Gjest Gjest_petra_* Skrevet 6. november 2005 #1 Skrevet 6. november 2005 skal kjøpe katt og valget står mellom birma og maine coon. Begge er nydelige katter, men jeg lurer litt på gemytt, livlighet, stell, ute/innekatt, forhold til barn o.l. håper noen som har disse kattene kan svare!
Ciara Skrevet 6. november 2005 #2 Skrevet 6. november 2005 (endret) Birma Jeg var faktisk interessert i Maine Coon selv, men valgte Birma. Jeg angrer ikke en dag! De er så lekne og kosete at det er en fryd. Som oftest er de ganske rolige, de tasser stort sett etter meg og skal være der jeg er. Så har de et par lekeraptuser i døgnet der det går vilt for seg en kort stund (veldig underholdende) Men for all del, Maine Coon virker som en fantastisk katterase - det er nok mange superfornøyde Maine Coon-eiere rundt omkring også. Dersom du trenger mer info om Birma, kan du ta en titt på www.birmanett.no. Endret 6. november 2005 av Ciara
Gjest Gjest_PETRA_* Skrevet 6. november 2005 #3 Skrevet 6. november 2005 TAKK FOR SVAR! KAN BIRMAEN GÅ LITT UTE, ELLER MÅ DEN VÆRE INNE HELE TIDEN? HVA NÅR VI ER PÅ JOBB, KJEDER DEN SEG DA HVIS DEN MÅ VÆRE INNE HELE TIDEN? HVA GJØR DERE? SER AT DE KAN GÅ I BÅND, MEN....
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2005 #4 Skrevet 6. november 2005 TAKK FOR SVAR! KAN BIRMAEN GÅ LITT UTE, ELLER MÅ DEN VÆRE INNE HELE TIDEN? HVA NÅR VI ER PÅ JOBB, KJEDER DEN SEG DA HVIS DEN MÅ VÆRE INNE HELE TIDEN? HVA GJØR DERE? SER AT DE KAN GÅ I BÅND, MEN.... ← Hvis du skal ha innekatt bør du få deg to stk. En enslig innekatt kan lett kjede seg, og kattunger bør uansett ikke være for lenge hjemme alene. Med en lekekamerat vil ikke kattene kjede seg mens du er på jobb
shi Skrevet 6. november 2005 #5 Skrevet 6. november 2005 (endret) Begge kan være ute, men det er langhårskatter, og det krever en del pelsstell, særlig om de er ute. Da setter det seg lett mye rusk i pelsen. Innekatter har godt av selskap, og om du ikke klarer å bestemme deg så kjøp en av hver, da vel. Da lærer du begge raser å kjenne. Ikke avlskatter (utstillings/avlsfeil) får man kjøpt til redusert pris, så da kan det bli to for en. Beskrivelsen Ciara gir passer utmerket på min SkogCoon (blanding) katt, så de er nok ganske like i gemytt. Endret 6. november 2005 av shi
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2005 #6 Skrevet 6. november 2005 Er ikke Main coone en canadisk skogskatte? Som kan bli voldsom stor? Mener jeg leste en artikkel i hjemmet om den for lenge siden. Virker som en utrolig flott katt.
Ciara Skrevet 7. november 2005 #7 Skrevet 7. november 2005 Vi har to birmaer som er innekatter. Dvs, de går ute en del på hytta, men bare under oppsyn. Det er selvfølgelig opp til deg om du ønsker å katten ute eller ikke, men det anbefales ikke å ha katter som så tydelig ser ut som rasekatter ute. De kan feks bli stålet (faktisk!), i tillegg til at de kan bli utsatt for andre farer. Men det er et valg du tar. Vært oppmerksom på at de fleste oppdrettere ikke vil selge Birma til deg dersom du sier at du har tenkt å ha den ute. Vil også anbefale deg å få to katter. Vi hadde først bare en, og han stod alltid og ventet i gangen når vi kom hjem. Så fikk vi en til, og de koser seg når vi er borte. De venter ikke lenger når vi kommer hjem, i stedet ligger de og sover eller leker. En ting er at det er bedre for DEM å være to - det er bedre for oss også! Da slipper vi å ha dårlig samvittighet om vi er noen timer borte.
Ciara Skrevet 7. november 2005 #8 Skrevet 7. november 2005 ...også er det få ting som er søtere enn to kattunger som leker og koser med hverandre, da
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #9 Skrevet 7. november 2005 Vi hadde en MaineCoon hann (kastrert), og han var en skjønn fyr,men sær som bare fyttirakkern. Minte kanskje litt om en slags "kattehund" for han var veldig nysgjerrig på hva vi gjorde,og ville være "med" hele tiden. Kosete var han ikke i det hele tatt, og det er heller ikke vanlig at kattene av denne rasen er det, men ingen regel uten unntak. Opplevde også at han vantrivdes med å være innekatt,og at han fikk et mye bedre liv når han fikk lov til å gå rundt ute på egenhånd (brukte sele en periode) og utforske verden rundt seg. Uansett er det veldig vakre og fascinerende katter med et unikt utseende. Forbered deg på masse pelsstell, vil jeg bare si til slutt! Desverre fikk vår katt nyresvikt, noe som også er vanligere hos Maine Coon enn hos de fleste andre raser,og måtte avlives ( nyresvikt er uhelbredelig ) i sommer.
Gjest Isabellas Skrevet 12. november 2005 #11 Skrevet 12. november 2005 Jeg hadde Birma, og den var såååå snill og kosete - var ved min side hele tiden. Veldig selskapssyk, alltid i fanget og hun tilmed sov på ene hodeputa om natta og vekte meg når den ville leke eller ha oppmerksomhet. *søtt* Mens jeg var på jobb, sov den stort sett, men hun sa fra (mjaua til meg) hvis jeg kom hjem etter å ha vært litt lengre borte. Skulle jeg hatt katt igjen, så hadde det blitt birma, snillere og søtere katt fantes ikke! Desverre døde hun etter ett år av virus (ifølge veterinæren...) men den tida jeg hadde katten var precious! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå