Gå til innhold

Nekte gjester å bruke parfyme i bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min venninne har et (stort) problem. Hun gifter seg kommende lørdag, men sliter ekstremt med svangerskapskvalme med tilhørende oppkast, og bare såvidt lukten av parfyme, såpe og andre dufter sender henne rett til doskåla, og der blir hun resten av dagen. 

Vi venninnene og hennes nærmeste familie har vært veldig påpasselig på å bruke nøytrale duftmidler rundt henne, men i bryllupet med over 120 gjester blir det et større problem.

Hvordan løses denne situasjonen? Er det innafor å sende mld til alle gjester og be om å droppe parfyme og andre dufter grunnet graviditet og kvalme hos brud? Alternativet ellers er jo at hun får dagen sin ødelagt, men er det ok eller frekt å be gjester ta hensyn?

Anonymkode: c7122...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt innafor å sende en slik sms :) Det er jo brudeparets dag, ikke Kari på 58 år med Versace parfyme som skal danse, spise kake, og lide seg gjennom selve bryllupsdelen. 

Anonymkode: e2b3b...60e

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send beskjed til gjestene om parfymeforbud sine jeg er helt greit. Men alle 120 vil garantert ikke huske å overholde det, så bruden vil nok slite likevel…

Anonymkode: f9c19...d59

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er innafor. Er ikke sikkert alle følger det, men tipper de fleste vil ta hensyn til bruden. 

Anonymkode: 49330...f13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er helt innafor, og det må jo være forståelig. Det er jo tross alt hun det kommer for.

Anonymkode: a8aaa...58d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt, send beskjed til alle. Det bør folk forstå :)

Anonymkode: a41ca...b37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min venninne har et (stort) problem. Hun gifter seg kommende lørdag, men sliter ekstremt med svangerskapskvalme med tilhørende oppkast, og bare såvidt lukten av parfyme, såpe og andre dufter sender henne rett til doskåla, og der blir hun resten av dagen. 

Vi venninnene og hennes nærmeste familie har vært veldig påpasselig på å bruke nøytrale duftmidler rundt henne, men i bryllupet med over 120 gjester blir det et større problem.

Hvordan løses denne situasjonen? Er det innafor å sende mld til alle gjester og be om å droppe parfyme og andre dufter grunnet graviditet og kvalme hos brud? Alternativet ellers er jo at hun får dagen sin ødelagt, men er det ok eller frekt å be gjester ta hensyn?

Helt innenfor å skrive en melding om dette. Kanskje ikke bruke ord som å "nekte", men anmode folk om å avstå fra å bruke parfyme og andre dufter denne dagen (fordi...).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg er helt greit, men jeg ville formulert det som en sterk oppfordring ("av hensyn til... setter vi stor pris på..."), ikke som et forbud, det kan fort komme så feil ut. Hvis hun er veldig sensitiv på sånt, vil det antagelig bli problematisk uansett - å droppe å ta på seg parfyme er enkelt, men de fleste av oss har jo parfyme også i såper, sjampo osv, og man stiller jo gjerne nyvasket på fest.

Endret av Daria
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt innafor, men det er nok ikke alle som kommer til å huske på det

Anonymkode: 3319f...882

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt innenfor. Jeg er allergisk mot parfyme, får astma anfall, utslett og kløe. Skal jeg ha fest, så får alle gjester beskjed om at de ikke kan bruke parfyme. Og hadde noen kommet med parfyme, hadde de måtte dra igjen.

Anonymkode: fea9b...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUn kan be om det, men det kommer likevel til å komme folk med parfymeduft. Fordi det sitter i vaskemidler, shampo, bodylotion, hårspray ect. Så selv om folk dropper dusjen fra parymeflaska blir det ikke parfymefritt. 

Anonymkode: a2840...304

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes at det er helt innafor.

Stakkars☹️ Håper at hun ikke blir plaget med det på bryllupsdagen!

Anonymkode: 8b7d0...3be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er HELT innafor.

Legg på allergi i tillegg som en hvit løgn 😂

Ikke ta det som en vennlig oppfordring, av erfaring kommer folk da med parfyme som de mener «ikke lukter så mye». 

Skriv «av hensyn til ekstrem svangerskapskvalme hos bruden og kraftig allergi hos en gjest må vi be alle droppe parfyme og bruke uparfymert såpe/deodorant og sminke denne dagen». 

At noen nylig har vasket festklærne i maskin med sterkere midler tviler jeg på. 

Men sjansen for at hun blir dårlig denne dagen er jo dessverre stor, så om det finnes medikamenter hun får bedring av må hun nok bruke det denne dagen. 

Anonymkode: 37f39...3d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt innafor, jeg hadde aldri tenkt på det som frekt i det hele tatt, og det koster meg null å ikke bruke parfyme.

Å unngå å lukte såpe da, det tror jeg blir vanskelig for mange. For hvis du begynner med å si at de ikke kan dusje samme dag, at de må ha klær som er litt brukte, ikke bruke hårspray osv - det blir jo åpenbart å dra den for langt.

Samtidig er det mange som bruker sjampoer med mye lukt, noen folk oser jo tøymykner av klærne, folk bruker håndkremer og bodylotion med lukt osv.. 

Jeg hadde nok blitt en smule stressa selv, jeg bruker ikke parfyme engang, men det kan godt være jeg lukter såpe av og til.. spesiselt rett før jeg skal på fest.

Men som sagt, det er innafor. Jeg håper det går bra med venninen din! Kan hun ha med seg noe hun kan lukte på som hun ikke blir kvalm av, og som overdøver parfymelukt? Det kan kanskje hjelpe. Jeg aner ikke, aldri vært gravid. Men jeg har reagert såpass på parfymelukt på bussen etc, at jeg har dratt min egen t-skjorte over nesen og heller luktet på egen kroppslukt, eller pakket nesten inn i skjerfet. Det er jo en slags strategi som kanskje kunne blitt overført til noe litt mer praktisk.

Anonymkode: 8958c...5be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...