Gå til innhold

Finnes ME og slike sykdommer i Afrika/fattige land?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet med en dame fra et land i Afrika som sa at hun ble så overrasket over hvor mange som var "deprimert" her i Norge når hun først kom til hit. 

I hennes land fantes ikke det ordet, fantes det ikke folk som var "deprimerte" og ingen kunne bare si at de var "deprimert" og deretter være "sykemeldt". Der jobbet man for føden, og var livet tøft så var livet tøft, men man jobbet hardt, og overlevede så godt man klarte uavhengig av hva slags følelsesliv man hadde.

Det fikk meg til å tenke, finnes sykdommer som f.eks ME i Afrika eller fattige land?

Eller er det bare rike vestlige land som har slike "problem" som ME, depresjon osv? 

Anonymkode: 388e6...749

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt finnes de sykdommene over alt. Og de har fantes i mange mange år. Men i visse deler er de mer usynlige da det ikke blir snakket om.

Anonymkode: 7031a...04a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge en leder i ett konservativt afrikansk land finnes ikke homofili heller.

Det hun sier er jo bare tull. 

Men det er jo variasjon på ulike sykdommer i ulike land.

Her har vi offentlige helsetjenester som er gratis for barn/egenandel for voksne med frikort. Så vi vil jo slippe mye dødelig og alvorlig som utviklingsland eller land med mye privat helsevesen har. 

I mange land registreres nok ikke endel fordi tabu, men også fordi de aldri får oppsøkt en spesialist. Mange tas også hånd om at familien.

Hvorfor tror hun folk driver og sender penger til familiene sine i mindre utviklede land? Fordi de er så friske og arbeidsdyktige? 😅

Anonymkode: b6578...1e6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tror det fins men det blir gitt andre navn. F.eks. fattigdom - på grunn av dens utallige konsekvenser. Det framstilles ofte som at fattigdom er årsaken til alt som er vondt.

Da er det forståelig at noen fra et fattig land i Afrika synes det er rart at et rikt land kan ha slitne og deprimerte mennesker, fordi "de har jo så mye penger?".

Anonymkode: cd200...f09

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mindre stress i Afrika. Alt tar tid. Det du kan få gjort i dag gjør de i morgen. 
Kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 4dcc2...5a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

På lik linje med at depresjoner ikke fantes på 70 og 80 tallet, man snakket aldri høyt om dette i Norge heller.

Fastlegen minnekortstørrelse meg at feks fibromyalgi er overrepresentert av kvinner fra Afrika, så kan man lire på om det er klima eller andre ting? 
Bra er det uansett, at alle som trenger hjelp får det, uansett hvor man bor i verden. 

Anonymkode: 98584...e89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der blir nok tiden brukt på kampen om å overleve kontra å sitte her å reflektere seg i hjel over følelser og hendelser.

Anonymkode: a7297...28b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På lik linje med at depresjoner ikke fantes på 70 og 80 tallet, man snakket aldri høyt om dette i Norge heller.

Fastlegen minnekortstørrelse meg at feks fibromyalgi er overrepresentert av kvinner fra Afrika, så kan man lire på om det er klima eller andre ting? 
Bra er det uansett, at alle som trenger hjelp får det, uansett hvor man bor i verden. 

Hjelpes! Hopp over autoc og skrivefeil😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne fra Sør-Afrika som er deprimert. Moren til mannen min (fattig land, ikke afrika) har fibromyalgi. Det snakkes ikke om i like stor grad men det finnes selvfølgelig.

Anonymkode: 390c7...638

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På lik linje med at depresjoner ikke fantes på 70 og 80 tallet, man snakket aldri høyt om dette 

Jeg har snakket om dette med de som jeg kjenner som nå er i 70-årene. Jeg spurte hva de gjorde da de var unge, med depresjon. Hun sa at de hadde ikke tid til å være deprimerte. 

Jeg sier ikke at depresjon ikke eksisterte. Men folk var mer nyttige før og alt var ikke like synlig. Så det var kanskje lettere å komme over ting før da de måtte ha mer fokus på viktige ting å gjøre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det som bor i fattige land har lettere for å se liver som det faktisk er. 

Vi i Norge vet at man alltid kan få det bedre uten at det går på bekostning av seg selv (vi har nav, gratis sykehus, klagerett osv). Vi har mange ulike ordninger. Vi har "lov" å være syk, sliten, stresset, deprimert. Og vi vet vi kan være borte fra jobb uten at det går utover økonomien. Da er det nok lettere å gå inn i den "syke" rollen. Noen ganger tror jeg nok noen bare ikke er rustet til å takle livet. De gir opp, skylder på sykdom, bruker tid på å gro seg fast i rollen som syk. I stedet for å selv gjøre noe med problemet. Feks hvis man er i et dødt forhold, ikke er motivert til å ta utdanning og tjener lite, så er det nok lettere å bli "deprimert". I stedet for å gjøre noe med problemet og forsøke å bygge seg et liv hvor man vil ha det bedre. 

Når det er sagt så finnes det alltid de som er ordentlig syk. Men det er rart så mange i rike og trygge Norge har diagnoser som deprimert osv. 

Anonymkode: 31afb...a94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Mindre stress i Afrika. Alt tar tid. Det du kan få gjort i dag gjør de i morgen. 
Kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 4dcc2...5a5

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Der blir nok tiden brukt på kampen om å overleve kontra å sitte her å reflektere seg i hjel over følelser og hendelser.

Snakk om unyanserte syn på Afrika, jøye meg. Skulle tro alt dere har lært om Afrika er fra når media dekker de aller verste katastrofene.

Anonymkode: 2b03d...201

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobbet med en dame fra et land i Afrika som sa at hun ble så overrasket over hvor mange som var "deprimert" her i Norge når hun først kom til hit. 

I hennes land fantes ikke det ordet, fantes det ikke folk som var "deprimerte" og ingen kunne bare si at de var "deprimert" og deretter være "sykemeldt". Der jobbet man for føden, og var livet tøft så var livet tøft, men man jobbet hardt, og overlevede så godt man klarte uavhengig av hva slags følelsesliv man hadde.

Det fikk meg til å tenke, finnes sykdommer som f.eks ME i Afrika eller fattige land?

Eller er det bare rike vestlige land som har slike "problem" som ME, depresjon osv? 

Siden du nevner ME. 

ME/CFS er en av de diagnosene som er i sterkest vekst i Afrika, og det kontinentent med sterkest vekst av ME/CFS. Rett og slett fordi diagnosen først nå har kommet inn innenfor medisinen der. Og etter flere virusinfeksjoner i alt fra ebola til malaria til denguefeber, så er det flere og flere som nå lider av utmattelsesdiagnoser der. 

Tidligere var det få som fikk diagnoser på noe som helst, på tross for symptomer og plager. Derav er diagnoser ukjent for afrikanere, særlig i fattige strøk. 

Verken ME, depresjon, angst, smerte eller hodepiner eller noe annet er vestlig sykdom. Det er verdenssykdommer. Asia er også hardt rammet, særlig av utmattelsessykdommer. 

Anonymkode: 2baff...c2b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For øvrig har Sør-Afrika en egen ME-foreningen. 

https://mecfssa.org/information/

Her leser du at 90% av estimerte antall ME-pasienter i Afrika er udiagnoserte pga kunnskapsløshet og ikke nok medisinske ressurser. 

En annen interessant ting om ME-foreningen i Sør-Afrika, er at de er forkjempere for den biomedisinske behandlingsmodellen, akkurat som Norge, UK, Danmark, USA, Tyskland og Sverige, for å nevne noen.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest lurven
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I det store landet Afrika, sliter alle og bruker all sin tid på å overleve 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er vel Sør Afrika det landet i kontinentet Afrika også det landet som har et velutviklet helsesystem, men resten av Afrika og da spesielt på landsbygdene er det uansett mer så som så. Og der handler det vel mer om overlevelse enn i de større byene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det fantes ikke her heller for noen tiår tilbake...

Selv om jeg tror det kan forekomme over hele kloden, så tror jeg det dessverre har blitt melket godt, spesielt i Norge. Vi har jo tall som bekrefter det. I 2015 ble fem ganger så mange diagnostisert med ME i aldersgruppen 10 - 34 år, som i året 2008.

Anonymkode: 46099...569

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykdommene finnes de, men når alternativene er 1) gjør jobben din og få mat/penger eller 2) sult i hjel, så er det utrolig hva mennesker klarer. 

Her i Norge er vi borte fra arbeid fordi vi kan gjøre det uten at livet går under. Ikke alle har den luksusen. 

Anonymkode: b2117...00e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sykdommene finnes de, men når alternativene er 1) gjør jobben din og få mat/penger eller 2) sult i hjel, så er det utrolig hva mennesker klarer. 

Her i Norge er vi borte fra arbeid fordi vi kan gjøre det uten at livet går under. Ikke alle har den luksusen. 

Kunnskapsløst og fordomsfullt. 

Pasientene i Afrika som er syk må selvfølgelig forsørges. Sykdom er sykdom på tvers av landegrenser. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kunnskapsløst og fordomsfullt. 

Pasientene i Afrika som er syk må selvfølgelig forsørges. Sykdom er sykdom på tvers av landegrenser. 

Du tror de har et fungerende helsevesen på landsbygda i f.eks Somalia?

Det er store forskjeller mellom landene. Selv om Sør-Afrika har en Me-forening, så kan folk i ødemarka andre steder bare glemme noen form for god oppfølging og hjelp av noe helsevesen. Familien tar seg av deg hvis du ikke klarer å bidra. That's it. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...