Gå til innhold

Hjelp meg å lage skikkelig god marsipan

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne lage en skikkelig god marsipan, sånn Anthon Berg-marsipan. Hvordan kan Nidar og Anthon Berg sin marsipan smake så forskjellig? Ingrediensene er jo "bare" mandler, marsipan og eggehvite (eventuelt vann). 

Kan jeg lage marsipan med mer mandler for å unngå at den blir så søt? F.eks 600g mandler og 400g melis. 750g mandler og 250g melis. Krever mandler mer væske slik at jeg må ha mer eggehvite? Kan jeg ha noe annen væske i for å få bedre smak? 

Anonymkode: 3e6b2...52f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Odense marsipan inneholder følgende:

Mandler (50%), sukker, vann, glykosesirup, alkohol (ethanol) (1%), konserveringsmiddel (E202) 

Du kan jo ta utgangspunkt i dette, det er litt interessant at det ser ut som om den ikke inneholder eggehvite i det hele tatt, men vann.

Jeg mener å huske at denne ikke er ekstremt søt sammenlignet med for eksempel Eldorado sin som inneholder bare 22% mandler og har melis først på ingredienslisten.

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (På 1.5.2022 den 21.37):

Odense marsipan inneholder følgende:

Mandler (50%), sukker, vann, glykosesirup, alkohol (ethanol) (1%), konserveringsmiddel (E202) 

Du kan jo ta utgangspunkt i dette, det er litt interessant at det ser ut som om den ikke inneholder eggehvite i det hele tatt, men vann.

Jeg mener å huske at denne ikke er ekstremt søt sammenlignet med for eksempel Eldorado sin som inneholder bare 22% mandler og har melis først på ingredienslisten.

50/50 mandler og melis ser jeg ofte, og det har jeg også laget før. Kan ikke helt se for meg at smaken endrer seg noe særlig ved å bytte ut egg med vann. Det er jo så stor forskjell på Nidar sin og Anthon Berg sin. 

AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 4.52):

Riste i ovnen er god idé. Tester ut det. I tillegg gir det kanskje en annen smak når mandler er i overtall.

Anonymkode: 3e6b2...52f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...