AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #41 Skrevet 1. mai 2022 Årslønn 540 000. Bilen kostet 330 000. Tok lånet på rammelån siden jeg har nedbetalt bolig. Betaler det det passer meg hver måned. Ligger på 4 000 pr mnd Anonymkode: 20d35...a47
Summeer Skrevet 1. mai 2022 #42 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Aldri hørt om. Da min tidligere bil ble gjeldsfri, så fikk jeg ikke noe billigere forsikring med mindre jeg gikk ned til delkasko. Har en god forsikringspris og full bonus, så bekymrer meg ikke over det. Anonymkode: 26657...c72 Da har du ikke fulgt med i timen og endret på forsikringen din da lånet var nedbetalt. Forsikring av bil med panteheftelse er dyrere da forsikringsselskapet ikke overtar bilen dersom den vrakes siden den ikke var din, men verdien tilfaller den som har lånt ut pengene. 1 1
Summeer Skrevet 1. mai 2022 #43 Skrevet 1. mai 2022 Årslønn ca 2,1 mnok, betalte kontant (kontooverføring) for en 3 år gammel bil til 400.000 for ett år siden. Brukte ca 9mnd på å spare opp til bilen. I tillegg har vi en 10 år gammel liten slite-bil som vi også kjøpte uten lån for 7 år siden, da til 150.000 kr. Den ble påkjørt i siden i rushen for to år siden, og vi fikk velge mellom 50.000 kr eller få rettet skadene. Vi tok pengene siden det omtrent er bilens verdi (traff dør, bakskjerm og lista under døra).
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #44 Skrevet 1. mai 2022 Sammenlagt årslønn ca 750-800 (samboer er i full jobb, jeg studerer). Bilen kostet 120 k, 5 år gammel Vw stasjonsvogn. Tok opp lån som vi betaler ekstra på i måneden for å bli kjappere ferdig, da mesteparten av sparepengene på daværende tidspunkt var låst fast i bolig. Anonymkode: ba114...f3a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #45 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Penger er penger, de fungerer ikke forskjellig avhengig av hvor de kommer fra. Anonymkode: 14004...70a Har selv valgt å skille dette, og lever derfor som før kun med min lønn, samtidig som at arvepengene vokser. Poenget er at en bruksbil får aldri blitt noe annet enn en dårlig investering uansett. Med høy kjørelengde i tillegg så kan bilen halveres i verdi i løpet av kort tid. Hadde aldri cashet ut et beløp over 100 000 for det. Anonymkode: 26657...c72
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #46 Skrevet 1. mai 2022 Summeer skrev (13 minutter siden): Da har du ikke fulgt med i timen og endret på forsikringen din da lånet var nedbetalt. Forsikring av bil med panteheftelse er dyrere da forsikringsselskapet ikke overtar bilen dersom den vrakes siden den ikke var din, men verdien tilfaller den som har lånt ut pengene. Dette er rett og slett bare tull. Anonymkode: 2074e...d73
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #47 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har selv valgt å skille dette, og lever derfor som før kun med min lønn, samtidig som at arvepengene vokser. Poenget er at en bruksbil får aldri blitt noe annet enn en dårlig investering uansett. Med høy kjørelengde i tillegg så kan bilen halveres i verdi i løpet av kort tid. Hadde aldri cashet ut et beløp over 100 000 for det. Anonymkode: 26657...c72 Akkurat, bil er en dårlig investering. Den blir verken dårligere eller bedre avhengig av hvor pengene kommer fra. Om du lånefinansierer noe må det være fordi du enten ikke har penger, eller fordi du tenker at lånet kan investeres i noe som gir større avkastning enn lånerentene. Det er ikke vanskeligere. Hvis kontantbeløpet ditt står i banken til lavere rente enn lånet taper du. Hvis du tar større risiko kan du være heldig og tjene. Anonymkode: 14004...70a 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #48 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er rett og slett bare tull. Anonymkode: 2074e...d73 Absolutt ikke. I mitt forsikringsselskap blir årspremien mer enn doblet hvis det er pant i bilen. Anonymkode: fbe4a...1a6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #49 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke. I mitt forsikringsselskap blir årspremien mer enn doblet hvis det er pant i bilen. Anonymkode: fbe4a...1a6 Hva slags forsikringsselskap var det og hvor mye betalte du i mnd? Anonymkode: 26657...c72
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #50 Skrevet 1. mai 2022 Vi har en bil i husholdningen. Bilen kostet 48 000 kr. Ca. 1,4 mill i lønn. Anonymkode: 2833c...6c5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #51 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva slags forsikringsselskap var det og hvor mye betalte du i mnd? Anonymkode: 26657...c72 At dere har valgt et dårlig forsikringsselskap gjør det jo ikke til en sannhet for alle. Anonymkode: 2074e...d73 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #52 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags forsikringsselskap var det og hvor mye betalte du i mnd? Anonymkode: 26657...c72 Det er en egen avtale gjennom fagforening, men under Storebrand. Uten pant i bilen betaler jeg drøyt 3000,- i året pluss trafikkforsikringsavgift (eller hva det nå heter i dag). Anonymkode: fbe4a...1a6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #53 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en egen avtale gjennom fagforening, men under Storebrand. Uten pant i bilen betaler jeg drøyt 3000,- i året pluss trafikkforsikringsavgift (eller hva det nå heter i dag). Anonymkode: fbe4a...1a6 3000 kr i året for full kasko? Anonymkode: 26657...c72
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #54 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At dere har valgt et dårlig forsikringsselskap gjør det jo ikke til en sannhet for alle. Anonymkode: 2074e...d73 Hva betaler du i forsikring da? Anonymkode: fbe4a...1a6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #55 Skrevet 1. mai 2022 660.000 i lønn. Bilen kostet 5000, - måte ha en liten fiks til PKK og nye vinterdekk, så totalt ble det 15.000. Anonymkode: e5c9a...cb8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #56 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Akkurat, bil er en dårlig investering. Den blir verken dårligere eller bedre avhengig av hvor pengene kommer fra. Om du lånefinansierer noe må det være fordi du enten ikke har penger, eller fordi du tenker at lånet kan investeres i noe som gir større avkastning enn lånerentene. Det er ikke vanskeligere. Hvis kontantbeløpet ditt står i banken til lavere rente enn lånet taper du. Hvis du tar større risiko kan du være heldig og tjene. Anonymkode: 14004...70a Akkurat når det gjelder bil så er det umulig å si hvor mye man vil tape på noen som helst måte. La oss si du er så uheldig å kjøpe en bil til 100 000 kontant, og i løpet av året så får du 80 000 i vekstedregninger. I et annet tilfelle så tar du lån på en bil og i løpet av året får du 3000 i verkstedregninger. I hvilket av tilfellene taper du mest? Det er altfor stor risiko i utgangspunktet å kjøpe en bil og man har ikke garanti for noe. Og i tillegg til tapt bruksverdi, så synes jeg det er best med med lån på alle punkter. Anonymkode: 26657...c72
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #57 Skrevet 1. mai 2022 Inntekt uføretrygd minstesats. Hadde AAP minstesats i 7 år før det. Kjøpte bilen desember 2020. Bilen kostet 94 000 kr Fikk 20 000 kr av mamma som hun fikk i arv fra mormor. Det er eneste jeg har fått av penger og fikk et personlig lån på 10 000 kr som jeg betalte tilbake året etter ved hjelp av halvskatt i juni og desember, og litt sparing. Resten har jeg spart og skrapt det jeg kan i 4 år. Planen var så klart egentlig en mye billigere bil til maks 40 000 kr og det var det jeg hadde klart da jeg begynte å se etter bil. Så kom det en bil jeg måtte bare ta. Noe annet hadde vært idiotisk og blåst i huet. 2017 modell, automat, topp versjon med alt av utstyr som sensorer og ryggekamera. Veldig lav kilometerstand og pent kjørt. Var dødsbo og ei godt voksen dame som ville ha bilen vekk fort som overhode mulig og hun brydde seg ikke om pris. Hadde maks flaks og var første som ringte på bilen, så klart sier jeg ikke nei til en slik bil. Så hele bufferen og sparepengene gikk til bil og jeg angrer ikke en dag. Jeg ville aldri i livet hatt råd til å kjøpe en så ny og fin bil uten å måtte ta opp billån. Anonymkode: ad844...3e3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #58 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva betaler du i forsikring da? Anonymkode: fbe4a...1a6 At du har en spesialavtale som kun gjelder om det ikke er pant i bilen gjør jo ikke at det er slik det vanligvis er med bilforsikringer. Så å fortelle det i tråden her er jo rett og slett bare tull. Anonymkode: 2074e...d73
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #59 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): At du har en spesialavtale som kun gjelder om det ikke er pant i bilen gjør jo ikke at det er slik det vanligvis er med bilforsikringer. Så å fortelle det i tråden her er jo rett og slett bare tull. Anonymkode: 2074e...d73 Jeg antar du er fornøyd med forsikringen din, og da er det jo i aller høyeste grad relevant å vite hva du ser på som en god forsikringsavtale. Særlig med tanke på at du anklager andre for å velge dårlige forsikringsselskap. Anonymkode: fbe4a...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #60 Skrevet 1. mai 2022 Summeer skrev (7 timer siden): Da har du ikke fulgt med i timen og endret på forsikringen din da lånet var nedbetalt. Forsikring av bil med panteheftelse er dyrere da forsikringsselskapet ikke overtar bilen dersom den vrakes siden den ikke var din, men verdien tilfaller den som har lånt ut pengene. Det var jo nettopp det jeg gjorde. Endret derfor til ansvarsforsikring da bilen var nedbetalt for å få det billigere. Nå betaler jeg 7700 + årsavgift i året for kasko + som i tillegg dekker motorhavari på den nye bilen med pant. På min gamle bil uten pant fikk jeg et tilbud på rundt 5000 + årsavgift på delkasko. Valgte kun ansvarsforsikring på den for å få det merkbart billigere. Betaler nå 2100 + årsavgift for ansvarsforsikring på bilen jeg har uten pant. Klarer ikke å se at forsikring er dyrere med pant. Ihvertfall ikke forsikringsselskapet jeg bruker. Anonymkode: 26657...c72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå