Cyndaquil Skrevet 2. mai 2022 #1 Del Skrevet 2. mai 2022 Det er jo noe som heter helligdagsfred og søndagsfred. Men er det helt seriøst noen der uten i moderne 2022 som blir krenka/sur om de hører bråk eller arbeid på en søndag eller helligdag? Vi hadde en samtale om det under besøk i går, at det kan da ikke være noen i moderne tid som bryr seg . Har noen av dere opplevd ar naboer eller andre reagerer? Og hva er egnetlig bråk nok for å bryte regelen ? Lekende barn ute? Skru skurer? Grave med spade? husker jeg hang opp en klesvask ute i påsken og mim mor som var på besøk sa i panikk sa at nå bryter jeg heldigdagsfreden og sikkert fikk sure naboer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #2 Del Skrevet 2. mai 2022 for min del må folk bare holde på som de gjør andre dager. syns den "helligdagsfreden" er utdatert. Ingen osv oss unge som forstår oss på den og den kommer nok til å dø ut etterhvert med den generasjonen Anonymkode: 6bcca...acf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ze.Xhx Skrevet 2. mai 2022 #3 Del Skrevet 2. mai 2022 Her hvor vi bor er det ganske stille på helligdager. Med andre ord er det lite plenklipping, saging og hamring. Unger som herjer på trampoline etc. er selvsagt innafor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Del Skrevet 2. mai 2022 Vel, det er ikke valgfritt om man bryr seg eller ikke, det er forbudt ved lov i loven om helligdasfred: "§ 3.Helligdagsfred På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm." Klesvask larmer ikke, så det er lov. Plenklipping etc er forbudt. Anonymkode: a68cd...450 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #5 Del Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vel, det er ikke valgfritt om man bryr seg eller ikke, det er forbudt ved lov i loven om helligdasfred: "§ 3.Helligdagsfred På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm." Klesvask larmer ikke, så det er lov. Plenklipping etc er forbudt. Anonymkode: a68cd...450 👆🏻👆🏻👆🏻 Det er mange som bryr seg. Anonymkode: 00b64...f7b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #6 Del Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 👆🏻👆🏻👆🏻 Det er mange som bryr seg. Anonymkode: 00b64...f7b Enig. Het bryr meg også. Anonymkode: 1b5f9...01e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 2. mai 2022 #7 Del Skrevet 2. mai 2022 Så lenge det ikke er høy musikk, bryr jeg meg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 2. mai 2022 #8 Del Skrevet 2. mai 2022 Er vel folk som ikke respekterer det lenger, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 2. mai 2022 #9 Del Skrevet 2. mai 2022 Det er jo ofte på søndager og helligdager folk har besøk eller feiringer. Å sitte ute og høre på en jævel med høytrykkspyler i mange timer...... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #10 Del Skrevet 2. mai 2022 Jeg blir irritert av høyt bråk på søndag eller andre helligdager. Da skal det være stille og fredelig, man skal kunne sitte ute uten masse bråk. Det verste er slikt som saging, hamring, gressklipper, kantklipper, osv. Anonymkode: 00b64...f7b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 2. mai 2022 #11 Del Skrevet 2. mai 2022 Vi bor i et lite felt med bare pensjonister som naboer. Hvem er det som drar frem motorsag og høytrykkspyler på helligdag? Jo, de som har fri til å gjøre slikt hvilken som helst annen dag i uka. Er så sykt provoserende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geitis Skrevet 2. mai 2022 #12 Del Skrevet 2. mai 2022 Jeg blir ikke irritert selv om naboen tar frem gressklipperen på en søndag, men jeg synes det er helt greit med stillhet på søndagen og andre helligdager. Ikke at jeg er religiøs, jeg setter bare pris på stillheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #13 Del Skrevet 2. mai 2022 Er ikke religiøs men glad i stillhet, så for meg er det deilig med en dag en skal være stille. Nyter det. Anonymkode: 1530b...f79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #14 Del Skrevet 5. mai 2022 I vår stressende tid er det vel mer grunn enn noen gang å ha en stille dag. Så når man bor i tettbygde strøk så bør man respektere helligdagsfreden. Legger forøvrig merke til at mange klager på bråk tidlig på morgenen når man har fri, men senere på dagen er det greit.. Dobbeltmoralisme kalles det Anonymkode: e82f4...54d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #15 Del Skrevet 5. mai 2022 Tenker som deg, «finnes det egentlig noen over 40 som bryr seg»? Er jo gjerne da man har tid til å få ting gjort mår man har jobb og barn. Vet at det er noen eldre i nabolaget som bryr seg. Men håper det er utdøende rase. Anonymkode: e4d57...9d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #16 Del Skrevet 9. mai 2022 Jeg bryr meg! Det er slitsomt med så mye støy fra gressklipping, hekkesaker, høystrykkspylere og bygging hele tiden og vi setter enormt pris på den ene rolige og stille dagen i uka. I og med at dette faktisk er forbudt ved lov er det usannsynlig at det dør ut og det har ingenting å si om folk bryr seg eller ikke. Anonymkode: 2564d...74a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #17 Del Skrevet 9. mai 2022 Kommer an på. Jeg tar det ikke så tungt om du kjapt spyler av bilen eller stusser 15 min med kantklipper før du får besøk. Men det er ikke dagene for å klippe plen hele dagen, spyle bort all mose i innkjøringen i timevis med høytrykk eller sage opp all veden. Anonymkode: 77f1b...e88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #18 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg er nok litt pragmatisk til det. Noen som bråker bittelitt en kort stund bryr jeg meg ikke så mye med. Men det er jo greit at det er stille en dag i uka. At en ikke vekkes av bråk (selv om man sover lenge), og at det går an å sitte ute og prate uten å måtte overdøve støy. Hvordan skulle man sluppet opp på grensen, egentlig? Er det greit at alle som pusser opp hjemme, også gjør dette hele søndag? Eller at byggearbeider med sprengning og annet bråk, holder på 7 dager i uka, istedenfor bare 5-6 dager? Er det greit om det er privatpersoner som klipper gresset, men ikke en innleid anleggsgartner? Bråket er vel det samme? Og tro meg, når noen står og borer med slagdrill i betongen i boligblokka du bor i, for 7. dagen på rad, så bryr du deg nok også om du er i 20-åra. (Lyden forplanter seg godt i betong, og det spiller ingen rolle hvor i blokka det borres. Alle hører det som om det er hos naboen.) Anonymkode: 048ce...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #19 Del Skrevet 11. mai 2022 Uten helligdagsfreden hadde vi måtte høre på gravemaskiner og gressklippere hele helgen. Nei takk. Anonymkode: 07133...96d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #20 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg på 24 år bryr meg! Synes det er deilig med helligdagsfred. Spesielt å sitte utendørs på søndager er noe helt annet enn på lørdager. Fint for hodet å få litt fri fra f.eks. naboer som pusser opp eller kommunen som jobber med gaten Anonymkode: 50b64...66a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå