AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #1 Skrevet 30. april 2022 Jenten min begynner i bhg når hun er like over et år. Jeg vurderer om jeg skal jobbe for å fremdeles klare å gi henne morsmelk. Kan det forhindre noe av sykdommen som de fleste barnehagebarn er utsatt for første året i bhg? Er det verdt det ekstra strevet med pumping og koking av flaskesmukker? Jeg har to eldre barn, men de begynte ikke i bhg før de var over to år. Ingen av de var spesielt mye syk første året i bhg. Med de ble ammingen avsluttet da de var henholdsvis 12 og 10 mnd. Jeg kunne gjerne ammet lenger, men etterhvert som barnet ikke kunne/ville bli ammet så mange ganger om dagen lenger, falt melkeproduksjonen såpass at de ikke lenger var interessert. Noen med erfaring angående amming, barnehage for ettåring og sykdom? Anonymkode: e2703...517
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #2 Skrevet 30. april 2022 Min selvopplevde erfaring er nei. Det barnet jeg ammet gjennom første året i bhg var syk veldig ofte, mens det barnet som hadde fått mme fra første stund var syk kun er par ganger. Den trenden har fortsatt; barnet som har fått mm er klart oftest syk. Anonymkode: 1f84d...041 2
Heln Skrevet 1. mai 2022 #3 Skrevet 1. mai 2022 Kan bare prate på egen erfaring, men av hele barnegruppa på 17 barn er det min gutt som har vært minst syk til nå (og han har vært en del syk han også altså, men sluppet unna mye i forhold til de andre). Han fikk for det meste mme, jeg vet ikke med de andre men en del av dem ble nok ammet vil jeg tro. Så nei, mme’en har ikke preget immunforsvaret noe nevneverdig virker det som. 1
Anonym6789 Skrevet 1. mai 2022 #4 Skrevet 1. mai 2022 Min har fått mme fra 3 mnd, og er nesten aldri syk. En venninne som ammet til 2-3 år har konstant syke barn. Så tilfeldig virker det som, på mange jeg kjenner 1
Luckiness Skrevet 1. mai 2022 #5 Skrevet 1. mai 2022 Jeg ammet en stund etter barnehagestart. Barnet var likevel jevnlig syk. Typisk feber og/eller forkjølelse. Så vil vel ikke si det hjalp. De blir jo eksponert for mye de ikke har vært eksponert for før av bakterier og virus. Hvertfall hvis en ikke har eldre søsken. Men fordelen var at barnet fikk i seg ekstra god næring under amming når matlysten og lysten på å drikke av tutekopp ikke var høy nok. Da var det godt å kunne amme og vite at barnet fikk ekstra. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #6 Skrevet 1. mai 2022 Minste har sluppet billig unna i forhold til storebroren og søskenbarnet. Storebroren ble ammet til han var 8 mnd, mens søskenbarnet ikke ble ammet. Legene anbefalte amming lengst mulig pga allergier hos minste. Om du har muligheten og barnet ønsker det kan det være greit å amme morgen og kveld. Anonymkode: f29a3...4a1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #7 Skrevet 1. mai 2022 Jeg ammer et barn på 2 år (orker ingen diskusjon rundt amming og alder nå). I begynnelsen av året trodde jeg det beskyttet, hen var ikke mye syk mens resten av gruppa og venners barn ble syke hele tiden. Men da samfunnet åpner opp for fullt eksploderte smitten i barnehagen og ingen morsmelk i verden kunne bøte på mengden sykdom som rammet den lille kroppen. Morsmelk er bra, men ingen vidunderkur, tror jeg. Anonymkode: 1f155...a78
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #8 Skrevet 1. mai 2022 Jeg har ikke ammet, dvs jo, littegrann i tillegg til MME i ca 1 mnd, skal sies. Hadde ikke nok melk. Min sønn på nå 2,5 år er sjelden syk, også i sitt første barnehageår, starta i 2020, da han var 1 år. Når han først er syk, er det kortvarig feber og neseforkjølelse. Mine 2 venninner som fikk barn samme tid, har fullammet til 6 mnd, deretter delammet. De to jentene er ihvertfall så mye syke at, forkjølelse gang på gang, hoste, bronkitt, ørebetennelse, krupp, etc. Så selv om dette overhodet ikke er en vitenskapelig studie - så tror jeg ikke at fullamming beskytter slik. Anonymkode: 6a247...801 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #9 Skrevet 1. mai 2022 Tror nok det er tilfeldig, begge mine ble ammet første året i barnehagen og er sjelden syke. Men det som er gull med amming er at når de først blir syke og mister matlyst har de ofte fortsatt lyst å die, og får da i seg næringsrik morsmelk. Trenger ikke å bekymre seg for dehydrering. Opplevde at 1,5 åringen ble syk på ferie i syden, han mistet all matlyst den neste uken, da var det gull at jeg kunne amme og dermed fikk i ungen både væske og næring. Anonymkode: 7842f...312 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #10 Skrevet 1. mai 2022 Min ble ammet frem til litt over 1,5 år. Har ikke inntrykk av at det hjalp mot sykdom, men hvor mye/lite syk han hadde blitt uten vet man jo ikke. Men som flere skriver var det praktisk fordi han gjerne ville die og lite annet når han faktisk var syk. Hadde også kosen og tryggheten i ammingen i en periode hvor det skjedde mye i livet hans, og det var fint for begge. Anonymkode: c628d...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #11 Skrevet 1. mai 2022 Min erfaring er at barn blir mye syke når de blir utsatt for sykdommer første gang uansett. Første var aldri syk som baby, mye syk første året i barnehagen. Minste mer syk som baby (smittet av storesøster) og litt mindre i barnehagen. Begge ammet til de var ca 2,5. Noen vidunderkur er det ikke. Derimot var det veldig praktisk å fremdeles amme når de var så små og syke. Ville ikke drikke eller spise, men diet masse. Mat, drikke, kos, trøst og smertelindring i ett ❤ Anonymkode: abfd5...8bf
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #12 Skrevet 1. mai 2022 Nei, ikke etter min erfaring. I vår barnehage ble de fleste ammet slik jeg forstod det. Jeg hadde ikke melk selv og dermed ble det MME hele veien. Vil si alle var mye syke på rundtur, alle smittet alle liksom. Og så var det jo noen som var ekstra utsatt, dette var barn som ble fullammet og fortsatt fikk brystmelk. Selv er jeg eneste barn i større søskenflokk som ble ammet, og jeg har desidert uten et snev av tvil dårligst helse og har hatt det siden småbarnsår. Anonymkode: 609cc...938 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #13 Skrevet 1. mai 2022 Jeg ammet og de to første månedene fikk barnet RS, rhino, herpes og omgangssyken 😂 Jeg tror det er uunngåelig. Anonymkode: c7842...22a 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #14 Skrevet 1. mai 2022 Jeg ammer enda min sønn på 1.5 år. Han begynte i bhg ifjor høst, og har vært veldig mye syk. Nesten alltid noe hele veien. Så kan ikke si at jeg har følt at ammingen har beskyttet han bedre mot virus, men synes det har vært gull verdt når han har slitt med å spise, drikke fra egen flaske og sovne pga sykdom. Han har alltid lyst til å die, så det har sørget for våte bleier både når han har hatt mye feber og omgangssyke. Dessuten så mister han alltid mye av matlysten ganske lenge etter sykdom, og da er det greit å vite at han iallefall får i seg noe næring. Anonymkode: d3535...caa 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #15 Skrevet 1. mai 2022 Jeg ammet mine til de ble to år, go det har vært veldig lite syke. En kollega ammet like lenge, og barnet var veldig mye syk de første året i barnehagen). Har lest at det skal være bra for barnet å drikke morsmelk, så da tror jeg på det. Anonymkode: cfca0...a75
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #16 Skrevet 2. mai 2022 Interessant tema. Vanskelig å vite. Har ikke erfaring med en ettåring, men med en toåring som ble ammet, og som begynte i barnehagen da hun var to. Jeg tror hun var en av de som var mest borte pga sykdom første året. Men det er vel kanskje ikke så rart, siden de fleste andre på avdelingen hadde ett års forsprang som barnehagebarn. Mye forkjølelser, hostet og snørret omtrent hele det første året. Hun går siste året i barnehagen nå, er ikke så ofte syk lenger, og har ennå ikke hatt andre sykdommer enn forkjølelse. Dette kan jo være helt tilfeldig, og trenger ikke å ha noe med å gjøre at jeg ammet til hun var nesten 4. (Ikke hat meg, vær så snill, naturlig ammeslutt passet for oss.) Flere på avdelingen og i nabolaget har hatt ørebetennelse, halsbetennelse, spysyke, influensa. Jeg var "ørebarn" som liten, i tillegg til masse problemer med allergi og eksem, og ble smittet av omgangssyke flere ganger i året, og er glad hun har sluppet dette fram til nå i hvert fall. Har sluppet unna både spying og antibiotika så langt. Men som sagt, det kan så klart være helt tilfeldig. Hyppig håndvask pga covid kan vel forklare en hel del av av fravær av sykdom. Anonymkode: 804b7...527
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå