AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Jeg har mye edderkopper utenfor huset mitt. Har prøvd å spyle med vann og holder det rent, men de kommer tilbake. Har også prøvd alle kjerringråd som finnes. Har noen erfaring med en insektspray som tar edderkopper og som ikke er skadelig for kattene våre? Slik det er nå så kan jeg ikke sitte ute på terassen på kveldene og heller ikke lufte på natta. På forhånd takk Anonymkode: 6f61c...450
Anononyma Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 Vi sprayer lavendel inne hvertfall, det er veldig effektivt - edderkopper haaaater lavendel! Tipper det kan hjelpe i sommermånedene hvertfall om du planter det 👍🏼
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Hvilke edderkopper er det? Er det slike som spinner nett eller de der med lange føtter som krabber rundtomkring? Jeg har hørt noen mene at kanel og/eller chili skal være bra mot insekter men jeg vet ikke helt selv. Eller slik kiselgur. Det er et slags fint pulver av en bergart eller noe slikt.. som insekter ikke tåler. Det lukter jo ingenting men det kan støve osv så dyr og mennesker burde vel ikke puste det inn. Men hva med å for eks ha sterk dobbeltsidig tape noen steder med kiselgur på? I områder hvor katten ikke kommer til, men edderkopper krabber rundt. Noe annet du kan prøve er å rett og slett ha mer fugler rundt omkring. Sett opp fuglemat hvor katten ikke kan ta fugler. Fuglene vil komme og fullstendig GOMLE opp edderkopper, fluer, biller, osv i tillegg Ellers er det vel slik at du kan for eks spraye der katten ikke stikker nesa si (langs en yttervegg eller noe) og la det lufte godt. Jeg har brukt permetrin mange ganger på "utsiden" av vindukarmer i 2. etasje og slikt, uten at katten hadde noe problem. Men jeg ville ikke sprayet det noe sted de går med labbene/sitter/stikker nesa si. Anonymkode: caa49...72e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 Vi har edderkopper som både spinner og de med lange føtter. Har prøvd sånn teip rundt dørkarmer og vinduskarmer, men ene katte satte fast værhårene sine en gang så måtte ta det bort. Chili og kanel vil nok dessverre jage bort kattene også. Har prøvd lavendel, sitrus og mye annet uten effekt. Permetrin kan vi ikke bruke for det er så giftig for katter Så selv om det er effektivt kan vi ikke bruke det. Ene katten er skikkelig klatrepus også og herjer overalt så tør ikke ta sjansen på å spraye noe sted. Anonymkode: 6f61c...450
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 Om du har mye edderkopper, så lever jo de av noe, det betyr altså at du har mye insekter og andre småkryp rundt i tillegg... Fjerner du edderkoppene, vil du få mye mer av de andre småkrypa! Edderkoppene er ikke farlige og gjør ingen skade, så jeg hadde heller beholdt de enn å bli oversvømmet av andre ting. Anonymkode: 0015f...876 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #6 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du har mye edderkopper, så lever jo de av noe, det betyr altså at du har mye insekter og andre småkryp rundt i tillegg... Fjerner du edderkoppene, vil du få mye mer av de andre småkrypa! Edderkoppene er ikke farlige og gjør ingen skade, så jeg hadde heller beholdt de enn å bli oversvømmet av andre ting. Anonymkode: 0015f...876 Jeg vet at edderkopper ikke er farlige og jeg vet at de lever av insekter og andre kryp. Men når man har en fobi så har man en irrasjonell frykt for noe og det siste som hjelper er en frekk viktigper som påpeker at edderkopper ikke er farlige 🙄 Anonymkode: 6f61c...450 4 2
Minya Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 Hvilken husfarge har du? De store ulveedderkoppene, korsedderkoppene og husedderkoppene foretrekker hus med mørke farger. Jeg har aldri sett så mye edderkopper på lyse hus, og her flyttet de ikke inn på fasaden før vi malte fra pissegult til mørkeblått. Nå henger det alltid en og annen og dingler foran et vindu. De er også veldig fan av litt fuktige omgivelser, så hvis det er litt fuktig i huset ditt, eller du har fuktproblemer, er det mye større sjanse for at du får edderkopper på besøk. Ulempen er at hvis du bare tar livet av edderkoppene, vil det da være fritt fram for andre, mye verre skadedyr, som i verste fall kan gjøre så store skader på huset at du får behov for en ganske alvorlig renovasjon. Så mal huset i sommer, til hvitt eller en annen veldig lys farge, og gjør undersøkelser på hvor mye fukt det er i huset ditt. Vegger, gulvet på grunnflaten, øverste tak og kjellermur er spesielt utsatt, avhengig av området du bor i, byggematerialer, byggeår, hvor langt ned i grunnen grunnmuren din står, værforhold og vedlikehold. 2
Gjest Adobyen Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 Limfeller? Synd, for edderkopper er ikke farlige. Derimot er de nyttige og fanger andre insekter. https://skadedyrbutikken.no/produkter/insekter/edderkopp/limfeller-for-edderkopp-2-stk?DeviceType=Tablet&PlatformType=Ios https://skadedyrbutikken.no/produkter/insekter/edderkopp/edderkopp-limrull-25-meter-lokkemiddel?DeviceType=Tablet&PlatformType=Ios
Karma91 Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 Mener å huske en gang på barneskolen faktisk vi hadde prosjekt der vi gravde ned en plastkopp med zalovann? I bunnen. Alle insekter gikk oppi koppen å døde... mener det var bare en blanding av zalo å vann i bunnen. Jeg KAN ta feil 😛 1
Minya Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 2 hours ago, Karma91 said: Mener å huske en gang på barneskolen faktisk vi hadde prosjekt der vi gravde ned en plastkopp med zalovann? I bunnen. Alle insekter gikk oppi koppen å døde... mener det var bare en blanding av zalo å vann i bunnen. Jeg KAN ta feil 😛 Det er visst ikke lov lenger fordi det visstnok er å anse som dyreplageri. Jeg har dessverre ikke noe kilde på det, kun hørt det en gang etter å ha kommentert til noen jeg snakket med at det var sånn vi gjorde i barnehagen og på barneskolen. Men det kan hende det var den versjonen uten zalo og vann som var ulovlig, hvor de bare ikke kommer seg ut igjen.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 20.44): Om du har mye edderkopper, så lever jo de av noe, det betyr altså at du har mye insekter og andre småkryp rundt i tillegg... Fjerner du edderkoppene, vil du få mye mer av de andre småkrypa! Edderkoppene er ikke farlige og gjør ingen skade, så jeg hadde heller beholdt de enn å bli oversvømmet av andre ting. Anonymkode: 0015f...876 AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 23.41): Jeg vet at edderkopper ikke er farlige og jeg vet at de lever av insekter og andre kryp. Men når man har en fobi så har man en irrasjonell frykt for noe og det siste som hjelper er en frekk viktigper som påpeker at edderkopper ikke er farlige 🙄 Anonymkode: 6f61c...450 Om du syntes det var et frekt svar må du være en særdeles sart sjel 😅 Anonymkode: 0015f...876 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #13 Skrevet 5. mai 2022 Minya skrev (På 4.5.2022 den 2.26): Hvilken husfarge har du? De store ulveedderkoppene, korsedderkoppene og husedderkoppene foretrekker hus med mørke farger. Jeg har aldri sett så mye edderkopper på lyse hus, og her flyttet de ikke inn på fasaden før vi malte fra pissegult til mørkeblått. Nå henger det alltid en og annen og dingler foran et vindu. De er også veldig fan av litt fuktige omgivelser, så hvis det er litt fuktig i huset ditt, eller du har fuktproblemer, er det mye større sjanse for at du får edderkopper på besøk. Ulempen er at hvis du bare tar livet av edderkoppene, vil det da være fritt fram for andre, mye verre skadedyr, som i verste fall kan gjøre så store skader på huset at du får behov for en ganske alvorlig renovasjon. Så mal huset i sommer, til hvitt eller en annen veldig lys farge, og gjør undersøkelser på hvor mye fukt det er i huset ditt. Vegger, gulvet på grunnflaten, øverste tak og kjellermur er spesielt utsatt, avhengig av området du bor i, byggematerialer, byggeår, hvor langt ned i grunnen grunnmuren din står, værforhold og vedlikehold. Huset vårt er hvitt, ganske nytt og det er ikke fukt noe sted. Her hvor vi bor er klimaet tørt og mildt. Vi har heller ikke planter/bed inntil husveggen nettopp på grunn av edderkoppfobien min. Anonymkode: 6f61c...450
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #14 Skrevet 5. mai 2022 Adobyen skrev (På 4.5.2022 den 2.39): Limfeller? Synd, for edderkopper er ikke farlige. Derimot er de nyttige og fanger andre insekter. https://skadedyrbutikken.no/produkter/insekter/edderkopp/limfeller-for-edderkopp-2-stk?DeviceType=Tablet&PlatformType=Ios https://skadedyrbutikken.no/produkter/insekter/edderkopp/edderkopp-limrull-25-meter-lokkemiddel?DeviceType=Tablet&PlatformType=Ios Limfeller er en veldig god idé, men det går ikke på grunn av kattene. De tråkker overalt og legger igjen hår. Anonymkode: 6f61c...450
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #15 Skrevet 5. mai 2022 Natta1980 skrev (På 4.5.2022 den 2.58): må ikke drepe edderkoppene, det betyr ulykke Heldigvis gjør det ikke det 😊 Anonymkode: 6f61c...450
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #16 Skrevet 5. mai 2022 Er ikke det lyse hus de tiltrekkes mot da? Det har jeg alltid trodd.. Anonymkode: 1b626...ebc
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #17 Skrevet 5. mai 2022 Sier igjen: Fuglemat over alt, for å tiltrekke fugler. På trygg avstand fra kattene. Mer fugler, myyye mindre insekter og edderkopper. Sterk dobbeltsidig tape på utsiden av vinduer som katter ikke benytter (men er åpne til lufting?) Hold dører som ikke er i bruk lukket. Gangdører, baderomsdører etc. Jeg husker Nytt og nyttig eller hva disse bladene heter, pleide selge noe som man setter i stikkkontakt og så lager det en høyfrekvent lyd som insekter hater men husdyr og oss ikke merker. Men ville sjekket om det i det hele tatt er tilfelle først. Katter tar ikke skade av at det er litt pepper/kanel etc her og der utendørs. De griner litt på nesa og går derfra. Så kan du jo lære kattene å spise insektene og edderkopper 😂🤣😂 Min pus elsker å spise feite fluer. Ekkelt, men slipper flueproblem 😇 Anonymkode: caa49...72e
Anononyma Skrevet 5. mai 2022 #18 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sier igjen: Fuglemat over alt, for å tiltrekke fugler. På trygg avstand fra kattene. Mer fugler, myyye mindre insekter og edderkopper. Sterk dobbeltsidig tape på utsiden av vinduer som katter ikke benytter (men er åpne til lufting?) Hold dører som ikke er i bruk lukket. Gangdører, baderomsdører etc. Jeg husker Nytt og nyttig eller hva disse bladene heter, pleide selge noe som man setter i stikkkontakt og så lager det en høyfrekvent lyd som insekter hater men husdyr og oss ikke merker. Men ville sjekket om det i det hele tatt er tilfelle først. Katter tar ikke skade av at det er litt pepper/kanel etc her og der utendørs. De griner litt på nesa og går derfra. Så kan du jo lære kattene å spise insektene og edderkopper 😂🤣😂 Min pus elsker å spise feite fluer. Ekkelt, men slipper flueproblem 😇 Anonymkode: caa49...72e Tror ikke den er fra nytt og nyttig, men vi fikk en sånn av svigermor og satte på soverommet. Den fungerer utmerket! Ikke sett en eneste edderkopp på soverommet siden, selv om det er en del av de innom i gangen utenfor 👍🏼
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #19 Skrevet 6. mai 2022 Netting foran vinduene, da kan du lufte uten at det kommer for mye insekter inn. Har du prøvd eddikvann? Må sikkert sprayes på hver dag siden det er på yttersiden. Anonymkode: f0fe6...eb5
Minya Skrevet 6. mai 2022 #20 Skrevet 6. mai 2022 On 5/5/2022 at 6:58 AM, AnonymBruker said: Er ikke det lyse hus de tiltrekkes mot da? Det har jeg alltid trodd.. Anonymkode: 1b626...ebc Nei, hus som er malt i mørke farger holder på solvarmen mye lenger enn lyse farger, så da kan de henge og kose seg på veggen mye lenger. Dessuten har jeg også sett det selv, det er MYE flere edderkopper på mørke hus enn på hus i lyse farger 😛
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå