AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #1 Skrevet 1. mai 2022 Vi krangler litt om dette hjemme. Mannen bruker mat som trøst i veldig mange situasjoner. Senest i dag skulle storesøster få være med en venninne hjem. Lillesøster ble lei seg fordi hun ikke fikk være med, pappas svar er å steke vafler. Storesøster skal gjennom en vond behandling hos legen, pappa tar med sjokolade til trøst. Han er vokst opp med denne tenkemåten, men vil ikke ta innover seg konsekvensene: hvor mye han selv bruker mat som trøst i voksenlivet. Har han hatt en slitsom dag? Benker seg med potetgull foran tv-en. Jeg ser at dette har medført et usunt forhold til mat. Misforstå meg rett, jeg er ikke av de gale KG-mammaene som hater sukker og aldri gir barna mine kake, men jeg mener at god mat er en naturlig del av et godt liv, og at ekstra god mat skal assosieres med kos, høytid etc. Jeg er redd for at jentene våre skal ende opp med å trøste seg med mat når livet går dem imot som voksne, og at konsekvensen blir overvekt. De må lære seg å takle vonde situasjoner ved hjelp av vår omsorg og trøst, ikke ved at de får noe godt å spise. Tanker? Anonymkode: 50699...cac 2 3
GammelKaktus Skrevet 1. mai 2022 #2 Skrevet 1. mai 2022 Tanken min er at jeg er helt enig med deg og dette må du ta med mannen din. Regner jo med at du har forklart eventuelle konsekvenser til han? Hva sier han da? Hva er det som gjør at han ikke klarer å roe de ned uten at de får noe godt? Han ser jo at du klarer det, han må jo se selv hva slags usunt forhold til mat han fører over på barna sine? Han bør kanskje starte med å jobbe med seg selv. 3 2
*blueberry* Skrevet 1. mai 2022 #3 Skrevet 1. mai 2022 Jeg er helt enig med deg. Dette er jo tekstbok på hvordan foreldres forhold til mat går i (miljø)arv til barna. Det er ikke for sent å endre mønsteret, men det vil nok ta litt krefter å få mannen om bord. Kan dere snakke med en tredjepart om dette? 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #4 Skrevet 1. mai 2022 Er din mann overvektig? Anonymkode: 6bd81...2fd
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 Jeg er helt enig med deg. Barn har godt av å kjenne på alle følelser og snakke om det/skrive idagbok. Mat som trøst er en stoooor felle Anonymkode: 61462...590 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #6 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 1.5.2022 den 16.08): Vi krangler litt om dette hjemme. Mannen bruker mat som trøst i veldig mange situasjoner. Senest i dag skulle storesøster få være med en venninne hjem. Lillesøster ble lei seg fordi hun ikke fikk være med, pappas svar er å steke vafler. Storesøster skal gjennom en vond behandling hos legen, pappa tar med sjokolade til trøst. Han er vokst opp med denne tenkemåten, men vil ikke ta innover seg konsekvensene: hvor mye han selv bruker mat som trøst i voksenlivet. Har han hatt en slitsom dag? Benker seg med potetgull foran tv-en. Jeg ser at dette har medført et usunt forhold til mat. Misforstå meg rett, jeg er ikke av de gale KG-mammaene som hater sukker og aldri gir barna mine kake, men jeg mener at god mat er en naturlig del av et godt liv, og at ekstra god mat skal assosieres med kos, høytid etc. Jeg er redd for at jentene våre skal ende opp med å trøste seg med mat når livet går dem imot som voksne, og at konsekvensen blir overvekt. De må lære seg å takle vonde situasjoner ved hjelp av vår omsorg og trøst, ikke ved at de får noe godt å spise. Tanker? Anonymkode: 50699...cac ser ikke problemet for og være ærlig Anonymkode: 07c62...7e3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #7 Skrevet 2. mai 2022 Dette er en litt skummel vei å gå, med tanke på at barn kan ta med seg vanen trøstespising senere i livet, og bruke sukker og junk som trøst når livet butter i mot. Anbefaler en titt på ernaeringsmamma på instagram, hun har tatt opp temaet flere ganger (ang overflod av usunne varer til barn). Stå på ditt ❤️ Anonymkode: c39b0...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #8 Skrevet 2. mai 2022 Å bruke mat som 'belønning' eller trøst er noe jeg har unngått som pesten overfor barnet. Har selv vokst opp med mat som skal være til trøst, og til glede, ved feiringer og kjedsomhet. Jeg har et problematisk forhold til mat, har fått fra anoreksi til bulimi til overspising. Det er absolutt ikke sunt å ha et følelsesmessig bånd til mat på denne måten. Verken mentalt eller fysisk. Anonymkode: 65154...046
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå