Gå til innhold

Male på krus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finner ikke svaret på Google (!), så håper på svar her! Kan man bruke helt vanlig akrylmaling på porselenskrus? Jeg vet det finnes egne penner til dette, men det har jeg ikke mulighet til å skaffe. På Panduro står det tørk i 4 timer, 160 grader og 90 minutter (med penn). Kan jeg følge samme oppskrift med vanlig maling? Håper på raskt svar, da gaven må lages i dag 😅 

Anonymkode: 134ca...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å google på engelsk? Da tror jeg du finner svaret.

Anonymkode: 5f898...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk, disse har jeg sett, og det snakkes om porselensmaling og tusjer. Jeg har altså helt vanlig akrylmaling, og spørsmålet mitt er om det er det samme / funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk, men igjen, ble ikke klokere. Slike automatisk oversatte sider... Og masse forskjellige svar. Fugemasse? 

Hadde håpet at noen med erfaring/kunnskap kunne svare meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tre punktum fordi den linken er jo sjuukt lang, men jo kom jo flere svar om hvordan du skal gjøre det når du søker på engelsk!

Anonymkode: 11658...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

tre punktum fordi den linken er jo sjuukt lang, men jo kom jo flere svar om hvordan du skal gjøre det når du søker på engelsk!

Anonymkode: 11658...fd9

Ja, veldig mange forskjellige svar. Og produkter jeg aldri har hørt om. Det er tydeligvis mange måter å gjøre det på, men finner ikke svaret jeg leter etter, så hadde håpet noen hadde gjort det samme her! Skjønner fortsatt ikke om man MÅ spraylakkere det før brenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://painttopics.com/can-you-bake-acrylic-paint/

Det står vel ganske enkelt her? Første som kommer opp på google når du søker.. Og hvis det ikke gir AKKURAT det svaret du leter etter, kan du ikke bare prøve deg frem? Noen ganger må man bare prøve å feile 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil funke dårlig, siden akrylmaling er vannløselig.

Det eneste varmebehandling vil gjøre er å tørke malingen fortere. Vil fremdeles slites vekk i vask og bruk. Funker ikke i oppvaskmaskin, og bør ikke spises/drikkes av. Porselensmaling er annerledes.

Det du evt kan gjøre er å lakkere over akrylmalingen med noe som beskytter den. Men aner ikke om det finnes hobbyprodukter til dette formålet.

Anonymkode: b4187...ddd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

https://painttopics.com/can-you-bake-acrylic-paint/

Det står vel ganske enkelt her? Første som kommer opp på google når du søker.. Og hvis det ikke gir AKKURAT det svaret du leter etter, kan du ikke bare prøve deg frem? Noen ganger må man bare prøve å feile 😊

Det står at man KAN forsegle, så det er "food safe" (ikke viktig, mat eller drikke skal ikke komme i kontakt). Det står også lenger ned at man kan forsegle, så varer det lenger. Det skjønner jeg jo, men det jeg altså lurer på, er om det funker helt greit uten slik spray. Har malt krus før, da med en sånn spesialpenn fra Panduro, måtte bare brenne i ovnen. Det jeg lurte på, var om en slik penn og akrylmaling er det samme... Men ja, får nok bare prøve samme fremgangmåte som med den pennen, har i hvert fall vart i noen år det koppen. Hadde som sagt håpet at noen ville si "Ja, barnet mitt malte krus med akrylmaling og vi bare brente det i ovnen, har gått fint det!" ;) Det finnes garantert bedre måter å gjøre det på, og de svarene får jeg på Google, er ute etter de helt OK løsningene 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det vil funke dårlig, siden akrylmaling er vannløselig.

Det eneste varmebehandling vil gjøre er å tørke malingen fortere. Vil fremdeles slites vekk i vask og bruk. Funker ikke i oppvaskmaskin, og bør ikke spises/drikkes av. Porselensmaling er annerledes.

Det du evt kan gjøre er å lakkere over akrylmalingen med noe som beskytter den. Men aner ikke om det finnes hobbyprodukter til dette formålet.

Anonymkode: b4187...ddd

Takk, et slikt svar jeg var ute etter. Jeg burde brukt porselensmaling, da.. Men det har vi dessverre ikke. Det finnes visst en akrylspray (fortsatt akryl?) man kan bruke. Æsj, ferdig malte kopper, som aldri kan brukes 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...