Gå til innhold

Hvor tidlig er det ok med trampolinehyl og skrik på en søndag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et typisk eneboligstrøk. Vi har flere barn som nå er tenåringer eller eldre. Vi har også hatt trampoline, men satte den på et sted på tomta som var mest til ulempe for oss selv (baksiden av huset til naboen/inntil garasjen vår, sånn at vi ikke klarte å gå forbi den og terrassen, men det var der vi så den var til minst sjenanse for andre.

Naboen har trampoline stående så langt vekk fra sitt hus som mulig på sin tomt. Vi er på en måte fire hus hvor tomtene "møtes i dette hjørnet der de har plassert den. Klin inntil gjerdet som går mellom den ene naboen og oss. Hvis jeg sitter på terrassen føler jeg omtrent at ungene hopper oppå bordet. 

Det verste er allikevel støyen. Lekestøy er en ting, å skrike for å se hvor høyt du klarer å skrike flere ganger i timen, det fikk våre aldri lov til. Jeg reagerer på at ungene ikke får tilsnakk for den type bråk (igjen, lekebråk er noe helt annet).

I dag er det 7 unger på trampolina. To av dem er i samme husstand (som eier trampolina). Jeg kjenner jeg blir skeptisk i disse tider hvor man anbefaler faste lekevenner og avstand. Det rullerer enormt hvilke unger som er på denne trampolina sammen med dem som bor der. Altså ingen faste lekevenner å snakke om, og de holder jo naturlig nok ikke avstand. Dette dreier seg om barn i alder fra førskolebarn til 3.trinn.

Foreldrene har tydeligvis heller ingen restriksjoner for hvem som kan hoppe med dem i disse tider. Greit at det er ute, men med en sånn rullering av hvem som er der, og null begrensninger, så skal det ikke mye til hvis ET av disse barna er smittet.

Jeg føler meg som DEN bitchen som tenker på dette i det hele tatt. Jeg er åpen for å få beskjed om å passe mine egne saker, altså. Men jeg jobber med barn i en gruppe som straks skal tilbakeføres til sitt sted på dagtid, og ting som dette må jeg si at gjør meg skeptisk. Når foreldre ikke klarer å få barna til å holde avstand på fritiden og heller ikke holde seg til de samme lekegruppene/lekevennene.

Er dette ok, tenker dere? Både i forhold til vanlig støy og i forhold til hvordan man lever i disse tider? Skjønner at det er to ulike ting.

Hogg hodet av meg hvis dere mener det er grunn til det! ;)

Anonymkode: e3588...e49

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, slapp av! Dei skal jo møtes på skolen snart uansett... 

lyder om sommeren får du bare tåle. La barn leke! Er ikke så ofte barn er ute i friluft lenger..

Anonymkode: 34866...9b3

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

En ting er antall personer på trampolina (det skal vel uansett ikke være stort flere enn 2-3 på den om gangen for å forhindre skader osv). Men den støyen de lager og plasseringen synes jeg er noe du kan ta opp med naboen! Hadde jeg hatt en trampoline klint oppi min tomt så jeg følte jeg satt på utstilling på min egen terrasse og at det var et konstant bråk med skriking der hadde jeg nok sagt ifra. Blir ganske slitsomt i lengden! Unødvendig å plage naboen for å slippe unna mesteparten av støyen fra trampolina selv...

Anonymkode: 02189...43e

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg irriterer meg også over den skrikingen bare for å skrike. Ingen jeg kjenner fikk lov til det når vi var barn, og vi klarte fint å ha det gøy og leke likevel. Søsteren min jobber i barnehage og har gjort det i 20 år og hun sier at dette har blitt merkbart verre med årene. Den "barn er barn la dem leke"-holdningen når det eneste barnet gjør er å skrike av full hals uten noen grunn, ikke fordi de er glade og leker men bare fordi det er gøy å skrike. Før gjorde de ikke det fordi da ble de fortalt at det lar man være og at man kan ta litt hensyn til verden rundt seg selv om man leker. Spesielt i boligfelt eller bakgårder i byen. Og ja det er faktisk forskjell på lekelyder og sånn skriking, jeg hører jo fint forskjell selv fra barna som leker utenfor vinduene her jeg bor. 

Anonymkode: f6f49...352

• Liker 13
Skrevet

Jeg hater tramplineskriking. Samme problemet her. Samtlige har plassert tramplina langt fra, seg selv og mot vår tomt. Blir 3 stk hos oss. To av dem er ekstremt bråkete. Jeg tør ikke si noe da jeg selv har en to åring. Hva om han om nien år er gatas bråkmaker 🙈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tanker du bør passe dine egene saker. Den står på deres tomt og de har lov til å sette trampoline der. Kjipt for dere ja,  men sånn er det å bo i tettbygde strøk. 

Anonymkode: 1f181...b3c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg irriterer meg også over den skrikingen bare for å skrike. Ingen jeg kjenner fikk lov til det når vi var barn, og vi klarte fint å ha det gøy og leke likevel.

Hehe du var nok mer støyende enn du selv tror og husker...

Barna har vært innesperra i lang tid nå, la de få herje. Hvis du ikke liker det må du faktisk flytte fra tettbygd strøk, det er lov å hoppe

Anonymkode: dea54...a95

• Liker 10
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Barna har vært innesperra i lang tid nå, la de få herje. Hvis du ikke liker det må du faktisk flytte fra tettbygd strøk, det er lov å hoppe

Tro meg, barn har ikke vært innesperret. De har hoppet på trampoline (blandet annet) og ikke vært på skolen. Gjerne med søsken eller lekevenner. 

Ja klart de skal få hoppe og kose seg. Barnelatter og lek er hyggelig. Og man må klart tåle det når man bor tett. Men det er skrikingen og hyling. Ja, det virket som det testes ut hvor mye volum man kan få ut. 

Skjønner at foreldrene må jobbe også. Men vært mye mer trsmpolinebruk den siste tiden. 

• Liker 7
Gjest MrsMacchiato
Skrevet

Kjenner dette veldig godt fra vårt nabolag. Vi er fire naboer som bor på rekke og rad, og de tre andre har satt trampolinene så langt bort fra sitt eget hus som mulig. Noe som gjør at vi har trampoliner i fleisen uansett hvor vi ser. Selv har jeg satt vår så langt inn på tomten vår; rett bak garasjen vår, og uten at naboenes hus kan se den i det hele tatt (ikke gjennom vinduer engang). Den står i skyggen mye av dagen, sol gjør at det er ganske kaldt på den for tiden. Men vi gjorde dette for å vise hensyn, og for å gå frem som et godt eksempel. Tror nesten vi skjulte den så godt at de andre naboene ikke vet at vi har den i det hele tatt...

Her i huset har også barna lært at skriking ikke er ok. Ikke vil jeg selv høre det, synes skriking er en uting. Høylydt  latter og lek er selvsagt noe annet.

Nærmest nabomann er kanskje den som bruker naboens trampoline mest, og det er ikke måte på hvor høyrøstet han er når han skal engasjere barna sine. I går holdt han på hele dagen. Det er litt slitsomt å høre på i lengden...

Skrevet

Bosett dere på landet. Eller ta propper i ørene. Her er det også endel lyder, men det er nå sånn det er å bo i boligfelt med mange eneboliger og drøssevis av barn. Min egen barndom var fantastisk, masse utelek og vi var sikkert høylytt til tider, men vi var jo så sinnsykt lykkelige. Alle barn fortjener det.

• Liker 5
Skrevet

Jeg bor på landet, men fortsatt noen hus i nærheten. Da jeg vokste opp, tidlig 2000-tallet, fikk vi tilsnakk fra mamma eller pappa dersom vi skrek eller lagde for mye støy på trampolinen. Rett og slett beskjed om at det kunne bry naboene. Nå har det det blitt bygget ut her. Stort hus i det som var min nabos hage. De har unger på trampolina til alle døgnets tider og jeg blir snart gal. Foreldrene har tydeligvis ingen respekt for naboene. Dette er jo selvsagt ikke barnas feil. Jeg var lykkelig med grenser.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tanker du bør passe dine egene saker. Den står på deres tomt og de har lov til å sette trampoline der. Kjipt for dere ja,  men sånn er det å bo i tettbygde strøk. 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, slapp av! Dei skal jo møtes på skolen snart uansett... 

lyder om sommeren får du bare tåle. La barn leke! Er ikke så ofte barn er ute i friluft lenger..

Anonymkode: 34866...9b3

Jepp. Sånn er det å bo i tettbygd strøk. Og barn er barn, de er høylytte og det er ikke ulovlig med barneskrik eller annen bråk på dagtid. 

Anonymkode: 0889b...d47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, MammaLinda skrev:

Jeg bor på landet, men fortsatt noen hus i nærheten. Da jeg vokste opp, tidlig 2000-tallet, fikk vi tilsnakk fra mamma eller pappa dersom vi skrek eller lagde for mye støy på trampolinen. Rett og slett beskjed om at det kunne bry naboene. Nå har det det blitt bygget ut her. Stort hus i det som var min nabos hage. De har unger på trampolina til alle døgnets tider og jeg blir snart gal. Foreldrene har tydeligvis ingen respekt for naboene. Dette er jo selvsagt ikke barnas feil. Jeg var lykkelig med grenser.

Du bråkte nok mer enn du husker😆

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2020 den 19.36):

Hehe du var nok mer støyende enn du selv tror og husker...

Leste du hele innlegett mitt? Det er forskjell på lekestøy og skriking. Skal ikke si noe om før jeg var 5 år. Men jeg er 100% sikker på at jeg i barneskolealder aldri skrek av full hals bare fordi det var gøy å lage lyd. Og jeg fikk beskjed av foreldrene mine om å ta hensyn til naboer og andre folk. At jeg ikke var musestille er greit nok, det har jeg heller ikke hevdet.

Og det er ikke lov med alt av bråk selv om man bor tettbygd. Det er ikke sånn at det kun er de som plages av bråk som skal tåle det og ta hensyn mens de som bråker ikke skal ta noe hensyn. Vil tro du ikke synes det er ok om den samme naboen velger å ha hagefest med store høytalere når ungene skal sove. 

AnonymBruker skrev (På 20.4.2020 den 14.55):

Du bråkte nok mer enn du husker😆

Poenget hennes var vel at hun fikk tilsnakk og beskjed om å ta litt hensyn, noe barna TS snakker om tydligvis IKKE får. Og som andre her i tråden og tydligvis ikke tenker er nødvendig fordi "barn er barn". Skjønner ikke hvorfor barn aldri skal ta hensyn til noe men alle i samfunnet skal ta hensyn til og tåle alt fra barn?

Jeg hadde forresten en veldig lykkelig barndom selv om jeg ble bedt om å ikke skrike og lærte å være høflig og bry meg om folk rundt meg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva, jeg bor i byen hvor barn ofte ferdes på ettermiddags/kveldstid, og denne skrikingen for å se hvor høyt man klarer og skrike er faktisk blitt en greie. I begynnelsen av at jeg bodde der, løp jeg til vinduet flere ganger og forventet å se noen ligge klemt under en bil eller noe, men det er visst bare noe barn og unge gjør nå. 

Kanskje barneoppdragelse i henhold til å vise hensyn er blitt litt vel slapt. Men det du kan gjøre TS blir vel selvfølgelig å snakke med foreldrene/barna selv. Kast over en pakke kjeks eller noe som bestikkelse omså.

Evt, lyv på deg at du har en baby som våkner av bråket.

Anonymkode: 0ef13...09c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjarmen ved å bo i boligstrøk. 

Jeg tror ikke det vil komme noe bra ut av å konfrontere hverken voksne eller foreldre med dette.

Anonymkode: 97705...195

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget hennes var vel at hun fikk tilsnakk og beskjed om å ta litt hensyn, noe barna TS snakker om tydligvis IKKE får. Og som andre her i tråden og tydligvis ikke tenker er nødvendig fordi "barn er barn". Skjønner ikke hvorfor barn aldri skal ta hensyn til noe men alle i samfunnet skal ta hensyn til og tåle alt fra barn?

Jeg hadde forresten en veldig lykkelig barndom selv om jeg ble bedt om å ikke skrike og lærte å være høflig og bry meg om folk rundt meg. 

Det vet jo ts 0 om. Jeg står i alle fall ikke å roper til barna mine at de må dempe seg så naboen hører. Det er flaut for både foreldre og barn. 

kan det være at det er forskjell på voksne og barn tro🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen faktisk kan forsvare barn som bevisst skriker. Man hyler, roper, og skriker når man er i fare, da er det greit. Hører jeg hylende barn så tror jeg at noe er galt og forter meg for å se om noe har skjedd eller om noen trenger hjelp. "Hvem kan skrike høyest"-leken er en uting og har ingenting å gjøre med hvor lykkelig barndom man får. Det kan potensielt være farlig om foreldrene og omgivelsene ikke merker forskjell på "Turi kan rope høyest"-skrik og "Turi hoppet høyt, falt av trampolinen, og brakk et bein"-skrik

Anonymkode: 83110...e7e

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, jeg! Jeg er usikker på om det har noe for seg å prøve å snakke med dem, men det er vel verdt forsøket. Hvis ikke hadde jeg glatt plantet en høy tujahekk i akkurat det hjørnet helt uten dårlig samvittighet :nigo: 

Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg er enig i betenkelighetene rundt smitte.

Bortsett fra det: Dette er en veldig spesiell tid. Jeg synes vi alle skal Være glade for at barn nå nyter å være ute, treffe venner og brenne av seg litt brakkesjuke.

Jeg bor i barnetett område selv, og er bare glad for lyder fra barn som leker ute. Hadde jeg ikke likt det, hadde jeg flyttet i leilighet opp fra bakken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...