Gå til innhold

Barnløst par som fosterforeldre, begge sliter med psykiske problemer...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig en mulighet for at de kan ende om med å blir godkjent? Det er vel noen som sjekker opp at de er "oppegående" nok til å være fosterforeldre. Problemet er at de virker veldig oppegående men ting er av og til veldig kaotisk mellom de, det er en litt "feil" dynamikk mellom de og til tider psykisk vold. Nå er vi en del rundt som er bekymret for de har pratet om å være fosterforeldre og for meg blir det helt feil at to stykker som sliter så mye skal kunne ende opp med et forsvarsløst barn og med den dynamikken de har...katastrofalt for et barn med traumer og havne hos de...

Anonymkode: 00db7...605

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med psykisk vold, og hva legger du i sliter psykisk? 

Anonymkode: e7d4a...74f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig en mulighet for at de kan ende om med å blir godkjent? Det er vel noen som sjekker opp at de er "oppegående" nok til å være fosterforeldre. Problemet er at de virker veldig oppegående men ting er av og til veldig kaotisk mellom de, det er en litt "feil" dynamikk mellom de og til tider psykisk vold. Nå er vi en del rundt som er bekymret for de har pratet om å være fosterforeldre og for meg blir det helt feil at to stykker som sliter så mye skal kunne ende opp med et forsvarsløst barn og med den dynamikken de har...katastrofalt for et barn med traumer og havne hos de...

Tror det eneste barnevernet forventer er at de føler kjemi med fosterforeldre. 

Anonymkode: cf64f...405

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva mener du med psykisk vold, og hva legger du i sliter psykisk? 

Anonymkode: e7d4a...74f

Hva jeg mener med psykisk vold? Nei du kan jo google psykisk vold skjønner du hva jeg mener, vil ikke utbrodere for mye for det blir for lett gjenkjennelig. Det har og vært et tilfelle og to med fysisk vold men det er bare vi som er dem nærmest som vet dette. At de sliter psykisk, nei den ene har personlighetsforstyrrelse og det er snakk om bipolar lidelse, er heller ikke fysisk frisk. Den andre er (forståelig nok) full av angst og traumer av så de har jo funnet sammen i "lidelsen" og er nå veldig avhengige av hverandre enten så er alt flott eller så er det mye tull, sånn har det vært i flere år.

Heldigvis så kan de ikke få barn selv og det er noe av grunnen for at de ønsker å bli fosterforeldre, det har de pratet om ganske lenge nå og vi rundt er bekymret for de ser ikke sine egne problemer og utfordringer.

Det jeg lurer på er om de må legge frem helseattester og slikt når de søker om å bli forsterforeldre, en ting er om en er fysisk syk, det kan man kompensere for men den psykiske lidelsen er jo problemet her da det er den som skaper problemer for dem i hverdagen. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tror det eneste barnevernet forventer er at de føler kjemi med fosterforeldre. 

Nei, overhodet ikke. De må på kurs og bli godkjent for å få lov til å ta til seg et barn. Det er også vanlig at helsejournal innhentes, da man helst ikke skal ha psykiske problemer.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva jeg mener med psykisk vold? Nei du kan jo google psykisk vold skjønner du hva jeg mener, vil ikke utbrodere for mye for det blir for lett gjenkjennelig. Det har og vært et tilfelle og to med fysisk vold men det er bare vi som er dem nærmest som vet dette. At de sliter psykisk, nei den ene har personlighetsforstyrrelse og det er snakk om bipolar lidelse, er heller ikke fysisk frisk. Den andre er (forståelig nok) full av angst og traumer av så de har jo funnet sammen i "lidelsen" og er nå veldig avhengige av hverandre enten så er alt flott eller så er det mye tull, sånn har det vært i flere år.

Heldigvis så kan de ikke få barn selv og det er noe av grunnen for at de ønsker å bli fosterforeldre, det har de pratet om ganske lenge nå og vi rundt er bekymret for de ser ikke sine egne problemer og utfordringer.

Det jeg lurer på er om de må legge frem helseattester og slikt når de søker om å bli forsterforeldre, en ting er om en er fysisk syk, det kan man kompensere for men den psykiske lidelsen er jo problemet her da det er den som skaper problemer for dem i hverdagen. 

De blir selvfølgelig ikke godkjent.. 

• Liker 2
Skrevet

Antagelig blir de ikke godkjent ettersom helsejournal, særs psykiatrisk journal innhentes. Og om de skulle melde seg, så kan du også tipse barnevernet om at disse er uegnet pga vold og psykisk sykdom.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De skal ha nødt til å legge frem helseattest. 

Jeg synes ikke at et slikt par skal kunne bli fosterforeldre. 

Desverre så svikter barnevernet ofte veldig grovt. De har et plasseringsproblem. Det er for få fosterhjem.

Ikke følger dem opp barna heller etter plassering, dette erfarer vi selv. Selv om vi melder fra om bekymring så følger dem opp minimalt. Vår erfaring er at dette gjør vi ikke omigjen, desverre. Vi regnet selvfølgelig med at vi hadde dem som støtteapparat og ikke at de sparer på alle midler og at man må krangle med dem for at de skal tilrettelegge for at barna får hjelp fra rette instanser. 

Anonymkode: 78468...7d6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de starter prosessen får du heller kontakte barnevernet.

Anonymkode: 390af...581

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Om de starter med å søke på kurs osv hadde jeg meldt inn dette.

De blir ikke godkjent om de har diagnosene du beskriver.

Jeg hadde også vært ærlig med dem. 

Anonymkode: fa38b...3d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig fint av deg å lage en tråd om dem, da ...

Anonymkode: 55e42...0c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å kom igjen da..  hun har ikke sagt noe som gjør at det er så lett gjenkjennelig …. 

Anonymkode: f459f...c95

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du klar over hvor mange barn som behøver fosterhjem? Og hvor desperat dårlige forhold de lever under? Man er rimelig desperat. Nei, kravet er ikke at man er «oppegående» etter min forstand av begrepet. Det er nok heller at man ikke er direkte umiddelbart skadelig. Og av og til ikke engang der.

Anonymkode: 3da35...890

AnonymBruker
Skrevet

De må gjennom PRIDE kurs.. Så jeg håper det blir plukket opp der🤷‍♀️

Men er du oppriktig bekymret ringer du de som har PRIDE kurset der dere bor og sier i fra…

Anonymkode: b5a6f...741

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenkte faktisk det var bedre å spør på nett enn felles venner og bekjente som jobber med dette, rett og slett for jeg ikke har så lyst at det skal komme ut. Vi rundt har veldig lite lyst til å komme i konflikt med disse, da spesielt den ene da det blir et helvete uten like for bagateller så dette hadde virkelig hadde ødelagt den "rolige" stemningen som er. Spør jeg noen av de jeg kjenner som jobber med dette så vil de forstå det med en gang...

Men hvis det nå er slik at man MÅ legge fram helseattest så er jo ikke dette noe problem for alt er jo registrert så da tenker jeg sjansen er liten for at de blir godkjent. Skulle de bli godkjent så kommer vi selvsagt til å melde i fra men håper jo at det ikke kommer så langt. Håper dette bare er en ny oppmerksomhetsgreie og at de ikke tar opp noe plass i systemet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du legger deg opp i dette. Hvordan i all verden er dette din sak? Man blir ikke godkjent som fosterforeldre uten at paret/familien er sjekket først og har vært gjennom et kurs. Hvis det er noe problematisk blir det fanget opp og hvis de blir godkjent så har det jo ingenting å si hva du personlig måtte synse og tenke om dem. Jeg synes holdningen din er skikkelig skremmende. 

Anonymkode: 14683...2e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du legger deg opp i dette. Hvordan i all verden er dette din sak? Man blir ikke godkjent som fosterforeldre uten at paret/familien er sjekket først og har vært gjennom et kurs. Hvis det er noe problematisk blir det fanget opp og hvis de blir godkjent så har det jo ingenting å si hva du personlig måtte synse og tenke om dem. Jeg synes holdningen din er skikkelig skremmende. 

Anonymkode: 14683...2e4

Du skjønner ikke hvorfor jeg legger meg opp i dette?

Når man skal være fosterforeldre så er jo det som regel for barn som ikke har hatt det så lett hjemme hos biologiske foreldre. Da mener du det er greit at de sårbare barna risikerer å havne hos et par der den ene bedriver psykisk vold mot den andre som bare godtar og aksepterer? Altså barnet som trenger et trygt og stabilt hjem risikerer å havne hos noen som er verre enn der det var? Vel, deg om det. Har for øvrig utelatt mye for at det ikke skal være så gjenkjennelig men kan si at de har hatt kontakt med diverse "akutt" tjenester de siste årene og dette vet fastlegen selvsagt om. Fant dette på sidene til bufdir 

Det vil alltid innhentast ein politiattest, det vil seie ein såkalla utvida barneomsorgsattest, før ein kan bli fosterforelder. Det tyder at attesten også vil vise meldingar, førelegg og bøter, og saker som er forelda.

Dersom det finst merknader i attesten, vil dei vurderast etter skjønn. Dersom merknadene kan skape tvil om kvarvidt du er eigna for oppgåva som fosterforelder, vil ein ikkje kunne godkjennast.

Da vil jo eventuelle utrykninger og komme frem så da er det ingen fare for at de blir godkjent, og godt er det. Da kan vi rundt legge dette fra oss så kan de bare suse rundt i villfarelsen uten at de kan skade noen andre.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Huff barnevernet er ikke så nøye med å sjekke fosterforeldre bare de kan ta fra barna sine biologiske foreldre som kun er uføre eller sliter litt økonomisk (mange blir derfor desv tatt på uriktige grunnlag da det er penger i å plassere barn...) desv for mange så er det barn som har vært uheldige og har havnet i misbruker hjem og både blitt mishandlet og seksuelt misbrukte uten at barnevernet har brydd seg siden de ofte er bekjente eller venner av fosterforeldre..

Anonymkode: 04163...228

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff barnevernet er ikke så nøye med å sjekke fosterforeldre bare de kan ta fra barna sine biologiske foreldre som kun er uføre eller sliter litt økonomisk (mange blir derfor desv tatt på uriktige grunnlag da det er penger i å plassere barn...) desv for mange så er det barn som har vært uheldige og har havnet i misbruker hjem og både blitt mishandlet og seksuelt misbrukte uten at barnevernet har brydd seg siden de ofte er bekjente eller venner av fosterforeldre..

Aldri hørt om noen som er blitt tatt fra sine foreldre på grunn av at de hadde dårlig økonomi eller var uføretrygdet. Kjenner jo både barn og voksne som har vært i fosterhjem og som har vært fosterhjem og det var ikke grunnen. Men ja, kjenner og en og to som ble tatt på feil grunnlag og hadde opplevelser som var verre i fosterhjemmet enn hva de hadde hjemme, det er lenge siden men det er jo en risiko når man har med mennesker å gjøre. Men håper og tror de er flinkere til å vurdere mennesker i dag enn hva de var for 20 år siden.

Dette var ikke en tråd for å kritisere fosterforeldre, mange bra folk som er fosterforeldre, kjenner flere. Men dette var reell bekymring for noen i vårt nettverk som ikke har evne til å ha barn og siden vi er såpass nære så er det vanskelig å spør noen av de som faktisk jobber med dette for de vil raskt forstå hvem vi prater om. 

Men har jo fått det avklart at både helseattest og vandelsattest er nødvendig og da vil alle de røde flaggene komme så det vil ikke skje.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du aner virkelig ikke hva du snakker om.

Anonymkode: 4d7de...495

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...