Gå til innhold

Hvordan unngå å bruke helgen på husarbeid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er en familie på 4 som alltid har det rotete og kaotisk i hjemmet. Kjenner jeg holder på å bli gal, da hver eneste helg forsvinner til rydding og vasking av hus :(

Jeg vil ikke ha det slik mere.

Tips? Hvordan gjør dere andre det?

Har dere lister dere går etter hver dag for at dere skal slippe å bruke helgen på husarbeid?

Har dere en fast dag eller litt hver dag (man-fre)?

Hjelp

Anonymkode: 25dd1...883

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har delt alle oppgavene mellom oss, og løser det innenfor det som vi ønsker.

Jeg foretrekker å lage meg en liste, og ta en runde hver dag. Setter så på en god podcast, og setter i gang. Så på mange måter er husarbeid kos og avslapning, da jeg bare er "i sonen" og hører på en pod jeg liker. 

Mannen foretrekker "alt på en gang". Og bruker alt av fritid fra han kommer hjem til han legger seg hver torsdag. 

Anonymkode: eeaa2...625

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Litt hver dag. Fredag er fast skifte på senga og støvsuge/vaske over gulva dag. Utover det ingen fast plan. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobb mer effektivt. Husarbeid for to voksne og to barn tar 2-3 timer per uke, ikke en hel helg. Dersom problemet er rot må barna lære å rydde etter seg. 

Anonymkode: 5579e...c6d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle barna dine er, er jo ganske relevant. 

Lær barna å rydd opp etter seg selv. Det klarer de fint, selv om de er både 1 år, 10 år og 15 år. For eksempel en 15-åring kan hjelpe til med å rydde, vaske og støvsuge sitt eget rom, lage middag, ta inn og ut av oppvaskmaskinen, vaske klær etc. 

Anonymkode: 34c17...861

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bruk det ekstra minuttet det tar deg å rydde opp etter deg (samme gjelder for de du bor med). Legg ting på plass, sett inn i oppvaskmaskinen, rydd den genseren du ikke skulle bruke inn i skapet, legg klær til vask.

Anonymkode: a5ae4...46b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Barna er 3 og 6 år. Klarer av og til rydde etter seg, av og til ikke. Kommer så an på dagsformen... 

Mannen lager ofte middag og tar seg av kjøkkenet. Resten av husarbeidet faller på meg. Men mannen tar seg av mye annet som jeg ikke gjør, så sånn sett er det allerede rettferdig fordeling mellom oss voksne slik jeg ser det. 

Ja det kan godt hende jeg ikke er så effektiv, men det er jo også derfor jeg spør etter råd. 

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med husvask hver torsdag. Det har jeg videreført. Unngår også mathandling lørdager når det ofte er fullt i butikkene. Så da er det bare matlaging som må gjøres i helgene. 

Anonymkode: 77734...cdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Reduser antall eiendeler. Alt skal ha en plass, og hver kveld bruker alle 5-10 min på å rydde. På den måten er det alltid ryddig, og du/dere kan gå rett til å vaske. 

Snakker av erfaring, det er aldri rotete her mer og vil jeg vaske er det bare å finne en fille og gå i gang.

Anonymkode: bb8a4...3e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hver dag rydder jeg eller mannen  kjøkkenet, støvsuger under spisebord, bad og yttergangen. Vasker kler ved behov, og passer på at det havner i skapene. Alt dette bruker vi 20 minutter på daglig

Mandag-torsdag tar vi itillegg for oss et rom. Mandag feks vaskes stua, tirsdag går jeg over kjøkkenet, onsdag bad, torsdag yttergangen eller kanskje soverom. Rydder og vasker i max 30 minutter!

Fredag har jeg spesielle områder som bilvask, veranda, rydding i bod. Max 30 minutter. 

Om man kasser på å alltid utføre det daglige arbeidet som støvsuging under spisebord ol så blir det aldri noe å gjøre i helgene. 

Dette systemet virker dog ikke om du har veldig mye ting, pynt som må støvtørkes og slikt. Det må kunne ryddes effektivt om man skal ha tid til å vaske på så kort tid. 

Problemet er at folk ofte tenker at det badet fint kan vente, trenger ikke støvtørk eller å gå over vasken hver dag. Resultatet av slik tankegang er at du bruker 2 timer når det må vaskes, for da ser det ikke ut. 

Anonymkode: f42a1...41a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Badet taes i allefall en gang i uken. Det er vel eneste rommet som har litt prioritet. Men kan fort bruke 30+ minutter på det

Ikke mye nips å pynt i stua, men hjelp så mye greier barna drar frem. Det kan vere strøkent på søndag, på mandag når jeg kommer sent hjem fra jobb kan alle sofaputer vere på gulvet og teppene er brukt til å lage hytte. Og alle lekene som befant seg på rommene deres er nå inni og rundt denne hytta.... Helt utrolig hvor mye rot de klarer å lage på få minutter

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener ts, her tar også husarbeidet mye tid hver dag selv om man er aldri så effektiv. Og bruker jeg ikke tid på husarbeid, så bruker jeg tiden på å mase på gubben og unger for å få dem til å rydde etter seg...  

Rot avler rot. Jeg ser at om det blir liggende litt her eller der, og da mener jeg alt fra et par sokker til litt tegnesaker, så baller det på seg. Mannen er en typisk "skal gjøre det senere"-fyr og ser han at noe allerede ligger der, så lar han være å rydde etter seg fordi det er jo allerede litt rot... Mannens holdning smitter dessverre over på ungene, så uansett hvor mye jeg har prøvd å oppdra de til å rydde etter seg, så tyr de helt til den enkle løsningen som er å ta etter pappaen. For å få bukt med rotet, så må ALLE i huset delta og rydde etter seg selv. Jeg ser jo at når alle tar sitt, så er det resten overkommelig. Det er rydding som tar mest tid, selve støvsuging og vasking får relativt kjapt og greit når alt er ryddet. 

På den andre siden, jeg hadde også rotelekeunger. Det kan være vilt frustrerende, men jeg prøvd også å sette pris på å ha kreative og lekne barn som ikke satt med nesen i en skjerm. 

Anonymkode: a1609...fdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fast vaskedag hver torsdag.

Anonymkode: 0da72...c36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vaskehjelp 😬 Vi roter også, men det blir ikke så mye gammel inngrodd skit. 

Anonymkode: 6a65c...611

AnonymBruker
Skrevet

Husarbeid hver onsdag. Evt torsdag, hvis vi er opptatt onsdag. Helgehandel gjøres torsdag. 

Anonymkode: f0304...df9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Badet taes i allefall en gang i uken. Det er vel eneste rommet som har litt prioritet. Men kan fort bruke 30+ minutter på det

Ikke mye nips å pynt i stua, men hjelp så mye greier barna drar frem. Det kan vere strøkent på søndag, på mandag når jeg kommer sent hjem fra jobb kan alle sofaputer vere på gulvet og teppene er brukt til å lage hytte. Og alle lekene som befant seg på rommene deres er nå inni og rundt denne hytta.... Helt utrolig hvor mye rot de klarer å lage på få minutter

Ts

Hva med å lære dem/kreve at når de er ferdig med å leke med denne «hytta», så må de (hjelpe til med å) rydde tingene tilbake på plass? Det er de sikkert allerede vant med fra bhg/skole?

Anonymkode: 4f1f7...7f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Minimalt med ting fremme, rydder opp etter oss med en gang og robotstøvsuger. 

Anonymkode: 51830...60e

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner hva du mener ts, her tar også husarbeidet mye tid hver dag selv om man er aldri så effektiv. Og bruker jeg ikke tid på husarbeid, så bruker jeg tiden på å mase på gubben og unger for å få dem til å rydde etter seg...  

Rot avler rot. Jeg ser at om det blir liggende litt her eller der, og da mener jeg alt fra et par sokker til litt tegnesaker, så baller det på seg. Mannen er en typisk "skal gjøre det senere"-fyr og ser han at noe allerede ligger der, så lar han være å rydde etter seg fordi det er jo allerede litt rot... Mannens holdning smitter dessverre over på ungene, så uansett hvor mye jeg har prøvd å oppdra de til å rydde etter seg, så tyr de helt til den enkle løsningen som er å ta etter pappaen. For å få bukt med rotet, så må ALLE i huset delta og rydde etter seg selv. Jeg ser jo at når alle tar sitt, så er det resten overkommelig. Det er rydding som tar mest tid, selve støvsuging og vasking får relativt kjapt og greit når alt er ryddet. 

På den andre siden, jeg hadde også rotelekeunger. Det kan være vilt frustrerende, men jeg prøvd også å sette pris på å ha kreative og lekne barn som ikke satt med nesen i en skjerm. 

Anonymkode: a1609...fdf

Ja, min er også av typen ta det seinere. Jo, helt klart flott at ungene er flink å leke. Får så mye skryt fra barnehagen også på dette området. Noen dager kommer jeg sent hjem fra jobb så da vil jeg gjerne vere med barna først og fremst, så får rydding vente til de har lagt seg.... 

Får også høre at de er flinke til å rydde i barnehagen - har bare ikke helt knekt koden til å få dem til å rydde mer etter seg her hjemme. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rydder hver kveld, alt på rett plass. Klesvask og bretting mens ungen sitter i badekaret. Går en runde på kvelden med en fuktig klut og tørker over diverse flater og vinduskarmer. Oppvasken taes etter middag. Roboten kjører formiddag og kveld med mopp. Torsdager skiftes sengetøy og alt som måtte ligge og slenge rundtomkring ryddes. Vasker over gulvene. 

Bruker kanskje en time til sammen på husarbeid om dagen, og slipper skippertaket i helgen😊

Anonymkode: 885c9...df8

AnonymBruker
Skrevet

For ikke så lenge siden tok jeg min del av walk-in og fikk skikkelig orden der. Det har jeg klart å holde. 

Jeg ryddet også stuen fri for alt mulig, og ommøblerte slik at skjenken som sto ved døra ikke er der lengre - for der var det alltid en hau av ting av typ "jeg vet ikke hvor denne skal, så jeg legger den her". 

Men det er det daglige rotet som jeg ikke klarer helt å hanskes med. Setter jeg i gang en kveld for å rydde litt, så blir jeg liksom aldri ferdig med det jeg holdt på med, og så er det kommet mere til neste dag osv. Plutselig blir jeg sittende med jobb etter barna har lagt seg også.. Vipps måtte helgen gå i det igjen for å komme ajour og ha litt orden. 

Ungene kler av seg ytterdøy på veien gjennom hele huset. Så bare det a finne alt til neste dag i barnehagen er jo en lek i seg selv... 

Kan hende jeg bare er super treig og at det folk flest bruker 30 min på tar meg halvannen time... Jeg aner ikke. 

Finnes det ferdig skrivne lister som beskriver hva som er vanligst å gjøre ila en uke? 

Er det noe bra å hente bøker om dette temaet?

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...