Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to stykker som deler leilighet. Hun har hatt relativt mye besøk av kjæresten, men det er ikke før den siste måneden at han så og si har vært hos oss hver dag. De skal offisielt flytte sammen etter sommeren, men ser ut som de alt har startet prosessen nå. Gidder ikke irritere meg så mye over det, annet enn at jeg synes at de fint kunne ha spurt meg om det er greit. Nå har strømregningen derimot kommet, og jeg synes ikke det er rimelig å forvente at jeg skal dekke halve denne. De har tross alt vært to stykker den siste måneden og de tilbringer mye tid hjemme. Er det rimelig av meg å be de betale 2/3 av den? 

Anonymkode: 3f997...b2e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare sett raskt på hva den ble, sett mot de forrige terminene. Er den marginalt over ville jeg bare latt det ligge. 

Anonymkode: c0fe9...a6c

• Liker 5
Skrevet

Om han i praksis bor der, og dusjer mye der, så synes jeg det er rettferdig å ta opp, ja. Om ikke, så er ikke strømforbruket så mye høyere om det er en ekstra person der. Trenger ikke bruke mer strøm på oppvarming f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville bare sett raskt på hva den ble, sett mot de forrige terminene. Er den marginalt over ville jeg bare latt det ligge. 

Anonymkode: c0fe9...a6c

Er snakk om noen hundrelapper. Er student, så det utgjør litt i budsjettet. Legger også merke til at vaskemaskin, oppvaskmaskin og ikke minst dusjen blir brukt mye hyppigere enn tidligere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Spell skrev (1 minutt siden):

Om han i praksis bor der, og dusjer mye der, så synes jeg det er rettferdig å ta opp, ja. Om ikke, så er ikke strømforbruket så mye høyere om det er en ekstra person der. Trenger ikke bruke mer strøm på oppvarming f.eks. 

Han dusjer der så og si hver dag, vasker klærne sine der, eller dvs hun vasker de for ham, men likevel. I tillegg bruker de en dag på å fylle opp oppvaskmaskinen, så den går daglig.. Tidligere gikk den kanskje 3 ganger i uka på det meste

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Han dusjer der så og si hver dag, vasker klærne sine der, eller dvs hun vasker de for ham, men likevel. I tillegg bruker de en dag på å fylle opp oppvaskmaskinen, så den går daglig.. Tidligere gikk den kanskje 3 ganger i uka på det meste

Kanskje han bor der bare for å snylte på strømmen din ! Med de strømprisene vi har nå bør de som bruker mest strøm, betale mest. Den dusjinga koster fort noen tusen i måneden. 

Anonymkode: 4b79b...50e

AnonymBruker
Skrevet

De flytter sammen etter sommeren? Det er ikke lenge til. Er dette ei god venninne? Vil du risikere å ødelegge vennskapet ved å vire smålig? Hvis du kjenner henne godt bør det jo egentlig være greit å ta opp. Si det som det er. "Du, jeg ser at strømregningen er et par hundre kroner høyere etter at kjæresten din begynte å være her daglig og det går utover budsjettet mitt nå, tror du at kjæresten din kan bidra med noe?"

Anonymkode: 2b597...510

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De flytter sammen etter sommeren? Det er ikke lenge til. Er dette ei god venninne? Vil du risikere å ødelegge vennskapet ved å vire smålig? Hvis du kjenner henne godt bør det jo egentlig være greit å ta opp. Si det som det er. "Du, jeg ser at strømregningen er et par hundre kroner høyere etter at kjæresten din begynte å være her daglig og det går utover budsjettet mitt nå, tror du at kjæresten din kan bidra med noe?"

Ingen god venninne. Har egentlig bare fått nok at de tar seg så til rette

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dusjindeksen sier det koster 14 kroner å dusje i dag. 14 * 31 = 434 kroner i måneden. 

Anonymkode: 4b79b...50e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om dette er en venninne, så er det jo i tilfellet henne som er smålig og ikke har snakket med ts om at kjæresten bor der... Hvorfor er ts den som er smålig om hun tar opp at det koster penger for strøm? De har garantert ikke bodd under en stein og ikke fått med seg at strømprisene er skyhøye i den sørlige delen av Norge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Spell skrev (4 minutter siden):

Om dette er en venninne, så er det jo i tilfellet henne som er smålig og ikke har snakket med ts om at kjæresten bor der... Hvorfor er ts den som er smålig om hun tar opp at det koster penger for strøm? De har garantert ikke bodd under en stein og ikke fått med seg at strømprisene er skyhøye i den sørlige delen av Norge. 

Hadde i reagert like mye hvis de hadde spurt meg først, men i dette tilfellet har de tatt det som den største selvfølgen at jeg synes det er greit

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da sier du det bare rett ut som det er. At siden dere er 3 som bor her er det eneste rettferdig å dele strømregningen på 3. Da får "venninnen" din velge om hun betaler litt ekstra selv eller om hun forlanger det fra kjæresten sin.  Du som student har ikke råd til å betale andres strømkostnader. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis regningen er betydelig høyere denne måneden enn forrige ville jeg sagt at "jeg ser strømregningen er en del høyere denne måneden når kjæresten din så godt som har bodd her. syns ikke det er helt fair at jeg skal betale ekstra for at han har flyttet inn"

Anonymkode: 5a68d...f9e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis regningen er betydelig høyere denne måneden enn forrige ville jeg sagt at "jeg ser strømregningen er en del høyere denne måneden når kjæresten din så godt som har bodd her. syns ikke det er helt fair at jeg skal betale ekstra for at han har flyttet inn"

Anonymkode: 5a68d...f9e

Det er ikke alltid så lett å se på forrige måneds regning ang slikt, da det avhenger en del av oppvarmingsbehov, dvs utetemperatur og om sola varmer opp osv, og derfor vil ikke hans forbruk synes like godt fremover. Kostnaden for oppvarming vil stort sett være den samme om han er der eller ikke, men varmtvann er helt klart noe som sluker strøm. Hos oss så er det kanskje halvparten av strømforbruket nå, da vi bare har på varmekabler og en varmeovn på bad. Ellers trekker matlaging litt, men vaskemaskin, oppvaskmaskin og diverse elektriske apparater er ganske sparsomme. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis fyren flytter inn, er det selvsagt rimelig at han tar sin del av strømregningen. Han drar jo nytte av oppvarming, vaske- og matlagingingsfunksjonet akkurat som dere to andre. Hvis han ikke er fullstendig parasitt, tar han det opp selv.

Anonymkode: 9cea6...7d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...