Gå til innhold

Fæbrik-bunad til konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei jente som skal konfirmeres neste år, og hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en pent brukt bunad til henne, siden hun ikke er utvokst uansett.

Leste en artikkel i VG om disse jentene bak "Fæbrik" som selger mønster for å sy bunad av gamle stoffer man har liggende. Jeg er flink til å sy og har nok av stoff å velge mellom, så kunne nok fått til en ganske kul fantasibunad (og konfirmanten ville jo fått være med og velge farger selvfølgelig), men er det egentlig "godkjent" blant ungdommen?

Anonymkode: fca6f...f08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis hun har lyst på selv, så kjør på

Anonymkode: 8dfd8...757

• Liker 3
Skrevet

Sy festdrakt til henne. Så fantastisk fint det vil bli å få være med å velge hvordan den skal se ut, og for et fint minne det blir for henne når hun bli eldre. Kanskje gå i arv til fremtidige barnebarn også :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg ikke hørt om før, så dette måtte Googles. Festdraktene er aldeles nydelige, og hadde min mor tatt meg med for å jakte stoffer og gamle duker, hadde jeg elsket det. 

Anonymkode: ab5f1...df6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Om det er godkjent av ungdommen tror jeg nesten du må spørre henne direkte om, det kan nok ingen her på kg svare på. 

Men om hun ønsker seg det så er det jo kjempekult at du kan og vil sy en spesiell drakt til henne syns jeg.

Skrevet

Ønsker meg en sånn selv jeg, men jeg kan ikke sy. Jenta di er kjempeheldig! Så hvis hun vil ha det, kjør på! 

• Liker 3
Skrevet

Den er megafin!!

Men jeg hadde forsikret meg om at hun faktisk ønsker den. 
Tror Jenny Skavlan har høy stjerne som kjendis 🤷‍♀️ Og det var jo ulike aldre på de som hadde denne på bilder iallefall.

Skrevet

Spør henne hva hun ønsker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så kult! Jeg tar den gjerne hvis jenta di ikke er interessert 🤣

Anonymkode: 193d6...05e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min skal ha den typen festdrakt til konfirmasjonen om 1 år. Min mor skal sy. 

Anonymkode: e1046...95b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør henne hva hun ønsker og design drømmedrakta sammen med henne, da får hun et unikt plagg hun har et eierforhold til 🤩

Anonymkode: e6345...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jenta har lyst på fæbrik-drakt, så høres det ut som en veldig god løsning!

Det eneste jeg ville tenkt på er at en sånn drakt er veldig kul og inn akkurat nå, noe som gjør at jeg mistenker at den kommer til å bli veldig «tidlig 2020-talls» om noen år, men siden det er en mye mindre investering enn en ordentlig bunad, så er det gjerne ikke så farlig.

Anonymkode: 4b892...d46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jenta har lyst på fæbrik-drakt, så høres det ut som en veldig god løsning!

Det eneste jeg ville tenkt på er at en sånn drakt er veldig kul og inn akkurat nå, noe som gjør at jeg mistenker at den kommer til å bli veldig «tidlig 2020-talls» om noen år, men siden det er en mye mindre investering enn en ordentlig bunad, så er det gjerne ikke så farlig.

Anonymkode: 4b892...d46

Er ikke litt poenget med drakta at man skal bruke rester/gjenbruk?

Dra på loppemarked/Fretex osv? 

Anonymkode: 06ab0...29d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke litt poenget med drakta at man skal bruke rester/gjenbruk?

Dra på loppemarked/Fretex osv? 

Anonymkode: 06ab0...29d

Men mye tidsbruk,  så kjedelig å bruke timesvis/dagevis på å sy noe som hun evt ikke vil bruke igjen. Å sy festdrakt tar tid. 

Anonymkode: 2ec92...59b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør hva konfirmanten foretrekker. Jeg er bunads-fan og ville valgt det, men hver din smak. Tror likevel det er mer sannsynlig at du liker bunaden du fikk som konfirmant som 40- åring enn festdrakten?  Og du, er det ikke tradisjonell bunad så heter det festdrakt, ikke bunad. 

Anonymkode: 92cc7...177

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingen bunad, men en festdrakt. Hvis datteren din liker det så kjør på 😊

Anonymkode: 92bec...7dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/1/2022 at 4:42 PM, AnonymBruker said:

Jeg har ei jente som skal konfirmeres neste år, og hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en pent brukt bunad til henne, siden hun ikke er utvokst uansett.

Leste en artikkel i VG om disse jentene bak "Fæbrik" som selger mønster for å sy bunad av gamle stoffer man har liggende. Jeg er flink til å sy og har nok av stoff å velge mellom, så kunne nok fått til en ganske kul fantasibunad (og konfirmanten ville jo fått være med og velge farger selvfølgelig), men er det egentlig "godkjent" blant ungdommen?

Anonymkode: fca6f...f08

Er ikke litt av greia med jentene at de stort sett er ferdig utvokst til konfirmasjonen?

Anonymkode: f5d2f...db7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er ikke litt av greia med jentene at de stort sett er ferdig utvokst til konfirmasjonen?

Anonymkode: f5d2f...db7

I lengden, sjelden i bredden.

Anonymkode: d8a6f...65b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I lengden, sjelden i bredden.

Anonymkode: d8a6f...65b

Det er lagt inn en del stoff i bunader slik at de kan legges ut.. 

Anonymkode: 58e26...526

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2022 den 23.19):

Spør hva konfirmanten foretrekker. Jeg er bunads-fan og ville valgt det, men hver din smak. Tror likevel det er mer sannsynlig at du liker bunaden du fikk som konfirmant som 40- åring enn festdrakten?  Og du, er det ikke tradisjonell bunad så heter det festdrakt, ikke bunad. 

Anonymkode: 92cc7...177

Jeg er 40, fikk bunad til konfirmasjonen og ønsker meg fæbrik-drakt!

Anonymkode: d5ed0...87d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...