Gå til innhold

Svigerbror som nekter å betale det han skal for delt eierskap i hytte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Min mann og hans bror eier en hytte sammen etter at deres mor døde. De har begge like stort eierskap (50/50),og i følge testamentet skal utgifter for vedlikehold deles på 2, og min mann økonomisk kompenseres for alt av vedlikeholdsarbeid han utfører som broren ikke gjør ( klipping av gress, male hytte osv.)

Dessverre nekter broren hans å betale noe som helst, og har nektet helt siden deres mor døde for nærmere 12-13 år siden. Når vi prøver å få tak i han blir vi enten møtt med taushet eller tomme svadasvar. Nå måtte vi skifte ut taket på hytta ( fullstendig nødvendig da det regnet INN gjennom taket i gangen og flere av bordene var råtne) og det kommer til å koste oss godt over 100 000. Vi informerte han allerede for et år siden, og sendte for en ukes tid siden en oppdatering på dette og at vi forventer at han betaler sin halvpart . Vi ble da møtt med en arroganse om at dette slettes ikke var nødvendig og at han ikke kommer til å betale en krone, og for en frekkhet at vi tok oss til rette! 

At vi hadde sendt han mail ifjor  om dette kommenterte han ikke.

Han erstatter heller ikke ting som han ødelegger på hytta, så alt av erstatninger på kjøleskap o.l har vi tatt alene.

Vi er nå møkk lei av å dele med han når han aldri gjør opp for seg.

Hvilke rettigheter har vi her? Finnes det en måte å få krevd inn det han skylder? Få han ut av hytta?

Jeg aner ikke om dette er riktig underforum, så mod må gjerne flytte den om den ligger feil.

Anonymkode: 3d830...838

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om han ikke vil kjøpes ut, så hadde jeg selv solgt meg ut og kjøpt egen hytte.

Anonymkode: 3cc7a...e29

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Om han ikke vil kjøpes ut, så hadde jeg selv solgt meg ut og kjøpt egen hytte.

Anonymkode: 3cc7a...e29

Det er uaktuelt for mannen min å gjøre. Han elsker det stedet.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er uaktuelt for mannen min å gjøre. Han elsker det stedet.

Vel, da velger han å stå i konflikten. Fordi jeg regner med at broren ikke vil la seg kjøpe ut? 

Delt eierskap av en hytte blir konflikt. Og det er enda bare denne generasjonen. Hvordan skal hytta fordeles neste generasjon? 

Anonymkode: 8f9a2...3f9

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vel, da velger han å stå i konflikten. Fordi jeg regner med at broren ikke vil la seg kjøpe ut? 

Delt eierskap av en hytte blir konflikt. Og det er enda bare denne generasjonen. Hvordan skal hytta fordeles neste generasjon? 

Anonymkode: 8f9a2...3f9

Ja, så vidt jeg vet vil han ikke kjøpe seg ut. Og hvorfor skulle han det, når han har en hytte ha kan disponere uten å ta noe ansvar eller vedlikehold?

Jeg og min mann har ikke barn, han har en datter han har liten kontakt med grunnet omsorgssvikt så datteren hans blir eneste som kan arve den hytta.

Skrevet

Ta kontakt med advokat om dere hadde kontrakt på at alt skal deles likt.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med et advokatfirma som har spesialisering innen eiendomsrett. 

Anonymkode: ba8f8...472

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, saltvann said:

Ta kontakt med advokat om dere hadde kontrakt på at alt skal deles likt.

30 minutter siden, Illuminatum said:

Alternativet er tvangsoppløsning av sameie.

Tvangsoppløsning av sameie – Codex Advokat

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta kontakt med et advokatfirma som har spesialisering innen eiendomsrett. 

Anonymkode: ba8f8...472

Takk, det blir nok advokat om han ikke betaler for seg nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med en advokat. Din mann burde kjøpt ut sin bror fra hytta for mange år siden.

Anonymkode: d2ef7...f67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hvis han bare bruker hytta 1-2 fanger i året kan man jo ha litt forståelse for at han ikke er så interessert i å vedlikeholde den. Prøv å få han til å selge sin del av hytta til dere. Foreslå event at han kan få bruksrett til hytta 1-2 ganger i året, mot litt betaling.

Anonymkode: 174f7...939

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tja.

Om han bare bruker den 1-2 ganger i året og i tillegg har 1 datter, som han ikke kan ha pga omsorgssvikt hadde jeg tenkt meg litt om før jeg kjøpte ham ut faktisk.

Om jeg hadde råd til hytta på egenhånd hadde jeg heller svelget de kamelene og fått ham til å inngå kontrakt om sjelden bruk eller noe sånt.

Hadde ønsket at mine barn og hans datter skulle arve fremfor at svigerbror soser bort penger fra dere. 

Sånn hadde jeg tenkt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis han bare bruker hytta 1-2 fanger i året kan man jo ha litt forståelse for at han ikke er så interessert i å vedlikeholde den. Prøv å få han til å selge sin del av hytta til dere. Foreslå event at han kan få bruksrett til hytta 1-2 ganger i året, mot litt betaling.

Anonymkode: 174f7...939

Vi har prøvd. Det er uaktuelt for han.

Vi bruker også hytta bare 2 ganger i året pga avstand, men vi vedlikeholder da den for det om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi har prøvd. Det er uaktuelt for han.

Vi bruker også hytta bare 2 ganger i året pga avstand, men vi vedlikeholder da den for det om. 

Men hvis dere kun bruker hytta 2 ganger så er det vel ikke så mange penger han skylder i forbindelse med plenklipping? 
Det vanskelige med å eie noe sammen er jo nettopp vedlikehold og oppgradering, man må liksom være enige alle sammen før man påtar seg utgifter. 

Anonymkode: 98b0a...6f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvis dere kun bruker hytta 2 ganger så er det vel ikke så mange penger han skylder i forbindelse med plenklipping? 
Det vanskelige med å eie noe sammen er jo nettopp vedlikehold og oppgradering, man må liksom være enige alle sammen før man påtar seg utgifter. 

Anonymkode: 98b0a...6f1

Det er penger generelt for vedlikehold av hytte han skylder oss. Det er jo noe kompensasjon i form av at deres mor skrev i testamentet at han skulle kompensere min mann for plenklipping ( ganske stor tomt så han bruker rundt 4-5 dager på å slå og rake opp alt ) og annet vedlikehold.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å kreve hytta solgt det. Så kan jo dere kjøpe den på det åpne markedet.

Anonymkode: c8cb0...1bd

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er penger generelt for vedlikehold av hytte han skylder oss. Det er jo noe kompensasjon i form av at deres mor skrev i testamentet at han skulle kompensere min mann for plenklipping ( ganske stor tomt så han bruker rundt 4-5 dager på å slå og rake opp alt ) og annet vedlikehold.

Er det lovlig? Har sønnene vært involvert i å sette opp den avtalen?

Høres rart ut om en tredjepart har lov til å ilegge en økonomisk forpliktelse.

Anonymkode: 7c5d3...1be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det lovlig? Har sønnene vært involvert i å sette opp den avtalen?

Høres rart ut om en tredjepart har lov til å ilegge en økonomisk forpliktelse.

Anonymkode: 7c5d3...1be

Det vet jeg ikke. Det jeg vet står er at hvis den ene gjør vedlikehold, så skal den andre kompensere.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje kan dere løpende skjevdele verdien på hytta når dere bidrar med mere enn broren? Få taksert hytta med og uten hull i taket, så får dere som fikser taket verdiøkningen i tillegg til halvparten av verdien før utbedring? Hva sier han til det?

Anonymkode: a221e...03c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...