leetha Skrevet 1. mai 2022 #1 Del Skrevet 1. mai 2022 43 år, 70 kg, 165 cm Jeg bruker lav dose antidepressiva, og må nok gjøre det en god stund til. I tilegg (for å bli bedre) både går og jogger jeg mye og har endret kostholdet drastisk. Grønnsaker, frukt og bær fremfor godterier og faste måltider med proteinkilder og sunt fett. Har holdt på nå i par mnd og er på vei til å gi opp...vekten rikker seg ikke. Slik som igår, da SKULLE jeg forbrenne mer en inntak: da gikk vi to toppturer og jeg hadde nesten 40.000 skritt og over 200 etasjer på klokka. 3000 kcal forbrent. Svetta sol en gris.. Jeg spiste havregrøt (1 dl havregryn) med bær til frokost 2 grove skiver med tynt lag peanøttsmør og en halv banan på turen Proteinshake til middag En halv avocado, 8 mandler, bær og en grov skive med skinke til kvelds. Drakk myyye vann. Fastet så 16 timer...nada ned😭 Helt tydelig at selv om jeg er svært aktiv og spiser betydelig mindre så går fortsatt ikke regnestykket kalori inn/ut opp her hos meg. Kan medisin hemme dette? Jeg klarer jo ikke turene uten nesten noe mat heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 1. mai 2022 #2 Del Skrevet 1. mai 2022 1. Det der er alt for lite mat om du skal gå fjellturer. 2. Det der er generelt alt for lite mat. 3. Hva forventer du på et døgn? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leetha Skrevet 1. mai 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 1. mai 2022 Olive_North skrev (1 minutt siden): 1. Det der er alt for lite mat om du skal gå fjellturer. 2. Det der er generelt alt for lite mat. 3. Hva forventer du på et døgn? Jeg har holdt på lenger enn et døgn, dette var et eksempel. Hadde forventet ivertfall litt ned enn å stå stille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #4 Del Skrevet 1. mai 2022 leetha skrev (1 minutt siden): Jeg har holdt på lenger enn et døgn, dette var et eksempel. Hadde forventet ivertfall litt ned enn å stå stille. 1. hvor lenge har du holdt på? 2. jeg veier mer dagen etter en sånn tung økt. Kroppen samler ofte vann etter trening. 3. Jeg gikk opp i vekt (myyyyye) når jeg gikk på antidepressiva, men det var ikke fordi kroppen forbrant mindre. Det var enkelt og greit fordi jeg fikk en ekstrem sultfølelse og jeg var så langt nede at kaloritelling ikke var en prioritet akkurat da. 4. hvor i syklusen du er kan også ha noe å si. Anonymkode: de697...0db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 1. mai 2022 #5 Del Skrevet 1. mai 2022 Hvor lenge har du holdt på? Og hvorfor i alle dager drikker du proteinshake til middag? Det er totalt unødvendig, du får i deg nok proteiner i et vanlig kosthold. Jeg ville bytta ut shaken med en sunn middag. Gjerne fisk med masse sunt fett. Vet ikke om du teller kalorier, men hvis du trener mye har det bare motsatt effekt å spise for lite. Husk også at muskler binder vann, så etter lange treningsøkter vil du samle mer vann i muskelcellene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #6 Del Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1. hvor lenge har du holdt på? 2. jeg veier mer dagen etter en sånn tung økt. Kroppen samler ofte vann etter trening. 3. Jeg gikk opp i vekt (myyyyye) når jeg gikk på antidepressiva, men det var ikke fordi kroppen forbrant mindre. Det var enkelt og greit fordi jeg fikk en ekstrem sultfølelse og jeg var så langt nede at kaloritelling ikke var en prioritet akkurat da. 4. hvor i syklusen du er kan også ha noe å si. Anonymkode: de697...0db To måneder... Jeg har heldigvis ikke økt sultfølelsen av medisinen Jeg bruker p piller så vet ikke om syklus blir riktig da Gikk du ned i dagene etter en slik økt? Anonymkode: f00e7...256 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #7 Del Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): To måneder... Jeg har heldigvis ikke økt sultfølelsen av medisinen Jeg bruker p piller så vet ikke om syklus blir riktig da Gikk du ned i dagene etter en slik økt? Anonymkode: f00e7...256 Jeg gikk ned kanskje 3-4 dager etter en sånn økt. Når kroppen på en måte slapp vannet. Men to mnd er jo ganske lenge. Det er rart hvis du har holdt på sånn i 2 mnd uten å gå noe ned. Anonymkode: de697...0db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leetha Skrevet 2. mai 2022 Forfatter #8 Del Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg gikk ned kanskje 3-4 dager etter en sånn økt. Når kroppen på en måte slapp vannet. Men to mnd er jo ganske lenge. Det er rart hvis du har holdt på sånn i 2 mnd uten å gå noe ned. Anonymkode: de697...0db Ja er det jeg synes også, kjipt mår man er flink, nå skal jeg ned 8 kg så er jo ikke mye men kan jo ikke spise mindre heller føler jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #9 Del Skrevet 2. mai 2022 Absolutt. Kan også påvirke litt i etterkant. Dessverre Anonymkode: 8f393...152 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #10 Del Skrevet 2. mai 2022 Kroppen har behov for mindre kcal når man veier mindre. Det er egentlig grunnen til at folk stopper opp i vektnedgangen. Du skal jo ikke ned så mye, så det vil nok ta tid. Antidepressiva kan gi økt matlyst, man går konstant sulten. Så det er økt matinntak som gir økt vektoppgang av medisinene, ikke medisinene i seg selv. Anonymkode: 02ebe...2e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #11 Del Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): To måneder... Jeg har heldigvis ikke økt sultfølelsen av medisinen Jeg bruker p piller så vet ikke om syklus blir riktig da Gikk du ned i dagene etter en slik økt? Anonymkode: f00e7...256 Det er nok heller p-pilla som er synderen og ikke de antidepressiva. https://www.nrk.no/livsstil/opp-i-vekt-av-p-piller-1.1318280 Anonymkode: 634e3...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leetha Skrevet 2. mai 2022 Forfatter #12 Del Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det er nok heller p-pilla som er synderen og ikke de antidepressiva. https://www.nrk.no/livsstil/opp-i-vekt-av-p-piller-1.1318280 Anonymkode: 634e3...5a2 Jeg har gått på de i 10 år da...og er de to siste åra jeg har gått opp i vekt🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. mai 2022 #13 Del Skrevet 2. mai 2022 Antidepressiva kan gi økt sultfølelse, som gjør at man spiser mer og dermed går opp i vekt. Men antidepressiva kan ikke hindre vektnedgang. Å spise veldig lite eller veldig mye én dag gir sjelden utslag på vekta (utover vann). Du er for utålmodig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #14 Del Skrevet 2. mai 2022 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Antidepressiva kan gi økt sultfølelse, som gjør at man spiser mer og dermed går opp i vekt. Men antidepressiva kan ikke hindre vektnedgang. Å spise veldig lite eller veldig mye én dag gir sjelden utslag på vekta (utover vann). Du er for utålmodig. Hun sier hun har holdt på i 2 mnd, så da syns jeg det er litt rart at hun ikke ser noe på vekta. Er du sikker på at du ikke spiser mer enn du tror TS? Kanskje du drikker noen kalorier (cola, juice osv) ? Anonymkode: de697...0db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #15 Del Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er nok heller p-pilla som er synderen og ikke de antidepressiva. https://www.nrk.no/livsstil/opp-i-vekt-av-p-piller-1.1318280 Anonymkode: 634e3...5a2 Det kan være. For min del har jeg gått opp 2 klesstørrelser av Cipralex. Skjedde snikende. Jeg har spist det samme hele veien, så eget kosthold forklarer ikke endringen. Og før noen spør «er du sikker» - ja sånn rimelig sikker da jeg i vektoppgangsperioden lenge var så syk at maten ble servert i sengen, det var like intervaller, samme type mat osv. Vil tippe…..tja. 15-20 kg, tør ikke veie meg da jeg MÅ bruke disse medisinene lenge 🤷♀️ Anonymkode: 7927f...e4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #16 Del Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan være. For min del har jeg gått opp 2 klesstørrelser av Cipralex. Skjedde snikende. Jeg har spist det samme hele veien, så eget kosthold forklarer ikke endringen. Og før noen spør «er du sikker» - ja sånn rimelig sikker da jeg i vektoppgangsperioden lenge var så syk at maten ble servert i sengen, det var like intervaller, samme type mat osv. Vil tippe…..tja. 15-20 kg, tør ikke veie meg da jeg MÅ bruke disse medisinene lenge 🤷♀️ Anonymkode: 7927f...e4f Men sengeliggende betyr jo lite fysisk aktivitet. En kvinne som ligger i sengen hele dagen trenger overraskende lite mat. Så er ikke så rart at vekten økte. Anonymkode: 91a68...823 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #17 Del Skrevet 2. mai 2022 leetha skrev (21 timer siden): 43 år, 70 kg, 165 cm Jeg bruker lav dose antidepressiva, og må nok gjøre det en god stund til. I tilegg (for å bli bedre) både går og jogger jeg mye og har endret kostholdet drastisk. Grønnsaker, frukt og bær fremfor godterier og faste måltider med proteinkilder og sunt fett. Har holdt på nå i par mnd og er på vei til å gi opp...vekten rikker seg ikke. Slik som igår, da SKULLE jeg forbrenne mer en inntak: da gikk vi to toppturer og jeg hadde nesten 40.000 skritt og over 200 etasjer på klokka. 3000 kcal forbrent. Svetta sol en gris.. Jeg spiste havregrøt (1 dl havregryn) med bær til frokost 2 grove skiver med tynt lag peanøttsmør og en halv banan på turen Proteinshake til middag En halv avocado, 8 mandler, bær og en grov skive med skinke til kvelds. Drakk myyye vann. Fastet så 16 timer...nada ned😭 Helt tydelig at selv om jeg er svært aktiv og spiser betydelig mindre så går fortsatt ikke regnestykket kalori inn/ut opp her hos meg. Kan medisin hemme dette? Jeg klarer jo ikke turene uten nesten noe mat heller. Å gå ned i vekt tar lang tid. Hvis du spiser for lite så kan kroppen gå in i sult og spare på fett en god stund. Medisiner kan påvirke vekt MEN. Alt handler om intak av mat og forbrenning. du er 165 cm og veier 70 kilo alder 43. Da har du en kcal forbrenning på ca 1427 i vile. Så hvis du ligger på sofa en hel dag eller viler så forbrenner du 1427 kcal uten å gjøre noe som helst. Du forbrenner kcal så fort du beveger deg. 655,1+ 9,56x 70= 669 + 1,84x165= 303 - 4,67x43= 200 = 1427 kcal vilket betyr at du burde spise 1427 kcal hvar dag og bevege deg, og da vil du gå ned i vekt etter hvart. Hvis du trener mye og beveger deg mye så må du også legge på Litt på kcal fronten, kanske 200 kcal per dag, for å orke men også for å gi kroppen energi. tror ikke medisiner vil stoppe så mye, men regn med at det tar lit tid å gå ned i vekt. Jeg gikk ned 9 kilo på 3 mnd men da løpte jeg 5 km 4 dager i uken og spiste ca 200 kcal mer en det jeg forbrenner i vile hvar dag. du kan også regne ut Hva mat kcal inneholder, på Fex appen lifesum. Gratis. prøv å spis med protein, sunde karbs som metter. Ett godt ex er 2 dl mager cottage cheese + halv advokado most = ca 300 kcal veldig mettende. 2 kokte egg = ca 180 kcal veldig mettende. Lunch taco med fullkornsbrød+ grønnsaker+ lett kesam+ saus+ karbonaradeig = ca 450 kcal per lefse osv osv kutt ut brød og knekkebrød Hvis du ska ned i vekt! Til tacon er det ok, så lenge det er fullkorn. lykke till Anonymkode: 6895b...b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #18 Del Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Å gå ned i vekt tar lang tid. Hvis du spiser for lite så kan kroppen gå in i sult og spare på fett en god stund. Medisiner kan påvirke vekt MEN. Alt handler om intak av mat og forbrenning. du er 165 cm og veier 70 kilo alder 43. Da har du en kcal forbrenning på ca 1427 i vile. Så hvis du ligger på sofa en hel dag eller viler så forbrenner du 1427 kcal uten å gjøre noe som helst. Du forbrenner kcal så fort du beveger deg. 655,1+ 9,56x 70= 669 + 1,84x165= 303 - 4,67x43= 200 = 1427 kcal vilket betyr at du burde spise 1427 kcal hvar dag og bevege deg, og da vil du gå ned i vekt etter hvart. Hvis du trener mye og beveger deg mye så må du også legge på Litt på kcal fronten, kanske 200 kcal per dag, for å orke men også for å gi kroppen energi. tror ikke medisiner vil stoppe så mye, men regn med at det tar lit tid å gå ned i vekt. Jeg gikk ned 9 kilo på 3 mnd men da løpte jeg 5 km 4 dager i uken og spiste ca 200 kcal mer en det jeg forbrenner i vile hvar dag. du kan også regne ut Hva mat kcal inneholder, på Fex appen lifesum. Gratis. prøv å spis med protein, sunde karbs som metter. Ett godt ex er 2 dl mager cottage cheese + halv advokado most = ca 300 kcal veldig mettende. 2 kokte egg = ca 180 kcal veldig mettende. Lunch taco med fullkornsbrød+ grønnsaker+ lett kesam+ saus+ karbonaradeig = ca 450 kcal per lefse osv osv kutt ut brød og knekkebrød Hvis du ska ned i vekt! Til tacon er det ok, så lenge det er fullkorn. lykke till Anonymkode: 6895b...b47 Glemte. Med aldern så minsker muskelmassan. Så vil du gå ned i vekt fokuser på å bygga muskler for å øke vileforbrenningen. Og cardio ved siden av Anonymkode: 6895b...b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå