Gå til innhold

Melk i vranghalsen, kan kun amme liggende - hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har en liten frøken på 3 uker som fullammes. Problemet er at jeg kun får til å amme henne liggende, da det virker som hun kveles av morsmelk i det utdrivningen starter når jeg prøver andre ammestillinger. Har ikke så ekstremt sterk utdrivningsrefleks (det spruter ikke), men melken kommer kanskje for fort? Hun brekker seg, hoster, puster ikke på flere sekunder, og tre-fire ganger har hun blitt litt blå i ansiktet før hun har klart å hoste melken opp av vranghalsen. Dette skjer HVER eneste gang jeg forsøker meg på sittende eller tilbakelent amming. Jeg blir livredd når dette skjer, da jeg har hørt skrekkhistorier om barn som har vært nødt å dra i ambulanse til sykehus pga. nevnte problem. 

Er det noen som har opplevd det samme, og fant noe som hjalp på problemet? Hjelper ikke å pumpe ut det verste "trykket" før jeg begynner å amme, det er kun når jeg har helt slappe pupper at vanlige ammestillinger fungerer. Legger jo litt begrensninger på meg når jeg er avhengig av å ligge i en sofa eller seng for å amme, så vet ikke helt hvordan jeg kan løse dette 😅

Anonymkode: 3b441...e55

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er for mye formelk. Prøv intervall-amming. Se ammehjelpen

Anonymkode: 34071...b55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er for mye formelk. Prøv intervall-amming. Se ammehjelpen

Har egentlig alltid brukt intervall-amming for å være sikker på at hun får i seg den fettrike melken, så virker ikke som at det hjelper. Melken setter seg i vranghalsen uansett..

AnonymBruker
Skrevet

Det høres skummelt ut å oppleve :( Har du snakket med helsestasjonen? 

Anonymkode: 2c9b1...a7c

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det her også med min på tre mnd, alltid vært sånn. Må bruke naturebond før amming, det har hjulpet veldig! Da får man tømt det verste før amming og man slipper at det kommer så mye av gangen

Anonymkode: 8c3cd...6ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har egentlig alltid brukt intervall-amming for å være sikker på at hun får i seg den fettrike melken, så virker ikke som at det hjelper. Melken setter seg i vranghalsen uansett..

Hva tror du intervall-amming egentlig er?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 23.27):

Det høres skummelt ut å oppleve :( Har du snakket med helsestasjonen? 

Anonymkode: 2c9b1...a7c

Ja, helsestasjonen sa bare at de ikke hadde hørt om en baby som har kveltes av morsmelk og at det sikkert derfor ikke er noen fare..

AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 23.33):

Sånn er det her også med min på tre mnd, alltid vært sånn. Må bruke naturebond før amming, det har hjulpet veldig! Da får man tømt det verste før amming og man slipper at det kommer så mye av gangen

Anonymkode: 8c3cd...6ff

Takk for tips, får prøve å kjøpe inn naturebond og se om det hjelper noe for meg også!

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva tror du intervall-amming egentlig er?

Som ammehjelpen.no sier, at man bruker samme bryst minimum 2 ammestunder og i minst 3 timer før man bytter? Hvis ikke du har en annen definisjon på hva intervall-amming er da…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...