AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #1 Del Skrevet 1. mai 2022 Jeg benytter en god del nedpriset diskene og Too Good To Go sine poser med forskjellige varer (forundringsposer). Ofte er det poser med ferdigkuttet salat/grønnsaker. På posen er "siste forbruksdato" oppgitt. Hvordan kan grønnkål gå fra å fra ok en dag, og ikke spiselig dagen etter? Hvorfor benyttes ikke heller "best før"? Jeg bruker helt fint både grønnkål, wok mix og spinat som tydeligvis ikke skal være spiselig. Og jeg lever fortsatt. Så hva gjør du? Er du mest opptatt av datoen, eller følger du dine egne instinkter og ser, lukter og smaker før du avgjør hva du skal gjøre med maten? Anonymkode: cdac9...f9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geitis Skrevet 1. mai 2022 #2 Del Skrevet 1. mai 2022 Jeg kikker på datoen og tar det med i beregningen om jeg handler middag for mange dager frem i tid. Jeg har ikke lyst til å spise kylling som er utgått for eksempel. Egg kjøper jeg nesten bare på 40% da de holder en god måned etter best før om du har de i kjøleskapet. Ellers ser jeg, lukter og smaker jeg på ting som er på grensen hjemme, kaster ikke mat før jeg vet den er gåen. Problemet er jo at det meste på butikken er pakket inn så man ikke får sett eller luktet på de skikkelig, da er det greit med datomerkinga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #3 Del Skrevet 1. mai 2022 Se, lukt og smak er mitt råd. Ferdig oppkuttede salater ser OFTE dårlig ut FØR siste forbruksdag treffer inn. Anonymkode: 3ce07...718 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #4 Del Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Se, lukt og smak er mitt råd. Ferdig oppkuttede salater ser OFTE dårlig ut FØR siste forbruksdag treffer inn. Anonymkode: 3ce07...718 Enig i det. Særlig isbergsalat. Men det jeg snakker om, er salattyper og grønnsaker som holder seg bra. F eks wokmix, grønnkål, urter osv. Kunne det ikke heller stått "Best før, men ofte god etter"? For at noen skal bli alvorlig syk av grønnsaker, må det være noe som er tilført salat, f eks skitne hender. Salatene og grønnsakene i seg selv er sjeldent farlig (om de noen gang er det). Anonymkode: cdac9...f9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #5 Del Skrevet 1. mai 2022 Mange matvarer er nå merket «best før, men ikke dårlig etter». Datomerking er produsenten pålagt å ha, og det er frem til den datoen de kan garantere at maten er 100%, men bruk sunn fornuft - se og lukt så kan det meste brukest etter utløpt dato👍🏻 Anonymkode: c147a...95b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #6 Del Skrevet 1. mai 2022 På salater kan det ha å gjøre med at de er beregnet for å spises rå. Bakterier formerer seg fort i slike poser. Skal grønnsakene stekes spiller det ingen rolle før de begynner å se dårlige ut. Anonymkode: d33fc...f71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #7 Del Skrevet 1. mai 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Enig i det. Særlig isbergsalat. Men det jeg snakker om, er salattyper og grønnsaker som holder seg bra. F eks wokmix, grønnkål, urter osv. Kunne det ikke heller stått "Best før, men ofte god etter"? For at noen skal bli alvorlig syk av grønnsaker, må det være noe som er tilført salat, f eks skitne hender. Salatene og grønnsakene i seg selv er sjeldent farlig (om de noen gang er det). Anonymkode: cdac9...f9f Grønnkål har jeg aldri hatt til dato, blir alltid ekle før den tid Anonymkode: 3fa4d...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #8 Del Skrevet 1. mai 2022 Geitis skrev (41 minutter siden): Egg kjøper jeg nesten bare på 40% da de holder en god måned etter best før om du har de i kjøleskapet. Over et halvt år. Anonymkode: 3389e...7c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #9 Del Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Enig i det. Særlig isbergsalat. Men det jeg snakker om, er salattyper og grønnsaker som holder seg bra. F eks wokmix, grønnkål, urter osv. Kunne det ikke heller stått "Best før, men ofte god etter"? For at noen skal bli alvorlig syk av grønnsaker, må det være noe som er tilført salat, f eks skitne hender. Salatene og grønnsakene i seg selv er sjeldent farlig (om de noen gang er det). Anonymkode: cdac9...f9f Når det er kuttet har de større flater hvor bakterier kan formere seg. Trodde dette var allmennkunnskap? Anonymkode: 3389e...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geitis Skrevet 1. mai 2022 #10 Del Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Over et halvt år. Anonymkode: 3389e...7c2 Helt sikkert👍 jeg har spist de opp lenge før den tid😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet 1. mai 2022 #11 Del Skrevet 1. mai 2022 Jeg vet ikke med mennesker, men jeg vet kaniner og andre smådyr ikke skal ha salat fra pose. Det er rett og slett for mye bakterier for dem. En veterinær fortalte meg st det var vanlig dødsårsak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. mai 2022 #12 Del Skrevet 1. mai 2022 Det er vel fordi det er ferskvare, de setter siste forbruksdato. Men det er lov å vise skjønn, se, lukt og smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 1. mai 2022 #13 Del Skrevet 1. mai 2022 Den datoen har ikke mye for seg. Jeg kjøpte tidligere i uken en pose med romanomix og så ikke før den kom på tallerkenen at den var brun blitt. Best før datoen er 3 mai, så her var den dårlig 6 dager før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #14 Del Skrevet 1. mai 2022 Ferdigkuttet salat blir jo ofte dårlig lenge før datostempel, synes jeg. Så det kjøper jeg veldig sjeldent. Ferdigkuttet grønnsaker har jeg ingen erfaring med, tror ikke jeg har kjøpt det. Men jeg har kjøpt grønnsaker som er nedsatt og fortsatt for bra til å slenges, men da har jeg en plan om å benytte meg av de innen kort tid. Til supper, gryter el.l som kan fryses ned. Anonymkode: 62202...3c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #15 Del Skrevet 1. mai 2022 De fleste ting som blir bedervet og dårlig når det går ut på dato slik som kjøtt, frukt, grønt, meieriprodukter har ofte "siste forbruksdag", fordi det kan være farlig å spise når det er utgått på dato. Typisk kjennetegn er våte varer som begynner å stinke og mygle når det går ut på dato. Varer som ikke blir bedervet og ikke vil begynne å stinke, men heller bare svekkes i smak og kvalitet, har ofte "Best før". F.eks. sjokolade, kaffe, snacks, knekkebrød og andre tørrvarer. Det er varer hvor det er liten fare for å bli syk. Det bare smaker mindre, smaker annerledes, harskt og beskt og slikt. Anonymkode: feb04...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #16 Del Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ferdigkuttet salat blir jo ofte dårlig lenge før datostempel, synes jeg. Så det kjøper jeg veldig sjeldent. Ferdigkuttet grønnsaker har jeg ingen erfaring med, tror ikke jeg har kjøpt det. Men jeg har kjøpt grønnsaker som er nedsatt og fortsatt for bra til å slenges, men da har jeg en plan om å benytte meg av de innen kort tid. Til supper, gryter el.l som kan fryses ned. Anonymkode: 62202...3c7 Enig. Synes alltid de salatposene i datodisken har begynt å bli litt brun i kantene og at bladene har begynt å slippe væske i posen. Jeg kjøper det kun hvis det er flere dager igjen på dato, eller fra datodisk hvis det enda ser noenlunde fint ut og skal brukes umiddelbart. Anonymkode: feb04...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #17 Del Skrevet 2. mai 2022 Hvordan kommer det bakterier i salaten? Salaten kuttes av maskiner på en fabrikk med streng hygiene, og tas ikke i av menneskehender. Posen fylles med bl.a. nitrogengass. Anonymkode: b0178...51f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #18 Del Skrevet 2. mai 2022 Det er nok ingenting som er 100% sterilt. Men først vil jo salaten bli brun og bløt fordi bladene dør ut og mister væsken sin. Litt som vanlige planter visner og blir brune, men i en tett pose så kan ikke væsken fordufte bort, og blir værende i posen slik at ting blir bløtt. Det trenger ikke nødvendigvis å være så mye bakterier og muggsporer der med en gang, den vil nok bli så bløt og udelikat først, at den kastes før muggen kommer. Anonymkode: feb04...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå