Gå til innhold

Grønn eller blå nordlandsbunad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før hver 17.mai missunner jeg alle med bunad, så nå etter 17.mai skal jeg bestille meg en etter flere år. Skal jeg velge blå eller grønn? Har mørkebrunt hår og pigment i huden

Anonymkode: 49f43...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes egentlig blå er finest, men tror det blir aller finest med grønn til din hud og hår. 

Anonymkode: aab2e...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er blå er jo nydelig, men den grønne er litt mer sjelden. 

Begge er fine 😍.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blå er litt kjedelig syns jeg, ser den jo «overalt». Gå for grønn! Hørtes ut som den passer fargene dine best også 😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blå øyne, blå bunad. Grønne øyne, grønn bunad?

Anonymkode: 7fc03...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du skal følge tradisjonen, så er det grønn hvis du har slekt i innlandet og blå hvis du har slekt på kysten. 

Anonymkode: 79a3f...ff1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geitis

Jeg synes den grønne er finest. Særlig om du har brunt hår og litt varme farger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville valgt den grønne. Så og si alle har den blå, du ser den overalt og hele tiden, den grønne er mer sjelden. 

Anonymkode: 335a5...c2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes du høres ut som en grønn dame! 😄 Grønn er nydelig på deg, men jeg synes åså den grønne bunaden er penest 😊

Anonymkode: 2c9ae...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har den grønne, elsker fargen (har mørkebrunt hår selv)

Anonymkode: 15e5a...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du skal følge tradisjonen, så er det grønn hvis du har slekt i innlandet og blå hvis du har slekt på kysten. 

Anonymkode: 79a3f...ff1

Dette er feil.

Bunaden var tiltenkt i grønt stoff, men på 1920-tallet var det ikke lett å få tak i farger. Så når bunaden skulle presenteres for årsmøtet hadde de kun tilgang på blå farge, og dermed ble prototypen sydd på blått stoff. Derfor finnes bunaden i to farger.

Anonymkode: 7fc03...79b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har blondt hår og grønne øyne og har den blå. Helt ærlig er begge like fine, jeg har blå fordi det er den resten av slekten har. 

Anonymkode: 5cbd6...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grønne er finest! Jeg har blå, men har alltid ønsket meg grønn - men mora mi likte ikke den grønne, og lot meg ikke velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har også mørk hår og øyer og ville ha blå, men etter prøving av begge hos Husfliden, var grønn klart den som passer meg best. Så anbefaler å prøve begge før du bestemmer deg! Tar noe bilder for vurdering hjemme!

Anonymkode: 27813...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den blå, da jeg alltid har vært glad i blå, men nå synes jeg den er skikkelig kjedelig siden "alle" har den 😅 Jeg liker grønn også, men jeg kler ikke grønnfargen til Nordlandsbunaden, så det var aldri et alternativ. Kler du den grønne best, så ville jeg nok valgt den.

Men det viktigste er at du velger den du er fornøyd med, ikke fordi den er mer sjelden eller hva andre mener er finest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som grønn blir fin på deg😃

Velg det du liker. Selv har jeg blå arvebunad, driter vel i om andre syns den er overalt. 

Anonymkode: 9aa9e...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...