Gå til innhold

Kjøpe leilighet i borettslag hvis man har tenkt å leie ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med utleie i borettslag her? Vurderer å kjøpe en liten leilighet i et borettslag som ligger i en middels stor norsk by, men med en litt usentral plassering i byen.  Jeg er klar over at jeg må bo i den selv minst ett av to år før jeg evt. kan leie den ut, og da for maks tre år. Ifølge borettslagets vedtekter virker det som om utleie er mulig etter godkjennelse fra styret. Men er det mye mer styr i forhold til en selveierleilighet? Det er vel selveier som anbefales hvis man skal leie ut. Noen med erfaring eller tips her?

Anonymkode: 4f38f...f79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid ut min borettslagsleilighet uten problemer. Det med at styret må godkjenne utleie er mest en formalitet - de kan ikke gi deg avslag på å leie ut uten å ha en veldig god grunn til det. 

Ellers må man selvsagt sørge for at den som leier hos deg er godt kjent med vedtektene i borettslaget, og at du ikke kjøper en leilighet der de plutselig setter opp felleskostnadene mye. 

Anonymkode: a33ca...ea8

AnonymBruker
Skrevet

I mitt borettslag har folk endt opp med å måtte selge fordi de tror at "pyttsann det er sikkert bare en formalitet at styret må godkjenne utleie", det er det  nemlig ikke. Nå er det blitt presedens, så da er linjen lagt for de som måtte forsøke seg i fremtiden. Det handler om at man ønsker å ha beboere som er interessert i å ivareta bygget og områdene, som stiller opp på f.eks dugnader, som følger regelverket og som har en egeninteresse av at det er et godt sted å bo på sikt. Vi ønsker heller ikke stadig gjennomtrekk som det lett blir med utleie. 

Anonymkode: a9bd4...d8e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har leid ut min borettslagsleilighet uten problemer. Det med at styret må godkjenne utleie er mest en formalitet - de kan ikke gi deg avslag på å leie ut uten å ha en veldig god grunn til det. 

Ellers må man selvsagt sørge for at den som leier hos deg er godt kjent med vedtektene i borettslaget, og at du ikke kjøper en leilighet der de plutselig setter opp felleskostnadene mye. 

Men må man ikke bo der ett år eller to før man leier ut

Anonymkode: ef669...02a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men må man ikke bo der ett år eller to før man leier ut

Anonymkode: ef669...02a

Normalt kreves det at man må ha bodd minst ett år før man kan leie ut ja, når det er snakk om borettslag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er vel å spørre borettslaget hvilke regler de har, tipper jeg.

Anonymkode: 4f38f...f79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen for styret i et borettslaget er nettopp regel om maks 3 år. Sitter selv i et styre i et sameie (selveier), og det er stadige problemer med leietakere og utleiere som ikke følger opp. Kunne vi da ha visst at om x antall tid kan vi nekte vedkommende å leie ut videre, ville mye av problemet vært løst. Slik det er nå, er det mye mer styr.

Anonymkode: c5b28...758

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2022 den 20.53):

Formalitet er det vitterlig ikke. Har bodd i flere borettslag og vet at det ikke er det.

Anonymkode: 8a5cb...c4e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
13 hours ago, UlfMartin said:

Borettslag blir ødelagt av at folk leier.

Leietagere er også mennesker. Trenger ikke være diskriminerende og nedlatende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...