Gå til innhold

Cheat days\ cheat meals\ 80\20-prinsippet\ "alt med måte" osv.

Embla Othea

Anbefalte innlegg

Hva er deres strategi for "kosemat"? Tenker da både på underskuddsdiett og vedlikeholdsdiett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At det ikke funker. 

Spiser jeg sjokolade så vil jeg ha mer, og så vil jeg ha dagen etterpå, etc. Men spiser jeg ikke for "kos" overhodet så savner jeg heller aldri noe. 

Så jeg spiser frokost, lunsj og middag. Middag er selvfølgelig innimellom mer usunn, men spiser likevel i normale mengder. 

Var det som gjorde at jeg "knakk koden" for 10 års tid siden. Nå er jeg alltid mett og fornøyd, og tenker aldri på vekt/kalorier, eller føler sug etter sukker eller salt. 

Anonymkode: c7a4e...a57

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser sunt hele uka, utenom lørdager hvor jeg spiser kosemat. Det vil si frokost og lunsj holdes nogenlunde innenfor normalen, men middag er typisk kosemat som pizza, lasagne, taco etc og på kvelden spiser jeg lørdagsgodt. For meg fungerer det utmerket 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke noe som fungerer på sikt, altså cheat day hvor man spiser absolutt alt man har lyst på.

Har en regel om godteri to dager i uka, det er mindre restriktivt enn kun i helga. Har jeg lyst på noe er det faktisk ok med en liten bit.

Skal du ned i vekt må du finne et kosthold du kan leve med, hvis du går tilbake til gamle vaner går du kjapt opp i vekt igjen. 

Vil jeg ha lasagne så lager jeg det, men jeg passer på porsjonen. Det er nøkkelen for meg, spis alt jeg vil men vær obs på mengden. Gikk ned i vekt og holder meg her på den måten.

Anonymkode: 48e5c...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følger metthetsfølelsen. 

Anonymkode: 0b957...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helgen er til for juks - men holdes innafor vedlikehold på kalorier.

Hverdagen er til for juks, så lenge man er innafor på kalorier for nedgang. En regel jeg har her er at har jeg sug etter noe skal jeg uansett spise noe ordentlig før jeg tyr til "juks", og da er det sjeldent det blir utskeielse likevel. 

Gått ned 10 kg siden januar (75 til 65), og er i rute. Men nå er det dette som fungerer for meg, ikke gitt at det fungerer for andre.

Anonymkode: d1fc8...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke cheat days, men utjevningsbelønninger. Glemt å spise hele dagen? Da har jeg frikort til neste måltid. Spiste lite i går? Da dør jeg neppe av dessert i dag. 

Det funker for meg. 

Anonymkode: 7b18f...5d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke cheat days, men utjevningsbelønninger. Glemt å spise hele dagen? Da har jeg frikort til neste måltid. Spiste lite i går? Da dør jeg neppe av dessert i dag. 

Det funker for meg. 

Må føye til at jeg ikke går inn for det, dvs. jeg sulter meg ikke gjennom dagen for å kunne spise burger til middag. Det er mer hvis det allerede har skjedd og jeg kjenner jeg har lyst på noe digg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg gikk ned i vekt så viste jeg at jeg ikke ville klare det uten å kose meg litt. 

Da stod det mellom litt kos noen dager uken/hver dag (feks noen få biter sjokolade), eller å samle opp kos til helgen. 

Valgte sistnevnte da jeg sikkert ikke hadde latt meg styre med begrensning på to sjokoladebiter. 

Jeg byttet også ut knekkebrød til frokost med et rundstykke eller speilegg og bacon. Gikk i vann i ukedagene, men unnet meg gjerne litt brus eller vin lørdag. 

Fungerte fint for meg. 

For å vedlikeholde så har jeg forsøkt litt av samme prinsippet. En dag i uken spiser jeg mindre for å spare litt til helg. Det er ikke noe problem da jeg har fri den dagen. Putler på med hobby hjemme, så glemmer å bli fysen. Da går det i knekkebrød, skyr og feks blomkålris eller annet med lite kaloriertil middag. Ellers forsøker jeg å være sunn de dagene jeg trener, prøver ikke å unne meg noe i belønning. Er faktisk mer fristende å spise sunt da for ikke å ødelegge treningen. Feks ekstra frukt eller grønt, havregrøt osv.

Anonymkode: f0a1d...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lett for å skjære ut og spise noe godt mange ganger i uka hvis ikke jeg har noen regler for meg selv. Det er ikke noe problem for vekta, men jeg merker det på energinivå, hud og hår. For å ha en viss fleksibilitet, tillater jeg meg selv "å skeie ut" to ganger i uka. Noen ganger er det et kakestykke på jobb, andre ganger kan det være kebab til middag og sjokolade på kvelden. "Normalt usunne" måltider, altså ikke ren junkfood, regnes da ikke med. Jeg erstatter heller ikke måltider med snacks.

Anonymkode: f8554...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Når jeg ikke skal med i vekt spiser jeg det jeg vil. Da holder jeg vekten stabil tydeligvis. Jeg liker ikke potetgull eller brus, så det hører jo med her. Ikke særlig glad i kaker og sjokolade heller. Men jeg elsker pizza med MASSE ost, boller, is og lakris. Når jeg går ned i vekt, som nå, er jeg så målbevisst og motivert at jeg ikke sliter med å spise sunt. Likevel unner jeg meg slike ting eller andre gode måltid jeg kan spise ute eller få servert hos andre. Har ingen fast cheatday, bare teller kalorier og stopper når jeg har nådd min grense. Enkelte dager har jeg litt overskudd og tar igjen med underskudd. 

Når jeg skriver dette høres det veldig enkelt ut, men for de fleste er det jo ikke det. Så stor forståelse og respekt til de som syns dette er vanskelig. I mitt tilfelle er nok det lettere enn for en del andre. Jeg har vært tynn hele livet, men gikk opp 30 kg i et svangerskap. De gikk jeg ned igjen på 9 mnd. Nå er jeg på samme rulle, og vet derfor hva jeg må gjøre og at det ikke er så lenge til jeg kan spise hva jeg vil igjen. Slik er det ikke for de fleste. 

Anonymkode: 8ddac...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål - men må indisk mat regnes som et "cheat meal"? Det er kaloririkt ja, men er næringsverdien så ille?

Tenker da 400 g med butter chicken\ tikka masala og 2 naanbrød fra Santa Maria (260 g)

Endret av Embla Othea
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke så mye om cheat-meals, men jeg lurte på hvorfor du må spise to nanbrød? Bare der har du jo kanskje 600 kalorier. Så kanskje det hjelper på om du reduserer der:) 

Anonymkode: 53957...bcc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kanskje best å holde seg til 1 nan?🤔

Nan er godt da 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor må du kategorisere måltider som cheat meal? 

Anonymkode: 46ba3...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor må du kategorisere måltider som cheat meal? 

Anonymkode: 46ba3...9f6

Fordi det er ikke en del av maten jeg vanligvis spiser. Kanskje "cheat meal" er et feil uttrykk - er "åpent matvalg" bedre for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg spiser mye indisk mat, men dropper nan brød. og har en bolle med grønsaker til. 

Anonymkode: e7ce6...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...