AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Nå er det på tida igjen: konfirmasjonsinvitasjoner strømmer inn og spørsmål hvor mye PENGER PENGER PENGER skal vi gi? Hva ellers VIL vedkommende HA? Hvordan kan barnet bortskjemes mest mulig? Føler hele tradisjonen har blitt borte og alt handler seg bare om penger. Forstår meg rett, det er fint at vi her i landet har det så bra, andre steder finnes det ikke noe som konfirmasjon og ungdommen må jobbe for å ta lappen osv. Men jeg tror vi lager en generasjon som bare krever og tydeligvis også får alt. Jeg som tenåring hadde aldri tørt å si at jeg ønsker meg penger, det høres flaut ut i mine ører. Dette måtte bare ut. Hilsen, kvinne 30år. Anonymkode: 166e4...764 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 Ok. Jeg synes det oppgulpet der var flaut, jeg. Både fra en på 30, en på 70 og en på 13. Jeg lærte nemlig at om en ikke har noe positivt p bidra med så holder en munn. Kvinne, 37. Anonymkode: d525f...5ae 10 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Jeg er også 30 år og opplever at det var helt likt da jeg (vi?) konfirmerte oss. Anonymkode: badc0...8ca 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå er det på tida igjen: konfirmasjonsinvitasjoner strømmer inn og spørsmål hvor mye PENGER PENGER PENGER skal vi gi? Hva ellers VIL vedkommende HA? Hvordan kan barnet bortskjemes mest mulig? Føler hele tradisjonen har blitt borte og alt handler seg bare om penger. Forstår meg rett, det er fint at vi her i landet har det så bra, andre steder finnes det ikke noe som konfirmasjon og ungdommen må jobbe for å ta lappen osv. Men jeg tror vi lager en generasjon som bare krever og tydeligvis også får alt. Jeg som tenåring hadde aldri tørt å si at jeg ønsker meg penger, det høres flaut ut i mine ører. Dette måtte bare ut. Hilsen, kvinne 30år. Anonymkode: 166e4...764 Vi dropper de aller fleste konfer. Søskenbarn, barna til søskenbarn, barna til x-ste-søsken osv. Vi har begge uendelig stor familie med mine dine våre søsken, søskenbarn osv osv. Går kun hvis vi faktisk har minst ukentlig kontakt med vedkommende eller foreldrene. Og nei, å gi en like på en status på facebook teller ikke som å ha kontakt med. Skulle egentlig i en konf nå i mai til yngste søskenbarnet mitt, men vi reiser til syden i stedet, foreldrene sa hun ønsket seg smykker. Jeg spurte konfirmanten selv, hun sa sminke. Så jeg har kjøpt en del sminke av kvalitet til henne. Anonymkode: 46f70...b15 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi dropper de aller fleste konfer. Søskenbarn, barna til søskenbarn, barna til x-ste-søsken osv. Vi har begge uendelig stor familie med mine dine våre søsken, søskenbarn osv osv. Går kun hvis vi faktisk har minst ukentlig kontakt med vedkommende eller foreldrene. Og nei, å gi en like på en status på facebook teller ikke som å ha kontakt med. Skulle egentlig i en konf nå i mai til yngste søskenbarnet mitt, men vi reiser til syden i stedet, foreldrene sa hun ønsket seg smykker. Jeg spurte konfirmanten selv, hun sa sminke. Så jeg har kjøpt en del sminke av kvalitet til henne. Anonymkode: 46f70...b15 Jeg er 30år foresten. Anonymkode: 46f70...b15
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #6 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ok. Jeg synes det oppgulpet der var flaut, jeg. Både fra en på 30, en på 70 og en på 13. Jeg lærte nemlig at om en ikke har noe positivt p bidra med så holder en munn. Kvinne, 37. Anonymkode: d525f...5ae Good for you, Karen. Anonymkode: 46f70...b15 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #7 Skrevet 2. mai 2022 Jeg er 40 og vi ønsket oss også penger i konfirmasjonsgave. Det var ikke akkurat oppsiktsvekkende da at konfirmantene ønsket seg penger like lite som det er det nå Anonymkode: 194db...ede 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #8 Skrevet 2. mai 2022 Dere norske klager om absolutt ALT. Jeg synes det er stas å bli invitert til ditt og datt. Konfirmasjoner er også hyggelig, spesielt når du har sett ungdommene vokser fra fødsel. Du høres ut som en bitter kjerring og du har fullt lov å si nei takk til invitasjonen din surpomp. Anonymkode: 0ba16...a32 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #9 Skrevet 2. mai 2022 Konfirmasjon har gått fra et koselig familieselskap til en grådighetens dag - hvor mange gamle tanter kan man invitere for at pengegaven skal bli stor? selvsagt ønsker konfirmanten seg penger, mye penger….. Anonymkode: 6ca74...ebd 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #10 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Konfirmasjon har gått fra et koselig familieselskap til en grådighetens dag - hvor mange gamle tanter kan man invitere for at pengegaven skal bli stor? selvsagt ønsker konfirmanten seg penger, mye penger….. Anonymkode: 6ca74...ebd Og det er noe nytt? Anonymkode: badc0...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #11 Skrevet 3. mai 2022 Er det rart de ønsker seg penger? Samfunnet vårt er bygd på penger . Alt koster penger. Å har du for lite penger så er det ett forferdelig slit. Anonymkode: 6ad52...29c
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #12 Skrevet 3. mai 2022 Tenker det er flott de ønsker seg penger jeg. Bedre enn det rælet jeg fikk da jeg ble konfirmert for mange år siden. Som vesker, sølvsmykker, figuriner osv. Har ikke tatt vare på noe av det. Vi inviterte familien i konfirmasjonen til vår eldste sønn. Vi har liten familie på begge sider, så konfirmanten ønsket at alle skulle bli invitert da det var første gangen alle møttes i et koselig lag. Anonymkode: 3fb8d...c44 1
Gjest O.G. Skrevet 4. mai 2022 #13 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 15.49): Nå er det på tida igjen: konfirmasjonsinvitasjoner strømmer inn og spørsmål hvor mye PENGER PENGER PENGER skal vi gi? Hva ellers VIL vedkommende HA? Hvordan kan barnet bortskjemes mest mulig? Føler hele tradisjonen har blitt borte og alt handler seg bare om penger. Forstår meg rett, det er fint at vi her i landet har det så bra, andre steder finnes det ikke noe som konfirmasjon og ungdommen må jobbe for å ta lappen osv. Men jeg tror vi lager en generasjon som bare krever og tydeligvis også får alt. Jeg som tenåring hadde aldri tørt å si at jeg ønsker meg penger, det høres flaut ut i mine ører. Dette måtte bare ut. Hilsen, kvinne 30år. Anonymkode: 166e4...764 Men hvordan var du da du skulle konfirmeres da?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #14 Skrevet 4. mai 2022 On 5/3/2022 at 10:30 AM, AnonymBruker said: Tenker det er flott de ønsker seg penger jeg. Bedre enn det rælet jeg fikk da jeg ble konfirmert for mange år siden. Som vesker, sølvsmykker, figuriner osv. Har ikke tatt vare på noe av det. Vi inviterte familien i konfirmasjonen til vår eldste sønn. Vi har liten familie på begge sider, så konfirmanten ønsket at alle skulle bli invitert da det var første gangen alle møttes i et koselig lag. Anonymkode: 3fb8d...c44 At du omtaler gaver du fikk som ræl sier mer om deg enn gavene. Jeg ble konfirmert for 30 år siden og fikk litt penger, en del smykker, samt kamera og koffert. Jeg satte stor pris på alt, og bruker fortsatt smykkene jeg fikk da de har en stor verdi pga giverne. Anonymkode: 44ea9...4bd 3
Kristin70 Skrevet 4. mai 2022 #15 Skrevet 4. mai 2022 Jeg synes konfirmasjonen i dag er ganske lik slik den var den gangen jeg ble konfirmert (for dødslenge siden). Eneste forskjellen er at det er færre familiemedlemmer. Jeg kan ikke huske annet enn at konfirmantene ønsker seg penger (det gjorde jeg også). Hos oss er det, i tillegg til nær familie, vanlig å invitere nære venner med barn på samme alder og andre venner som har sett barnet vokse opp slik at det blir litt folk. Selve feiringen gjennomføres på et par ettermiddagstimer med mat, kaffe og 3-4 taler fra nær familie. Enkelt, greit og ikke overdådig.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #16 Skrevet 4. mai 2022 Jeg er 55, ønsket meg penger Anonymkode: 257cc...d8d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #17 Skrevet 4. mai 2022 Er ingen som sier et ord om hva konfirmasjonen faktisk handler om. Nesten ingen diskuterer det, og om det er riktig å stå i kirka og sverge til en tro mange ikke har. Hvorfor prater man aldri om selve budskapet? En konfirmant nå drar ofte inn 40 - 100.000 tusen på den svippturen i kirka. Pluss ofte bunad fra foreldre til 30 - 50.000. Foreldre arrangerer fest for massevis av tusen kroner. Det er ofte om å gjøre at alt er dyrere enn naboens opplegg. Noen har begynt å servere den fineste drikke i form av alkohol. Ja, de må vel ha noen glass av den beste Champagnen for å ikke få panikk over kostnadene. La ungdommene konfirmere seg uten noe av dette pengestyret. Spennende å se hvor mange som gidder å lyve på seg en religion da. Anonymkode: 16788...d89
Gjest O.G. Skrevet 5. mai 2022 #18 Skrevet 5. mai 2022 Det skal lages en stor dag for ungen, og det er stas.
Avstand Skrevet 5. mai 2022 #19 Skrevet 5. mai 2022 (endret) Ser ikke vitsen med konfirmasjoner. Det er bare religiøst tull. Og alt tullet med det stresset rundt å levere rundt kort. Kortene er også veldig bortkastede ressurser. De legges i en postkasse og så blir det kastet når de er åpnet. Ungene kjeder seg også. Husker jeg kjedet meg sånn på alle møtene og være i kirka. Og de tullete diktene vi skulle utenom å se i bibelen. Endret 5. mai 2022 av Avstand 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #20 Skrevet 5. mai 2022 jeg bare lurer, hva er poenget med en konfirmasjon? overgangen til voksenlivet er jo bare tull. voksen er man først etter 19 år. Anonymkode: 0bb7e...0ee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå