Fargerik-kamel Skrevet 1. mai 2022 #1 Skrevet 1. mai 2022 Jeg lurer på å leige ut leiligheten min, I bytte mot at den som bor her passer mine 2 gode katter menst jeg er på 3 veker ferie. Tenkte jeg skulle leige ut leiligheten pga dårlig økonomi, men blei vanskelig med kattene å tenker de har det best hjemme. Og ideen blei til. Noen som har hørt om noe lignende og har forslag til korleis man kan gå fram med annonse om noe slikt? Er redd annonsen roper "gratis hus" å noen som ikkje bryr seg om kattene mine får leiligheten. Er mye turisme her og fin leilighet, så tenker det blir ikkje problem. Tanker? 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 Er det ikke bedre å få noen du kjenner til å passe kattene? Anonymkode: 5bb61...422 3
h/k Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Hva om noen sier ja, men sperrer kattene ute og jager de bort... Hadde ikke tatt sjansen. Lei ut på air bnb uten katter og bruk pengene på hotell for katten. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 Hadde jeg aldri turt! Bruk penger på kattehotell, spør en nabo, spør en kollega, kjør kollektivt til familie med kattene eller dropp ferien. Anonymkode: 1e8a3...a74 3
rfa Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 Vi har leid hus i Danmark en uke der det var katter. Men da var det laget til for dei på vaskerom med kattedyr, mat og slikt så vi bare etterfyllte med mat og vann. Funka fint for vår del men som hus og katteeiger tror ikke jeg at jeg hadde turt det 3 uker i strekk uten å kunne se etter selv eller at noen jeg kjente såg etter det en gang i uka. Men har du innekatt så blir settingen helt anderledes.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #6 Skrevet 2. mai 2022 Jeg hadde elsket å ha katter jeg kunne passe og kose med i ferieleiligheten/-huset og hadde tatt godt vare på dem, men hadde selv ikke turt å gjøre det slik fordi jeg tviler på at alle tenker som oss. Du kan aldri vite om de tar vare på kattene eller er slemme med dem. Anonymkode: aaf42...03f 8
Kenelz Skrevet 2. mai 2022 #7 Skrevet 2. mai 2022 Selvfølgelig etterlater du ikke dyr hos ukjente mennesker! 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #8 Skrevet 2. mai 2022 Det hadde jeg aldri turt. Mest sannsynlig går det helt fint da de fleste mennesker er semi oppegående nok til det ansvaret men man vet aldri. Leier de air bnb så er ikke hovedfokuset deres å ta vare på kattene dine uansett, hva vist de ikke gidder å se på kattene? Jager de rundt? Har stor fest? Kjæfter på kattene? Ignorer de? Glemmer å se etter de? Skader de? Hvis kattene dine blir passet av totalt fremmede som egentlig har helt andre mål med den ferien så kan det føles veldig utrygt for kattene. Mine katter hadde aldri blitt passet av fremmede, eneste unntaket jeg ville sagt var hvis det var absolutt 100% umulig å ordne noe annet ville jeg ha hatt de på kattehotell og undersøkt grundig først. Eller slike apper som pass pus og pawshake, der kan man skrive reviews så hvis de er dårlige vil man jo ha en større sikkerhet i at det kommer frem. Når det er sagt så har jeg passet to helt fremmede sine katter hos meg selv, gjennom etterlysninger på finn.no og facebook. Jeg tok like godt vare på kattene som om det skulle vært mine egne og jeg tror faktisk begge kattene følte seg veldig trygge og godt tatt vare på, selv om de var med en fremmed i ett fremmed hus. Men jeg er over gjennomsnittet interessert i katter, og de fremmede kunne jo egentlig ikke vite det. Har du ikke familie eller venner du kan betale en liten slant for å låne huset ditt i tre uker? Evt noen kattene kan flytte inn til? Eller, korte ned på ferien din? Tre uker er ganske lenge vekke… Anonymkode: 05bae...bed 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #9 Skrevet 2. mai 2022 Dette blir fort et brudd på dyrevelferdsloven paragraf 6. Anonymkode: 0e65d...0e5 1
Daria Skrevet 2. mai 2022 #11 Skrevet 2. mai 2022 Jeg synes det høres uansvarlig ut. Ta meg selv som eksempel - jeg liker katter og kunne fint sett det som en bonus at feriehuset kom med fastboende katter. Men faktum er at min erfaring med katter er begrenset til å kose med andres når jeg er på besøk, jeg har ingen praktisk erfaring med å ta vare på dem. Ja, jeg kan klare å gi dem oppgitt mengde mat på oppgitt tidspunkt (forutsatt at jeg husker det, jeg er ikke vant til å ha ansvar for andre enn meg selv), men i det øyeblikket ikke går helt som det skal, vil jeg antagelig ikke vite hvordan jeg skal håndtere det - forutsatt at jeg i det hele tatt legger merke til det, for jeg aner jo ikke hva som er normal oppførsel hverken for katter generelt eller for din katt spesielt. Og jeg er fortsatt i den positivt innstilte, i utgangspunktet ansvarlige og oppegående delen av de du kan risikere å overlate kattene dine til... 1 1
DrueSmoothie Skrevet 2. mai 2022 #12 Skrevet 2. mai 2022 Jeg hadde ikke turt det, du aner ikke hvem som kommer dit. JEG hadde mer enn gjerne passet katt på ett sånt sted om jeg var leietaker, men du som utleier vet jo aldri om det er noen du kan stole på på forhånd. Og hva om noe skulle skje underveis, man kan ikke forvente at da de skal ordne opp med evt veterinær etc. OG, hva gjør du dersom du ikke får leid ut alle 3 ukene, eller de som skal leie ikke kommer som avtale, eller reiser tidligere? Nei, jeg hadde nok som mange andre over her sier, funnet en annen løsning for kattene, så vet du de er i trygge hender 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #13 Skrevet 2. mai 2022 Min kjæreste leide ut leiligheten sin gjennom en boligbytte side, og et engelsk ektepar flyttet inn en uke og passet katten hans. Anonymkode: 7ddb7...9ce
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #14 Skrevet 2. mai 2022 Altså, jeg hadde blitt rimelig irrirert hvis jeg skulle leie et overnattingssted og det viste seg å være opptil flere katter der, som det i tilleg ble forventet at jeg liksom skulle ta vare på? Nei vet du hva.. tror nok de aller fleste ville valgt å heller booke overnatting uten uten medfølgende ansvar for katter! Hvis jeg skulle passet en eller flere katter, så hadde det bare vært aktuelt hvis de kun gikk på do utendørs og ikke hadde dokasser inne, og jeg hadde også latt de være ute om natten. Anonymkode: c85f3...36f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå