Gå til innhold

KJENNER DU NOEN SOM BRUKER NOBLIGAN OG FENTANYL PLASTER OG SOM KJØRER LASTEBIL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen forleden for å få helseattest slik at jeg kunne fornye klasse C1 på førerkortet mitt men legen ville ikke gi meg det for jeg bruker smertestillende fast daglig. Jeg bruker Nobligan 100mg morgen og så går jeg på Fentanyl smerteplaster 25 mikrogram. Dette bruker jeg fordi jeg har en ryggskade jeg fikk for 25 år siden. Legen sa at det var nye regler for dette og ingen som bruker noen av disse medikamentene får kjøre lastebil i Norge.

Finnes det ingen sjåfører av lastebiler i Norge som fast bruker smertestillende? Jeg må enten slutte på smertestillende eller så mister jeg retten til å kjøre klasse C1.

Noen som har opplevd noelignende eller helt motsatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer det. Legen har rett, reglene er strammet inn.

AnonymBruker
Skrevet

Finn deg en annen jobb hvis du må bruke smertestillende, folk som knasker piller har ingenting i trafikken å gjøre og spesielt ikke yrkessjåfører.

Anonymkode: 26fc1...661

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Finn deg en annen jobb hvis du må bruke smertestillende, folk som knasker piller har ingenting i trafikken å gjøre og spesielt ikke yrkessjåfører.

Tror du har misforstått hva TS spør om, du bør lese hovedinnlegget på nytt.

Anonymkode: b1809...451

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å «knaske piller» høres ut som at det er noe man gjør for gøy, eller rus. Det blir en negativ vinkling.

Da bør heller annen type smertelindring forsøkes.  Mulig massasje i setet og medisiner som ikke har de farlige bivirkningene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mista kl CE fordi jeg bruker smerteplaster og vallergan samtidig. Bare smerteplaster eller bare vallergan, så kunne jeg beholdt det. Men ikke i kombinasjon sammen. 
Jeg søkte om disp for kl C1 men fikk avslag på det også. 
Inget alternativ for meg å kutte ut noe så da forsvant kl CE. 
Kl B kan du bruke 300 morfinekvivalenter uten at du mister lappen. 
Man er ikke «rusa» eller uoppmerksom når man bruker den samme dosen over flere år uten å endre noe. Legens ord. 
Det var jævlig surt å miste kl CE. 
K55

Anonymkode: e52c3...c51

AnonymBruker
Skrevet
John McClane skrev (1 time siden):

Jeg var hos legen forleden for å få helseattest slik at jeg kunne fornye klasse C1 på førerkortet mitt men legen ville ikke gi meg det for jeg bruker smertestillende fast daglig. Jeg bruker Nobligan 100mg morgen og så går jeg på Fentanyl smerteplaster 25 mikrogram. Dette bruker jeg fordi jeg har en ryggskade jeg fikk for 25 år siden. Legen sa at det var nye regler for dette og ingen som bruker noen av disse medikamentene får kjøre lastebil i Norge.

Finnes det ingen sjåfører av lastebiler i Norge som fast bruker smertestillende? Jeg må enten slutte på smertestillende eller så mister jeg retten til å kjøre klasse C1.

Noen som har opplevd noelignende eller helt motsatt?

En i nær familie av meg bruker fentanyl plaster, det er ingen problem med å kjøre bil og dette har han attest på. Men nå kjører han bare sin egen personlige bil, ikke lastebil. 

Anonymkode: 118ef...4ad

Skrevet

Dette er helt korrekt, det ble nye regler for i januar i fjor. Selv brukte jeg Nobligan og fikk beskjed om at jeg ikke kunne kombinere dette med vanlig bilkjøring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg mista kl CE fordi jeg bruker smerteplaster og vallergan samtidig. Bare smerteplaster eller bare vallergan, så kunne jeg beholdt det. Men ikke i kombinasjon sammen. 
Jeg søkte om disp for kl C1 men fikk avslag på det også. 
Inget alternativ for meg å kutte ut noe så da forsvant kl CE. 
Kl B kan du bruke 300 morfinekvivalenter uten at du mister lappen. 
Man er ikke «rusa» eller uoppmerksom når man bruker den samme dosen over flere år uten å endre noe. Legens ord. 
Det var jævlig surt å miste kl CE. 
K55

Anonymkode: e52c3...c51

Jeg synes dette er litt feil for de som bruker smertestillende fast  hver dag hele året så har kroppens toleransegrense endret seg slik at de ikke sløver slik som det gjør på de som bruker medisinen en og annen gang. Som du sier så er legen min også enig i dette men reglene er endret av politikere som har liten eller null kompetanse på området. Trist at reglene er blitt så endret for de som har kroniske smerter, mange har mistet jobb pga dette. Det er annerledes når en har kroniske smerter og dette er det ikke tatt tilstrekkelig hensyn til. Jeg ville heller satt på meden yrkessjåfør med kroniske smerter og et smerteplaster på enn en personbil hvor føreren har inntatt 300 morfinekvivalenter.......

AnonymBruker
Skrevet
John McClane skrev (På 1.5.2022 den 22.02):

Jeg synes dette er litt feil for de som bruker smertestillende fast  hver dag hele året så har kroppens toleransegrense endret seg slik at de ikke sløver slik som det gjør på de som bruker medisinen en og annen gang. Som du sier så er legen min også enig i dette men reglene er endret av politikere som har liten eller null kompetanse på området. Trist at reglene er blitt så endret for de som har kroniske smerter, mange har mistet jobb pga dette. Det er annerledes når en har kroniske smerter og dette er det ikke tatt tilstrekkelig hensyn til. Jeg ville heller satt på meden yrkessjåfør med kroniske smerter og et smerteplaster på enn en personbil hvor føreren har inntatt 300 morfinekvivalenter.......

Og JEG ville ikke sittet på med noen av dem! Bra at reglene er strammet inn! Bare synd det selvsagt ikke stopper folk fra å kjøre ulovlig i medikamentpåvirket tilstand..

Anonymkode: 42879...98c

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 22.28):

Og JEG ville ikke sittet på med noen av dem! Bra at reglene er strammet inn! Bare synd det selvsagt ikke stopper folk fra å kjøre ulovlig i medikamentpåvirket tilstand..

Mulig det men det er ikke så farlig som mange tror. Hodet og sanser venner seg til det samtidig som det har en viss effekt mot smerter selv om de også er redusert. Men reglene er til for å følges så det er bare å vinke farvel til mitt C1 tillatelse....

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 22.28):

Jeg tror heller jeg ville satt på med en full lastebilsjåfør enn en gjennomsnittlig bilsjåfør. Men det er primært fordi lastebiler dreper, de blir ikke drept. Hvis man er uoppmerksom i en semi og treffer en personbil skjer ingenting. Med deg selv, personbilen blir jo most. Treffer du en buss? Det går helt fint, ikke med bussjåføren eller passasjerene, men med deg. Bare du klarer å holde deg noenlunde på vegen blir konsekvensene aldri dine.

Jeg så en lastebil med et barnesete, som var framovervedendt, først tenkte jeg hvor uansvarlig det var, men så kom jeg på. Uansett hva han treffer, eller hva som treffer han, så vil det stort sett gå bra. 50 tonn er helt magisk i møte med andre kjøretøy, og selv hindringer som hus kan man kjøre gjennom. Selv med en vanlig buss klarer man fint å skrelle bort et autovern. 

Reglene rundt rus, medisiner og kjøring trenger en overhaling. Slik det er nå hindres yrkessjåfører å få hjelp med smerter, angst og rusproblemer. Jeg tror ikke selvmedisinering er løsningen. Hvis man mister jobben av å få 20 vival fra legen, da kjøper man jo bare 200 xanax fra en østeuropeisk sjåfør, og så kjører man videre. Man blir ikke tatt før man krasjer...

Skrevet
John McClane skrev (På 16.5.2022 den 0.58):

Mulig det men det er ikke så farlig som mange tror. Hodet og sanser venner seg til det samtidig som det har en viss effekt mot smerter selv om de også er redusert. Men reglene er til for å følges så det er bare å vinke farvel til mitt C1 tillatelse....

Endringen av reglene har tatt fra mange jobben. Personer med et øye for eksempel, kunne før få dispensasjon. Men nå mistet de jobben helt. 

At det er ufarlig fordi man venner seg til det er jeg tvilende til. Det stemmer ikke med forskningen vi har. Selvsagt vil toleranse virke inn, men det er uansett mye høyere fare for ulykker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...