Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søker litt råd hos dere :) 

Jeg går fast til jordmor for oppfølging, hvor de også har barnelege. Nå sist snakket vi om glukosebelastning, og at det kan tas hos fastlegen min. At de anbefalte dette. Men når jeg snakket med fastlegen mente han at det var ikke en nødvendighet og ta. Han mente det var ubehagelig og unødvendig. 

Så jeg er litt forvirret. Har lest på nett, og ser at førstegangsfødende og over 25 år, blir tilbudt det. Tok du det? Hvorfor / hvorfor ikke? 

Anonymkode: 66236...060

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok i første svangerskap og kommer til å ta i dette også, tar heller en test for mye enn en for lite.

Anonymkode: ea044...99e

• Liker 6
Skrevet

Skal ta i overmorgen. Ser på det som en selvfølge å sjekke opp i det jeg kan for både foster i magen sin del og min egen. ☺️ 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tok og den avdekket diabetes 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok den siden jeg er førstegangafødende over 25. Hvordan kan fastlegen kalle det ubehagelig?? En blodprøve, du drikker litt sukkervann, slapper så av i 2 timer og så en ny blodprøve. Er virkelig null stress. Ville så klart tatt den om du er i målgruppen. 

Anonymkode: 5f397...4b7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det i dag. Når det kommer til graviditet, så tenker jeg heller en «unødvendig» test enn noen form for komplikasjoner.

Men jeg lurer på det samme som AB over - hvordan kan man kalle glukosebelastning ubehagelig? Jeg hadde time kl. 8, så da spiste jeg kveldsmat kl. 22, dro rett til legesenteret, tok blodprøve, drakk en søt drikk, tok nok en blodprøve, sov på et kontor i to timer, og dro så hjem til en deilig lunsj ektemannen hadde kjøpt til meg. Fantes ikke ubehagelig!

Jeg hadde gjort det, om jeg var deg. Bedre føre var...

Anonymkode: 66244...16a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke, tenker jeg. Den er ikke ubehagelig. Det er ikke noe godt det sukkervannet, men det går jo fort å drikke. 

Anonymkode: f4a5f...87e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok testen, og det var null problem for meg. Jeg blir fort kvalm slik ellers, men det gikk helt fint. 

Anonymkode: 09b77...51c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok den ikke, selv om jeg var over 25 :) hadde lav bmi og trente så legen sa at hadde det vært for 10 år siden ville de aldri tatt den, men i dag får alle tilbudet og legen sa at han i teorien måtte anbefale den, selv om sannsynligheten for at jeg hadde diabetes var svæært lav. Har også en bror som er fastlege som sa det samme, de «må» anbefale den men de aller, aller fleste er ikke i målgruppa for å ta den 😜 

Anonymkode: c2b4a...c8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjorde det i dag. Når det kommer til graviditet, så tenker jeg heller en «unødvendig» test enn noen form for komplikasjoner.

Men jeg lurer på det samme som AB over - hvordan kan man kalle glukosebelastning ubehagelig? Jeg hadde time kl. 8, så da spiste jeg kveldsmat kl. 22, dro rett til legesenteret, tok blodprøve, drakk en søt drikk, tok nok en blodprøve, sov på et kontor i to timer, og dro så hjem til en deilig lunsj ektemannen hadde kjøpt til meg. Fantes ikke ubehagelig!

Jeg spydde i timer etter drikken. Måtte tilbake til legekontor 4 ganger for å prøve på nytt. 

De ga til slutt opp og sa det var unødvendig at jeg tok den siden jeg var sunn og slank! Tar det om det skulle bli nødvendig men ikke bare for å gjøre det. 

Anonymkode: 9d4d5...933

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tok det ikke. Legen sa heller ikke noe om det til meg kun jm. Visste at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes spiste ikke sukker engang.

Anonymkode: a3924...aa8

Skrevet

Alle gravide kan få svangerskapsdiabetes. Å si man slipper unna pga normal vekt, spiser ikke sukker eller trener mye har ikke alltid noe å si. Sv. Dia skyldes at hormoner fra morkaka ødelegger for bukspyttkjertelen sin produksjon av insulin. Enten produserer man ikke nok, eller så fungerer insulinen man produserer for dårlig. Dette er info fra endokrinolog på sykehuset.

Jeg har venninne som er sunn og slank som fikk sv.diabetes og trengte insulin. Jeg har sett andre gravide på poliklinikken på den såkalte diabetes-onsdagen som ser helt normalvektige ut.

Selv fikk jeg det påvist i første svangerskap fordi retningslinjene for 10 år siden sa jeg skulle ta glukosebelastningen. Hadde null symptomer, og fikk ganske sjokk. Men er glad jeg tok testen, for er ikke sikkert det hadde gått så bra med babyen og fødselen om ikke. Fikk dette også i de to påfølgende svangerskapene..

Ta heller en sjekk for mye. Så kan du aller mest sannsynlig slippe å være bekymret for enda en ting i svangerskapet tidligere 🙂

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg syntes den var helt for J. Søtt skvip. Kjempet mot oppkast i 2 timer 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tok den siden jeg er førstegangafødende over 25. Hvordan kan fastlegen kalle det ubehagelig?? En blodprøve, du drikker litt sukkervann, slapper så av i 2 timer og så en ny blodprøve. Er virkelig null stress. Ville så klart tatt den om du er i målgruppen. 

Anonymkode: 5f397...4b7

Hvorfor ikke, tenker jeg. Den er ikke ubehagelig. Det er ikke noe godt det sukkervannet, men det går jo fort å drikke. 

Anonymkode: f4a5f...87e

For meg var det helt jævlig, klarte så vidt å fullføre drikken, brakk meg gjennom hele og brukte litt over tiden. Det var så søt, tykk og kvalmende at jeg ikke klarte noe med sukker i måneder etterpå. Var bare flaks jeg ikke kastet opp underveis eller etter, da hadde det vært fo rgjeves.

Legen min mente det samme som din, ingen risikofaktorer her, hadde ikke diabetes.

Anonymkode: 6e3cf...fb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kakaoen skrev (22 minutter siden):

Alle gravide kan få svangerskapsdiabetes. Å si man slipper unna pga normal vekt, spiser ikke sukker eller trener mye har ikke alltid noe å si. Sv. Dia skyldes at hormoner fra morkaka ødelegger for bukspyttkjertelen sin produksjon av insulin. Enten produserer man ikke nok, eller så fungerer insulinen man produserer for dårlig. Dette er info fra endokrinolog på sykehuset.

Jeg har venninne som er sunn og slank som fikk sv.diabetes og trengte insulin. Jeg har sett andre gravide på poliklinikken på den såkalte diabetes-onsdagen som ser helt normalvektige ut.

Selv fikk jeg det påvist i første svangerskap fordi retningslinjene for 10 år siden sa jeg skulle ta glukosebelastningen. Hadde null symptomer, og fikk ganske sjokk. Men er glad jeg tok testen, for er ikke sikkert det hadde gått så bra med babyen og fødselen om ikke. Fikk dette også i de to påfølgende svangerskapene..

Ta heller en sjekk for mye. Så kan du aller mest sannsynlig slippe å være bekymret for enda en ting i svangerskapet tidligere 🙂

Takk for svar alle sammen, og spesielt for denne utdypingen. Jeg har hørt om kvinner som er helt uten symptomer, men som får komplikasjoner. Så, jeg forstår ikke at det kan være så «farlig» og ta en test for mye, og jeg syns det gjorde meg usikker at fastlegen ikke anbefalte det. Men da kan jeg overkjøre det, si at jeg ønsker det og bestille det :) 

Anonymkode: 66236...060

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg var det helt jævlig, klarte så vidt å fullføre drikken, brakk meg gjennom hele og brukte litt over tiden. Det var så søt, tykk og kvalmende at jeg ikke klarte noe med sukker i måneder etterpå. Var bare flaks jeg ikke kastet opp underveis eller etter, da hadde det vært fo rgjeves.

Legen min mente det samme som din, ingen risikofaktorer her, hadde ikke diabetes.

Kommer aldri til å ta den igjen.

Skrevet

Klarte å holde væsken nede i nesten 2 timer, så spydde jeg som en gal. Syns ikke det var null stress å sitte så lenge å være dårlig på et venterom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kakaoen skrev (2 timer siden):

Yep, stemmer det! Det er ikke noe man kan se utenpå. Jeg er tjukk og hadde ikke svangerskapsdiabetes. Det er fornuftig å screene fordi konsekvensene av uoppdaget diabetes kan være alvorlige. 

Anonymkode: b7299...1e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uoppdaget svangerskapsdiabetes kan gi økt risiko for høyt blodtrykk i graviditeten. Risikoen for svangerskapsforgiftning øker og. Barn av mødre med svangerskapsdiabetes kan bli store, og da øker og risikoen for skader under fødsel. Stort barn kan gjøre at noen må ta keisersnitt.

Det er ikke uten grunn at vi må teste oss for dette. Selv fikk jeg det under første graviditet, var da normalvektig. Du kan få det om du er slank, trener og har et bra kosthold. 

Fikk det ikke under andre graviditet. 

Anonymkode: f21a9...290

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mye bedre å ta den enn og evt. ha uppdaget svangerskapsdiabetes. Så ille er det ikke. Har tatt den to ganger. Gikk helt fint. 

Anonymkode: 6cdeb...ee5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...