Gå til innhold

To stillinger på samme arbeidsplass, seniorkonsulent og førstekonsulent, hva burde jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvalifisert for begge stillingene. Har kanskje litt mer lyst på den ene enn den andre, men i  bunn og grunn tenger jeg jobb, så jeg tar hvilken som helst av dem.

Men hvordan burde jeg gå frem nå? Det er samme kontaktperson på begge stillingene, kunne jeg sendt mail og spurt hva de tenker? 

Ville du søkt på begge stillingene eller bare den ene? I det første tilfellet, burde jeg opplyse i søknaden om at jeg også søker på den andre stillingen? Sliter også litt med at søknadene fort kan bli veldig like, siden stillingene er innenfor samme fagområde, bare med litt ulike ansvarsområder. 

Det er også i det offentlige, så jeg er usikker på om jeg kunne f.eks. blitt ansatt som førstekonsulent dersom jeg bare søkte på stillingen som seniorkonsulent.

Anonymkode: 64b31...600

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gjerne ringe kontaktpersonen og spørre litt mer om de to utlyste stillingene, men bare hvis du har konkrete spørsmål som ikke framgår av utlysningen eller annen tilgjengelig informasjon om arbeidsplassen. Prøv å få rede på forskjellen mellom stillingene, da det kan ha noe å si for hva du skriver i en søknad. Det kan jo i enkelte tilfeller også ha noe å si for om du velger å søke begge stillingene eller bare den ene av dem.

Hvis du er interessert i begge bør du absolutt søke begge to. Det er ikke uvanlig at samme person har søkt to stillinger hvis de er utlyst samtidig på en offentlig arbeidsplass. Søknadstekstene blir nødvendigvis ganske like, men du har mulighet til å vektlegge litt ulike ting. Du kan gjerne gjøre oppmerksom på at du har søkt begge stillinger i søknadstekstene, men hvis det er samme kontaktperson på begge stillinger vil vedkommende fort se det. Fordelen ved at du har skrevet det i teksten er at det gir arbeidsgiver en ekstra mulighet til å oppdage det dersom det er veldig mange søkere på begge stillingene.

Du kan ikke regne med å bli vurdert til stillinger du ikke har søkt, så du må søke begge stillinger hvis du er interessert i begge. Hver ansettelsesprosess er en separat sak, og du må stå på søkerlista for å bli vurdert. (Unntaket kan være dersom det ikke er noen kvalifiserte søkere i det hele tatt på en av stillingene, men da lyses den som regel ut på nytt.) Med andre ord blir du ikke vurdert på førstekonsulentstillingen dersom du kun har søkt stillingen som seniorkonsulent. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Er dette i staten? Da kommer det an på startlønnen. Som førstekonsulent får man automatiske ansiennitetsopprykk,  det gjør du ikke som seniorkonsulent. 

Endret av mmd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...