AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #1 Del Skrevet 1. mai 2022 https://www.nrk.no/vestland/her-kan-du-berre-ga-pa-do-om-du-har-ein-femkronar-1.15941863 Du som skriver nynorsk, bruker du femkrone, femkroning eller femkronar? Ingen har femkronarar, sier jenta i saken, mens gutten sier femkroningar. Så hvordan er det med deg? Hev du femkroningar eller femkronarar? Eller berre visakort? Anonymkode: 73027...c3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grauthaud Skrevet 1. mai 2022 #2 Del Skrevet 1. mai 2022 Femkroninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #3 Del Skrevet 1. mai 2022 Pokemonlegenden ❤️ Anonymkode: 2e743...8e9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 1. mai 2022 #4 Del Skrevet 1. mai 2022 Når eg skriv nynorsk skriv eg femkroning (fleirtal: femkroningar, femkroningane), men femkrone (fleirtal femkronar/femkroner, femkronane/femkronene) er og lovleg. Eg skriv dialektnær nynorsk, og på mi dialekt seier vi femkroning, ikkje femkrone. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #5 Del Skrevet 1. mai 2022 Litt utover det du spør om, men jeg fortalte folk at en tier var tiur på nynorsk, jeg snakker ikke nynorsk men hadde det på skolen og jeg snakker litt dialekt. Overaskende så trodde de fleste det. Mener det blir femkroning. Anonymkode: 16727...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #6 Del Skrevet 3. mai 2022 Jeg fylte for en femmer i forgårs! Anonymkode: dff39...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #7 Del Skrevet 23. mai 2022 To fæmkroninga = ein tier Trøndelag Anonymkode: 27af8...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 23. mai 2022 #8 Del Skrevet 23. mai 2022 Vart plutseleg usikker på om eg nokon gong har skrive dette ordet, faktisk. Og eg er godt voksen. Eg trur eg ville ha skrive femkroningar, eller femmerar. Muntleg seier eg nok litt diverse, både femmerar, femkroningar, femkrone, femkronersmynt og femkronerar. Ikkje overraska over at folk trur på at ein tiar heiter tiur på nynorsk. Enkelte har forstemmande dårlege norsk-kunnskapar, og kanskje litt lite livserfaring. Det er vel dei same som trur at "kvisleis" er eit ord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #9 Del Skrevet 23. mai 2022 1 minutt siden, Hedda-78 said: Ikkje overraska over at folk trur på at ein tiar heiter tiur på nynorsk. Enkelte har forstemmande dårlege norsk-kunnskapar, og kanskje litt lite livserfaring. Det er vel dei same som trur at "kvisleis" er eit ord. Må gi litt slack (eller slækk?) til de som er vokst opp med Sylfest Strutle på kassett. Anonymkode: 73027...c3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #10 Del Skrevet 25. mai 2022 Femmarararararar. Ar. Anonymkode: e21cb...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå