelingen skal være om noen plutselig skulle være uenig. 

Endret av Lacuna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...