AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #1 Skrevet 1. mai 2022 Jeg har en 2013 modell bil som begynner å få så store reparasjonskostnader at jeg muligens må se meg om etter en ny. Bilen skal gjennom PKK (EU-kontroll) seinere i år og hvis det da kommer store utgifter så vil det nok ikke lønne seg å ha den lenger. Da vil utgifter de siste 2 årene overstige bilens verdi. Så til spørsmålet mitt. Jeg går på AAP og har rett over 400 000 i inntekt. Eier leilighet som jeg kjøpte da jeg var i full jobb og tjente vesentlig mer. Jeg vet ikke om jeg noen gang vil komme meg tilbake til jobb. Det jeg vet er at AAP blir regnet som midlertidig inntekt (i motsetning til lønn eller uførepensjon) og at gjeldsgraden min naturlig nok har steget mye siden jeg «tjener» mindre. Pga forflytningsvansker er jeg avhengig av bil - men jeg kommer ikke under NAV sitt reglement for å få dekket tilpasset bil. Er derfor forberedt på at bilen min sannsynligvis blir kassert/solgt til høsten fordi det vil koste for mye å beholde den. Det er ikke økonomisk lønnsomt å reparere den lenger. Vil jeg ha mulighet for å få billån når jeg går på AAP? Jeg får ikke mulighet til å evt refinansiere huslånet og ta penger derfra fordi jeg går på AAP. Jeg har ca 1 mill i EK i leiligheten, men relativt høyt huslån ift dagens «inntekt». Er det mulig med medlåntaker på billån? At et familiemedlem står som sikkerhet eller deleier? Jeg vil sannsynligvis få litt i innbytte for min egen bil som jeg kan bruke som EK. Nå foregriper jeg begivenhetene litt, men jeg liker å ha en plan/ha litt kunnskap før jeg evt setter i gang og mht bil så vet jeg ingenting annet enn at reparasjonskostnadene øker for hver PKK. Jeg byttet en haug med deler for 2 år siden, men det er alltid noe på en 10 år gammel bil - alltid. Ps. Jeg kjenner de på verkstedet og de er ikke sånn som prøver å lure deg - tvert i mot så har de gitt meg gode rabatter. Så det er bilen, ikke dem, som er problemet. Jeg skal snakke med banken selvfølgelig, men lurte bare på om noen her har erfaring sånn at jeg har noe å ta utgangspunkt i. Hvor strenge er de egentlig mht billån? Takk for svar fra en overtenker Anonymkode: 3e7a0...3da
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #2 Skrevet 1. mai 2022 Spytter du i nok egenkapital så får du nok lån til bil selv på aap. Anonymkode: af579...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #3 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spytter du i nok egenkapital så får du nok lån til bil selv på aap. Anonymkode: af579...2cd EK er stort sett bundet opp i leiligheten og fond, men jeg har jo evt bilens verdi som har blitt estimert fra alt mellom 50 000 til 70 000 - det er nok en romslig verdivurdering. Si at den er verdt 50 000 og så blir det reparasjoner for 20 000 så lønner det seg jo ikke i det hele tatt. Pga alderen (og at den står ute) så føler jeg at det kan skje hva som helst når som helst. Kjipt å bruke masse lenger bare for at noe annet skal ryke 3 mnd etter. Men får vel manne meg opp og be om en vurdering fra verkstedet sånn at jeg har mulighet til å evt spare opp litt til den skal gjennom PKK i høst. Det var litt enklere med bedre økonomi for å si det forsiktig. 400 000 rekker ikke så veldig langt når man bor alene. Som frisk hadde jeg klart meg helt fint uten bil, så det er ikke meningen å sutre. Er bare bekymret og har null peiling. Anonymkode: 3e7a0...3da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå