Gå til innhold

Kan jeg forvente at 16åringen betaler noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun har skada seg på fylla, og klart å knekke beinet.

2000kr har jeg nesten betalt nå, etter alt av røntgen, innleggelse, ambulansetur, gipising m.m. Legetimer ukentlig blir jo også en kostnad…

Jeg har ikke god økonomi akkurat nå. Er aleneforsørger for 4 barn, og merker at denne skaden er det ikke rom for i budsjettet mitt. Hun har en sparekonto på knappe 100.000, +jobb ved skolen. 

Er det greit å forvente at hun betaler noe? 

Anonymkode: 579e7...efc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At hun betaler noe syns jeg ikke er urimelig, hun er snart voksen og har godt av å lære seg at dumme beslutninger får kjedelige konsekvenser. 

Jeg ville vært mer bekymret for drikkingen, hvorfor gjør hun det? Er det vanlig at hun blir full? Har du kontaktet noen som hun kan samtale med om det som har skjedd? 

Anonymkode: 0438b...f23

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er aleneforsørger. Skulle barna dine begynt å betalt for egne livsopphold så hadde du jo ikke vært det. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At hun betaler noe syns jeg ikke er urimelig, hun er snart voksen og har godt av å lære seg at dumme beslutninger får kjedelige konsekvenser. 

Jeg ville vært mer bekymret for drikkingen, hvorfor gjør hun det? Er det vanlig at hun blir full? Har du kontaktet noen som hun kan samtale med om det som har skjedd? 

Anonymkode: 0438b...f23

Takk! Det var det jeg tenkte også..

Vi bor på bygda, så kanskje annen drikkekultur her. Opplever det som normalt at når man begynner på vgs så begynner mange å utforske alkohol. Selvom jeg selvfølgelig ikke støtter det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du betaler jo ikke for ambulanse og innleggelse

Anonymkode: a1e7c...ac2

• Liker 27
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

alkohol er læættis. fjortisfylla ✌️✌️✌️

Anonymkode: 443a8...fe1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har jo et gratis helsevesen der vi kunne betale små egenandeler hvis vi ikke har fått frikort enda , Så hvorfor har du betalt så mye?

Anonymkode: 42b80...6cb

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Jenta har snart frikort 👍

• Liker 7
Skrevet

Hun er jo barnet ditt og under 18 du har forsørgeransvar uansett hva slags jobb hun har eller penger på konto. Om hun brakk beinet i fylla eller på klatretur spiller jo strengt tatt liten rolle. Frikort for dere vel og snart hvis dere har brukt så mye penger. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan du, hun er gammel nok til å ta ansvar for seg selv.

Anonymkode: a5cbd...d9b

AnonymBruker
Skrevet

Du har forsørgeransvar og kan ikke legge slikt økonomisk ansvar på henne. Uansett hvor dum hun har vært. 

Anonymkode: ac141...979

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei , jeg hadde aldri vært så frekk å tatt betalt av  min 16 år gamle datter. 

Anonymkode: 8f900...212

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem betaler for alkoholen hun hiver innpå? 
Jeg hadde sagt til min datter at heretter då betaler hun alt av kostnader hvis hun ødelegger eller skader seg i fylla. 
Hun er uansett ikke gammel nok til å drikke alkohol samme hva folk sier. 
Blir du blakk pga dette så hadde jeg sagt «Sorry, men i resten av mnd blir det havregrøt og vann siden jeg måtte bruke mitt overskudd på det totalt unødvendige stuntet ditt! 
Ef det noe du vil ha så får du betale det sjøl « 

Anonymkode: dd906...361

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hun har skada seg på fylla, og klart å knekke beinet.

2000kr har jeg nesten betalt nå, etter alt av røntgen, innleggelse, ambulansetur, gipising m.m. Legetimer ukentlig blir jo også en kostnad…

Jeg har ikke god økonomi akkurat nå. Er aleneforsørger for 4 barn, og merker at denne skaden er det ikke rom for i budsjettet mitt. Hun har en sparekonto på knappe 100.000, +jobb ved skolen. 

Er det greit å forvente at hun betaler noe? 

Nei. Hun er både ditt økonomiske ansvar OG ditt juridiske ansvar. Og det var du som lot en 16-åring dra på fylla. Hele to år før det juridisk er en avgjørelse du kan stå inne for. Jeg vil tro du har en dialog med oppfølgende enhet i kommunen om at du lot barnet drikke? Og at du har en plan for veien videre med tanke på alkohol?

Anonymkode: 449db...631

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hehehe!! Trollebolle ! Du betaler ikke for innleggelse eller ambulanse 😝. For gipsing, røntgen og sånt, ja. Men ikke 2000 kroner 😅! Var lagt inn o fjor selv pga ankelbrudd og operasjon 😅

Anonymkode: 77daf...741

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Hun er både ditt økonomiske ansvar OG ditt juridiske ansvar. Og det var du som lot en 16-åring dra på fylla. Hele to år før det juridisk er en avgjørelse du kan stå inne for. Jeg vil tro du har en dialog med oppfølgende enhet i kommunen om at du lot barnet drikke? Og at du har en plan for veien videre med tanke på alkohol?

Anonymkode: 449db...631

Ærlig talt ! 
Har du vært ungdom sjøl? 
De følger på hva vennene gjør, men de må lære av sine feil, og da må de tåle å bli satt på plass 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Vet du .. en kan betale i søkk og kav på egenandeler og omkostninger hvis en står oppe i en akutt og krevende helsesituasjon, men en får jo tilbakebetalt de som overskrider grensen for frikort. 
Men uansett så er taket for å få frikort på nesten 3000 kr 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
AnonymBruker
Skrevet

Hadde forklart til henne hvor dårlig økonomi du har og at det koster deg mye. Neste gang betaler du ikke for hennes fester og alt dette medfølger. 

Skader hun seg på nytt - så er det hennes ansvar. Hun er tross alt 16, ikke 6. 

Anonymkode: f33bf...a82

AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun ble innlagt, så betaler du jo ikke for hverken ambulanse, innleggelse, røntgen eller gips på sykehuset (så lenge det er utført ifm innleggelsen). 

Hvordan har du klart å komme opp i den summen i så fall? 

Anonymkode: 9c1bb...810

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...