Gå til innhold

Veeing hos helsesykepleier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forrige uke fikk vi brev hjem fra helsesykepleier at alle i tredje klasse skal veies. Jeg vet at min 9 åring er overvektig og gruer meg veldig til den telefonen. Det har sklidd helt ut i påsken og vi som familie må skjerpe oss.

Noen som kan dele erfaringer hva helsesykepleier kommer til å si? Hva jeg burde si?

Anonymkode: 17b5b...f0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke erfaring, men noen tanker. 
Du vet at sønnen din er overvektig. Vær åpen om det og ikke gå i forsvarsposisjon. Tenk gjennom om det er noen ting du vet at dere kan gjøre og si det til helsesykepleieren. Hør hva hun har å si. Be om råd og lag en plan sammen
Hvis du føler at hun har meninger som er helt på jordet, men barnet ditt faktisk har et overvektsproblem som bør tas tak i er det kanskje mulig å gå til fastlegen og få henvisning til hjelp videre. 
lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk en telefon hjem fra helsesykepleier med tilbud spørsmål om matvaner og trening og tilbud om hjelp med ernæring.    Vi tok ikke imot tilbudet om samtaler, men har jobbet med barnet vårt for en bedre regulering av spisevaner. Vi er normalvektige og lillesøster er i nedre del av normalkurven. Vi merker når vekten har stått stille og når vekten har økt. Til slutt som tenåringen er han normalvektig, men må trene mye for han klarer ikke helt å stå i mot fristelser som å gå på butikken med kompiser.  

Hadde jeg vært usikker så hadde jeg tatt imot tilbudet.   

Anonymkode: 77905...fc3

AnonymBruker
Skrevet

her er det motsatte ,han er for lang og for tynn, holder på og klikke.

klarer ikke og krympe han dessverre eller tvinge i han mer mat, han er aktiv og spiser sunt, men er 150cm og ca 30kg, han fylte 9 i februar

Anonymkode: 6c3ab...ad5

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ingen telefon, men et brev med beskjed om at barnet var overvektig og at vi kunne ta kontakt hvis vi ønsket hjelp.

Anonymkode: c516d...dbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

her er det motsatte ,han er for lang og for tynn, holder på og klikke.

klarer ikke og krympe han dessverre eller tvinge i han mer mat, han er aktiv og spiser sunt, men er 150cm og ca 30kg, han fylte 9 i februar

Anonymkode: 6c3ab...ad5

Vi fikk mange lure tips av helsesykepleier om hvordan vi skulle lure inn flere kalorier i maten barnet vårt allerede spiste. 

Kan anbefales. Ihvertfall hvis deres er slik som vår, så undervektig at barnet alltid blir unødvendig langvarig syk ved sykdommer og manglende fettlager å tære på. 

Anonymkode: 7a0c2...688

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...