Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har snakket om arv angående foreldrenes våre sin hytte. Den er verdt ca 5mill. Vi er tre søsken. Det er kun jeg og min mann som vil ha mulighet til å ta opp lån for å kjøpe ut de andre. 

Dette syns søsknene mine er ok så lenge de av og til kan låne hytten en helg. Det er helt ok. De har også sagt de kan stille med hjelp hvis noe skal fikses, vedlikehold osv.

Men er det lurt? Vi kan ikke vite om de stiller. Hytten blir en stor ekstrakostnad for oss, men vi vil gjerne beholde. Er det greit at søsken da låner hytten gratis noen helger?  Hvordan løser vi det? 

Anonymkode: 8a09c...6c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så de skal betales ut og få masse penger for å selge den til deg, men fortsatt få bruke den når de vil? Det høres ut som en veldig god deal for dine søsken, men ikke for deg og din mann....

En kilde til krangler, er det det er.

Endret av Million
stavefeil rettet
  • Liker 25
  • Nyttig 5
Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har snakket om arv angående foreldrenes våre sin hytte. Den er verdt ca 5mill. Vi er tre søsken. Det er kun jeg og min mann som vil ha mulighet til å ta opp lån for å kjøpe ut de andre. 

Dette syns søsknene mine er ok så lenge de av og til kan låne hytten en helg. Det er helt ok. De har også sagt de kan stille med hjelp hvis noe skal fikses, vedlikehold osv.

Men er det lurt? Vi kan ikke vite om de stiller. Hytten blir en stor ekstrakostnad for oss, men vi vil gjerne beholde. Er det greit at søsken da låner hytten gratis noen helger?  Hvordan løser vi det? 

Hvis søsken ikke stiller opp så må de betale ja. Men jeg tenker den tid den sorg.

Dere finner fort ut om de hjelper til og gjør de ikke det så sier dere bare at de har brutt sin del av avtalen og da ønsker dere ikke å låne ut hytta. Eventuelt tar dere betalt for utlånet.

Personlig hadde jeg latt de være der gratis og selv stått for vedlikeholdet ettersom det er min hytte. Men det spørs jo helt på hva slags forhold dere har. Hvis de aldri stiller opp for dere og dere alltid stiller opp økonomisk for dem så skjønner jeg at dere ikke ønsker å fortsette å bli utnyttet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forslag : Be foreldrene Etablere et aksjeselskap legg hytten inn som egenkapital, og del ut likt antall aksjer. Så legger dere inn kostpremisser og dugnadsverdi.

legg inn tinglyst krav om at foreldrene har fri bruksrett i livstid, så senker dere verdien enormt.

Så driver dere hytta som fellesskap.

Anonymkode: 92f4f...d1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (8 minutter siden):

Så de skal betales ut og få masse penger for å selge den til deg, men fortsatt få bruke den når de vil? Det høres ut som en veldig god del for dine søsken, men ikke for deg og din mann....

En kilde til krangler, er det det er.

der blir sannsynligvis ikke snakk om HELE sommerferien liksom, samtidig som tråd-starter blir nødt til å betale rubbel ig bit av elektrisitet og alle mulige slags kostnader ved å eie en hytte. 

hvis det bare er snakk om for eksempel tre eller fire helger hvert år, når tråd-starter her sannsynligvis ikke skal bruke hytta uansett, så er det vel ikke noe særlig "problem" å hjelpe sine søsken?   

Anonymkode: fd178...796

• Liker 2
Skrevet

Tja... Det der med å låne hytten en helg er jo greit hvis det bare er en helg dann og vann. Men blir det til at de okkuperer den i ferier, bruker masse strøm, brenner opp all veden etc. så blir det jo en dårlig deal for deg og din mann.

Hos oss har jeg fått hytta som forskudd på arv, og min bror har fått et tilsvarende beløp av foreldrene våre. Vi har kontraktfestet oss imellom (ikke tinglyst) at min bror har bruksrett i en uke i året, men hittil har han ikke benyttet seg av det. Det skal sies at dette er en enkel hytte uten vann og strøm.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tviler på KG sine lesere kan gji deg noe svar her ! Vil oppfordre deg å snakke med dine 2 søsken om dette, og evntl. inngå en skriftleg avtale. 

Anonymkode: f8658...f61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld dere på Arveoppgjøret med Siri Kristiansen

Anonymkode: 60eca...a1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I så tilfelle må det gjøres skriftlig, gi dine søsken bruksrett. Dette må prates om, alles forventinger, ansvar og innsats, komme til enighet og lage skriftlig bruksrett. 

Ligger en serie på nrknettv, Arveoppgjøret, neste episode er nettopp 3 søsken og en hytte. 

Anonymkode: b9ed9...363

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du bare kan svare på det selv, jeg ville også selvsagt hørt på hva ektefellen mente om saken.

Jeg kunne gjort det samme med min søster, men hadde ikke ønsket å gjøre det samme med min kones søsken.

Det høres ut som du kommer til å få hytten uansett om søsknene ønsker det eller ikke, så da er jeg usikker på hvorfor du har lyst til å legge inn en ekstra klausul som gir dem rettigheter.

Og hva er rettighetene? Om noen år når din brors voksne sønn har lyst å ta med noen venner en helg, kan din bror "låne" hytten da? Er alle enige om hva svaret her er?

Men samtidig er godt søskenforhold mye verdt, spesielt om det er godt i utgangspunktet. Umulig å vite hvordan det vil påvirke forholdet om dere sier nei.
Igjen så er det bare dere som kan svare.

Anonymkode: 3b75f...bdf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man kjenner jo egne søsken best, så det finnes vel like mange svar som det finnes familier. 

Med mine søsken kunne jeg enkelt gjort dette. Vi snakker godt og åpent, og er forsiktige og ydmyke i forhold til å ta hensyn til hverandre når beslutninger skal tas. Vi har også, som dere, ganske mye bedre økonomi. Så det å kreve leie, selv dekking av strøm, ville vært utenkelig. 

Anonymkode: e5e90...ec1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kjenner jo egne søsken best, så det finnes vel like mange svar som det finnes familier. 

Med mine søsken kunne jeg enkelt gjort dette. Vi snakker godt og åpent, og er forsiktige og ydmyke i forhold til å ta hensyn til hverandre når beslutninger skal tas. Vi har også, som dere, ganske mye bedre økonomi. Så det å kreve leie, selv dekking av strøm, ville vært utenkelig. 

Ikke glem at arv får fram det verste i folk da! 

Til TS ; hva du enn gjør ; skriv en avtale der alle eventualiteter er spesifisert ang bruk av hytta i din og komende generasjoner. Få hjelp av en advokat å få det skriftlig og bindende på en måte dere er komfortable med. 

Anonymkode: 7ddcd...b4b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke glem at arv får fram det verste i folk da! 

Til TS ; hva du enn gjør ; skriv en avtale der alle eventualiteter er spesifisert ang bruk av hytta i din og komende generasjoner. Få hjelp av en advokat å få det skriftlig og bindende på en måte dere er komfortable med. 

Anonymkode: 7ddcd...b4b

Vi har vært gjennom både besteforeldre og en foreldres dødsfall. Selv fordeling av arvesmykker gikk fredfylt og ydmykt for seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tror ikke at dere kan forvente at de skal stille opp og fikse og jobbe på hytta om de avogtil låner hytta to helger i året.  

Men om de skal ha hytta 2 helger i MND feks, så synes jeg de bør bidra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere avtale at de klipper plenen den helga de er der, for eksempel? Og at de eventuelt vippser noen hundrelapper for strøm og ved? Det blir jo fortsatt en billig helg for dem selv om de skal vippse 200 kroner... Tenker bare at dere ikke skal ha større utgifter fordi andre er på hytta når dere ikke er der, men samtidig ikke tjene på det direkte.

Hvor mye vedlikehold trengs på hytta? Det er forskjell på å bytte bord på en hel terrasse og å klippe plenen.... Og forskjell på at det trengs hjelp en gang eller to i året enn en gang i måneden.... Og selvsagt avhenger det av størrelse på innsatsen som må legges i....

Og igjen, det er forskjell på å låne to helger i løpet av et år, og en helg i måneden, påske, høstferie, vinterferie og et par uker i sommerferien....

Jeg tror jeg kunne hatt det som du beskriver, at dere eier og de låner, men jeg ville hatt en VELDIG ryddig avtale på hva som legges ned av innsats og eventuelt betaling for strøm osv. Ville tatt dem med på råd og hørt hva de selv tenker.

Anonymkode: ac32d...3f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se siste episode av arveoppgjøret. Der er det bl.a hytte.

Anonymkode: 1d601...bdc

AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke at dere kan forvente at de skal stille opp og fikse og jobbe på hytta om de avogtil låner hytta to helger i året.  

Men om de skal ha hytta 2 helger i MND feks, så synes jeg de bør bidra. 

Enig i dette. 
Her tenker jeg det er viktig med en åpen dialog om hva alle parter tenker rundt bruk og økonomi. I min fars familie har arv av hytte blitt løst på denne måten, og det har fungert utmerket. Men det kan fort bli gnisninger. 

Anonymkode: 0dfe4...fdb

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har et godt forhold er jo den beste løsningen at dere kjøper ut de andre så dere eier hytta, punktum. Og så kan de jo få låne den innimellom uten at det er en egen klausul om det. Trengs en klausul for det, så betyr det at tilliten er for dårlig til at det er en god ide. Hadde da heller krevd min tredjedel av summen, og solgt hytta til markedsverdi så dere får 1/3 hver, og brukt den som egenandel til en annen hytte hvis dere gjerne vil ha en hytte.

Anonymkode: d2ca0...2fb

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi kommer til å gjøre dette slik:

Min søster overtar hytta til litt snill familiepris. Dette fordi den kommer med ulempe for henne og familien angående det at det vil være ganske selvfølgelig at jeg og mine barn kommer til å låne den innimellom. Min far har også skjemt bort sitt søsken med barn angående å låne den ut til dem i perioder hvert år, og det er derfor ikke til å unngå at de vil forvente det videre når min søster overtar. I tillegg vil jeg og mine barn (og forhåpentligvis min onkels familie) betale en liten døgnsum som dekker strøm og litt slitasje når vi låner hytta. Dette fordi at ja, man kan nok ikke vite sikkert eller forvente at folk virkelig stiller opp ved behov for oppussing. 

Det er rett og slett urimelig å betale full markedsverdi for en hytte andre har bruksrett på, uansett om bruksretten er tinglyst eller bare innarbeidet og vanskelig å oppheve uten at andre blir sure (selv om det oppstår årsaker som forsvarer en slik beslutning).

Dine søsken kan ikke forvente å få utbetalt i forhold til full markedsverdi, få bruksrett og få bruke hytta gratis mot vage løfter om å stille opp ved behov. (Skjer antagelig ikke. ) Det rimelige er det vi har blitt enige om. Lavere pris på grunn av at andre har bruksrett, samt at de som låner hytta betaler litt i døgnet. For eksempel 100- 150 kr døgnet. 

At andre har bruksrett skal tas med i verdivurdering. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Skrevet
16 hours ago, Trolltunge said:

Vi kommer til å gjøre dette slik:

Min søster overtar hytta til litt snill familiepris. Dette fordi den kommer med ulempe for henne og familien angående det at det vil være ganske selvfølgelig at jeg og mine barn kommer til å låne den innimellom. Min far har også skjemt bort sitt søsken med barn angående å låne den ut til dem i perioder hvert år, og det er derfor ikke til å unngå at de vil forvente det videre når min søster overtar. I tillegg vil jeg og mine barn (og forhåpentligvis min onkels familie) betale en liten døgnsum som dekker strøm og litt slitasje når vi låner hytta. Dette fordi at ja, man kan nok ikke vite sikkert eller forvente at folk virkelig stiller opp ved behov for oppussing. 

Det er rett og slett urimelig å betale full markedsverdi for en hytte andre har bruksrett på, uansett om bruksretten er tinglyst eller bare innarbeidet og vanskelig å oppheve uten at andre blir sure (selv om det oppstår årsaker som forsvarer en slik beslutning).

Dine søsken kan ikke forvente å få utbetalt i forhold til full markedsverdi, få bruksrett og få bruke hytta gratis mot vage løfter om å stille opp ved behov. (Skjer antagelig ikke. ) Det rimelige er det vi har blitt enige om. Lavere pris på grunn av at andre har bruksrett, samt at de som låner hytta betaler litt i døgnet. For eksempel 100- 150 kr døgnet. 

At andre har bruksrett skal tas med i verdivurdering. 

Det er kun hvis det er tinglyst😉.. En skriftlig kontrakt søskenene imellom vil bortfalle ved salg, og er ikke noe som trengs å nevnes ved verdivurdering.

Når jeg tenker tilbake på vårt oppgjør så er det mye som kunne vært gjort annerledes.. For det første burde min far som eide hytta skrevet testamente (det har vært klart og tydelig uttalt at det var jeg som skulle ha hytta). Isteden ble min mor sitttende i uskiftet bo og ignorerte alt av vedlikehold i flere år.

Min tante har nå fått besøksrett på lik linje med min bror, og det virker som hun tror det medfører en slags bestemmelsesrett når det kommer til avgjørelser som gjelder hytta... Alt fra hvilken farge det skal være på veggen til hvilke hagemøbler vi skal ha 🙄. Kjenner at det irriterer meg, men familie er jo familie...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...