Gå til innhold

Hvor lenge er greit å vente før vi prøver på nr 3?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 gutter som nå er akkurat blitt 3 og snart 2 år.  Vi hadde egentlig planer om å ha to tette. Så vi har gitt bort masse 😅 Men nå ønsker vi oss en tredje.

Jeg har lenge tenkt på det å få en til, men har ikke snakket med mannen min om det for vi var jo enige om to.  Men da jeg endelig tok det opp med han, så hadde han gått rundt å tenkt akkurat det samme! 🥰

Men nå tenker vi at det skal bli en tredjemann.  Det som er greia er at det ikke passer å begynne prøving og sånt akkurat nå. Men at vi ihvertfall må vente ett år, kanskje 2.  Da er jo barna vi har 5 og 4 år og blir kanskje 6 og 5 før babyen kommer.  Jeg fyller også 30 om 2 år.

Så det er mye å tenke på her.  Er det greit å vente til barna er mellom 5 og 6 før de blir storebrødre.  Vi ønsket oss jo tette barn, og er redd for at det nye barne skal føle seg litt utenfor når søsknene er så tette og eldre.  Hva er andres tanker?

Anonymkode: b3475...6fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to tette gutter. De er nesten 7og 9 når lillesøster blir født. Helt perfekt for vår familie 💙💙💕

Anonymkode: a2c65...f14

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare dere som bestemmer når det er greit for dere å begynne å prøve 😊 Passer det best om 2 år, så venter dere i 2 år. 

Men jeg kan si av egen erfaring - storesøster er 5 (nesten 6) år eldre enn meg og vi lekte nesten ikke sammen i barndommen. Hun hadde sine egne venner og interesser. Så jeg hadde vel generelt lite med henne å gjøre, også i ungdomstiden. 

Men det trenger ikke å bli likt hos dere. 

Anonymkode: 01ced...7c7

AnonymBruker
Skrevet

Mine var 4 og 5 når lillesøster kom til verden. De som har hatt best kontakt hele livet( de er voksne nå) er den eldste og den yngste.  Den i midten har alltid vært en helt annen type enn de to andre. 

Anonymkode: a8288...6af

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som passer best for dere. Men jeg er det tredje barnet med to en del eldre søsken. Jeg har aldri fått det båndet som de har. Så ja, har følt meg utenfor, har følt meg som et alenebarn med et par søsken som bor langt unna og jeg «glemmer» av og til. Er glad i dem, men aldersforskjellen var for stor til at vi ble ordentlig søsken. 

Anonymkode: 41de6...5db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjør det som passer best for dere. Men jeg er det tredje barnet med to en del eldre søsken. Jeg har aldri fått det båndet som de har. Så ja, har følt meg utenfor, har følt meg som et alenebarn med et par søsken som bor langt unna og jeg «glemmer» av og til. Er glad i dem, men aldersforskjellen var for stor til at vi ble ordentlig søsken. 

Hvor mye eldre enn deg var dem?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye eldre enn deg var dem?

7&10 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine søsken var 8 og 10 da jeg ble født. Og jeg har alltid følt på en utenforskap ved at jeg har hatt en helt annen barndom enn dem. 

Jeg ble "enebarn" da jeg var 10 år (da var det kun meg som bodde hjemme), og fra jeg var 8 var det kun meg og våre foreldre som dro på ferier. 

Jeg skulle sånn ønske at jeg hadde et søsken å dele min barndom. Jeg tror det hadde vært mindre ensomt om jeg ikke hadde sett på deres tosomhet i oppveksten. 

Det ble også mye sjalusi fra det ene søskenet lot meg, da jeg fikk en barndom med mer utenbys ferier, der hvor de hadde teltturer. (Jeg for min del ville MYE heller hatt teltturer med alle mann alle, enn turer med bare meg og foreldre). 

Anonymkode: c2b9e...96a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har 2 gutter som nå er akkurat blitt 3 og snart 2 år.  Vi hadde egentlig planer om å ha to tette. Så vi har gitt bort masse 😅 Men nå ønsker vi oss en tredje.

Jeg har lenge tenkt på det å få en til, men har ikke snakket med mannen min om det for vi var jo enige om to.  Men da jeg endelig tok det opp med han, så hadde han gått rundt å tenkt akkurat det samme! 🥰

Men nå tenker vi at det skal bli en tredjemann.  Det som er greia er at det ikke passer å begynne prøving og sånt akkurat nå. Men at vi ihvertfall må vente ett år, kanskje 2.  Da er jo barna vi har 5 og 4 år og blir kanskje 6 og 5 før babyen kommer.  Jeg fyller også 30 om 2 år.

Så det er mye å tenke på her.  Er det greit å vente til barna er mellom 5 og 6 før de blir storebrødre.  Vi ønsket oss jo tette barn, og er redd for at det nye barne skal føle seg litt utenfor når søsknene er så tette og eldre.  Hva er andres tanker?

Vi fikk 4 barn på 18 år. Alle går fint sammen med hverandre. Alder hadde ikke noe spes å si. De har jo venner også. 

Anonymkode: 4dc91...5d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine blir 4 og 5 når tredje kommer. Litt redd minste blir utenfor.

Anonymkode: 3cdc5...e07

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor et tredje barn? Har dere ingen hobbyer eller sosiale aktiviteter dere liker å holde på med? 

Anonymkode: c0e08...d4f

AnonymBruker
Skrevet

Som et barn nr 3 i flokken, som kom 7 år etter nr 2 og  9 år etter nr 1, så skal jeg ærlig innrømme at jeg alltid har vert sjalu på det tette forholdet mellom mine eldre søsken. Jada jeg har et godt forhold til dem, men det har liksom alltid vert de to, og meg - ikke oss tre. Så om dere vurderer fler så ville jeg vurdert to tette til. 

Anonymkode: 9b630...8dd

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har ventet til barna var 4 og 5,altså 5 og 6 år da babyen ble født. Det var deilig. Anbefales!

Anonymkode: cdc21...b87

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor et tredje barn? Har dere ingen hobbyer eller sosiale aktiviteter dere liker å holde på med? 

Ikke ts som svarer men ja, vi har jobb,2 tette barn,penger og overskudd til å ha tredjemann. Jeg kjeder meg. Alt er på stell. Elsker barn også. Ingen problem til å reise rundt, nyter hvert sekund av livet. Mannen og jeg elsler hverandre også, har tid til hverandre og sex hver andre natt. Elsker å lage🙂

Vi er 42 år så kanskje gamle til fjerdemann men hvis vi var 10 år yngre,ville vi laget babyen på 1 2 3. 😂🙃

Anonymkode: cdc21...b87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mine søsken var 8 og 10 da jeg ble født. Og jeg har alltid følt på en utenforskap ved at jeg har hatt en helt annen barndom enn dem. 

Jeg ble "enebarn" da jeg var 10 år (da var det kun meg som bodde hjemme), og fra jeg var 8 var det kun meg og våre foreldre som dro på ferier. 

Jeg skulle sånn ønske at jeg hadde et søsken å dele min barndom. Jeg tror det hadde vært mindre ensomt om jeg ikke hadde sett på deres tosomhet i oppveksten. 

Det ble også mye sjalusi fra det ene søskenet lot meg, da jeg fikk en barndom med mer utenbys ferier, der hvor de hadde teltturer. (Jeg for min del ville MYE heller hatt teltturer med alle mann alle, enn turer med bare meg og foreldre). 

Anonymkode: c2b9e...96a

Når det blir så store aldersforskjell hadde jeg ikke tenkt på en tredjemann.  Det vil maks være 5 år mellom de to yngste og helst det året han fyller 4 (han er født sent på høsten 2020).

Jeg vokste opp i en familie hvor hos far hadde jeg 3 eldre enn meg.  Og der var det broren min som var 8 år eldre enn meg jeg hadde noe kontakt med.  Hos mor var jeg eldst og mine søsken er 3, 9 og 14 år yngre enn meg.  Og var bare hun som var 3 år yngre jeg og vi hadde ok forhold til jeg var 16 og flyttet ut. De andre 2 har jeg ikke samme søskenforhold til. Og lillebror bodde jeg bare med til han var 2 år.

Så jeg er bekymrer for at vår tredje ikke får samme søskenforhold som de to vi har.  Men det blir forhåpentligvis 4 år mellom de to yngste.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om andre ting var så viktig hadde vi ikke fått de to vi har.  Og vi er ikke veldig sosiale folk, vi har selvfølgelig hobbyer (gaming, interiør og oppussing og Lego).  Men vi elsker å være foreldre, det er ikke noe jeg liker mer enn å være med dem!  Jeg elsker å sitte på gulvet å leke med dem, nå for tiden er duplo, vannmaling og puslespill  en hit hos begge.  Mannen har det så morsomt med dem og duploen, han er selv crazy fan av Lego!  Og jeg koser meg med vannmaling med dem ❤️  Sandkassen er også et sted vi kan leke sammen, jeg elsker å oppleve barndomen med dem!  Og vi har plass både i hus, bil, økonomi for en tredje og så mye tid og kjærlighet å gi enda ett lite barn!

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som et barn nr 3 i flokken, som kom 7 år etter nr 2 og  9 år etter nr 1, så skal jeg ærlig innrømme at jeg alltid har vert sjalu på det tette forholdet mellom mine eldre søsken. Jada jeg har et godt forhold til dem, men det har liksom alltid vert de to, og meg - ikke oss tre. Så om dere vurderer fler så ville jeg vurdert to tette til. 

Anonymkode: 9b630...8dd

Det er ganske store forskjeller, her håper vi på å ha 4 år mellom de to yngste, maks 5.  Vi har vært innom talen på to tette til.  Men vi vil egentlig ikke det. Med 4 barn blir det fort mye dyrere.  Da må vi flytte, kjøpe ny og større bil nr 2 (vi har en liten 5 seter og en 7 seter nå).

Jeg tror heller ikke jeg fysisk eller psykisk klarer to tette igjen!  Sist ble jeg gravid da eldste var rundt 7 måneder. Og han begynte i barnehage to uker for lillebror kom, og da hadde jeg hatt full fart i ett år (og 9 av de månedene var jeg gravid) og var egentlig ganske utslitt da nr to kom.  Far kunne ikke ta ut så mye permisjon med nr 1 siden jobben hans ikke dekket mellomlegget på lønn og pappapenger fra NAV så da hadde vi tapt ca 25 tusen i måneden og det hadde vi ikke råd til.  Men andremann hadde det på jobben ordnet seg så de fikk betalt mellomlegget.  Men med tredjemann (og evt fjerdemann) vil mannen min ikke kunne ta ut noe.  Pga han har flere jobber han ikke kan være borte fra, siden han er den eneste med den kompetansen.  Så da måtte det blitt samme leksa på nytt, og egentlig gå hjemme med baby i 2 år.  For ikke å snakke om at de er tungt fysisk for kroppen å få to tette, egentlig burde man vente 1 og et halvt år til to år mellom graviditeter, noe jeg har ignorert en gang og betaler prisen for det.  Har svak bekkenbunn enda, selv med regelmessig bekkenbunn trening.  Og lekkasje er ikke så gøy, så jeg tror ikke jeg vil utsette kroppen for mer en en graviditet til.

men vi har vært innom tanken med to til tette, men det luftet vi i ca 20 min før vi ble enige om at nei, det går ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...