AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Jeg er ufør og har dårlig råd og lurer på hvordan velferdsstaten kan hjelpe meg? Anonymkode: 44e77...a3b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 Du må hjelpe deg selv, hvis du er blitt uføretrygdet så kan det ikke være mye hjelp å få. Hjelpen er der vel før man kommer så langt. Anonymkode: 6f5cc...0f2 9
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Min erfaring er at den hjelpen dessverre er mangelfull, og derfor kan resultere i uføretrygd. Anonymkode: ec051...70e 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 Uføretrygd er på en måte endestasjonen, da får du penger til livsopphold men ikke stort mer. Anonymkode: c68c1...58f 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 Jeg er ufør, men ble frisk fra det som i utgangspunktet gjorde meg ufør (noe som var svært lite sannsynlig da jeg ble innvilget ufør) og er i full stand til å jobbe. Men jeg får ikke jobb fordi jeg ikke har arbeidserfaring eller fullført grunnskole. Da jeg kontaktet NAV for å få hjelp til å komme meg ut i jobb eller en praksisplass for å få litt erfaring, fikk jeg ordrett beskjed om at de ikke gadd å bruke ressurser på å hjelpe meg ut i jobb fordi jeg allerede fikk penger fra dem. 😛 Anonymkode: 85bcb...cf6 1 1 1
Gjest O.G. Skrevet 2. mai 2022 #6 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ufør og har dårlig råd og lurer på hvordan velferdsstaten kan hjelpe meg? Anonymkode: 44e77...a3b Kan du ikke bare søke småjobber selv da?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #7 Skrevet 2. mai 2022 Hets på KG har statistisk bevist og hjelpe uføre ut i arbeidet. Anonymkode: 4a96f...e33 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #8 Skrevet 2. mai 2022 Hvor stor arbeidsevne har du? Har du utdannelse eller erfaring som du kan bruke i arbeidslivet? Anonymkode: 896b6...c57 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #9 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ufør, men ble frisk fra det som i utgangspunktet gjorde meg ufør (noe som var svært lite sannsynlig da jeg ble innvilget ufør) og er i full stand til å jobbe. Men jeg får ikke jobb fordi jeg ikke har arbeidserfaring eller fullført grunnskole. Da jeg kontaktet NAV for å få hjelp til å komme meg ut i jobb eller en praksisplass for å få litt erfaring, fikk jeg ordrett beskjed om at de ikke gadd å bruke ressurser på å hjelpe meg ut i jobb fordi jeg allerede fikk penger fra dem. 😛 Anonymkode: 85bcb...cf6 Dette er så utrolig at man nesten ikke tror det er sant! Opplevde nesten det samme. Kom en ny form for terapi på markedet for den diagnosen jeg har. Jeg, fastlegen og psykologen jeg gikk til ville prøve denne men, siden jeg allerede var 100% ufør så sa DPS nei. Etter mye krangling fikk jeg den behandlingen og er nå bare 50% ufør. Anonymkode: d97cb...ea9 2 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #10 Skrevet 2. mai 2022 Jeg har bedt nav om hjelp til å finne jobb hvor jeg kan bruke restatbeidsevnen min men de sa at de ikke prioriterer å hjelpe uføre men heller satser på innflyttere og ungdommer så de fleksible jobbene og deltidsjobbene går til dem. Får heller ikke hjelp av psykiatritjenesten det eneste jeg kunne få var 20 minutter I måneden med en sosionom. Så du kan ikke regne med noe når du er ufør. Da er de ferdig med deg. Anonymkode: 05f3a...a9e 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #11 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er ufør, men ble frisk fra det som i utgangspunktet gjorde meg ufør (noe som var svært lite sannsynlig da jeg ble innvilget ufør) og er i full stand til å jobbe. Men jeg får ikke jobb fordi jeg ikke har arbeidserfaring eller fullført grunnskole. Da jeg kontaktet NAV for å få hjelp til å komme meg ut i jobb eller en praksisplass for å få litt erfaring, fikk jeg ordrett beskjed om at de ikke gadd å bruke ressurser på å hjelpe meg ut i jobb fordi jeg allerede fikk penger fra dem. 😛 Anonymkode: 85bcb...cf6 Jeg er også friskere fra det jeg ble ufør fra. Hadde heller ikke utdanning og kunne ikke jobbe mer enn 50 %, men har fått jobb likevel. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er ufør og har dårlig råd og lurer på hvordan velferdsstaten kan hjelpe meg? Anonymkode: 44e77...a3b Du må endre innstilling. Hva kan du gjøre? Hvor mye kan du jobbe, hva slags jobb kan du tåle mht grunnen for uføretrygd? Kan du få deg jobb på en lokal butikk eller bedrift ville jeg startet der. Jeg er ufør, men har blitt bedre og kan jobbe noe. Bedriften jeg jobber i ligger 5 min kjørevei hjemmefra. Før jeg ble syk hadde jeg 45 minutter reisevei, men det hadde jeg ikke orket nå, spesielt ikke når jeg skal hjem etter en arb.dag og er sliten. Anonymkode: 67730...598 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #12 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er ufør, men ble frisk fra det som i utgangspunktet gjorde meg ufør (noe som var svært lite sannsynlig da jeg ble innvilget ufør) og er i full stand til å jobbe. Men jeg får ikke jobb fordi jeg ikke har arbeidserfaring eller fullført grunnskole. Da jeg kontaktet NAV for å få hjelp til å komme meg ut i jobb eller en praksisplass for å få litt erfaring, fikk jeg ordrett beskjed om at de ikke gadd å bruke ressurser på å hjelpe meg ut i jobb fordi jeg allerede fikk penger fra dem. 😛 Anonymkode: 85bcb...cf6 Du kan jo fullføre grunnskolen og ta videre utdanning på egen hånd om du har blitt friskere? Du trenger ikke NAV til det. Ta kontakt med voksenopplæringen i kommunen din, tipper de raskt kan finne et løp som er tilpasset dine forutsetninger. Anonymkode: e8d76...62d 12
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #13 Skrevet 2. mai 2022 Du kan høre med NAV om de har samarbeid med tiltaksbedrifter. Der ansetter de uføretrygdede slik at du kan jobbe oppmot 1G utover uføretrygden. Lønnen er dog lav og arbeidsmengden høyere enn at du kan regne arbeidsprosent vs lønn. Tiltaksbedriftene kan tilby deg jobb innenfor vaskeri, pallespikring, vedsortering, rengjøring osv, samt at noen behøves til jobb innenfor kontor og administrasjon, hvis du har relevant erfaring og utdanning til det selv om du er ufør. Litt ironisk at tiltaksjobbene ofte er svært fysisk krevende, men det er en annen debatt. Alt i alt så er svaret på det du spør om NAV. Ellers står du på egenhånd og må søke rundt selv. Kanskje tenke alternativt for å sette deg opp ENK, hobbyvirksomhet eller annet. Anonymkode: 78297...898 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #14 Skrevet 2. mai 2022 Du må nesten bare søke jobber som vanlige folk. Tilkalling er et godt sted å begynne slik at du kan si nei til vakter når du ikke er i form. Anonymkode: 0cffc...a15 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #15 Skrevet 2. mai 2022 Det er ikke enkelt å få jobb når arbeidskapasiteten er lav. Men du kan f eks søke på mindre sommerjobber? Og så se om du kan få fortsette når sesongen er over? Her jeg bor søker f eks den lokale Coop om kassaarbeidere. Det er alt fra 5 timer og oppover daglig. Hvordan velferdsstaten skal hjelpe deg utover det den allerede har gjort, er vel ikke godt å si. Som ufør selv, tenker jeg at velferdsstaten hjelper meg med det grunnleggende. Så må jeg hjelpe meg selv videre. Anonymkode: c1f68...ed3 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #16 Skrevet 2. mai 2022 De kan korte ned de lange køene i helsesystemet til å begynne med. Detetter gi syke mennesker mer enn 4 år å bli friske på før de må søke om uføretrygd (maks 6 i spesialtilfeller man må søke om). I tillegg kan de prioritere forskning på kvinnehelse, noe som har blitt kraftig underprioritert siden tidenes morgen. Mennesker med kvinnesykdommer får lite hjelp til å bli friske. Gi mennesker mulighet til å jobbe deltid. Det kan ikke være 100% eller ingenting, slik de fleste jobber krever i dag. Anonymkode: a8147...538 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #17 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ufør og har dårlig råd og lurer på hvordan velferdsstaten kan hjelpe meg? Anonymkode: 44e77...a3b Jeg har vert ufør siden jeg var 18 og vert i jobb siden ,er 36 nå. Anonymkode: 570f0...0a8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #19 Skrevet 2. mai 2022 Nav må bruke ressurser på bl.a de som enda ikke er ferdig avklart sånn at de også kan få samme forutsigbare hverdagen som du nå har. Skal du ha jobb, så får du nesten bare søke/ lete etter jobb på egenhånd. Anonymkode: 4397b...578 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #20 Skrevet 2. mai 2022 Jeg er sånn sett for at staten kan hjelpe og veilede uføre og andre som har vært ute av jobbmarkedet en god stund. Samtidig synes jeg det blir for enkelt å bare si "Hva kan staten gjøre for meg?" Hva med å ta litt initiativ selv? Hva har du lyst til å jobbe med? Hvilken utdanning mangler du for å kunne jobbe med det du ønsker? Hvilke alternativer har du for å få den utdannelsen (deltid, fulltid student, online, privat, offentlig. kurs osv). Anonymkode: c0d91...a11 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå