Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fyller straks år, rundt tall, og grubler endel på hvordan jeg skal markere dagen.

Jeg har ikke lyst til å samle folk til en stor feiring, av ulike grunner. Jeg liker ikke å være vertinne for så mange på en gang, og jeg har dårlig erfaring med det. Jeg blir mer opptatt av at andre skal kose seg og har det ikke gøy selv. Dette gjelder ikke familie og øvrig, de må gjerne komme.

Men dette med hvordan feire med venninner.. Ikke alle går så godt sammen. Så å samle alle på en middag frister ikke.
Vi er noen venninner fra gammelt av hvor det har vært konflikter gjennom årene. Jeg har lagt det bak meg, men hun ene ikke. Hun unngår den ene venninnen så godt hun kan, og hun forstår ikke hvorfor jeg ikke gjør det samme. Føler hun siste tiden har begynt å trekke seg litt unna meg og.

De andre er av nyere dato og mer perifere, men jeg trives veldig godt med dem og vet det hadde blitt gøy å feire med dem. Har blitt invitert til deres feiringer opp gjennom årene.

Jeg tror nok at alle hadde «oppført» seg hadde vi gått ut sammen, men for meg føles det så anstrengende. Bør jeg bare heve meg over dette? Hva ville dere gjort? Tar gjerne i mot forslag.

Anonymkode: 3500a...4ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at du skal lage den markeringen av dagen som du ønsker og med de venninnene du har lyst til å ha der… er selv i tenkeboksen på hvordan jeg skal gjennomføre min runde dag. Det er din dag, en dag du ikke får tatt igjen så gjør den til din minnerike bursdag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Frk Johansen skrev (18 timer siden):

Tenker at du skal lage den markeringen av dagen som du ønsker og med de venninnene du har lyst til å ha der… er selv i tenkeboksen på hvordan jeg skal gjennomføre min runde dag. Det er din dag, en dag du ikke får tatt igjen så gjør den til din minnerike bursdag.

Jeg er egentlig enig med deg, men tenker for mye på det store bildet. Leste litt i tråden din. Er ikke du redd for at det kan bli litt kommentarer eller snakk, dersom du utelater noen? Såre følelser?

Jeg selv bekymrer meg for hva andre tenker eller vil si, dersom de mener at noen «mangler». Men samtidig er jeg drittlei av å tenke sånn, har tenkt sånn hele livet 😅 Skulle ønske jeg bare hadde noen helt få venninner som ikke kjente hverandre eller visste om hverandre, hadde gjort alt mye enklere 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer egentlig å dele feiringen helt opp, ut å spise med et vennepar (og mannen), ha familiebesøk. Ut å spise med en annen. Ut på byen med en annen venninnegruppe. Hadde jeg kunnet velge helt fritt, uten å bry meg om hva andre tenker, så hadde jeg foretrukket dette, uten tvil 😊 Har virkelig ikke lyst til å samle folk, pga gamle konflikter. Jeg er fornøyd med de vennskapene jeg har, og har ikke lyst til å stå i skuddlinjen eller være megler mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange er det snakk om i hhv "gamle" og "nye" gjengen? 

Anonymkode: dd999...8f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor mange er det snakk om i hhv "gamle" og "nye" gjengen? 

Nye gjengen er vi fire-stk.

Har en til ny venninne som ingen av de andre kjenner.

Gamle gjengen ( som egentlig er splittet pga konflikt hvor flere var involvert, la oss kalle dem Thea og Linn) er vi bare tre stk. Så er det en til gammel venninne som bare jeg har kontakt med, Berit, som og kjenner de andre. Thea er skeptisk til Berit og. Det som er vanskelig er at Thea er den jeg har vært nærmest med i de siste årene, vi har vært veldig gode venner, men jeg merker at jeg reagerer på noen ting ved henne etterhvert. Hun gjør alt hun kan for å unngå Linn, samtidig som hun dobbelkommuniserer med henne. Dette gjør hun med flere.

Da jeg var med og feiret Theas bursdag var hun litt på hugget og alkoholen hjalp ikke. Uansett hva jeg sa, så ble det feil. Det var ikke så hyggelig, og jeg var lei meg en stund etterpå. Det er sårt, for hun er egentlig en god venninne, men jeg føler hun har forandre seg litt med tiden. Vi har ganske forskjellige syn på endel ting, og hun kan fint irettesette meg, men hun tåler ikke det motsatte. F eks ift barneoppdragelse. Tror at det jeg ønsker er å bevare et greit forhold til henne, fordi vi har mye historie, men ikke gå så mye dypere. Og derfor grubler jeg så mye rundt akkurat denne bursdagen her .. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare dele det opp i to selskaper? Det er ingenting som sier at du må feire stort og invitere alle til en felles sammenkomst bare fordi det er et rundt tall. Du skal jo kose deg på denne dagen du også.

Anonymkode: 3837a...5db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Nye gjengen er vi fire-stk.

Har en til ny venninne som ingen av de andre kjenner.

Gamle gjengen ( som egentlig er splittet pga konflikt hvor flere var involvert, la oss kalle dem Thea og Linn) er vi bare tre stk. Så er det en til gammel venninne som bare jeg har kontakt med, Berit, som og kjenner de andre. Thea er skeptisk til Berit og. Det som er vanskelig er at Thea er den jeg har vært nærmest med i de siste årene, vi har vært veldig gode venner, men jeg merker at jeg reagerer på noen ting ved henne etterhvert. Hun gjør alt hun kan for å unngå Linn, samtidig som hun dobbelkommuniserer med henne. Dette gjør hun med flere.

Hmmm.. Hva om du inviterer alle, dvs. Ny1, Ny2, Ny3, Thea, Linn og Berit hvis jeg har forstått rett, og så satser på Thea takker nei fordi hun ikke liker Linn og Berit? Så blir dere seks personer, og det er jo en fin gruppestørrelse til et restaurantbesøk. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vurderer egentlig å dele feiringen helt opp, ut å spise med et vennepar (og mannen), ha familiebesøk. Ut å spise med en annen. Ut på byen med en annen venninnegruppe. Hadde jeg kunnet velge helt fritt, uten å bry meg om hva andre tenker, så hadde jeg foretrukket dette, uten tvil 😊 

Også en fin mulighet. Hvorfor skulle folk tenke negativt om dette? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å droppe selskap og heller gjøre noe helt annet? Høres ikke ut som at du har så veldig lyst til å holde selskap. Hva med å heller ta deg en fjelltur, en weekendreise eller en annen form for spesiell opplevelse? Eller så går det an å bruke anledningen til å gjøre noe fint for andre, f.eks. ved å jobbe frivillig.

Anonymkode: 39f13...ce4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vurderer egentlig å dele feiringen helt opp, ut å spise med et vennepar (og mannen), ha familiebesøk. Ut å spise med en annen. Ut på byen med en annen venninnegruppe. Hadde jeg kunnet velge helt fritt, uten å bry meg om hva andre tenker, så hadde jeg foretrukket dette, uten tvil 😊 Har virkelig ikke lyst til å samle folk, pga gamle konflikter. Jeg er fornøyd med de vennskapene jeg har, og har ikke lyst til å stå i skuddlinjen eller være megler mer.

Jeg synes du skal velge dette da det er det DU har lyst til. Det er din dag og din feiring. Noen vil alltid ha synspunkter på hvordan det gjøres og da kan du like gjerne velge det du ønsker. 

Jeg kjenner godt til å tenke fir mye på andre synes og for lite på egne ønsker, men det er noe å jobbe med. 

Følg dine egne ønsker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hmmm.. Hva om du inviterer alle, dvs. Ny1, Ny2, Ny3, Thea, Linn og Berit hvis jeg har forstått rett, og så satser på Thea takker nei fordi hun ikke liker Linn og Berit? Så blir dere seks personer, og det er jo en fin gruppestørrelse til et restaurantbesøk. 

Også en fin mulighet. Hvorfor skulle folk tenke negativt om dette? 

Takk. Jeg bare føler en forventning blant mine gamle venninner at jeg skal invitere til et treff, siden jeg ofte har gjort det før. Koblet og presentert folk for hverandre, men ikke hatt det noe gøy selv. Jeg føler meg egoistisk som ikke vil gjøre det denne gang og, fordi andre har lyst på en jentekveld. Har ikke lyst til å bruke min bursdag på å spleise folk, gammel og ny gruppe. Har dårlig erfaring med det. Jeg vet det høres rart ut, for over alt inviteres det jo med kreti og pleti og folk har det gøy. Tilsynelatende.

Serafina. skrev (4 timer siden):

Jeg synes du skal velge dette da det er det DU har lyst til. Det er din dag og din feiring. Noen vil alltid ha synspunkter på hvordan det gjøres og da kan du like gjerne velge det du ønsker. 

Jeg kjenner godt til å tenke fir mye på andre synes og for lite på egne ønsker, men det er noe å jobbe med. 

Følg dine egne ønsker. 

Tusen takk. Det er akkurat det jeg og tenker, at uansett så vil folk ha noe å si på det. Så like greit å gjøre som jeg selv vil ja. Godt å vite at vi er flere som kan føle det sånn ☺️

Har gjort endel positive livsendringer for meg selv siste tiden, og har lyst til å gå inn i neste ti-år og gjøre som jeg selv vil. Sette en ny standard og sette meg i respekt.

Skrevet

Jeg ville gått for flere feiringer - selv trives jeg best med mindre grupper, og har ganske varierende erfaring med å kombinere vennergrupper. Din(e) fest(er), din dag - ditt valg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk. Jeg bare føler en forventning blant mine gamle venninner at jeg skal invitere til et treff, siden jeg ofte har gjort det før. Koblet og presentert folk for hverandre, men ikke hatt det noe gøy selv. Jeg føler meg egoistisk som ikke vil gjøre det denne gang og, fordi andre har lyst på en jentekveld. Har ikke lyst til å bruke min bursdag på å spleise folk, gammel og ny gruppe. Har dårlig erfaring med det. Jeg vet det høres rart ut, for over alt inviteres det jo med kreti og pleti og folk har det gøy. Tilsynelatende.

Tusen takk. Det er akkurat det jeg og tenker, at uansett så vil folk ha noe å si på det. Så like greit å gjøre som jeg selv vil ja. Godt å vite at vi er flere som kan føle det sånn ☺️

Har gjort endel positive livsendringer for meg selv siste tiden, og har lyst til å gå inn i neste ti-år og gjøre som jeg selv vil. Sette en ny standard og sette meg i respekt.

Jeg vet du siterer en annen her også.

Det er ikke egoistisk å gjøre det som er riktig for deg. Som du sier er du i gang med livsendring for deg selv og da er dette en del av det, sånn som jeg ser det. Veldig kjedelig å velge en feiring der du ikke koser deg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Inviter de du har lyst til å invitere. At det er uenigheter mellom noen av de, får være de sitt problem. 

Anonymkode: 82b1e...29d

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du mange ganger før har tatt på deg vertsrollen og stått for treff, så vil jeg si du har avtjent verneplikten og med rette kan gi blaffen i mulige forventninger når det gjelder bursdagen din. Du runder et skarpt hjørne, det er dags å prøve noe nytt (fordi det er hva du har lyst til), og hvis noen ønsker seg en venninnekveld kan de selv arrangere det en annen dag. Det er absolutt ingenting galt med en serie av små feiringer med ulike folk. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svarene. Det føles veldig godt med støtte fra folk her, da føler jeg meg ikke helt på jordet likevel med det som jeg tenker. Jeg kommer til å dele opp feiringen, det blir så befriende å ikke ta hensyn til hva andre vil. 
Ts.😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ble 40 feiret jeg med en fest for alle venninnene mine. Det var koselig, og  jeg har ikke noe drama i gjengene slik som deg. Men etter festen tenkte jeg likevel at jeg vil jeg ikke gjøre ved neste store feiring. Jeg blir også for opptatt av å være vertinne, og jeg var så stresset på forhånd at jeg ikke helt klarte å kose meg. Nå er det ikke så lenge siden jeg ble 40, men når jeg blir 50 tenker jeg at jeg heller skal dele opp feiringen. Ta med meg noen på en helgetur, ta andre med på en middag osv. Da koser jeg meg veldig mye mer. Så absolutt, gjør det du tenker du vil ha størst glede av! Tror ikke noen vil reagere på det.

Anonymkode: 8ff9f...314

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Da jeg ble 40 feiret jeg med en fest for alle venninnene mine. Det var koselig, og  jeg har ikke noe drama i gjengene slik som deg. Men etter festen tenkte jeg likevel at jeg vil jeg ikke gjøre ved neste store feiring. Jeg blir også for opptatt av å være vertinne, og jeg var så stresset på forhånd at jeg ikke helt klarte å kose meg. Nå er det ikke så lenge siden jeg ble 40, men når jeg blir 50 tenker jeg at jeg heller skal dele opp feiringen. Ta med meg noen på en helgetur, ta andre med på en middag osv. Da koser jeg meg veldig mye mer. Så absolutt, gjør det du tenker du vil ha størst glede av! Tror ikke noen vil reagere på det.

Anonymkode: 8ff9f...314

Takk, det var interessant å høre. Jeg føler meg ganske komfortabel nå med avgjørelsen. Og det er jo noe med det du sier, at man blir for opptatt av at andre skal kose seg til å ha det gøy selv. Selv om alt går fint.😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 13.15):

Jeg er egentlig enig med deg, men tenker for mye på det store bildet. Leste litt i tråden din. Er ikke du redd for at det kan bli litt kommentarer eller snakk, dersom du utelater noen? Såre følelser?

Jeg selv bekymrer meg for hva andre tenker eller vil si, dersom de mener at noen «mangler». Men samtidig er jeg drittlei av å tenke sånn, har tenkt sånn hele livet 😅 Skulle ønske jeg bare hadde noen helt få venninner som ikke kjente hverandre eller visste om hverandre, hadde gjort alt mye enklere 🤣

Hva andre mener har jeg lært meg å blåse i, heldigvis. Jeg lander nok på hele syklubben og ut over det ber jeg de jeg vil ha sammen med meg på min dag. Skulle jeg hatt stort selskap hadde det vært mange andre avgjørelser også som måtte bli tatt. Gjør dagen til slik du ønsker! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...